شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
یکشنبه ۰۳ اردیبهشت ۹۱ | ۰۸:۳۴
غفلت از آموزه‌های فاطمی و عدم بازشناسی صحیح وظایف‌مان

در جامعه اسلامی باید همه «خواص» تلقی شوند

امروزه برعکس جوامع غربی و دولت های بظاهر متمدن، حاکمیت اسلامی در شیعه همواره خواهان این بوده که تمامی امت از چنان بصیرتی برخوردار باشند که خواص تلقی شوند و تاکید بر این مهم را در گفتمان انقلاب اسلامی به کرات شاهد هستیم واین یعنی اوج تعالی یک ملت در سایه تعلیمان نظام مردم سالاری دینی


تریبون مستضعفین- امین کیانی

بررسی ارتباط شناسی بین «وظیفه شناسی» که معطوف به ماموم در جامعه ولایی تحت حاکمیت نظریه «امامت وامت» با زندگانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیازمند دقت وتامل جدی است.ذدر جامعه دینی شاهد دو رکن محوری هستیم: امام وماموم، که دربین این دو مفهوم تبعیت ماموم از امام وعمل بر طبق منویات او رخ نمایی می کند تا بتواند برمبنای حفظ ارزش ها، جامعه را به سمت اهداف معین شده از سوی امام رهنمون دارد ونیز باید متوجه به این شد که گاهی ماموم موظف است بر مبنای دریافت های خویش به وظایف وفعالیت هایی فردی واجتماعی برطبق آن اصول ارزشی عمل نماید.

امربه معروف ونهی از منکر یکی از آن اصول فراموش شده درجهت اصلاح ضد ارزش های موجود در اجتماعی است که توسط شارع تشریع شده واِعمال آن در سطوحی محول به ماموم شده است که در نهایت مصلحتی فراگیر را در جهت پویایی وثبات مکارم اخلاقی ، با نهادینه شدن این سنخ فعالیت های فرهنگی در سطح جامعه رقم خواهد زد که منجر حفظ نظام اسلامی و پایبندی امت برارزش هایی خواهد شد که روزی برای آن قیام کرده بودند ونظامی را به رهبری امام شکل داده بودند.

وقتی که حوادث بعد از رحلت رسول اکرم(ص) را می نگریم شاهد طغیان وانحراف افرادی هستیم که محضر پیامبر خدا را درک کرده بودند اما به عللی همچون نفاق وگرایشات دنیوی و زرسالارانه راه دیگری را پیش گرفتند که اسلام نوپای آنروز وانقلاب نبوی را منحرف وبر طبق اهداف بلند خویش پیش برند لذا عدم همراهی خواص حق و بیت نبوی برایشان گران بود. درچنین زمانی حضرت زهرا(س) به عنوان برترین الگوی متعالی زنان عالم در حالی که دورانی مثل شعب ابی طالب و جنگ احد را گذرانده بود، درزمان حیات پیامبر(ص) در عین انجام وظایف فردی چون تربیت فرزندان و رسیدگی به اهل منزل، در سخت‌ترین شرایط، از اهتمام به وظیفه انقلابی واجتماعی خویش غافل نبوده و بعد ازآن نیز ضمن حفظ حریم در اوج اقتدار، با خطبه ای رسا وادله ای استوار در مسجد «به عنوان تنها مرکز محوری راهبردی-تشکیلاتی در نظام ولایی» به رسالت خود به عنوان ماموم می پردازند. روزی در دوران ولایت امری پیامبر اکرم -نه به عنوان حمایت از پدر- و امروز در دفاع از امام خویش یعنی امیر المومنین(علیه السلام) -نه به عنوان دفاع از همسر خویش- به فعالیت بپردازند. این در شرایطی است که امیر المومنین(ع) در مقام ولی امر مسلمین به خاطر مصلحت عالیه جهان اسلام که حفظ وحدت و شاکله دین مبین بود و حق خلافت ایشان ازاو غصب شده بود، سکوت اختیار نموده و در برهه‌ای جز انجام فعالیت‌هایی در جهت بیداری جامعه و برگشت به سنت نبوی، شاهد اقدامی نیستیم چرا که به علت جهل عوام وعادات جاهلی مفید واقع نمی‌شد. لذا حضرت زهرا(س) آن عصمت کبری، در این برهه هم از هیج اقدامی در جهت تثبیت ولایت دریغ نمی کنند وهیچ عاملی مانع از جدا انگاری ایشان از حوادث جامعه نشد که به طریق اولی این تبعیت و این گونه عمل کردن را بر طبق منویات ولی امر برای سایر مسلمین در طول قرن ها اثبات می کند چه برسد به اینکه برخی تحت عنوان مصلحت اندیشی به گوشه ای رفته و مشغول اعمال عبادی خود شده اند.

«آنگاه که حسین(ع) در میدان است اگر در میدان نیستی هرکجا که می‌خواهی باش چه بر سر سفره شراب و چه ایستاده بر نماز»

از اینرو در جبهه حق واژه ای بنام «خواص» طرح می شود، خواص افرادی صاحب تحلیل و ذی نفوذ هستند که میتوانند بر عموم، موثر واقع شوند وعوام یک جامعه با خط دهی ایشان جهت گیری نمایند، مسئله ای که امیر المومنین وسایر معصومین(سلام الله علیهم) بارها از آن نگران بودند اما امروزه برعکس جوامع غربی و دولت های بظاهر متمدن، حاکمیت اسلامی در شیعه همواره خواهان این بوده که تمامی امت از چنان بصیرتی برخوردار باشند که خواص تلقی شوند و تاکید بر این مهم را در گفتمان انقلاب اسلامی به کرات شاهد هستیم واین یعنی اوج تعالی یک ملت در سایه تعلیمان نظام مردم سالاری دینی که این حرکت تا فروپاشی نظام های مبتنی بر اندیشه مادی واستکبار، ادامه خواهد یافت انشائ الله.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: