سالهاست که عرصه ادبیات به ویژه حوزه دفاع مقدس و پایداری شاهد برگزاری جشنوارههایی با موضوعهای خاص است که به نوعی در گسترش رویکرد یادشده در عرصه ادبیات تاثیرگذار بوده است.
به نظر برخی صاحب نظران، سفارشی نویسی در ذات خود مثبت بوده اما در نهایت خروجی کار مهم است، آنچه که در این مقوله بیش از پیش مورد توجه بوده این است که اثر ادبی و هنری را نمیتوان سفارشی انجام داد چرا که با روح و الهامات درونی در تضاد است و در نهایت تاثیرگذاری مطلوبی نخواهد داشت.
در سفارشی نویسی نویسنده و یا شاعر از آزادی لازم برخوردار نیست و ممکن است به واسطه این امر به کلیت اثر صدمه وارد سازد.
باور و اعتقاد در سفارشی نویسی تا حدی کم رنگ میشود
فیروز زنوزی جلالی نویسنده حوزه دفاع مقدس سفارشی نویسی در نفس خود را بد نمیداند و معتقد است: اینکه به چه کسی با چه توانایی و چه طرز تفکر و نظری سفارش داده میشود مهم است.
وی میافزاید: اعتقاد و باور و علاقه در خلق اثر نکتهای است که باید نویسندگان به آن توجه کنند، سفارشی نویسی زمانی مورد قبول و پسندیده نیست که صرفا بخاطر پول باشد و نویسنده برای خلق اثر اعتقاد درونی نداشته باشد.
وی با ابراز تاسف از اینکه برخی کسانی که سفارش میدهند مطلع از ادبیات نیستند و کسانی سفارش میپذیرند ادبیات را وسیلهای برای در آمدزایی میدانند میگوید: گاهی ما یک موضوع را به نویسنده سفارش میدهیم اما متاسفانه نتوانسته از نظر درونی با آن کنار بیاید. وقتی نویسندهای دل در گرو حادثهای ندارد نمیتواند برای آن بنویسد.
خالق رمان «قاعده بازی» توضیح میدهد: در سفارشی نویسی کار کوششی است و نه جوششی و از ژرفای دل، اگر چه سفارش دادن تا حدی به ایجاد انگیزه کمک میکند اما در نهایت تعهد در آنچه که تولید میشود کم است.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس با یاد آوری اینکه سفارشی نویسی در عرصه نویسندگی به ویژه در حوزه دفاع مقدس خوب جواب نداده است گفت: اثر حاصل از این اقدام شش دانگ و تمام نیست، در سالهای پس از جنگ شاهد تولید آثار بیرمقی ناشی از سفارشی نویسی هستیم که این حوزه را با چالش و ضعفهایی روبه کرده است.
سفارشی نویسی آثاری ضعیف به دنبال دارد
«محمدعلی گودینی» نویسنده معاصر نیز سفارشی نویسی را امری مذموم نمیداند و میگوید: تحقق چنین اقدامی بسته به شناخت از نویسنده و سفارش دهنده دارد.
وی میافزاید: امروز برخی ناشران به دنبال کسب سود بیشتر و چاپ آثار بازاری پسند هستند اما بسیاری از این آثار به دلیل فقر در محتوا در گوشه انبارها یا کتابفروشیها میماند.
این نویسنده حوزه دفاع مقدس با یادآوری اینکه نویسندگان خوب و حرفهای در کشور کم هستند میافزاید: در سالهای اخیر بسیاری از سفارشها به نویسندگان جوان کم تجربه داده شده است، تولید آثار ضعیف و کم بنیه سبب ایجاد بدبینی به این مقوله شده است.
وی یادآور میشود: در عرصه سفارشی نویسی تولیدات نویسندگان به درستی کارشناسی و ارزیابی نمیشود وگاه بر اساس روابط این آثار با شمارگان بالا وارد بازار نشر میشود که آفتی در حوزه ادبیات به شمار میرود.
گودینی با بیان اینکه سفارشی نویسی تنها مشکل عرصه نویسندگی نیست توضیح میدهد: مساله توزیع، ارتباط درست با ناشران، کمبود حمایتهای مالی، کمبود اطلاعات و تخصص در زمینه کار نویسندگی از مشکلات عرصه نویسندگی است.
خالق رمان «تالار پذیرایی پایتخت» اعتقاد و باور و دلگرمی را لازمه کار در سفارشی نویسی عنوان میکند و میگوید: با اتکا به این نکات اثر تولید شده ماندگار و اثر گذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه برخی نویسندگان ارزشی نیز سفارشی نویس را قبول میکنند گفت: با توجه به تجربه، آگاهی، سواد واطلاعات و تکنیکهای نویسندگی آثار تولید شده دارای کیفیت لازم هستند و نمیتوان آنها را با آثار بازاری پسند برخی افراد بیتجربه مقایسه کرد.
شاعر معاصر: شعر در زمره سفارشی نویسی قرار نمیگیرد
«بهروز یاسمی» از شاعران معاصر نیز در زمینه سفارشی نویسی در حوزه شعر، شاعری میگوید: شعر منبعی از الهامات است که در وجود شاعر به ودیعه گذاشته شده و این حس سبب خلاقیت میشود.
این منتقد معاصر ادامه میدهد: اگر این وجه را بپذیریم که شعر الهام و جوششی از درون است در این صورت سفارشی نویسی در تضاد و تقابل با آن قرار میگیرد و معنای خود را از دست میدهد.
وی توضیح میدهد:گاه قابلیتها و تجربههایی در شاعران همراه با رعایت تکنیک دیده میشود و سفارشاتی نیز به آنها داده میشود اما در نهایت اثر تولید شده با ذات شعر که بیواسطه سروده میشود متفاوت خواهد بود.
خالق اثر «عاشقی جرم قشنگی است» میگوید: سفارشی نویسی در عالم ترانه و سرود بیشتر قابل قبول و امکان پذیر است، بسیاری از سازندگان فیلمها و برنامههای تلویزیونی متناسب با موضوع سفارش میدهند که آثار موفقی از آب در میآید.
یاسمی محصول جشنوارهها و کنگرهها با موضوعهای خاص را ماندگار ندانست و گفت: داوری بسیاری از جشنوارهها را بر عهده داشتم، آزاد نگذاشتن شاعر در انتخاب موضوع و تکیه بر یک عنوان خاص خلاقیت را از شاعر گرفته و شرکت کنندگان را جشنواره زده میسازد.
این شاعر معاصر با بیان اینکه بهتر است کنگرهها و جشنوارهها با موضوعات آزاد برگزار شود گفت: با این اقدام خلاقیت شاعران بروز و ظهور خواهد کرد و اگر نتایج کنگرهها با موضوعات خاص و آزاد را رصد کنیم قطعا آثار تولید شده از ماندگاری بهتر و اثر گذار تری برخوردار خواهد بود.
Sorry. No data so far.