دکتر حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه، اظهار کرد: دکتر شریعتی در ساواک متهم بود که تئوریسین و رهبر شاخه دانشگاهی خط امام خمینی است.
وی افزود: آن زمان که در رسالهها حتی جرات نمیکردند نام امام خمینی را بیاورند و به اختصار «خ» مینوشتند دکتر شریعتی اعلام کرد که مقلد امام خمینی است.
رحیمپور با اشاره به اینکه خطاهای شریعتی را هرگز نباید خیانت عمدی تلقی کرد ادامه داد: شریعتی منتقد روحانیون بود اما بهترین دفاعها را از روحانیت آگاه، فعال و درصحنه نموده است و البته این را هم بگویم انتقادات امام (ره) به روحانیت که در منشور روحانیت آمده است بسیار بیشتر از شریعتی است.
وی افزود: شریعتی منتقد روحانیت تشیع صفوی یا به تعبیر امام (ره)، آخوندهای درباری یا اسلام آمریکائی است و بحث امت و امامت دکتر شریعتی، تئوریزه کردن روشنفکرانه نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) است.
عضو شورای انقلاب فرهنگی برجستهترین خصلت شریعتی را دگم ستیزی وی عنوان کرد و تصریح کرد: مطمئن باشید که خود شریعتی با شریعتیسم مخالف بود چون با همه جزمیات ارتجاعی، مارکسیستی و امپریالیستی درافتاد و با روشنفکری دینی در خدمت مفاهیم انقلاب و امام قرار گرفت.
وی با اشاره به برخی اسناد منتسب به شریعتی که او را ساواکی و علیه روحانیت معرفی میکنند گفت: رهبری هم در حاشیهای این را میفرمایند که شریعتی هرچه باشد ساواکی نیست و مشخص است که او در زندان دارد بازجویش را فریب میدهد و تقیه میکند.
رحیمپور ازغدی افزود: مرحوم شریعتی به پدرم گفته بود که در زندان او را تحت فشار قرار میدادند که وزارت فرهنگ آن وقت را بپذیرد که اگر قبول میکرد به قول خودش میتوانست تا درجات بالاتر برود یا در نظامی آمریکائی رئیس جمهور ایران شود اما دیگر هرچه که بود، علی شریعتی نبود.
این استاد دانشگاه و دانش آموخته حوزه علمیه بیان کرد: بنده میتوانم چند کتاب در نقد و رد شریعتی بنویسم اما چند برابر آن در خصوص خدمات او در شکل گیری جنبش دینی انقلابی و مفهوم سازی و کادرسازی انقلاب اسلامی میتوان گفت و نوشت که این خدمات دکتر شریعتی، همه خدمات و اشتباهات او را پوشش میدهد.
وی تاکید کرد: شهید مطهری و دکتر شریعتی اصلیترین الهام بخشهای جریان دینی به خصوص چند دهه پیش ازپیروزی انقلاب اسلامی بودند که تحت نسیم کلام امام خمینی با انقلاب اسلامی آشنا شده و گام برداشتند.
به گفته دکتر رحیمپور، شریعتی انسانی عادی و کلاسیک نبود؛ اکثر نظرات او مربوط به رشته درسیش نبود و مانند اکثر طلبهها و دانشجویان نمیخواست مجتهد و دکتر بشود بلکه مثل یک مجاهد به دنبال ادای دین و وظیفه خودش به شریعت علوی بود و سوز انقلابی و شور مقدس و آگاهی بخشی او در آن دوران بسیار ارزشمند بود.
وی اظهار تاسف کرد: نمیدانم چرا ایدهها و خدمات ارزشمند شریعتی در کنار خطاهای او برشمرده نمیشود؟ در حالیکه از بعد معرفتی نیز میتوان به سخنان شریعتی نگریست.
این عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دکتر شریعتی برای نسل ما فقط نوستالژی نیست، تاکید کرد: دیدگاههای او قابل انتقاد است اما اگر درست بازخوانی و قرائت شود بسیار به درد امروز ما و دهه چهارم انقلاب اسلامی میخورد و بازخوانی معرفتی شریعتی ما را در پیمودن مسیر پیشرفت و عدالت کمک میکند.
وی همچنین با بیان برخی نظریههای دکتر شریعتی در برابر اسلام رفرمیستی اظهار کرد: از نظر شریعتی اسلام رفرمیستی، اسلام بیدردهاست کسانی که با دگمهای زمانه خو گرفتهاند و برای خود اسلام تراشی میکنند و اسم آن را تفسیر امروزین از دین میگذارند.
رحیمپور از دیگر خطرهای زمانه از دیدگاه شریعتی را مرتجعان دانست و از قول وی گفت: اسلام ارتجاعی مفهوم زمان را نمیفهمد اما اسلام انقلابی زمانه را تغییر میدهد؛ اسلام ابوذری و اسلام شورشی است؛ توحیدش خنثی نیست و منشا نهضت و نظام اجتماعی توام با قسط و جهاد و شهادت توحیدی است.
وی اضافه کرد: دکتر شریعتی چهار دهه پیش بحث اسلامی شدن دانشگاهها و علوم را تئوریزه میکند که اگر با جهان بینی اسلامی به علوم نگاه کنید ماده در خدمت معنا قرار میگیرد و نظام سازی خواهید کرد.
این نظریهپرداز علوم اسلامی با اشاره به کتاب شیعه یک حزب تمام دکتر شریعتی، نگاه وی را به اسلام جهانی توصیف کرد و این نگرش را نزدیک به فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و ایده تشکیل اتحاد جماهیر مستقل اسلامی وصیت نامه بنیانگذار انقلاب اسلامی دانست.
وی خاطرنشان کرد: عمل زدگی و بیعملی از دیدگاه شریعتی هر دو خطرناک است؛ نسبی و شخصی کردن دین و حذف دین از جامعه و به حاشیه بردن دین از متن زندگی، قدرت طلبی و ثروت خواهی میآفریند.
رحیمپور با اشاره به اینکه شهید مطهری، شریعتی را برای سخنرانی به حسینیه ارشاد معرفی کرد از اینکه همچنان کتابهای شهید مطهری و دکتر شریعتی پرفروشترین آثار هستند اظهار خرسندی کرد.
Sorry. No data so far.