حسین شیخالاسلام، در آستانه سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی درباره بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) گفت: روش امام(ره) برای ایجاد انقلاب با روشهای قبل از ایشان برای بهوجود آوردن انقلاب یک فرق اساسی دارد. در روشهای پیشین مثلاً در انقلاب بلشویکی روسیه، انقلاب چین، انقلاب الجزایر، انقلاب کوبا و انقلاب فرانسه، یک ارتش آزادیبخش محور انقلاب بوده است که عدهای از نخبگان دوره میدیدند که به عنوان نمونه در روسیه کارگران در مقابل نیروهای تزار، در چین ارتش دهقانان و کشاورزان در برابر نیروهای دولتی و … میجنگند و انقلاب با محوریت یک گروه عمده شکل میگیرد و پیروز میشود.
وی اظهار کرد: ولی روش امام(ره) در ایجاد انقلاب از دو زاویه با انقلابهای قبلی متفاوت است؛ اول اینکه تکیه اصلی امام(ره) به مردم و حضور گسترده آنها در صحنه است و نکته بعدی دمیدن انگیزه الهی به مردم و تقویت نیت قربة الیالله در حرکات مردم برای تحول انقلابی است که همین امر در ابتدای کار در مردم به تعالی میانجامد و وقتی که این مردم به صورت میلیونی در صحنه آمدند آنگاه است که دیگر «توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد».
شیخالاسلام افزود: در بیداری اسلامی هم مهمترین مسئله حضور مردم در صحنه است و رقم خوردن تغییر توسط مردم انجام میشود نه یک گروه خاص که انقلاب بر محوریت آن شکل بگیرد. چیزی که در میدان تحریر مصر، در تونس و سایر مناطق مشاهده شد همین حضور گسترده مردمی است.
مشاور بینالملل رئیس مجلس هشتم اظهار کرد: بُعد دینی و اسلامی این تحولات نیز در شعارهای اللهاکبر آنها متبلور میشود و مسجد و نماز جمعه نیز مرکز و محور تظاهرات و تجمعات مردمی است که بهخصوص در مصر پس از هر نماز جمعهای تظاهرات آغاز میشد که این همان روش حضرت امام(ره) است.
دبیرکل کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه ملت فلسطین عنوان کرد: این مسئله در سایر فعالیتهای حضرت امام(ره) نیز قابل مشاهده است که از نمونههای آن میتوان به روش حضرت امام(ره) در دفاع مقدس و مقابله با آمریکا در قضیه لانه جاسوسی اشاره کرد.
وی افزود: نکته دیگر اینکه تا قبل از حضرت امام(ره) دین از سیاست جدا بود. امروز برخی از اندیشمندان در غرب به این نتیجه رسیدند که دین و معنا در کنار دنیا و ماده است ولی نمیتوانند این دوگانهها را با هم ترکیب کنند و تنها حضور هر دو را در جایگاهی تعریف شده و مجزا از هم تأیید میکنند و این نهایت تلاش آنهاست که حضور دین و معنا را هم پذیرفتهاند؛ در حالی که تا پیش از این و بهویژه در دوران حاکمیت کمونیستها دین خرد شده و از بین رفته بود و حتی دنیای غرب نیز پس از طی دوران افراطگرایانه به این نتیجه رسیدند که دین یک مسئله شخصی است و سیاست مسئله اجتماعی است.
شیخالاسلام تأکید کرد: در حالی که امام خمینی(ره) با تئوری ولایت فقیه به صورت مدون و قدرتمند دین و سیاست را با هم یکپارچه کردند، کاری که معلم معنوی ایشان یعنی شهید مدرس در قالب «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست» بیان کردند.
وی ادامه داد: یعنی در مکتب ما دین و سیاست، دنیا و آخرت، مادیت و معنویت درهم ادغام میشوند. یعنی انسان با همان انگیزهای که نماز میخواند با همان انگیزه رأی میدهد. رهبر در این تئوری هم رهبر دینی و هم رهبر سیاسی است که توسط خبرگان منتخب مردم با اعمال شرایطی انتخاب میشود. حرکت به سمت این یکپارچگی دین و سیاست و مادیت و معنویت آینده جهان است.
شیخ الاسلام در پایان تصریح کرد: من نمیخواهم بگویم حرکت مردم در تحولات بیداری اسلامی صد در صد مطابق و شبیه انقلاب اسلامی ایران است. آنها تمدن، تاریخ و فرهنگ خود را دارند و براساس آن به پیش میروند. ولی این عناصر مهم یعنی مردمی بودن، الهی بودن و استقلالطلبی و ضد استکباری و استبدادی بودن در این تحولات و حرکات مشهود است که همان عناصر پایهای و اساسی اندیشه امام(ره) در پیریزی انقلاب اسلامی نیز بوده است.
Sorry. No data so far.