سه‌شنبه 31 جولای 12 | 11:32

نسل امروز عاشق فرمول شده است!

بررسی آماری قبول شدگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نشان می‌دهد، درصد پاسخگویی زیر صفر داوطلبان قبول شده در دروس ادبیات فارسی و معارف اسلامی از ده سال گذشته رو به فزونی است.


ادبیات فارسی که زبان مادری و معارف که آموزه‌های دینی ما را تشکیل می‌دهد، جایگاه رفیعی بین دانش آموزان ندارد. به عقیده کار‌شناسان، حتی در رشته ادبیات و علوم انسانی نیز که دانش آموزان به صورت تخصصی به این مباحث می‌پردازند نمودارهای منفی رو به رشد است.دبیر ستاد اوقات فراغت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که سالهاست کارهای پژوهشی کنکور انجام داده است در همین رابطه می‌گوید: مقایسه ورودی‌های ۱۰ سال اخیر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، آمار خطرناکی را ارائه می‌دهد.

نمرات پایین ادبیات در مهد ادب
ابوالحسن ایپک چی می‌افزاید: در کشوری که مهد ادب و فرهنگ ایرانی و اصول و مبانی اسلامی است؛ بررسی وضعیت پذیرفته شدگان کنکور با نمرات زیر صفر در دروس ادبیات فارسی و فرهنگ و معارف اسلامی اسف بار است.وی که سال‌ها در این خصوص پژوهش و به طور عملی فعالیت داشته است، اظهار می‌دارد: از قبول شدگان کنکور در سال ۸۱ و در رشته علوم انسانی ۲۰۹ نفر، درس ادبیات را زیر صفر درصد آزمون داده که این رقم در همین رشته و در سال ۹۰، به ۴۱ هزار و ۵۴۱ تن رسیده است.

ایپک چی تصریح می‌کند: در رشته ریاضی ۷ نفر در سال ۸۱ زیر صفر پاسخ داده و قبول شده بودند که در سال ۹۰ به ۷ هزار و ۳۹۲ نفر افزایش یافتند.وی با بیان اینکه در رشته تجربی نیز در سال ۸۱، بیش از ۴۰ نفر قبولی زیر صفردرصد این درس داشتیم که به ۱۵ هزار و ۸ نفر در سال ۹۱ افزایش یافتند؛ ادامه می‌دهد: در رشته‌های هنر و زبان نیز این ارقام رشد داشته است.

دبیر ستاد اوقات فراغت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی می‌گوید: در کشور ما که ۱۲ سال روی درس معارف اسلامی کار می‌شود نیز آمارهای راه یافتگان به دانشگاه‌ها در خصوص درصد پاسخگویی به این درس مبهوت کننده است.

جامعه موفق
آیت الله مکارم شیرازی خطاب به معلمان می‌گوید: امروز علم بیشتر از هر زمانی برای اداره جامعه لازم است، جامعه‌ای موفق است که علم بیشتری داشته باشد و در آن به علم و عالم توجه بیشتری شده باشد.وی می‌افزاید: از جمله مهم‌ترین اهداف قیام انبیا، تعلیم، تربیت و برقراری عدالت است. وی اظهار می‌دارد: اگر در دنیای امروز تعلیمات دینی و انحرافی زیاد است این هجمه نباید موجب یاس و نا‌امیدی شود. چرا که ابتکار عمل در دست اسلام و فرهنگ غنی آن است.

این مرجع تقلید تصریح می‌کند: دنیای امروز اگر بر آن موضوع که تعلیماتی را اجباری کرده افتخار می‌کند، مامفتخریم که به برکت آموزه‌های دین مبین اسلام هم فراگیری علم و هم تعلیم آن را به دیگران تکلیف می‌دانیم.
آیت الله مکارم شیرازی بیان می‌دارد: هر چه بیشتر برتعلیمات دینی تکیه شود شاهد تربیت افرادی متدین‌تر در جامعه خواهیم بود. حال پرسش این است چرا دانش آموزان نسبت به یادگیری درس معارف علاقه‌ای ندارند و آزمونهای خوبی ارائه نمی‌دهند.

تستهای مفهومی
معصومه صباغ دبیر معارف اسلامی و فلسفه منطق دبیرستانهای مشهد درخصوص عدم موفقیت دانش آموزان در درس معارف می‌گوید: شاید اشکال پاسخهای منفی قبول شدگان کنکور سراسری در درس معارف، نمونه تستهای کنکور باشد. وی که ۲۰ سال سابقه تدریس داردمی افزاید: من در یک بررسی اجمالی سئوالات این درس را یا مفهومی دیدم یا عین کتاب، که البته‌‌ همان مفهومی‌هایش را نیز باید عین کتاب پاسخ داد.

وی با بیان اینکه برداشتهای متفاوت از مسائل کتاب موجب تناقض است، می‌گوید: در دروس معارف اسلامی و فلسفه از دو جمله کنار هم جمله سوم استباط و نتیجه است ولی گاهی نتایج به دست آمده متفاوت است. وی یکی از مهم‌ترین اشکالات موجود در بی‌انگیزگی دانش آموزان نسبت به این درس را روش تدریس کلیشه‌ای و عین کتاب معلمان می‌داند و اظهار می‌دارد: آیاتی که در این درس به آن پرداخته می‌شود بسیار عمیق و مفهومی نظرات متفاوت است.وی می‌گوید: در چند سال گذشته دانش آموزان رشته ریاضی که من معلمشا ن بودم بسیار خوب درس را تحلیل و پاسخ می‌دادند ولی اکنون به استناد گفته‌های همکاران وضع تغییر کرده است.

صباغ در ادامه یادآور می‌شود: شاید عمقی نخواندن دانش آموزان یا تاکید بیش از حد به دروس اختصاصی از دیگر علل عدم موفقیت دانش آموزان است.وی تصریح می‌کند: دانش آموزان مدارس خاص نظیر مطهری، تنها دانش آموزانی هستند که این درس را به خوبی پاسخگو هستند.

پارسی که ادبیات نمی‌داند
دبیر ستاد اوقات فراغت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ابوالحسن ایپک چی می‌گوید: در رشته ادبیات و علوم انسانی و در سال ۸۱ تنها ۴۳ نفر معارف رازیر صفر پاسخ دادند که این رقم به ۲۶ هزارو ۸۹ نفر در سال ۹۱ رسید. وی با ناباوری تاکید کرد: در رشته علوم ریاضی نیز این عدد، از یک نفر به ۱۲ هزارو ۴۰۷ رشد یافت. ایپک چی تصریح کرد: در رشته علوم تجربی از ۱۷ به ۱۲ هزارو ۵۷۸ نفر رسیدیم و اوضاع در رشته‌های هنر و زبان خارجه نیز اسف بار است.

فیروزه دانش آموز پیش دانشگاهی در مورد بی‌انگیزگی دانش آموزان در یادگیری دروس ادبیات و معارف اسلامی می‌گوید: در مدرسه اسلام را کلیشه‌ای به ما یاد می‌دهند. وی می‌افزاید: ما مجبوریم دروس را حفظ کنیم اما در کنکور بایستی مفهومی به پرسش‌ها پاسخ دهیم.

این داوطلب کنکور سراسری ادامه می‌دهد: بیشتر دوستان و من در کلاس درس خوابیم، معلمانمان معنای آیات را اشتباه توضیح می‌دهند و مجبوریم به کتابهای کمک درسی مراجعه کنیم. نوشین فراخ روزی ۱۰ سال است سابقه تدریس ادبیات دارد. او در مورد درصد زیر صفر قبولیهای کنکور در درس ادبیات می‌گوید: بچه‌ها گرایش بیشتری به علوم روز نظیر ریاضی، فن آوری و تکنولوژی پیدا کرده‌اند.

وی می‌افزاید: اغلب دانش آموزان متاسفانه ادبیات را درسی غیرموثر می‌دانند که کارایی ندارد. فراخ روزی اظهار می‌دارد: متاسفانه برخی همکاران نیزاهمیت زیادی برای این درس قائل نیستند.

وی بیان می‌دارد: ما به عنوان متولیان ادبیات در حد وظیفه عمل می‌کنیم اما دانش آموزان تجربی و ریاضی ترجیح می‌دهند به جای ادبیات، ریاضی و فیزیک بخوانند، من در مدرسه خودم شاهد تلاش زیاد آنان برای کسب نمره ۱۵ از فیزکند در حالی که اگر کمی تلاش کنند می‌توانند از زبان فارسی ۲۰ بگیرند. وی در خصوص تغییر محتوا یا درجه سختی مفاهیم ادبیات و دروس وابسته آن معتقد است: از ده سال پیش تا کنون نه تنها کتاب‌ها خیلی تغییر نداشته است بلکه حجم کتب نیز کم شده و مباحث متنوع بیان می‌شود. وی با ناباوری ادامه می‌دهد: انگار مد شده که دانش آموزان دروس عمومی را اهمیت ندهند حتی در رشته ادبیات فارسی که دروس تخصصی است بچه‌ها نسبت به زبان مادری کم علاقه نشان می‌دهند.

ضریب پایین – علاقه کم
افسانه علیزاده فارغ التحصیل دبیرستان است او معتقد است: اگر بچه‌ها روی دروس عمومی تمرکز کمتری دارند، علتش ضریب کم این دروس است. وی می‌افزاید: ادبیات و معارف دروس سنگینی هستند و دانش پژوهان پیش دانشگاهی بیشتر روی دروس این سال تحصیلی تاکید دارند تا دروس پایه. علیزاده که جزو شاگردان ممتاز مدرسه است ادامه می‌دهد: در معارف اسلامی دشواری یادگیری آیه‌ها بسیار بالاست، به خصوص پیام آیه‌ها و اغلب پرسشهای امتحانی و کنکوری از همین پیامهاست. وی می‌گوید: آیات و نکات اندیشه و تحقیق در کتابهای درسی حذف ولی در آزمون‌ها آمده بود و این تناقضات دانش آموزان را سردرگم می‌سازد. وی در خصوص درصد پایین نمرات مثبت دروس ادبیات در کنکور معتقد است: تمرکز بچه‌های ریاضی و تجربی روی دروس تخصصی و توجه کمتر به دروس عمومی دارند.

علیرضا فرد دانش آموز سال دوم راهنمایی می‌گوید: زبان فارسی دوم راهنمایی خیلی سخت شده، امتحانات دینی قرآن و ادبیات خیلی خسته کننده است، راستش کلاس‌هایش هم خسته کننده است. وی می‌افزاید: در دینی و قرآن آیه و احادیث خیلی زیاد است و هر صفحه چند آیه دارد که ما باید همه را حفظ کنیم. وی بیان می‌دارد: در ریاضی حد اقل چند معادله یاد می‌گیریم و در علوم با بدن انسان آشنا می‌شویم ولی درادبیات چی یاد می‌گیریم؟ خدائیش خسته کننده است.

دغدغه معلمان مشکل ساز است
سعید عندلیب کار‌شناس ارشد ادبیات با ۳۰ سال سابقه تدریس دروس ادبیات مدارس و کنکور است. او مهم‌ترین دلیل وجود نمرات منفی ادبیات در آزمون سراسری را بی‌انگیزگی دانش آموزان می‌داند. وی تصریح می‌کند: عدم توفیق معلمان در ایجاد رغبت بین محصلان به دلیل وجود دغدغه‌های اقتصادی آنان است. وی می‌افزاید: دغدغه معلمان، عدم کارایی آنان را در پی داشته است.

عندلیب با بیان اینکه حتی برخی معلمان تخصصی نیز خود تخصص کافی در ارائه مطلب ندارند، یادآور می‌شود: تمام دانش آموزان قادر به تهیه کتابهای کمک درسی نیستند. وی تصریح می‌کند: آن‌ها یا پول ندارند یا حوصله خواندن مطالب ریز شده که تنها مورد علاقه نخبگانی که مایلند هیچ نکته‌ای را از دست ندهند را ندارند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: