دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۱ | ۲۰:۰۰

چرا هالیوود فیلم جنگی می‌سازد؟

یکی از راهکارها این است که به سایر کشورهای صاحب صنعت سینما نگاه کنیم و ببینیم چگونه است که هالیوود هنوز که هنوز است درباره و جنگ های آمریکا و جنگ جهانی اول و دوم فیلم می سازد و موفق هم می شود. این سینما نه تنها درباره رشادت های خودش با سرمایه گذاری های مفید فیلم می سازد بلکه حتی از حمله کردنش به سایر کشورها هم حماسه می آفریند.


محمد نشاط تهیه کننده سینما گفت : به نظر من خیلی خیلی در سینمای دفاع مقدس کم کاری داشته ایم علی رغم اینکه تمام تلاش ها برای پیشرفت این ژانر صورت می گیرد ولی نتوانسته ایم به رشادت ها وایثار رزمندگان آنطور که باید وشاید بپردازیم.

وی ادامه داد: یکی از مسایل مهم ومشکل برای این ژانر ورود نکردن بخش خصوصی به دلیل هزینه های بالاست و واین عدم درآمد زایی از طرف مخاطب سرمایه گذار را راغب به ساخت نمی کند وبه همین دلیل دولت باید از سینمای دفاع مقدس حمایت وپشتیبانی بکند.

نشاط، نقش فیلمنامه و ادبیات در سینما را مهم دانست و افزود: ما متون وطرح های قابل توجه ای داریم که قابلت تبدیل به فیلم های ارزشمندی را دارند.اصولا برای ساخت یک فیلم اولین گام واولین نقطه شروع فیلم نامه خوب است در حالی که ما کمبود فیلم نامه خوب نداریم وباید به سمتی برویم که گروههای را جهت گرد آوری وایده آفرینی برای تولید فیلم نامه در کنار هم بیاوریم. تولیدات سینمای دفاع مقدس به دلیل حجم کار وحساسیت موضوع وارزشی بودن بسیار از لحاظ بررسی وتحقیقات وتولید فیلم نامه زمان بر خواهد بود واگر قرار است به تولیدات ارزشمندی دست پیدا کنیم باید به تحقیقات و فیلم نامه اهمیت ویژه ای بدهیم.

نشاط، با برشمردن مشکلات سینمای دفاع مقدس افزود : هزینه بالا وعدم بازگشت سرمایه از مهم ترین دلایلی است که تهیه کنندگان کمتر به سمت تولید فیلم های دفاع مقدس می روند در حالی که بیشتر افراد به تولید راحتر در ژانر اجتماعی وبه تضمین گیشه فکر می کنند. تهیه کنندگان در حال حاضر با دستمزد های بسیار بالای بازیگران وعوامل مواجه هستند ویک فیلم معمولی بیشتر از 800میلیون هزینه دارد.

وی ادامه داد: انجمن سینمای دفاع مقدس ،حوزه هنری وهمه دست اندرکاران سینمای کشور باید به کمک سینمای دفاع مقدس بیایند تا به قوای ارزشی تولیدات این ژانر کمک کنند وشاهد پیشرفت وارزشمند شدن روز به روز این سینما باشیم.

نشاط، با اشاره به بحث بیداری اسلامی در جشنواره فیلم دفاع مقدس گفت : زمانی که می خواهیم به موضوع بیداری اسلامی در سینما نگاه کنیم قبل از هر کاری باید سرمایه گذاری وبودجه کافی برایش تدارک ببینیم و بعد از آن نباید افراد وسینماگران را از هم سوا کنیم وبگذاریم در یک فضای آزاد وصمیمانه همه هنرمندان ایده های خود را بپرورانند و ارائه کنند.

مسعود تکاور:جشنواره فیلم مقاومت باید هرسال وسیع تر از سال قبل برگزار شود

مسعود تکاور گفت: ما در طول سال های گذشته چند نوع از سینمای دفاع مقدس را داشته ایم. یکی از این برهه ها همزمان با دوران جنگ بود و تولیدات مردم را برا حضور در جبهه ها تشویق می کرد. بعد از آن دوره ای را داشتیم که تولیدات به سمت انقلاب فرهنگی و امتداد روحیه دفاع مقدسی در جامعه می رفت و می خواست همچنان مردم را در آن حال وهوا نگه دارد.

وی ادامه داد: به نظر من شکوفا ترین دوره همان دوره جنگ بود که سینما هم پای جریان واقعی مقاومت ما پیش می رفت. دوره بعد هم نسبتا مطلوب بود و فیلم هایش توانستند پل ارتباطی عاطفی و معنوی خوبی را بین جنگ و جامعه را برقرار کنند. اما دوره ای را که هم اکنون درآن به سر میبریم نمی دانیم که باید متاسفانه آن را چه بنامیم. در دوره حاضر وضعیت سینمای دفاع مقدس به جایی رسیده است که نگاه ها به آن سرد است و هیچ توقع فروشی برایش نمی شود.

تکاور با اشاره به لزوم توجه به سینمای دفاع مقدس افزود: یکی از راهکارها این است که به سایر کشورهای صاحب صنعت سینما نگاه کنیم و ببینیم چگونه است که هالیوود هنوز که هنوز است درباره و جنگ های آمریکا و جنگ جهانی اول و دوم فیلم می سازد و موفق هم می شود. این سینما نه تنها درباره رشادت های خودش با سرمایه گذاری های مفید فیلم می سازد بلکه حتی از حمله کردنش به سایر کشورها هم حماسه می آفریند. مثلا به ویتنام حمله می کند اما از این واقعه فیلم حماسی می سازد و قهرمان آفرینی می کند و خوب هم می فروشد. به عراق حمله می کند اما 4سرباز را در هیئت آدم های خیلی خوب نشان می دهد و فیلمش را انسانی نمایان می کند.

وی ادامه داد : در این میان ساده ترین راه برای حل این مسئله ایجاد فضای سرگرمی و ایجاد جاذبه های عمومی در فیلم هاست . اگر این فرمول ساده رعایت شود مخاطب را پایبند خواهدکرد .مثلا شما همین فیلم قلاده های طلا را در نظر بگیرید. فیلمی که ممکن است به خاطر عنوان سیاسی ترین فیلم دچار ریزش شمار زیادی از مخاطبان شود ، اما سعی کرده ساختار کلی و گره داستانی و فیلمنامه ای خوبی داشته باشد و همین باعث می شود فیلم بیش از 2میلیارد بفروشد .

تکاور افزود: مشکل اصلی ما در سینمای دفاع مقدس درام است. ما اگر روی سا ده حرف زدن متمرکز شویم و درام بیافرینیم به نتایج خوبی خواهیم رسید . ما با تکیه بر مضمونمان می توانیم به فروش های میلیاردی برسیم و البته که سینمای دولتی هم باید از این ژانر حمایت کند. زیرا سینما یعنی ایجاد یک فعالیت هنری و اقتصادی که دارای ظرفیت باشد.

وی ادامه داد: سینمای ما الان ظرفیت فروش فیلم های معمولی خود را هم ندارد و حتی فیلمی مثل خوابم می آد هم نسبت به ایده آل ها کم می فروشد ، چه برسد به اینکه ما واژه عظیمی مانند سینمای دفاع مقدس را در آن بگنجانیم و توقعات غیر معقول داشته باشیم. اگر الان بتوانیم با رعایت استاندارها فیلمنامه های مناسب بنویسیم و جایگاه درستی ترسیم کنیم مطمئن باشید فروشمان در سینمای بالیوود یا هالیوود به مراتب بهتر از سینمای بیمار کشورمان است .

تکاور با انتقاد از محدود کردن فلیمسازان عرصه دفاع مقدس افزود: سینمای دفاع مقدس افتاده دست یک گروهی که هنوز تلاش می کنند عاشقانه کار کنند و از جان مایه بگذارند. چرا ما نمی آییم دست خواهش دراز کنیم به دست کسانی که دارند در زمینه های اجتماعی فیلم های موفقی می سازند یا حتی کمدین های مشهوری هستند .چرا مدام باید آدم های تکراری در این زمینه فعالیت کنند و بالطبع حرف های تکراری بزنند. ای کاش تعداد گروه دفاع مقدسی ها بیشتر بود. وی با شاراه به جشنواره دفاع مقدس ادامه داد امروز جشنواره ها پر شده از تعداد اندکی فیلم که مخاطب عام و مردمی ندارد و فروش خوبی را هم نخواهد داشت. ما داریم جشنواره ای را برگزار میکنیم که اصلا به فکر سال های بعدش نیستیم . ای کاش بشود برای هر سال بعد جشنواره افراد بودجه ها و انگیزه های بیشتری گرد هم آیند و جشنواره هر سال وسیع تر از سال قبل شود .

وی ادامه داد: امروز کشور ما نیازمند حماسه است . نیازمند شور و اشتیاق است . نیازمند یادآوری دلیری ها و بزرگ مردی هاست که در دفاع مقدس وجود داشته و بهترین وسیله سینما است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: