رقص شمشیر راهزنان و استقامت در کاروان جمهور

“مروری برامتیازات و عبرت‌های انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ۱۴ خرداد ۱۳۹۶”
آنچه می خوانید تحلیل تفصیلی وحید جلیلی از انتخابات ۹۶ است که مقارن اعلام نتایج انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به دعوت تشکل مردمی “فتیه” در مشهد، ارایه کرد.

چرا برگزاری همه‌پرسی ضرورت دارد؟

جنگ زرگری دو جناح مشهور در کشور نه تازه است و نه عجیب، اگر غیر از این باشد فلسفه وجودی آنها از بین می‌رود. وجود هریک از این این دو جناح وابسته به مخالفت با دیگری است. اما موضوع وقتی عجیب می‌شود که بخش‌هایی از رسانه‌های حزب‌اللهی هم داخل این جنگ‌های زرگری می‌شوند و گفته را با گوینده‌‌اش می‌سنجند نه با حق!

مستندی از تلاش ۲۰ ساله رهبری برای حفظ جمهوریت نظام

مستند «انقلاب ایران، اسلامیت، جمهوریت» با کارگردانی محسن اسلام‌زاده در مورد انتخابات ایران و موضوع جمهوریت در جهان ساخته می‌شود.

ناسازگاری تقلید سیاسی با الگوی انتخابات در جمهوری اسلامی

قطعاً حضور نخبگان و خواص در عرصه انتخابات امری مفید، ضروری و غیر قابل اجتناب است اما کیفیت این حضور نباید به گونه­ ای باشد که راه را بر اراده فعال آحاد جامعه ببندد. به همین دلیل الگوی مبتنی بر تقلید، الگویی شایسته برای انتخابات در نظام جمهوری اسلامی نیست. انتخاب بر پایه تقلید، نه بر دوش گرفتن مسؤولیت بلکه بر زمین نهادن آن است.

سعید جلیلی: انتخابات فرصت رقابت، نقد و شفافیت است

نظام بین‌الملل دارد وارد دوره‌ای می‌شود، که دوران یک جانبه‌گرایی آمریکا به پایان می‌رسد. شرایط اقتصادی هم در حال تغییر است. در مسائل منطقه‌ای مثل عراق هم نتیجه به گونه‌ای شد که خلاف جهت خواست آمریکا پیش رفت. جمهوری اسلامی قدرتی شد که نمود بین المللی‌اش در عراق، لبنان، افغانستان، آمریکای لاتین و… راه نظام سلطه را سد کرده بود. دیگر این گونه نبود که مثل دوره‌های پیش نظام درگیر بحث‌های درونی باشد، مسائل بیرونی شده بود.

چرا امام گفت: «جمهوری» اسلامی؟

فکر می­‌کنیم رابطه «ولایت فقیه» و «جمهوری» رابطه یک طرفه است؛ صرفاً از ثمرات ولایت فقیه حرف می­‌زنیم. در حالی که ولایت فقیه و جمهوریت خدمات متقابلی با هم دارند. ولایت فقیه در تثبیت خود مدیون جمهوریت نظام است. جمهوریت و رویکرد حکیمانه امام در انتخاب دقیق چنین نظامی بود که به تثبیت رهبری دینی در جامعه انجامیده است.

کچوئیان: محاجه و گفت‌وگو با رهبر جامعه اسلامی جایز است

ما حتي در مورد رهبري هم زمينه‌هاي محاجه و گفت‌وگو داريم، همان‌طور که با استشهاد به سيره‌ي ائمه يا حضرت رسول و … مي‌توانيم مواردی را پيدا کنيم که به رهبري نهي‌اي کرده باشند، یعنی نظری مخالف رهبری بیان کرده باشند. در نقد مؤمنان به ولايت فقيه، در سيستم اسلامي آن‌چه ما به آن در چارچوب نظريه‌ي امت و امامت و ولايت فقيه، معتقديم ولايت فقيه است نه ولي فقيه. يعني به شخص ولي فقيه مي‌توانيم نقد کنيم نه به خود ولايت.

آقای الله‌کرم! تعارض جمهوریت و ولایت تفکر انحرافی است

چند روز پیش حسین الله‌کرم در گفت‌و‌گو با فارس ضمن این که خواستار «حکم ارتداد» برای اطرافیان رئیس جمهور شد، به طور ضمنی مدعی تعارض بین حمایت از مردم و اطاعت از ولایت فقیه شد.

غرویان: ولی‌فقیه را با عدالت می‌سنجیم نه عدالت را با ولی‌فقیه

ما در تئوری ولایت فقیه، فقیه محوریم یا عدالت محور؟ یعنی عدالت را از زبان فقیه می‌شنویم و به دست می‌آوریم یا فقیه باید بر اساس عدالت حکومت کند؟… درست است که معتقدیم به ولی فقیه و ولایت فقیه امّا این در حدّی است که ولی فقیه نیاید کاری را انجام دهد، حرفی بزند، تئوری‌ای بدهد که با بدیهیّاتی که همه متوجّه می‌شوند، مخالف باشد. ولی فقیه را با عدالت می‌سنجیم نه عدالت را با ولی فقیه.

آیت‌الله غرویان از «ولایت فقیه، مردم و عدالت» می‌گوید

آیت‌الله غرویان که آن‌چنان به دفاع از ولایت فقیه می‌پردازد که متهم است به همراه دیگر شاگردان استاد مصباح قصد جایگزینی «جمهوری اسلامی» با «حکومت اسلامی» را دارد، در این گفت‌وگو رأی مردم و کارآمدی فقیه را در مرتبه‌ای دخیل در مشروعیت حکومت او می‌داند و با اشاره به این که عدالت همواره بر ولایت مقدم است در پاسخ به فرض تعارض ولایت و عدالت می‌گوید: «یا عدالت عدالت نیست و یا آن ولایت ولایت نیست.»

اخرین اخبار
پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.