حجتالاسلام والمسلمين عليرضا پناهيان مسئول اتقاق فكر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها كه در نشست ” فتنه ديگري در راه است ” در جمع خبرنگاران باشگاه خبري فارس «توانا» سخن ميگفت، تحقق انقلاب فرهنگي را از آرمانهاي مهم انقلاب اسلامي خواند و اظهار داشت: انقلاب فرهنگي، ابعاد بسيار متنوع و گستردهاي دارد؛ يكي از ابعاد انقلاب فرهنگي، توزيع و توليد دانش است كه مراكز آموزش عالي و تحقيقاتي متكفل آن هستند.
وي با بيان اينكه انقلاب فرهنگي ابعاد ديگري نيز دارد كه به فرهنگ عمومي، آئينها و روشها بر ميگردد، در تشريح نقش خبرگزاريها و خبرنگاران در اطلاعرساني درست و فرهنگسازي صحيح در جامعه، گفت: يكي از بخشهاي مهم فرهنگ، مربوط به رسانهها ميشود كه فرهنگسازان جامعه هستند و جايگاه خبر و خبرنگاري در رسانهها نشان ميدهد كه اطلاعرساني جايگاه كليدي در فرهنگسازي دارد. اگر تعريف اين جايگاه را دقيق بدانيم، شايد بشود بهتر از گذشته از اين جايگاه استفاده كرد و بركاتي را شاهد باشيم كه به شدت هزينه مبارزات انقلاب براي تحقق آرمانهاي نهايي آن كاهش يابد و موفقيتها با سهولت و سرعت بيشتري به دست آيد.
مشاور رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها با ارائه بازتعريفي از خبر، خبررساني و خبرنگاري، افزود: اگر خبر به معناي انعكاس واقعيتها با گزارههاي توصيفي باشد، بايد گفت هيچيك از واقعيتهاي جهان از سنتهاي الهي حاكم بر هستي خارج نيستند؛ كسي كه از سنتهاي الهي خبر نداشته باشد، انعكاس تحقق سنتهاي الهي را در هر يك از اخبار خود ميبيند اما فردي كه از سنتهاي حاكم بر حيات بشر آگاهي نداشته باشد، واقعيتها را به گونه ديگري خواهد ديد و حتي به گونه غير واقعي آنها را حكايت ميكند.
مهمترين درس اخلاق، خبر از واقعيتهاي جهان هستي است
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان مهمترين درس اخلاق و موعظههاي بشري براي رشد معنوي انسانها را خبر از واقعيتهاي جامعه بشري و جهان هستي دانست و گفت:اين نشاندهنده جايگاه خبررساني است چرا كه در اين موقعيتها قدرت خداوند، قهر و غلبه دنيا و ارزش امور معنوي ديده ميشود.
وي ادامه داد: به همين دليل است كه اميرالمؤمنين علي (عليهالسلام) در نامه 31 خود به فرزندش تأكيد ميكنند كه “تاريخ بخوان تا واقعيتها را ببيني و خدا را دريابي و براي اجراي فرامين الهي خوب ملتزم شوي. ”
اين كارشناس مسائل ديني، خبر را حكايتكننده سنت الهي حاكم بر حيات بشري دانست و اضافه كرد: فردي كه از اين سنتها خبر نداشته باشد، مانند اين است كه ذهنش از انگيزه وقوع يك حادثه خالي است و در نهايت موجب اشتباه توصيف كردن يك واقعيت ميشود و خبر مضحكي ارائه ميدهد كه در عين حال ميتواند واقعي و درست باشد.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان در ادامه خاطر نشان كرد: همه حوادثي كه در عالم رخ ميدهد به اذن پروردگار و در قالب سنتهاي الهي است و فردي كه بخواهد خبر تنظيم كند بايد از سنتهاي الهي آگاه باشد لذا خبرنگاراني كه بر اساس انگيزههاي معرفتي و ديني وارد اين عرصه شدهاند بايد دورههاي آموزشي را بگذرانند كه از سنتهاي الهي حاكم بر حيات بشر سخن بگويد.
وي روايت يك واقعيت را امري ارزشمند توصيف و تصريح كرد: همه واقعيتها اعم از تلخ يا شيرين و خوب يا بد، ارزشمندند، چرا كه مصاديقي از تحقق سنتهاي الهي هستند و به اين ترتيب هيچ خبري بيجهت نيست؛ فردي كه جهت درست واقعهاي را درنيابد، حتماً آن خبر را با جهتي اشتباه قضاوت و توصيف ميكند.
مشاور رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها با ذكر روايتي درخصوص آداب خبريابي و خبررساني اظهار داشت: در روايتي آمده است كه «شيعيان اميرالمؤمنين (عليه السلام) گوش خود را براي شنيدن علم نافع وقف ميكنند و افرادي از آنها نيز كه به دنبال توليد علم هستند، علم نافع توليد ميكنند» از اين رو افرادي كه به دنبال توليد آگاهيهاي مفيد نيستند، كم كم از دايره تقوا خارج ميشوند.
ارائه تحليلهاي اشتباه ناشي از اخبار نادرست است
وي با طرح اين پرسش كه براي توليد سخن درست چه بايد كرد تا مردم به آن علاقه نشان دهند،؟ گفت: شايد تصور شود كه بايد برخي اوقات سخن جذاب يا جنجالي بگوييم تا مردم به آن توجه كنند و بعد حرف درست را بيان كنيم اما اين روش است است چراكه ميشود خبرهاي جذاب با درنظر گرفتن اصل مفيد بودن علم، توليد و منتشر كرد.
پناهيان وجود خبرگزاريها براي حيات جامعهاي بزرگ را ضروري عنوان كرد و ادامه داد: خبرگزاريها در ميان واقعيتها بهترينها را انتخاب ميكنند و اگر در انتخاب اخبار، درست عمل كنند، موفق خواهند بود.
وي، داشتن مراجعه كننده زياد را ملاك كافي براي تشخيص موفق بودن يك خبرگزاري ندانست و گفت: خبرگزاري موفق، خبرگزاري است كه هميشه انتخابهايش برتر بوده است و اخبار درست را نه تنها به عموم جامعه، كه به اطلاع نخبگان جامعه برساند.
اين استاد حوزه و دانشگاه،بسياري از تحليلهاي اشتباه را ناشي از اخبار نادرست دانست و افزود: ما در انتخاب خبرهاي درست و در كنار هم قرار دادن آنها ضعف جدي داريم و خبرگزاريها بايد اين ضعف را برطرف كنند؛ خبرگزاري كه ميخواهد خبري را منتشر كند، بايد از سنن الهي آگاه باشد و با نگاه درست به واقعيات، آنها را درست توصيف و تحليل كند.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان تصريح كرد: بسياري از مشكلات فرهنگي جامعه به دليل منتقل نشدن بخشي از اخبار مورد نياز مردم است؛ البته منظور اخبار ممنوعه و محرمانه نيست بلكه اخباري است كه بايد به مردم ارائه داد تا آنها راه خود را پيدا كنند بنابراين براي گزينش اخبار مورد نياز جامعه بايد اتاق فكر تشكيل داد. مردم بايد شخصيتهاي سياسي مطرح را بشناسند تا اگر در شرايط مانند فتنه اخير قرار گرفتند، تشخيص موضعگيريهاي اشخاص دشوار نباشد.
توليد اخبار ويژه از سوي خبرگزاريها براي نخبگان جامعه
مسئول اتقاق فكر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاهها با تاكيد بر اينكه امروز در نزاع حق و باطل، شفافيت به نفع جبهه حق است؛ به ويژه اگر اين نزاع در آخرالزمان باشد، متذكر شد اين خبرگزاريها هستند كه بايد انتخاب كنند كه كدام خبر موجب روشنفكري و روشنگري جامعه است؛ قدرت انتخاب خبر قدرت بسيار بالايي است به طوري كه اگر قدرت انتخاب خبر ما در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي خوب بود به سرعت ميتوانستيم موانع را پشت سر بگذاريم.
وي به مثبتنگري در انتقال اخبار هم اشارهاي كرد و اظهار داشت: در برخي از بولتنهاي به اسم اخبار محرمانه، يك سري اخبار منفي از وضعيت كشور منتشر ميشود؛ در صورتي كه ميشود با نگاه مثبت به فعل و انفعالات كشور، با مخاطب در مورد اين مسئله كه ايران تقريباً با امكانات صفر شروع كرد و همان امكانات را هم با جنگ تحميلي از دست داد و امروز بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامي همه اذعان ميكنند كه ايران قدرت اول منظقه است؛ خبرگزاريها بايد به اين موضوع بپردازند كه چگونه با وجود همه مخالفتها توانستيم دوباره رشد كنيم.؟
اين استاد دانشگاه با اشاره به نمونه مثبتنگري در خصوص مسئله حجاب نيز افزود: با وجود همه كمكاريهايي كه در عرصه حجاب و فرهنگ صورت گرفته است و فعاليت بي حد و حصر دشمنان فرهنگي ما براي از بين بردن حجاب، تعداد زيادي از بانوان ما محجبه هستند. با مقايسه فعاليتهاي تشويقكننده حجاب و اقداماتي كه عليه حجاب صورت گرفته است بايد اعتراف كرد كه اين تعداد چادري در تهران مجعزه است.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان اضافه كرد: اينجاست كه اهميت انتخاب درست اخبار مشخص ميشود. مردم تشنه خبر هستند و دوست دارند خبر بشنوند. نخبگان جامعه بايد گروه ثابتي از مخاطبان خبرگزاريها باشند كه بايد براي آنها خبرهاي ويژه توليد شود. مطمئناً اگر خبر درست توليد شود ميتواند در جهان انقلاب ايجاد كند و جامعه ما را متحول كند.
بايد در گزينش و انتخاب خبر در كشور انقلابي پديد آيد
وي در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگران باشگاه خبري فارس ” توانا ” با طرح اين پرسش كه چرا در انتخابات كشورهاي دموكراتيك، خبرنگاران كشور ما حضور فعال ندارند تا دموكراسي حاكم در آن كشورها را بدون هيچ تحليلي به مردم نشان دهند، اظهار داشت: معتقدم كه بايد در گزينش و انتخاب خبر و ادبيات بيان اخبار در كشور ما انقلابي پديد بيايد.
مشاور رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها، گفت: بنده در يك جلسه به برخي از مديران و كارشناسان گفتم كه ما زماني از انقلابيگري فاصله گرفتيم كه به ساختارهاي نظام ليبرال دموكراسي غربي نزديك شديم و براي آن فرهنگسازي كرديم؛ براي رشد و توسعه از كلمه «رفاه» استفاده كرديم؛ رفاه، هدف نظام سرمايهداري براي توسعه است درحالي كه ما هدف ديگري داريم.
وي افزود: ما «امت اسلامي» بوديم اما از كلمه «شهروند» استفاده كردند؛ در صورتي كه شهروند، كلمه معناداري است كه براي جامعه مدني استفاده ميشود كه به معناي مدينه فاضله هم نيست و اينها، فرهنگسازي براي تهي كردن محتواي انقلاب اسلامي بود؛ همان سالها مقام معظم رهبري به تهاجم فرهنگي هشدار دادند و فرمودند كه تهاجم فرهنگي به “زلف و لباس ” نيست بلكه عميقتر از اينهاست از اين رو اينجا لازم است خبرنگاران وارد صحنه شوند و بگويند كه چرا اينگونه براي ما فرهنگسازي شده است.
پناهيان افزود: خبرنگار بايد به حقيقت متعهد باشد نه به واقعيت و از منظر حقايق عالم، واقيعتها را بنگرد و بداند كه نسبت به كدام واقعيت واكنش نشان دهند.
خبرنگاران متعهد براي روشن شدن نقاط تاريك كشورجانفشاني كنند
وي با انتقاد از نحوه برنامهريزي متون درسي در آموزش و پرورش يادآور شد: خبرنگاران بايد تحقيق كنند كه چند درصد از پژوهشگران آموزش و پرورش از انديشههاي «جان ديويي» پيروي ميكنند و اين فرد را به مردم بشناسانند و ميزان لابي او را با صهيونيستها نشان دهند و انديشههايش را معرفي كنند. اينجاست كه جايگاه والاي خبرنگاري و خبررساني مشخص ميشود.
“جان ديويي ” يكي از فيلسوفان امريكايي قرن بيستم و از پيشتازان پراگماتيسم است كه آراي او در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سياست حرف و حديثهاي فراواني را به وجود آورد.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان با بيان اينكه خبرنگاران بايد افكار عمومي را نسبت به حقايق تحريك كنند، گفت: همه بايد از خبرنگاران بترسند نه فقط سياستمداران؛ وقتي يك خبرنگار جوان، نقطه تاريكي را روشن ميكند و موجب تحول در كشور ميشود، اهميت كار او مشخص ميشود؛ در كشور ما نقاط تاريك بسياري هستند كه براي روشن شدن آنها خبرنگاران بايد جانفشاني كنند. رهبر انقلاب در بسياري از زمينهها تنها هستند. مانند سال اصلاح الگوي مصرف كه به واسطه فتنهگري فتنهگران به سرانجام نرسيد. در حالي كه كشور ما در الگوي مصرف با مشكل جدي روبروست و نياز است كه براي آن اتاق فكر ايجاد شود تا مشخص شود كه براي اصلاح الگوي مصرف جامعه بايد كدام قسمتها را نشانه گرفت و زد؛ شليك گلولههاي خبرنگاران كه همان گزارههاي خبري آنهاست، ميتواند بسياري از ميكروبها را در جامعه نابود كند.
مشاور رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها، گفت: ديگران با شعار روشنكردن تاريكيها به صحنه ميآيند و چون هيچ نقطه تاريكي نمييابند به مخدوش كردن چهره برخي شخصيتهاي مذهبي و مبارز نظام دست ميزنند تا يك جريان عظيم اصولگرايي را تخريب كنند اما خبرنگار متعهد بايد قسمتهايي كه مغرضان تاريك كردهاند را نشان داد.
لزوم پاكسازي ادارات از عناصر ليبرال
اين استاد حوزه و دانشگاه با تأكيد بر توجه به مسئله پاكسازي ادارات از عناصر ليبرال ادامه داد: حضرت امام (ره) يازده مرتبه از كلمه ليبرال استفاده كردهاند كه يك مورد آن در گفتوگو با يك خبرنگار خارجي پيش از پيروزي انقلاب بوده و ده مرتبه ديگر در سالهاي آخر عمر ايشان بوده است كه هر بار از كلمه ليبرال استفاده كردهاند، منافقين را نيز نام بردهاند كه دو يا سه مرتبهاش در جريان عزل منتظري بوده و خيلي عجيب است كه امام (ره) بعد از دفاع مقدس، جنگ با ليبرالها را آغاز كردند و آنها را خونآشام ميخوانند.
وي ابراز داشت: اگر ميخواهيد ماهيت شورشهاي منجر به قتل و جنايت شده بعد از فتنه اخير را ببينيد، حتماً 10 عبارت حضرت امام (ره) درباره ليبرالها را بخوانيد تا ببيند ليبرالها با وجود ظاهر اتو كشيدهاي كه دارند چه انسانها سفاك و خونريزي هستند؛ امام (ره) ميفرمايند «ليبرالها اگر نتوانند انقلاب را از راههايي كه دنبال كردهاند، نابود كنند در بدنه ادارات نفوذ ميكنند و آنجا را فاسد ميكنند»؛ اينجاست كه خبرنگاران تازه جايگاه خود را در اندازه دفاع از انقلاب اسلامي و راه امام (ره) نشان ميدهند. خبرنگاران ميتوانند موقعيتي مانند امر به معروف و نهي از منكر يا نظارت عمومي را در جايگاه خود قرار دهند و به وظايف خود به خوبي جامعه عمل بپوشاند.
وي با بيان اينكه وظيفه يك خبرگزاري در حوزه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه را بيش از وظيفه ستاد امر به معروف ميدانم، اظهار داشت: خبرگزاريها ميتوانند يك معروف را به جامعه معرفي كنند و مردم را امر به معروف كنند.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان در ادامه سخنان خود به فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري سال دهم در كشورمان اشاره كرد و با بيان اينكه همه بايد از فتنه اخير درس بگيريم، افزود: هزاران نفر به خاطر يك دروغ به خيابانها آمدند؛ وقوع اين اتفاق در جامعه اسلامي ما علامت وجود برخي ضعفهاي عمده خصوصاً در شبكههاي خبري است و نياز است كه براي بررسي ابعاد اين اتفاق و دلايل آن برنامهريزي كرده و يك كارگروه ويژه براي آن تشكيل شود.
وي گفت: سكوتها؛ بسيار به اين فتنه كمك كرد و كساني كه سكوت كردند نبايد بدون محاكمه عبور كنند. بايد پيشنهادهاي پشت پرده و علني بايد براي مردم آشكار شود.
فتنه اخير به خاطر محترم بودن بيدليل برخي شخصيتها شكل گرفت
اين استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: اصلاً خود اين فتنه به خاطر محترم بودن بيدليل برخي شخصيتها نزد مردم شكل گرفت. شايد لازم بود تا همه افراد فتنه گري را كه عليه دوم خرداد موضع نگرفتند را محاكمه ميكرديم تا چهرههايي كه ابراز بيتفاوتي كردند در دوران فتنه به سلامت عبور نكند. اگر مواضع روشن و شخصيتها شناخته شده بودند، كار به اينجا نميرسيد؛ در عرصه سياست بيش از اين نميشود احترام اشخاص را حفظ كرد. احترامهايي كه احترام نظام را در جهان ساقط كند، نبايد حفظ شود.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان ادامه داد: فردي كتاب نوشته است كه كشور را بايد اينگونه اداره كرد و در آن كتاب زاويهدار بودن او با نظام محرز است اما چون خبرها درست به دست مردم نرسيده است، در انتخابات خودش را منصوب به امام ميخواند و اين وظيفه يك خبرنگار است كه او را به عنوان يك عنصر خطرناك به مردم معرفي كند. اميدوارم خودمان و جامعهمان را براي آينده آماده كنيم؛ آيندهاي كه با كمترين هزينه از سهمگينترين فتنهها عبور كنيم؛ فتنههايي كه اگر با قلم و بيان خبرنگاران متعهد معرفي نشود با خون مظلومين در كوچه و خيابانها اتفاق ميافتد. فتنههاي آيندهاي كه قدرت تشخيص پيدا كردن در اين فتنهها كار بسيار دشواري است؛ از هر طرف كلمات محترم و حرفهاي درستي با جهتگيريهاي مختلف فرود ميآيد و سرعت آن بمباران خبري به شما اجازه نميدهد كه تحليل درستي داشته باشيد و نقد منصفانه انجام دهيد و آنجا تأسف خواهيد خورد كه اي كاش از قبل آماده شده بوديم.
وي با ذكر اين مطلب كه ما مأمور به ارائه خبري هستيم كه تحليل درستي از آن منتج شود، گفت: اما خبرهاي فراواني هستند كه هيچ مصلحتي در پرده پوشي آنها نيست و تركيب و تحليل اين خبرها ميتواند مردم را براي مقابله با فتنههاي آينده آماده كند. هر قدر در زندگي خبرنگاري خود عدالت و انصاف را رعايت كنيد و از گروهگرايي و باندبازي پرهيز كنيد، خداوند متعال براي كار شما ارزش بيشتري قائل خواهد شد.
فضاي جامعه براي كار رسانهاي موفق، اثرگذار و بيطرفانه آماده است
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان گفت: برخيها عدالت و انصاف را به بيطرفي نسبت به حق و باطل ربط ميدهند كه از شارلاتان بازيهاي دوره و زمانه ماست و انسان عادل و منصف را انسان بيطرف نسبت به حق و باطل جلوه ميدهند. خبرنگاري كه در صحنه كربلا شمشير نكشد و از امام حسين (عليه السلام) دفاع نكند، با قاتلين اباعبدالله الحسين (عليهالسلام) محشور خواهد شد. در نزاع حق و باطل بيطرف نداريم. بايد طرفدار حق باشيم و در اين مسير انصاف را رعايت كنيم اما بر اساس تحليل خودمان انجام وظيفه كنيم.
وي اظهار داشت: اكنون فضاي جامعه ما براي كار رسانهاي موفق، اثرگذار و بيطرفانه براي انسانهاي منصف و نه ضرورتاً حزبالهي آماده است، فعاليت رسانهاي كه نتيجه آن تقويت راه حق و امام و رهبري خواهد شد.
مسئول اتقاق فكر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاهها درخصوص ويژگي فتنههاي آينده نيز اظهار داشت: دشمنان ما در اين 30 سال، قدم به قدم از برابر ما عقبنشيني كردند و در عوض با اسلحههايي از جنس اسلحههاي خودي به جنگ با ما آمدند. در انتخابات رياستجمهوري قبل، شعارهاي طرفداري از سكولاريزم صريحاً داده شد و در نتخابات امسال كساني كه سكولارها از آنها حمايت كردند، يا روحاني بودند يا خود را منتسب به امام معرفي ميكردند لذا اگر اين روند در آينده ادامه يابد، مخالفان با صلابت جمهوري اسلامي و خط مستقيم امام و رهبري مبارزه ميكنند و به شدت در چهرههايي بسيار مذهبي و متدين بروز خواهند كرد.
افرادي در آينده به مبارزه با انقلاب ميپردازند كه از گزارههاي ديني استفاده ميكنند
وي افزود: امروزه ديگر ضد انقلابيگري ارزش خود را از دست داده است و اگر كسي بخواهد كلاسي براي خود قائل باشد، نميتواند حتي شبيه روشنفكران غربزده سخن بگويد. آماده باشيد كه در آينده كساني كه به مبارزه با خط اصيل انقلاب و امام و رهبري به ميدان بيايند كه از گزارهها و نمادهاي ديني استفاده كنند و اين صحنه نزاع ميان ايمان و كفر و نزاع ميان اسلام ناب و اسلام التقاطي نيز نيست بلكه نزاع بر سر اولويتهاي ارزشهاي ديني است كه نمونههاي كوچكش در همين انتخابات گذشته مشاهده شد.
اين استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: اگر دروغ گفتن بد است، گرايش به غرب داشتن نيز بد است اما گرايش به غرب داشتن از دروغ گفتن خيلي بدتر است و كساني كه گرايش به غرب دارند در همين گفتوگوهاي انتخاباتي گفتند كه 4 سال است به ما خرافات گفته شده است كه تمدن غرب در حال فرو ريختن است. اين سخن گرايش به تمدن غرب را نشان ميدهد كه از صدها دروغ بدتر است.
فتنههاي آينده بر مبناي اشتباهات در تشخيص اولويتها صورت ميگيرد
پناهيان با بيان اينكه فتنه آينده از درون شعار هاي انقلابي شكل ميگيرد و افزود: در آينده افرادي با نمادها و شعار هاي ارزشي به جنگ ارزشها ميآيند اما با پرده پوشي بسيار منافقانه پيچيدهاي كه نميشود به اين سادگي نامش را منافق گذاشت و ممكن است افرادي به اسم اينكه اينجا خوني به ناحق ريخته شده است، اشتباه كنند و با جمهوري اسلامي كنار نيايند اما خون به ناحق ريخته شده يك نفر با آبروي جمهوري اسلامي قابل مقايسه نيست كه برخي اين آبرو و عزت را در دنيا لكهدار كردند.
وي با پيش بيني اين مساله كه فتنههاي آينده بر مبناي اشتباهاتي كه در تشخيص اولويتها صورت ميگيرد، ادامه داد: در آينده فتنههايي صورت ميگيرد كه افرادي با ادبيات ديني و انقلابي به ميدان ميآيند و از منابع ديني سند ميآورند و به موضوعات مهم ميپردازند و تنها چيزي كه عامل نزاع است اين است كه اهمفيالاهم نميشود و فقط افرادي در صراط مستقيم باقي ميمانند كه در اين مسئله داراي تشخيص سالمي باشند.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درخصوص تفسير به رأي كردن فرمايشان رهبر معظم انقلاب نيز گفت: وقتي كه آداب گفتوگوي منطقي را رعايت كنيم از تحليل و نقد درست خارج نميشويم لذا اگر كسي گفتههاي رهبري را به گونهاي تفسير كرد كه نتيجه عكس مقصود ايشان به دست آمد، معلوم است كه شيوه تحليل او درست نبوده است.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان تصريح كرد: وقتي حضرت امام (رحمةالله عليه) ميفرمايند كه «مهمترين اصل قانون اساسي ولايت فقيه است» يا «ميزان رأي مردم است» و فردي با اين سخن ايشان عليه ولايت فقيه قيام كند، معلوم است كه شيوه منطقي در تحليل سخنان امام (رحمةالله عليه) اتخاذ نكرده و به دنبال تحريف است.
وي اضافه كرد: شيوه منطقي در نظر گرفتن همه مباني و جامعيت سخنان است و يادمان باشد كه ما مقام معظم رهبري را به عنوان يك سياستمدار اسلام ناب ميشناسيم؛ يعني كسي كه رهبري سياسي به شايستگي و به حق بر ايشان قرار گرفته است از اين رو بحث تبعيت از ايشان به معناي تبعيت مريد و مرادانه نيست كه آن را نيز به جاي خود ارزشمند و هدايتگر است اما بحث اين است كه سخنان ايشان دقيقاً مطالب عقلاني است و اگر كسي اين تشخيص را نداشته باشد، نشان ميدهد كه عقلش ضعيف است.
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه بايد به هدايتهاي الهي كه براي رهبر معظم انقلاب وجود دارد، اطمينان كنيم، گفت: لازم است كه نخبگان جامعه مواضع تحليلي و موضعگيريهاي ايشان را بشناسند و آن را مبنايي تشخيص دهند مانند مالك اشتر كه حضرت علي عليهالسلام فرمودند «اگر مالك سؤالي داشته باشد و من نباشم و خودش براي يافتن پاسخ فكر كند، به جوابي خواهد رسيد كه اگر من بودم همان پاسخ را ميدادم».
بايد با شفاف سازي مواضع دوپهلوي افراد براي مردم محرز شود
وي پيشنهاد كرد كه همه بيانات رهبر انقلاب را مالكاشترگونه درك كنند و حتي اگر كلام رهبري به ما نرسيد، در هر موضوعي بدانيم موضع رهبر انقلاب چيست. اين شايستهترين نوع پيروي است و مغايرتي با ولايت پذيري ندارد.
وي درباره ابعاد اقتصادي فتنه نيز اظهار داشت: مسلماً فتنه ابعاد گوناگوني دارد كه يكي از ابعاد آن اقتصادي است و لازم است كه در اين عرصه روشنگري صورت گيرد. در دوران فتنه نبرد ما صرفاً با سرمايهداران زالو صفت نيست بلكه با پيادهنظام بيجيره و مواجبي است كه مزدور بيگانه است و برخي از آنها مانند بسيجياي كه در راه اسلام جانفشاني ميكند، در راه ابليس تلاش ميكنند.
حجتالاسلام والمسلمين پناهيان در پاسخ به سوال ديگري پيرامون چگونگي برخورد با برخي چهرههاي سياسي كه در صحنههاي مختلف از جمله فتنه سال گذشته مواضع دو پهلو اتخاذ كرده و ميكنند، خاطرنشان كرد: بايد نسبت به اين افراد شفافسازي شود و مواضع دوپهلوي آنها و ضعف آنها در اين موضعگيريها براي مردم محرز شود.
وي افزود: البته منظور اين نيست كه با آنها شعاري، توهيني يا تحقيري برخورد شود بلكه بايد با آنها عقلاني برخورد كرد. بايد از آنها سؤال شود كه آيا شما ميدانستيد مماشات كردن با فتنهگران نتيجه زيانبار اينچنيني به بار خواهد آورد؟ اگر پاسخ مثبت بود كه خائن بودن آنها مشخص ميشود و اگر بگويند نميدانستيم كه شيوه تحليلگري آنها خدشهدار است.
Sorry. No data so far.