سه‌شنبه 26 ژوئن 12 | 14:52
گفتگو با علی باقری

مسکو آن چیزی بود که بعد از بغداد بر آن تأکید می‌کردیم

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آنان اعلام کردند ما قبول داریم ۲۰ درصد حق شماست اما حاضریم گام متقابلی دربرابر توقف غنی سازی برداریم.


علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافت تا به تشریح آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران و آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این پرونده بپردازد، اما آنچه در سخنان شب گذشته باقری بیش از همه خودنمایی می‌کرد، اتمام حجت تیم مذاکره کننده هسته‌ای با گروه۱+۵ برای پایبندی به توافقات مسکو، گفتگو بر سر پیشنهادات ایران، عدم اصرار و پافشاری بی‌نتیجه بر سر برخی مطالبات غیر قابل قبول از ایران، و هشدار درباره خروج ۱+۵ از چارچوب مذاکرات بود. چنانکه باقری در همین زمینه گفت: در صورتیکه ۱+۵ خارج از چهارچوب عمل کند، هزینه مذاکرات برای طرف غربی افزایش می‌یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت: بهتر است درباره مذاکرات مسکو روند قبل از این مذاکرات را مورد بررسی قرار دهیم که در آن و در مذاکرات استانبول ۱ که در بهمن ماه ۸۹ شکل گرفت به دلیل اصرار طرف غربی بر عدم پذیرش حق هسته‌ای ایران در چارچوب «ان. پی. تی» این مذاکرات، نشست‌های خوبی نبودند.

وی افزود: گروه ۱+۵ در پایان مذاکرات استانبول ۱ بیان کرد: ایران پیشنهادات ما را نپذیرفت اما پس از آن با نوشتن نامه به جلیلی تلاش کردند تا راه مسدود شده این مذاکرات را بگشایند و مسائل مطرح شده در ۸ نامه میان جلیلی و اشتون سبب شکل گیری نشست استانبول ۲ شد.

تغییر رویکرد ۱+۵ عامل موافقت ایران با از سرگیری مذاکرات پس از استانبول ۱ بود

باقری با اشاره به اینکه در روند کاری اشتون از ۴ نامه ابتدا تا انت‌ها تفاوت عینی وجود داشت، خاطرنشان کرد: در ابتدا گروه ۱+۵ اعلام کرده بود که حاضر نیست در چهارچوب حقوق هسته‌ای ایران مذاکره کند در حالی که در نامه‌های بعدی، اعلام کرد ما به این چارچوب‌ها احترام می‌گذاریم و نکته دومی که تغییر رویکرد گروه ۱+۵ در آن بسیار محسوس است این بود که اشتون در نامه‌های بعدی اعلام کرد ما به پیشنهاد‌های غیرهسته‌ای ایران احترام گذاشته وآن را در دستور کار قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین تأکید بر پذیرش رویکرد گام به گام و اصل عمل متقابل و تعهد بر عدم تکرار روند مذاکرات استانبول ۱ و ابراز تأسف از این روند از تغییر رویکردهای گروه ۱+۵ و روند مذاکرات استانبول یک و استانبول ۲ است که این نکات، بستر لازم برای گفتگوی مجدد را فراهم کرد.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ۱+۵ پذیرفت که «ان پی تی» مبنای مذاکرات ایران باشد، تصریح کرد: استانبول ۲ با دستاورد شکلی همراه بود؛ در آن روند جدیدی برای مذاکرات آغاز شد و بر چهار محور موکد ایران در نامه میان جلیلی و اشتون تأکید شد.

وی اظهار داشت: توافق مهم در این مذاکرات این بود که دور جدید گفتگو‌ها براساس نگاه مشترک طرفین تدوین شود که در آن ایران پیشنهاد کرد برای دور جدید مذاکرات، فرایندی به طور مشترک تدوین شود که دستور کار مذاکرات ازجمله مولفه‌های این فرایند است و نشست‌های ژنو هم براساس همین دستاورد‌ها شکل گرفت.

باقری در ادامه افزود: ایران بر اساس ابتکار و منطقی روشن، به عرصه گفتگوهای ژنو پا گذاشت و پیشنهادات ما دستور جلسه شد و طرف مقابل در اکثر موارد با ایران توافق کرد که این بسته پیشنهادی دارای ۵ بخش اصول راهنما، اهداف، موضوعات، ساختار و گام‌های متقابل تدوین شده بود.

تعلل طرف غربی موجب شد برای بغداد و مسکو دستور کار جدی تعیین نشود

وی با اشاره به اینکه طرف غربی در مذاکرات ژنو، جدی وارد نشدند گفت: تعلل طرف غربی سبب شد دستور کار جدی برای نشست بغداد تعیین نشود و در گفتگوی بغداد گروه ۱+۵ اعلام کرد ما پیشنهادی داریم که خواستار پذیرش از طرف ایران هستیم اما ایران د رمقابل آنان پیشنهادی ارائه کرد که دارای ۵ اصل و مشتمل بر دو دور گفتگو‌ها در ژنو بود.

باقری با اشاره به توافقات حاصل شده در مذاکرات بغداد خاطرنشان کرد: جمع‌بندی توافقات حاصله در بغداد این بود که نشست کار‌شناسان و معاونین برای بررسی پیشنهادات ایران و ۱+۵ برای مذاکرات بررسی شود تا به دستور کار مشخصی برای دور بعدی مذاکرات برسیم.

وی افزود: اشمیت از ابتدا در برگزاری نشست‌ها تعلل کرد اما ما خود این موضوع را پیگیری کردیم و حتی چندین دور مذاکرات تلفنی با اشمیت برگزار شد و پس از آن هنگامی که برگزاری نشست مسکو در پرده‌ای از ابهام قرار داشت مذاکره تلفنی اشتون و جلیلی ازسوی طرف غربی مطرح شد که در آن اشتون تأکید کرد «پیشنهاد ۱+۵ در بغداد روی میز است» اما جلیلی نپذیرفت و خواستار بررسی پیشنهاد دو طرف مذاکره کننده شد که در این مذاکرات تلفنی مقرر شد پیشنهادات ۱+۵ یعنی ۵ پیشنهاد ایران و یک پیشنهاد ۱+۵ در دستور کار مذاکرات مسکو قرار گیرد.

پیشنهادات و انتقادات مستدل و جامع ایران در مقابل ۱+۵ فضای مذاکرات را تغییر داد

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه این گفتگو با تشریح روند مذاکرات مسکو، گفت: اشتون در ابتدا خواستار نظر جمهوری اسلامی ایران درباره پیشنهاد ۱+۵ بود که پیشنهاد آنان مبتنی بر غنی سازی ۲۰ درصد و ۳ محور توقف غنی سازی، تعطیلی فردو و انتقال مواد غنی شده ۲۰ درصد به خارج از کشور بود که اعلام کردند گام‌های متقابلی از جمله تأمین سوخت رآکتور تهران و غیره را بردارند.

وی با اشاره به ارائه نظر جمهوری اسلامی ایران و پیشنهادات آن از نظر محتوایی و شکلی بصورت دقیق و پاورپوینت برای ۱+۵ گفت: طرف ایرانی در این پیشنهادات نشان داد دارای منطق مستحکمی برای ارائه مطالب خود و انتقاد از نظرات و پیشنهادات ۱+۵ است.

وی در ادامه افزود: پیشنهاد ایران ویژگی‌های مهمی داشت از جمله اینکه جامع بود و موضوعات هسته‌ای و غیرهسته‌ای را در بر می‌گرفت، فراگیر بود چرا که مولفه‌ای که طرف مقابل گفته بود نیز در طرح ایران مطرح شده بود. براساس توافقات حاصله در مذاکرات قبلی سامان گرفته بود و علاوه بر دارا بودن مولفه‌های حقوقی در برداشتن گام‌های متقابل در آن تأکید شده بود.

باقری درباره واکنش ۱+۵ به پیشنهادات ایران تصریح کرد: هنگامی که طرح جمهوری اسلامی و پیشنهادات ما برای طرف غربی مطرح شد آنان از پاسخ دادن طفره رفتند و خواستار اعلام نظر خود پس از تنفس شدند.

وی همچنین تصریح کرد: آنان در ابتدا نگران انحراف ایران از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزش شدند که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به دلیل فتوای مقام معظم رهبری درباره منع استفاده از سلاح هسته‌ای برنامه‌های هسته‌ای ایران انحراف پیدا نمی‌کند اما در قبال آن نیز ما می‌خواهیم شما تعهد بدهید حق هسته‌ای ایران پایمال نشود.

باقری گفت: آنان پذیرفتند همکاری ایران با آژانس همچنان ادامه دارد و هیچ مرجعی درباره خلل همکاری وجود ندارد و چیزی که آنان خواستار آن بودند فرا‌تر از قوانین و پرتکل الحاقی است.

وی در ادامه افزود: آنان اعلام کردند ما قبول داریم ۲۰ درصد حق شماست اما حاضریم گام متقابلی دربرابر توقف غنی سازی برداریم. ما بر موضع غیرهسته‌ای علاوه بر اولویت خود که مسائل منطقه‌ای بود اولویت ۱+۵ یعنی مبارزه با دزدی دریایی بود نیز در طرح خود آوردیم.

باقری در ادامه افزود: آنان در ابتدا درباره برخی مسائل شک داشتند که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حقوقی پاسخ آنان را در مواردی از جمله تصریح در ماده ۴ معاهده ان پی تی درباره حق غنی سازی و همچنین غیرقانونی بودن قطع نامه‌های شورای امنیت براساس مواضع حقوقی و اساس نامه آژانس اعلام کرد.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنین مواردی از اظهارات مقامات رسمی آمریکا درباره اینکه غنی سازی از حقوق تصریح شده در ان پی تی است به طرف مذاکره کننده غربی نشان دادند که این امر موجب تعجب و خجالت آنان شد.

توضیحات تیم ایرانی درباره گزاره‌های حقوقی ۱+۵ مورد پذیرش قرار گرفت

باقری خاطرنشان کرد: تمامی گزاره‌های مختلف پیشنهاد ۱+۵ با روش پاورپوینت و از لحاظ حقوقی نقض شد و طرف ایرانی اعلام کرد ۱+۵ درباره گام‌های متقابل خود مبهم صحبت کرده‌اند. گروه۱+۵ از روند توضیحات جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد.

معاون دبیرشورای عالی امنیت ملی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران با روندی وارد مذاکرات شد که طرف مقابل به صورت گام به گام جلو بیاید اما حاصل گفتگو در مسکو نیز آن چیزی بود که جمهوری اسلامی بعد از نشست بغداد بر آن تأکید می‌کرد.

باقری تصریح کرد: ۱+۵ صرفا خواستار گفتگوی کار‌شناسی فنی بود اما ایران بر بررسی حقوقی نیز تأکید کرد و در ‌‌نهایت پیشنهادات ایران بعد از چندین بار رفت و برگشت تصویب شد.

باقری با اشاره به روند روشن و رو به جلوی مذاکرات در صورت عمل براساس توافقات صورت گرفته در مسکو، گفت: پیشنهادات ایران نشان می‌دهد درصورتی که ۱+۵ خارج از چارچوب توافقات عمل کند گزینه‌های آنان کاهش و گزینه‌های ما افزایش می‌یابد و سایر گفتگو‌ها تاکنون نشان داده است تأکید بر موضوعات خارج از توافقات، صرفا اتلاف وقت است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.