چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
دوشنبه ۲۴ مهر ۹۱ | ۲۰:۴۰

ردپای نامجوها در صداوسیما

گروه‎های تولیدی مشکوک به صورت سازماندهی شده و منسجم در شبکه‎های مختلف و بر اساس اهداف مشترکی در حال تولید برنامه‎هایی با رویکردی خاص هستند.


رادیو و تلویزیون از جمله رسانه‎هایی است که از جهات مختلفی نظیر گستردگی مخاطب، . تنوع قالب‌، قدرت تأثیر و ….. درجایگاه بالایی قرار دارند .روشن است که رسانه ملی ، مأموریت مدیریت و هدایت فرهنگ و افکار عمومی جامعه را عهده‎دار است ؛ پس می‎بایست تمامی برنامه‎هایش در راستای تحقق آرمان های اسلامی صورت گیرد.؛ به همین دلیل این دو رسانه از خطر نفوذ جریان‎های فکری مختلف در امان نیستند و در صورت بروز اندک خطایی در تولیدات آن، می‎تواند ضررهای غیرقابل جبرانی را به بار آورد.

روند چند ماه اخیر برخی تولیدات صدا و سیما حاکی از آن است که گروه‎های تولیدی مشکوک به صورت سازماندهی شده و منسجم در شبکه‎های مختلف و بر اساس اهداف مشترکی در حال تولید برنامه‎هایی با رویکردی خاص هستند.

از این رو برآن شدیم تا با گوشزد کردن اهم محور‎های آسیب‎زا در حوزه صداوسیما به وظیفه ی رسانه ای خود عمل کنیم :

فراگیر شدن حضور رمزآلود محسن نامجو در شبکه‎های صدا و سیما

مطرح کردن «محسن نامجو» ـ خواننده هتاک فراری ـ در سریال «مسیر انحرافی» در فروردین و اردیبهشت ‎ماه سال 91 به شیوه‎ای خاص آغاز شد. این سریال با زبانی کنایه‎آمیز از برنامه‎های آینده ی جریانی به رهبری نامجو خبر داد. هر جمله و نماد در این سریال حاوی معانی عمیق و تخریب‎گری بود که از آنها در مسیر پیشبرد اهداف ضد اسلامی و ملی استفاده می شد.

از جمله برنامه‎هایی که در این سریال به طور تلویحی به آنها اشاره شده بود و پس از آن اتفاق افتاد، می‎توان به انتشار آهنگ اهانت‎آمیز «شاهین نجفی» در اواخر اردیبهشت‎ماه و انتشار آلبوم «سیزده‎هشت» توسط نامجو و اهانت به امام زمان (عج) در شهریور‎ماه اشاره کرد.

در شهریور‎ماه امسال، درست پس از انتشار آلبوم جدید محسن نامجو و اهانت صریح او به امام زمان (عج)، رادیو نمایش با دو اقدام بر ادعای نفوذ این جریان در صدا و سیما صحه می‎گذارد. این شبکه رادیویی در ساعت 19 سی‎ام شهریور، قطعه‎ای موسیقی از نامجو را پخش می‎کند (در20 تیرماه نیز این آهنگ از رادیو نمایش پخش شده بود) و سه روز بعد از آن یعنی 2 مهرماه، ساعت 55/18 نیز آهنگ سریال مسیر‎انحرافی را در میان برنامه‎های خود روی آنتن می‎برد.( این مصادیق با رصد تصادفی هویدا گشته؛ مسلماً با رصد دائم این آمار تکان‎دهنده خواهد بود.)

رد پای این جریان در شبکه تازه‎ تأسیس «پویا» نیز دیده می‎شود. پویا شبکه اختصاصی کودکان می‎باشد که یکی از برنامه‎های ثابت آن پویانمایی «لالایی» است که هر شب، حدود یک ساعت از این شبکه پخش می‎شود، کارگردانی این برنامه شبانه را «سارا نامجو» برعهده دارد.

سارا نامجو در عرصه تصویرگری و ادبیات کودک دارای تخصص و در زمینه انیمیشن نیز دارای تحصیلات آکادمیک است؛ اما نکته قابل توجه این است که سارا نامجو تنها تشابه فامیلی با محسن نامجو ـ خواننده هتاک ـ ندارد. او در سال 87 در انیمیشنی به نام «کلید‎های رویا» با محسن نامجو سابقه همکاری دارد. این انیمیشن به کارگردانی «سارا نامجو» و با موسیقی «محسن نامجو» ساخته شده است.

این احتمال وجود دارد که «لالایی‎های» ساخته شده به کارگردانی سارا نامجو با همکاری محسن نامجو ساخته شده باشد. علاوه بر دلایل گفته شده دلیل دیگری نیز بر این مدعا وجود دارد، آن هم شباهت قسمت‎هایی از این آهنگ‎ها با تیتراژ سریال مسیرانحرافی است که با ریزبینی می‎توان به آن پی¬برد، شباهتی خاص که قابل تأمل است.

با توجه به سبک جدید و خاص این جریان انحرافی احتمال می رود که حضور محسن نامجو در برنامه‎های صدا و سیما هدفدار و برنامه‎ریزی شده است، و ورود آنان به عرصه کودک بسیار قابل توجه می‎باشد؛ زیرا کودکان با برنامه‎های شبانه انس و الفت می‎گیرند و برانگیختن این احساسات در مراحل بعدی می‎تواند بستر را برای سایر برنامه‎های این جریان فراهم کند و یا در پایین‎ترین سطح، ذائقه آنان را به سمت سبک موسیقی این جریان سوق دهد.

این موضوع را می‎توان در ارتباط‎ها و تولیدات موسیقی این خواننده هتاک با عناصر خودفروخته عرصه فرهنگ به وضوح مشاهده کرد.ـ محسن نامجو به ساختن قطعه‎ای موسیقی به حمایت «زهرا امیرابراهیمی»ـ بازیگر معلوم‎الحال ـ پرداخته است؛ بازیگری که اکنون به عنوان گزارشگر «بی‎بی‎سی» شناخته می‎شود.ـ او کنسرتی مشترک با «گلشیفته فراهانی»ـ بازیگر فاسد و فراری ـ در ایتالیا داشته است.

ـ وی در مصاحبه با «رادیو زمانه» از «شاهین نجفی» ـ خواننده مرتد ـ حمایت کرده است.

با این توصیفات مشخص گردید، محسن نامجو در مرکزیت ایرانیان فراری قرار دارد که با نام ایران دست به اقدامات ضدارزشی و هنجارشکنانه می‎زنند و در نظر بیگانگان به عنوان نمادی برای آزادی‎خواهی مطرح می‎گردند و به دامان اربابان خود می‎گریزند تا به عنوان یک ایرانی اسلام‎ستیز چهره ایران را در نظر دیگران منفی جلوه دهند. آنها در برهه‎های زمانی مختلف با رفتار‎های برنامه‎ریزی شده خود که مبتنی بر سناریوهای غربی است، سوژه خبرگزاری‎های بین‎المللی می‎شوند، تا به اصطلاح آبروی ایران را خدشه‎دار نمایند. در این میان محسن نامجو با جهت‎دهی و هدایت‎گری این افراد و حمایت از آنان نقش به سزایی ایفا می‎کند.

با توجه به نقش محوری محسن نامجو در این بعد طراحی شده جنگ نرم از سوی بیگانگان می‎توان به هدف مطرح‎سازی او از سوی جریان انحرافی در صدا و سیما پی برد؛ بنابراین از این پس نظارت بر تولیدات صدا و سیما باید با ریز‎بینی و دقت بیشتری صورت گیرد؛ چون گروه‎های انحرافی برنامه‎ساز با رویکردی دیگر برنامه‎های دلخواه خود را تولید می‎کنند و شیوه‎ای جدید پیش‎گرفته اند.

در این رابطه باید به سخن بسیار هدفدار و غرض‎ورزانه کارگردان سریال جنجالی مسیرانحرافی، اشاره کرد. او در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‎ها بیان کرده است:

«این مسیر را افراد دیگری باید ادامه بدهند. به نظرم این تجربه خوبی بود که باید در اشکال و توسط اشخاص دیگری ادامه پیدا کند. راهی که اکنون در شبکه‎های دیگر و توسط افراد دیگر اجرا شده است و ما شاهد آن هستیم.»

به طور قطع می‎توان بیان کرد، محسن نامجو به عنوان مهره اصلی حلقه ارتباطی عناصر خودفروخته عرصه فرهنگ به حساب می‎آید که متأسفانه با بهره‎گیری از گروهی مشکوک در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برنامه‎های گوناگون با حضوری شبه‎گونه و رمزآلود اهدافی ضد اسلامی را پیش می‎برد.

ترویج موسیقی‎های نامناسب

برخی برنامه‎های صدا و سیما با تأکید بر دو قشر، خواسته یا ناخواسته آنان را به الگو تبدیل می‎سازند؛ یکی قشر بازیگران و دیگری خوانندگان. این دسته از برنامه‎ها با دعوت از این افراد، آنان را به تیپ و الگو در جامعه مبدل می‎کنند. در این میان حتی خوانندگان موسیقی‎های نامناسب نیز دیده می‎شوند که برنامه‎سازان با فراهم کردن حضور آنها و یا پخش آهنگ‎هایشان در سیمای ملی،مهر تأیید بر تولیدات آنان می‎زنند.

به عنوان مثال «رادیو هفت» برنامه ای که حدوداً دو سال است با تهیه¬کنندگی و کارگردانی «منصور ضابطیان» در ساعت بیست وسه تا بیست وچهار هرشب از شبکه آموزش پخش می شود. این برنامه که توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند آهنگ هایی را از خوانندگان جوان و قدیمی پخش می¬کند که مناسب رسانه ملی نیست؛ به عنوان شاهد مثال «کامران رسول‌زاده» آهنگساز و ترانه سرای آلبوم خواننده زن (مهرنوش) دو بار در برنامه شعر خوانده است که البته پس از بار دوم تمامی صفحات مربوط به وی در اینترنت از بین رفت.

علاوه بر این، رادیو هفت در تاریخ 31 شهریورماه برنامه ویژه ای برای آغاز فصل پاییز تدارک دیده بود. این ویژه برنامه سه ساعته، شامل نماهنگ ها و متونی بود که همگی از خزان و مهر و پاییز یاد می‌کردند که بدون شک یادآور جشن مهرگان زرتشتیان و ایران باستان بود؛ یعنی تمرکز بر ایران و ایرانی و کم رنگ نمودن ایران اسلامی است.

نمونه‎ای دیگر، برنامه «راه شب» است که در شب های تابستان از شبکه پنج سیما پخش می¬شد. این برنامه در راستای عادی‌سازی موسیقی های نامناسب از چهره هایی دعوت نمود که برای اولین بار بود که در برنامه های سیما ظاهر می شدند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: