شنبه 05 می 12 | 08:35

اگر مهندسین کشاورزی مهارت داشته باشند بیکار نمی‌مانند

به جرات مي گويم اگر فارغ التحصيلان مهندسی کشاورزی، مهارت هاي لازم را داشته باشند و به كار توليدي علاقه مند باشند، ما فارغ التحصيل بيكار نخواهيم داشت.


برنامه تلويزيوني ثريا چهارشنبه شب به مشكلات و چالشهايي كه در ارتباط دانشگاه و كشاورزي در كشور وجود دارد اختصاص داشت. در اين برنامه با اعلام 6 برابر شدن پذيرش دانشجويان رشته هاي كشاورزي در ده سال گذشته اعلام شد كه حدود 50 تا 60 در صد فارغ التحصيلان اين رشته بيكار هستند.

در اين برنامه دكتر قديمي مدير كل دفتر حمايت آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه حدود 350 تا 400 هزار نفر دانشجوي در رشته هاي گروه كشاورزي مشغول به تحصيل هستند گفت كه با توجه به هرم سني كشور از سال 89 روند نزولي اين افزايش شروع شده است.

دكتر قديمي در پاسخ به سوال مجري برنامه در خصوص اين كه چرا پذيرش ها، بدون ضابطه و بدون آينده بيني وضعيت اشتغال صورت گرفته، گفت عمده ترين و مهمترين عامل گسترش كمي و پذيرش دانشجو براي ما بر اساس تقاضاي اجتماعي بوده است و البته قبول دارم كه بايد برنامه ريزي ها را بر اساس فاكتورهاي مهمتري مثل آينده شغلي انجام دهيم.

وي همچنين اضافه كرد در حال حاضر نيز با اين مشكل در تحصيلات تكميلي مواجهيم و نزديك يك ميليون و صد هزار نفر داوطلب براي ورود به ارشد ثبت نام كرده اند اما ظرفيت آموزش عالي فقط هفتاد هزار نفر است يعني فقط 7 در صد امكان ورود دارند البته در مقطع دكتري اين موضوع جدي تر است. در آزمون دكتري نيمه متمركز سال گذشته ما نزديك 180هزار نفر داوطلب داشتيم در صورتي كه 7 هزار صندلي بيشتر براي پذيرش نداشتيم. و در واقع تقاضاي اجتماعي مسئله اي است كه نمي شود به آن توجهي نكرد ولي بايد از آن طرف به مسائل و موضوعاتي مثل اشتغال هم توجه كرد.

فلسفي: 60 هزار فارغ التحصيل در مزارع نياز داريم

همچنين دكتر فلسفي معاون تحقيقات ، ترويج و آموزش كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي نيز با اشاره به اينكه300 هزار نفر تا به حال فارغ اتحصيل كشاورزي داشته ايم كه نيمي از آنها در طرح هاي اشتغال ثبت نام كرده اند افزود: هشتاد تا نود هزار نفر نيز به دنبال كار در بخش كشاوررزي هستند

وي در ادامه گفت: وزارت علوم بر اساس برنامه ريزي هايي كه داشت پذيرش ها را گسترش كمي مي دادند كه البته ما در اين خصوص بحثهايي را داشتيم. وي در پاسخ به سوالي در خصوص اقدامات وزارت جهاد كشاورزي در حوزه الزامات و مواد قانون بهره وري كشاورزي كه اخيرا به تصويب مجلس رسيده است مبني بر پذيرش دانشجو در بخش كشاورزي بر اساس اعلام نياز وزارت جهاد كشاورزي گفت: ما نياز سنجي هاي گسترده اي را انجام داده ايم كه اواخر سال 90 نياز سنجي ما در اختيار وزارت علوم قرار گرفت و اميدواريم امسال حتي با وجود اينكه وزارت علوم مي گويد فرصت كافي نداريم بر اساس اين نياز سنجي پذيرش ها انجام بگيرد.

وي در خصوص ارتباط ضعيف فارغ التحصيلان حوزه كشاورزي و كشاورزان گفت ما 60 هزار نفر دانش آموخته كشاورزي در مزارع و باغات نياز داريم كه براي اين قضيه چند سالي است شركت هاي خدمات مشاوره اي ايجاد شدند. براي استفاده از اين فارغ التحصيلان، 2800 شركت داريم كه 23 هزار فارغ التحصيل در دهستان هاي مختلف به صورت غير دولتي به كار گرفته شده اند و بخشي هم در اجراي طرح هاي توليدي كه زمينه اش الان زياد است به كارگرفته خواهند شد و به جرات مي گويم اگر فارغ التحصيلان، مهارت هاي لازم را داشته باشند و به كار توليدي علاقه مند باشند، ما فارغ التحصيل بيكار نخواهيم داشت.

تهيه نرم افزار بر اساس طرح آمايش وزارت علوم و ارائه آن به سازمان سنجش

در اين برنامه دكتر حسني مدير كل دفتر گسترش و برنامه ريزي وزارت علوم كه به صورت تلفني ميهمان برنامه بود، با اشاره به اينكه الگوي ورود به دانشگاهها بايد تغيير کند و برحسب نياز صورت پذيرد گفت: در طرح آمايش وزارت علوم، نرم افزاري بر اساس اطلاعات موجود در وزارت علوم، اولويت هاي رشته ها و فراواني شهرها و يك سري عوامل مهم ديگر در تمام رشته هاي دانشگاهي و همچنين در رشته هاي كشاورزي تهيه شده است. هم چنيم در اين رشته بر اساس اطلاعات وزارت جهاد كشاورزي نيز برنامه ريزي انجام گرفته و اميدواريم به سازمان سنجش اين موضوع را انتقال دهيم و آنها بتوانند بر اساس اطلاعات و اعلام نياز ما پذيرش دانشجو را داشته باشد. حسني همچنين اعلام كرد كه امسال بخشي از پذيرش داوطلبان رشته كشاورزي در دانشگاهها بر اساس نياز سنجي هاي جديد و بر طبق قانون بهره وره وري كشاورزي صورت مي گيرد.

بررسي پذيرش بر اساس جنسيت موضوعي پيچيده است

در ادامه اين برنامه قديمي، مدير كل دفتر حمايت آموزش عالي وزارت علوم، در خصوص ناهمگون بودن و بيشتر بودن پذيرش زنان نسبت به مردان در رشته هاي غير متناسب با شرايط خانمها گفت: بحث جنسيت موضوع پيچيده اي است كه از دوره آموزش و پرورش بايد بررسي شود. تعيين نياز ها مي تواند اين موضوع را به سامان كند اگر يك نقشه راه روشن از رشته وآينده آن داشته باشيم و به داوطلبان ارائه بدهيم و دانشجوي ما با آگاهي و غير اتفاقي رشته را انتخاب كند اين موضوعات نيز كمتر پيش مي آيد.

بازنگري جدي در سرفصلهاي درسي
همچنين موضوع كاربردي نبودن متون درسي رشته هاي دانشگاهي و به خصوص رشته كشاورزي سوال ديگري بود كه قديمي با اشاره به اينكه در يكسال گذشته ما به صورت جدي تغيير و بازنگري در متون و سرفصلهاي درسي را در دستور كار داشتيم گفت: قانون پنجم هم اين موضوع را به عنوان تكليف بر عهده وزارت گذاشته و ما شاخصهايي را هم در اين موضوع تعيين كرده ايم مانند به روز بودن، غني سازي لازم و نيز پاسخگويي به نياز جامعه.

ما به دانشگاهها اعلام كرده ايم دروس و سرفصلهايي كه 5 سال از عمر آنها مي گذرد بايد بازنگري مجدد شوند. همچنين ما در حوزه كشاورزي حدود 300 رشته گرايش داريم كه نياز ها را گرفته و جمع آوري كرده ايم و در حال تبديل آنها به محتواي متون و سرفصلها هستيم .

در اين برنامه همچنين مستندي درباره نمونه موفق ارتباط دانشگاه و كشاورزي در منطقه زابل نمايش داده شد در اين مستند نشان داده شد كه دانشگاه اين شهر چگونه با طرح هاي علمي و ابتكاري خود، موفق به رونق فراوان كشاورزي و صنعت هاي مرتبط با آن و نيز اشتغال دانشجويان اين عرصه شده است. همچنين گزارشهايي از دانشجويان كشاورزي در خصوص انتقاد به عملياتي نبودن دروس و آموزشهاي رشته كشاورزي و آينده نامناسب شغلي و گزارشي از فناوري روز توليد سيب زميني هواكشت نيز از جمله بخشهاي اين برنامه بود.

گفتني است برنامه ثريا هر هفته چهارشنبه ها حدود ساعت 11 شب به صورت زنده از شبكه اول سيما پخش مي شود. پايگاه اينترنتي اين برنامه www.sorayatv.ir مي باشد كه مستندها و فيلمهاي برنامه در اين سايت قابل مشاهده است.

  1. فرزانه
    5 می 2012

    تنها رشته مهندسی کشاورزی نیست. متاسفانه یک علت بسیار مهم بیکاری خیلی از جوانان و به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی عدم مهارت آنها در کار است و خیلی مواقع تلاشی هم برای کسب مهارت ندارند.
    در حالی که این جوانان از بیکاری مینالند, بسیاری شرکت‌ها و مراکز کاری با کمبود نیروی کار مواجهند و حتی دوره‌های آموزشی هم برگزار می‌کنند ولی افرادی که حاضر باشند به معنای واقعی کار کنند, کمتر پیدا میشوند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: