در پی اجرای برنامههای تحریمی علیه ایران کلوب پیاند آی قادر نخواهد بود از روز یکم ماه جولای کشتیهایی را که حامل نفت ایران هستند بیمه کند، این یکی از عوارض جانبی پیش بینی نشده و بسیار بحرانی است که در پی اجرای برنامههای هستهای برای ایران در نظر گرفته شده است.
بر اساس یک سناریوی افراط گرایانه صادرات نفتی دومین کشور بزرگ صادر کننده نفت در سازمان اوپک از ماه آینده متوقف خواهد شد چرا که شرکتهای نفتی خارجی نمیتوانند ریسک مسئولیتهای چند میلیارد دلاری ناشی از سوانح دریایی بیمه نشده را قبول کنند.اما این سناریو کاملا غیر محتمل و همانگونه که پیش از این اشاره شد بسیار افراط گرایانه است.
در ژاپن که هم اکنون یک پنجم نفت ایران را خریداری میکند قانونگذاران در تلاش برای تصویب ضمانتهای دولتی بیسابقه برای بیمه محمولههای نفتی از اواخر ماه جاری هستند.
البته در هیچ کشور دیگری تدابیر و مقررات مشابهی اعلام نشده است و خریداران و کره جنوبی و هند اعلام کردهاند که ناچارند از ماه جولای بارگیری محمولههای نفتی ایرانی را متوقف کنند.
اما با وجود تمامی ریسکها و مخاطرات احتمالی به نظر میرسد که نگرانی عمدهای از این موضوع در بازار جهانی نفت وجود ندارد. از ماه آوریل سال جاری قیمت نفت خام برنت بیش از ۲۰ درصد تنزل یافته و برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ قیمت نفت خام برنت به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است.
در نظر سنجیای که از سوی خبرگزاری رویترز انجام شده هیچ یک از ۵ تحلیلگر شرکت کننده که در خصوص میزان صادرات نفتی ایران پیش بینیهایی داشتهاند اعلام نکردهاند که میزان فروش نفت ایران از ماه جولای کاهشی ناگهانی خواهد داشت و یا آنکه در ماههای باقیمانده سال جاری دچار افولی بیسابقه خواهد شد.
طبق گفته «ست کلینمان» یکی از تحلیلگران سیتی گروپ، موضوع بیمه نفتکشها میتواند بر روی میزان صادرات نفت ایران تاثیر گذار باشد اما با گذشت زمان بازیگران بازارهای نفتی راههایی برای دور زدن تحریمها خواهند یافت و این احتمال وجود دارد که صادرات نفتی ایران بار دیگر افزایش یابد.
در حال حاضر بسیاری از تجار بر این اعتقادند که کاهش تقاضا به دلیل بحران بدهیهای اروپا، افزایش بیسابقه توان تولید نفت عربستان سعودی و افزایش بازده نفت در آمریکای شمالی به اندازهای است که کاهش صادرات نفتی یک میلیون بشکهای نفت ایران از سال گذشته نگرانی چندانی در بازار ایجاد نکرده است.
از سوی دیگر کشورهای گروه جی ۸ اعلام کردهاند که در صورت احساس خطر در نتیجه کاهش صادرات نفت ایران آمادهاند تا نفت خود را از محل ذخایر نفتی استراتژیک روانه بازار جهانی کنند.
طبق گفته «هانس ون کلیف» اقتصاددان انرژی در ABN AMRO، دیدگاه غالب آن است که هم اکنون نگرانیها از کاهش صادرات نفتی ایران تا حد زیادی تقلیل یافته بنابر این تاثیر اجرای تحریمها در روز یکم ماه جولای بر روی قیمت نفت محدود خواهد بود.
بر اساس پیش بینی سیتی گروپ، میزان صادرات نفتی ایران نسبت به ماه میکاهشی ۲۰۰ هزار بشکهای داشته است. طبق بر آوردها میزان صادرات نفتی ایران برای باقیمانده سال جاری در سطح ۱. ۲۵ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند که این رقم در حدود نیمی از کل صادرات نفتی روزانه ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی است.
به طور متوسط تحلیلگران بر این اعتقادند که در ماه جولای میزان صادرات نفتی ایران تنزلی ۲۱۶ هزار بشکهای خواهد داشت این میزان کاهش کل تنزل صادرات نفتی ایران را به ۱. ۵ میلیون بشکه در روز میرساند. این میزان کاهش رقمی است که موسسه برکلی آن را فاجعه بار دانسته و معتقد است که با توجه به افزایش تقاضای مصرف در فصل تابستان این میزان کاهش زمینه ساز افزایش ناگهانی قیمت نفت خواهد شد.و اما مسئله پوشش بیمهای کلوب پیاند آی یکی از عوارض جانبی پیش بینی نشده تحریمهای نفتی اتحادیه اروپاست که میتواند مشکلات زیادی در مسیر صادرات نفتی ایران پدید آورد.
تحریمهای نفتی وضع شده از سوی ایالات متحده آمریکا موجب شد که خریداران آسیایی به کاهش حداقل ۱۰ درصدی واردات نفتی از ایران متقاعد شوند اما منع پوشش بیمهای کلوب پیاند آی توقف کل صادرات نفتی ایران را نشانه گرفته و این شاید مسئلهای باشد که خود واشنگتن نیز راضی به انجام آن نیست. بسیاری از وارد کنندگان نفت ایران در تلاش برای تشکیل لابی با اتحادیه اروپا به منظور تضعیف تحریمها و یا به تاخیر انداختن اجرای آنها هستند اما به نظر میرسد که اتحادیه اروپا در تصمیم خود قاطع است.
وضعیت ناوگان نفتی ایران شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) به عنوان بزرگترین اپراتور کشتیهای تانکری در ایران بسیاری از مشتریان خود را متقاعد کرده است که میتواند با پوشش بیمهای یک میلیارد دلاری غالبا توسط شرکت بیمهای پیاند آی کیش با استفاده از ناوگان خود محمولههای نفتی را جا به جا کند.
این شرکت حتی اگر با تمامی ظرفیت خود وارد عمل شود دارای تعداد ۳۹ فروند کشتی است که میتوانند در حدود ۶۲ میلیون بشکه نفت را جابه جا کنند. از آنجا که سفر دریایی از ایران به چین ۳۵ روز زمان نیاز دارد این ناوگان میتواند صادرات روزانه ۱. ۸ میلیون بشکه نفت را عهده دار شود که این رقم بنابر ادعای رویترز بالاتر از میزان صادرات نفتی کنونی ایران است.
اما از سوی دیگر برخی منابع خبری گزارش دادهاند که هم اکنون سه چهارم ناوگان مشتمل بر ۲۵ سوپر نفتکش ایرانی برای ذخیره نفت ایران بر روی آبها مورد استفاده قرار گرفتهاند و برخی از کشتیهای نفتکش کوچک این شرکت نیز برای انجام سفرهای دریای طولانی مدت مناسب نیستند. بنابر این در این صورت صادرات کل نفت ایران توسط شرکت NITC تا حدی مشکل به نظر میرسد.
Sorry. No data so far.