چهارشنبه 14 جولای 10 | 12:45

تکنولوژی ساخت هواپیما‌های مسافربری تا ۵ سال دیگر

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفت: با توجه به فعالیت‌های انجام شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها حداکثر تا 5 سال دیگر ایران در تولید هواپیما خودکفا خواهد شد.


منوچهر منطقی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح که پیش از این سکاندار ایران خودرو بود، در گفت و گو با خبرنگار شبکه ایران، با تشریح اقدامات انجام شده برای ساخت هواپیمای مسافربری در کشور، اظهار داشت: حداکثر در برنامه پنجم به تکنولوژی ساخت هواپیما‌های منطقه‌ای خواهیم رسید.
وی که مسئولیت پروژه ساخت هواپیماهای پهن پیکر نیز در مجموعه فعالیت‌هایش است، افزود: در زمینه هواپیماهای منطقه‌ای (با ظرفیت 130-70 نفر) تلاش داریم به سمت ظرفیت‌های بالا‌تر حرکت کرده و همزمان به سمت توسعه طراحی‌ها گام برداریم.

ساخت 30 درصدی هواپیمای پهن پیکر با امکانات موجود
منطقی در عین حال به توانایی و امکانات کنونی کشور برای ساخت هواپیماهای پهن پیکر نیز اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی و با توجه به امکانات موجود تا 30 درصد ظرفیت انجام کار را داریم و به طور حتم برای رسیدن به توانایی 100درصدی، با داشتن برنامه در کنار اُراده ملی، می‌توان ایران را نیز به کشور هواپیماساز تبدیل کرد.
وی درباره اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: برای آغاز ساخت هواپیما پهن پیکر نیازمند یکسری مهارت‌ها و اجرای موارد استاندارد آن هستیم، بنابراین رسیدن به این مهم، زمان خواهد برد.

مسئول ساخت هواپیمای پهن پیکر، تحقق اهداف ترسیم شده در این بخش را نیازمند اجرای مرحله به مرحله کار در سه بخش هواپیماهای کوچک و متوسطه، هواپیماها با ظرفیت 70 تا 130 نفر و هواپیما با ظرفیت بیش از 200 نفر دانست.
به گفته منطقی، هرکشوری برای رسیدن به مرحله ساخت هواپیمای پهن پیکر این مراحل را طی کرده است. به طور مثال کشور برزیل در حال گذر سه مرحله‌ای است که ما باید در آن قدم بگذاریم.
وی با تاکید بر اینکه کشورمان در تمام بخش‌های مربوط به ساخت هواپیما توانمندی بالایی دارد، تصریح کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد که بتوان این بخش‌ها را مانند یک زنجیر به هم متصل کرد.

مسئول ساخت هواپیمای پهن پیکر به مواردی که باید در ساخت هواپیما باید به آن توجه شود، اشاره کرد: طراحی کامل، طراحی مشترک و تولید، تولید صرف و تعمیر و نگهداری هواپیما، از جمله مواردی است که در ساخت هواپیما باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته منطقی ایران با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود، پتانسیل ساخت هواپیماهای کوچک و متوسط را دارد. هرچند که در بخش هوا نوردی منطقه‌ای نیز قابلیت تعمیر و نگهداری کاملاً وجود دارد.
وی تصریح کرد که به غیر از توانایی تعمیر و نگهداری، اکنون در این بخش منطقه‌ای در حال ورود به مرحله تولید و طراحی مشترک هستیم.

وی درباره اقدامات انجام شده برای ساخت مشترک هواپیما با برخی از کشورها نیز اظهار داشت: مذاکرات و جمع‌بندی‌ها با کشورهای مورد هدف انجام شده است و زمانی که تصمیم گیری‌ها قطعی شد، اسم کشورها را اعلام خواهیم کرد.

وی کشورهای مذاکره کننده را ترکیبی از کشورهای اروپایی و غیراروپایی بیان کرد.

تحریم مانع از فعالیت ساخت هواپیما نخواهد شد
مسئول ساخت هواپیمای پهن پیکر درباره اثرات تحریم‌ها بر فعالیت هواپیماسازی کشور نیز اظهار داشت: تحریم اثری به ساخت هواپیما‌های تجاری ندارد، از این رو کار متوقف نخواهد شد. هرچند که با اراده ملی، استراتژی‌ میان‌مدت و ترسیم درست مراحل کاری، می‌توان مراحل پیچیده ساخت هواپیما را پشت سر گذاشت و در مدت کوتاهی به یک کشورهواپیماساز تبدیل شد.
منطقی با بیان اینکه تا 20 سال آینده ایران به چهار تا 6 هزار فروند هواپیمای منطقه‌ای با ظرفیت 90 تا 110 نفر نیاز دارد، تصریح کرد: اگر نتوانیم این نوع هواپیماها را در کشور بسازیم، به طور حتم ارز‌ زیادی از کشورمان خارج می‌شود.

  1. عباس
    13 ژانویه 2013

    پس او 50 نفره چی شد از تولید خارج شد؟همونم اگه روتین بشه نعمتی است

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: