یکشنبه 25 نوامبر 12 | 14:55

مجلس امام حسین (ع)حرمت دارد + فتوای برهنه سینه‌زنی

احسان رستگار

در ایام عزیز محرم، در عزاداری‌ها اعمالی انجام می‌شود که در مکروه یا مستحب بودن و یا مباح بودن آن شک دارم. مثلاً عده‌ای در مراسم عزارداری هنگام سینه‌زنی پیراهن از تن به در کرده و بالا تنه را برهنه می‌کنند. آیا این عمل شایسته است؟ اگر شایسته است، پس چرا امثال شما عالی‌مقامان این چنین نمی‌کنید؟


عزاداری امام حسین علیه السلامتریبون مستضعفین- احسان رستگار

دغدغه‌ای چندین سال است ذهنم را مشغول کرده و امسال با دوباره فرا رسیدن ایام عزیز محرم و شرکت در مراسم سوگواری سالار شهیدان، امام حسین (ع)، دغدغه‌ام جانی دوباره یافت.

در محافل خصوصی و محلی، بسیار دیده‌ایم که هنگام عزاداری و سینه زنی، برخی پیراهن از تن به در می‌کنند و برهنه سینه می‌زنند. از‌‌ همان ابتدا، این نحوهٔ عزاداری را مخلصانه و در شأن مراسم امام حسین (ع) و حضارش نمی‌دانستم.

یک بار با یکی از صمیمی‌ترین دوستانم که هیأتی، حزب اللّهی و اهل تعمق و تدبر بود، در این باب بحث کردم. عزاداری که تمام شد، گفتم: «می‌پسندی برهنه سینه می‌زنند؟» گفت: «خودم دوست ندارم برهنه سینه بزنم، هیچ وقت هم نزدم، ولی آنان این گونه می‌پسندند. شاید حال و هوای خاص خودشان را دارند و بنا بر مقتضیات حال‌شان، این گونه سینه می‌زنند. مجلس مردانه بود؛ به نظرم اشکال شرعی ندارد برهنه سینه بزنند.» گفتم: «اگر می‌خواهند برهنه سینه بزنند، بروند در خانه و تنهایی برهنه شوند و هرگونه خواستند عزاداری کنند. بله! اگر بخواهیم در نظر بگیریم که چون از طرفی در مجلس خانم‌ها نیستند، و از دیگر سو آقایان در استخر جلوی یکدیگر کم پوشش‌اند، پس نتیجه می‌گیریم که در اینجا هم اگر کم‌پوشش باشند اشکالی ندارد، سخت در اشتباهیم! چرا؟ چون آقایان در حضور آقایان هم باید حجاب داشته باشند؛ حجاب فقط مختص خانم‌ها نیست. تا آنجا که ضرورتی ندارد، باید همه پوشیده باشند؛ در استخر نمی‌توان با لباس تن به آب زد، اما اینجا که استخر نیست.»

خلاصه هیچ کدام قانع نشدیم، ولی خوشبختانه مرجع تقلید هر دو ما، آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) بود. گفتم: «حالا که این طور است، از آیت‌الله مکارم استفتاء می‌گیرم؛ یا می‌گوید بلا اشکال نیست. یا می‌گوید حرام است و یا حداقل مکروه.» او هم موافقت کرد.

استفتاء زیر را به بخش استفتائات سایت آیت‌الله مکارم ارسال کردم. معمولاً پس از دو تا سه روز، استفتاء توسط دفتر ایشان پاسخ داده می‌شود، ولی در یک صورت است که این استفتاء حتی تا بیش از یک هفته نیز زمان می‌برد و آن وقتی است که شخص آیت‌الله به سؤال بخواهند پاسخ دهند. این سؤال نیز مشمول این قاعده شد؛ چون سؤالی جدید بود پیش از این در سایت موجود نبود و پرسیده نشده بود، به همین دلیل توسط شخص ایشان پاسخ داده شد:

سؤال:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

با اهداء سلام و احترام خدمت مرجع عالی‌قدر و شجاع اسلام، جناب آقای آیت الله العظمی مکارم شیرازی

در ایام عزیز محرم، در عزاداری‌ها اعمالی انجام می‌شود که در مکروه یا مستحب بودن و یا مباح بودن آن شک دارم. مثلاً عده‌ای در مراسم عزارداری هنگام سینه‌زنی پیراهن از تن به در کرده و بالا تنه را برهنه می‌کنند. آیا این عمل شایسته است؟ اگر شایسته است، پس چرا امثال شما عالی‌مقامان این چنین نمی‌کنید؟

با تشکر. با آرزوی عمر طولانی و با عزت روز افزون. یا حق!

 

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی:

بسم الله الرحمن الرحیم

با اهداء سلام و تحیت؛

عزاداری خامس آل عبا (علیه السلام) از مهم‌ترین شعایر دینی و رمز بقای تشیع است؛ ولی باید به گونه‌ای برگزار گردد که موجب وهن مذهب نگردد و آسیبی به بدن وارد نشود، و مدّاحان محترم از اشعار کفر آمیز یا آلوده به شرک یا مضامینی که در شأن حضرات معصومین (علیهم السلام) و پیروان آنان نیست خودداری ورزند، و استفاده از آلات موسیقی مناسب مجالس لهو و فساد جایز نیست، و برهنه شدن به هنگام عزاداری در صورتی که در حضور زنان باشد حرام و اگر زنان هم نباشند در شأن این مجالس نیست.

سخن آخر:

مجلس امام حسین (ع)، گود زورخانه نیست؛ حرمت دارد، علت دارد، هویت دارد. زورخانه بی‌هویت نیست، ولی کربلا خانهٔ عشق است نه گود زورخانه. حرمتش به اندازهٔ حرمت خود کربلاست، چون برای احیای واقعهٔ کربلاست. علتش احیای علت کربلاست؛ یعنی احیای امر به معروف و نهی از منکر. هویتش گره خورده است به هویت شیعه که دل در گرو حق‌طلبی و آرمان‌گرایی دارد.

  1. مهرداد خوشبختی
    25 نوامبر 2012

    آیا واقعا دغدغه بچه حزب اللهی ها الان این موارد است
    درست است که نباید رفتاری که موجب وهن شیعه شود رو اجرا کنیم
    ولی اینطور که پیش می رود این مرجع بزرگوار فردا پس فردا میگوید گریه کردن هم موجب وهن شیعه می شود!!
    همین اقا بودند که در برابر دسته های عزاداری موضع گرفت و در این چند ساله از رونق انداخته شد
    و در نگاهی دیگر مرجع تقلید ما امام خامنه ای است که ایشان هم با حفظ شرایط بر این مسئله ایرادی نگرفته

    • محمدصالح
      26 نوامبر 2012

      شوخی می‌کنی؟؟ با فتوای آیت‌الله مکارم، این چند ساله رونق از هیئت‌های عزاداری گرفته شده؟؟ مگر فتوای ایشان چه بود؟؟
      در مورد فتوای رهبری هم باید بگم که اگر رهبری سکوت کرده است، یا ایراد نگرفته است، دلیل بر صحت این اعمال نیست. بهتر است از ایشان هم استفتاء شود. نظر فقهی ایشان را بشنویم.

    • منصوره مرگان
      26 نوامبر 2012

      جناب اقای خوشبختی … مطمئن باشید نظر رهبری هم غیر از این نیست که برهنه شدن در شان مجلس عزای سالار شهیدان نیست. حیا یک اصل اسلامی است.

    • هادی
      27 نوامبر 2012

      رفیق کاملا با حرفت موافقم . لخت شدن نوعی از شعائر حسینی است که به فرموده ی جمهور مراجع امامیه این عمل گناهی ندارد و موجب وهن مذهب نمی شود . به یاری خدا هرچه سریعتر نظر فقها و صاحب نظران شیعه را برایتان ارسال خواهم کرد.
      یا علی

    • ...........
      10 اکتبر 2013

      لخت شدن نوعی از شعائر حسینی است!!!!!!!!!!!!!!!
      انا لله و انا الیه راجعون

    • عباس خادم
      9 نوامبر 2013

      روایته (فکر کنم امام زمان.عج.)
      آقا جان چطور برای جد غریبتان چطور عزاداری کنیم
      آقا میگن
      مثل گذشتگانتان
      مانند سنتهایتان

      و سینه زنی بصورت برهنه از سنت های قدیم ما شیعیان است

    • نوکر علمدار
      16 فوریه 2014

      وقتی عاشق حسین(ع)شدی دیگه عقل توسرت نمیمونه واگه خودتو براش بکشی بازم کمه

    • امید
      27 نوامبر 2012

      سلام
      عزاداری ها قبول باشه.
      حضرت آقا فاطمیه دو سال پیش به یکی از مداحان که ازشون سوال کردند درباره لخت سینه زدن فرمودند: من توصیه نمی کنم که در هیات لخت شوید ولی اگر کسی لخت شد جلویش را نگیرید.

  2. سعید
    25 نوامبر 2012

    در خصوص ضربه به بدن، آن چیزی که در فتاوی رهبری آمده است این است که ضربه جدی به بدن وارد نشود.
    ثانیا آیت الله مکارم فقط یک مرجع است که در این زمینه نظر خاص خود را دارد. به نظر حقیر از آیت‌الله وحید هم استفتاء شود تا متوجه شوید مبنای دینی و حدیثی این کار چیست. چند سال قبل کلیپی از سخنان ایشان منتشر شد که پاسخی روائی و البته تند و محکم به آیت‌الله مکارم بود.
    این‌گونه تشابهات که هیئت آقا گود زورخانه نیست و فلان و بهمان، ورودی نابخردانه به ماجرای هیئت است. با تشکر

    • هادي
      9 اکتبر 2013

      با سلام آقا سعيد چرا وقتي يك مرجع مخالف ميل شما نظر مي دهد مي گويد او فقط يك مرجع است و نظر خودش رو داده ولي نظر مرجع موافق با ميل خودتان را به راحتي قبول مي كنيد و سعي در قبولاندن به ديگران هم داريد بايد بتونيم پا رو نفس خودمون بذاريم

  3. دانشجو
    25 نوامبر 2012

    اگر برهنه عزاداری کردن ثواب بیشتری دارد
    دوستان با سند ذکر کنند تا دیگران هم استفاده کنند.
    عزاداری برای حسین (علیه السلام)خوب است ولی عزاداری همراه با ادب و احترام بهتر است.

    • حسین تنها
      6 نوامبر 2014

      جناب دانشجو هیچ کس ادعا نکرده که روایت داریم که لخت شدن ثواب داره این یه کار احساسیه که می خواهیم با امام هم درد بشیم تا یه مقدار از اون زخمهایی که به بدن مطهر ایشون و اصحاب بزرگواشون وارد شده رو احساس کنیم ( احساس سوختن به تماشا نمی شود آتش بگیر که بدانی چه کشیده ام )

  4. هادی
    25 نوامبر 2012

    آقای به نسبت محترم برو فتوای دیگر علما ار قببل آقا و حضرت امام رو ببین . اونجایی که از امام در این مورد سوال میکنن که لخت شدن در معابر عمومی جهت عراداری چه حکمی دارد میگویند بلا مانع است لذا بانوان باید از نگاه کردن بپرهیزند. میرزا اسماعیل دولابی میگه روز عاشورا بدن برهنت رو نشون امام حسین بده . تازه بعضی علما مثل آقای تبریزی این کارو ثواب میدونن. برو بجه

    • جعفر
      9 سپتامبر 2013

      در گفت و گو ادب رو رعایت کن حتی اگه طرفت اشتباه میگه!

  5. سعید
    26 نوامبر 2012

    این هم نظری است.
    منتها با دیگر مراجع متفاوت است.

  6. هادی فیروزمندی
    26 نوامبر 2012

    به نظر من این بیشتر به خاطره شبیه بود. اینکه یک روزی من فلان جا بودم و فلان کس گفت و فلان چیز شد!
    درمورد اصل مطلب موافقم که در شان مجلس اباعبدالله نیست. ولی نمی شود این مطلب را مطلبی مستدل خواند! صرفا خاطره ای است از دغدغه شخصی یک نفر و نتیجه ای که از استفتا از مرجعش گرفته را بازنشر داده. کاش می رفت سراغ اصل موضوع و استفتا دیگر مراجع و نظر بزرگان دیگری حتی در باب استحباب یا ترویج آن در میان جوانان می آورد.

  7. هادی
    27 نوامبر 2012

    . این دستگاه صاحب داره . درخت هرچه پربارتر افتاده تر . لطفا از اظهار نظرهای نسنجیده اونم تو بساط امام حسین جدا خودداری کنیم.مراجع و علما به خودشون اجازه ی چنین اظهاراتی رو نمیدن . چون بازم میگم دستگاه صاحب داره . نمیشه گفت چون فلان مرجع این کارو جایز نمیدونه پس این کار خوبی نیست .

  8. هادی
    27 نوامبر 2012

    مانع و اشکالی ندارد. (حضرت امام وآیات عظام تبریزی، فاضل، سیستانی و بهجت)[1]
    اگر در مقابل نامحرم مفسده نداشته باشد، مانعی ندارد. (آیت‌الله نوری) [2]
    در مقابل نامحرم بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (آیت‌الله مکارم)[3]

    ________________________________________
    .[1]استفتائات، آیت الله تبریزی، سؤال 2015: آيا لخت شدن و سينه زدن، به گونه اى كه سينه عزادار قرمز شود يا گاهى نيز خونريزى كند، جايز است؟
    جواب: بسمه تعالى؛ مانعى ندارد. واللّه العالم.
    سئوال 2025: سينه زنى در كوچه و خيابان ها بدون پيراهن و يا در ديد زن ها، اشكال دارد؟
    جواب: بسمه تعالى؛ سینه زدن بـه نـحـو مزبور، مانعى ندارد. در صورتى‌كه در ديد زنان است، احتياط آن است كه پيراهن بپوشند. واللّه العالم.
    سایت اطلاع رسانی، آيت الله سيستاني، سؤال: لخت شدن در مراسم سينه زني چه حکمي دارد؟
    جواب: اشکال ندارد.

  9. هادی
    27 نوامبر 2012

    استفتائات، آیت الله فاضل، ج 1، سؤال 2163: برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه است؟
    جواب: بر زنان لازم است از نظر خوددارى كنند.
    استفتائات، آیت الله بهجت،سؤال 1845: گاهى در سينه زنى يا زنجير‌زنى، افراد بخشى از بدن را برهنه می كنند، در حالى كه زنان نيز حضور دارند. آيا اشكال دارد؟
    جواب: تا هنگامى كه علم به تعمّد نظر با ريبه از ديگران ندارند، اشكال ندارد.
    استفتائات، امام، ج‏3، ص: 581 ، سؤال 35: سال ها و قرن ها پيش در شوشتر مرسوم بوده كه در ايام عزادارى امام مظلوم ارواحنا فداه، دسته ‏هاى سينه زن تمام محلّات (با بودن زن‌ها) لخت شده و در مساجد و محافل و در خيابان ‌ها با حضور علماء به راه افتاده و تا امامزاده‏ ها و منازل علماء نيز مى ‏رفته‏ اند، ولى اكنون بعضى در شوشتر و دهات‌ هاى آن شايع كرده اند كه چون زن ‌ها مى‏آيند، لخت شدن مردان حرام است و بايد با لباس سينه بزنند، عدّه ‏اى از مردم هم باور كرده ‏اند. لطفا بفرمایيد آيا برهنه شدن مردان با حضور زنان عيبى دارد يا خير؟ و آيا حفظ اين شعار مهم بر هر كس لازم است يا خير؟
    جواب: مانع ندارد و زن‌ ها نبايد به بدن مرد اجنبى نظر كنند.
    [2]. استفتائات، آيت الله نورى، سؤال 596: برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه مي‏باشد؟
    جواب: در تعزيه‌خواني در صورتي‌که مطالب را صحيح بخوانند و از غنا اجتناب شود و مرد لباس زن نپوشد و از اجتماع مرد و زن مفاسدي بوجود نيايد اشکالي ندارد.
    [3]. استفتائات، آیت الله مکارم، ج2، ص 247، مسأله 765: آيا براى مردان جايز است كه در زمان عزادارى، بدن‌شان را برابر زنان برهنه كنند؟
    جواب: احتياط واجب آن است كه مردان از اين كار خوددارى كنند؛ ولى مشاهده اين صحنه‌ ها از تلويزيون، در صورتى كه مفسده خاصّى نداشته باشد، اشكالى ندارد

  10. میلاد
    2 آگوست 2013

    ببخشید شما فتوای تمامی مراجع شیعه رو ول کردید به یک فتوا استناد می کنید آقای سیستانی، امام خمینی، آیت اله بهجت، فاضل لنکرانی و… اگر دارید درباره چیزی بحث می کنید و مطلب می ذارید خواهشناً مطالعه کنید

  11. هادي
    9 اکتبر 2013

    خود امام حسين در روز عاشورا لباس كهنه اي از زير لباسهايش مي پوشد تا اگر دشمن لباس هايش را غارت كرد حداقل به آن لباس كهنه چشم طمع نداشته باشد و بدن شون لخت و عريان نشه اما ما كه ادعا ميكنيم سينه زن آقا هستيم لباسون رو در مي آوريم و لخت سينه ميزنيم كاري به حرام يا حلالش ندارم درسته بعضي از مراجع گفتن جايز اما نگفتن واجبه ولي از بعد اخلاقي مناسب سينه زن ابا عبدالله نيست و در شأن مجلس حسيني هم نيست

    • اللهم عجل لولیک الغریب الفرج
      20 نوامبر 2014

      هادی آقا سلام و عرض ادب
      کجای تاریخ گفته لباس امام حسین علیه السلام رو به غارت نبردند

  12. نصر-دانشجو
    6 نوامبر 2013

    سلام.میخواستم بگم همین طور که می بینید 99%این جوابها طبق شرایطی است که کمتر کسی میتواند ادعا کند که به طور قطع شرایط را رعایت کرده. ولی خوب حالا خدارا شکر این که اصول دین نیست پس هرکس میتونه طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کنه و خواهشمندم نگذارید این مسایل باعث تفرقه بشه.
    نتیجه آنکه درمجالس حق تقدم واولویت با کسانی است که میگویند پوشیده بهتر است چون افرادی در لخت شدن شک دارند و هیچ کس در پوشیدگی شک ندارد.اما میشه همه در هیِِآت ها شرکت کنند و هرکس به شیوه ی خود عزاداری کند به شرط آنکه اون افرادی که به قول خودشون میرن تو حالت خلصه دستشون را تو صورت افراد کناریشو نزنند و تازه مردم را از این هیآت ها زده کنند.
    خواهشمندم بیایید راه امام حسین را پیش بگیریم واینقدر در مسایل متفرقه غرق نشویم تا آنجا که دیگر اصل موضوع فرامش شود.

    (التماس دعا)

  13. صادق
    6 نوامبر 2013

    سلام
    در دستگاه امام حسین لطفا نظر شخصی ندهید به همان چیزی که مراجع گفتند بسنده کنید

  14. علی
    9 نوامبر 2013

    آخه چرا اینقدر اصرار دارید که برهنه بشن؟؟؟
    از کجا آوردید این برهنه شدن رو؟؟؟
    سیره ی کدوم معصوم(ع) برهنه شدن بوده؟؟؟
    همه که واجب که نردن. اکثر مراجع هم حکم به استحباب ندادن.برخی هم حرام کردن.
    چرا اینقدر تاکید میکنید که یه کار مباح به عنوان شعائر حسینی بین مردم جا بیافته…..
    اگه جلوش گرفته نشه بدعت بوجود میاد
    دین بازیچه نیست…..
    از طرف بپرس چرا لخت میشی؟
    عمرا اگه بگه به خاطر اینکه مرجع تقلیدم حکم کرده
    اصلا کار به مرجع ندارد برا حال خودش لخت میشه
    از رو لباس سینه میزنی حال نمیده صدا نمیده
    شور نمیگیره انگار یه جاقو کند دادی دست قصاب میگی گوسفند سر ببر
    همین مساله باعث شده بین مسجد و جوانهای مسجد اختلاف بیافته
    مسجد میگه لخت نشو هیئت میگه نمیشه.
    نتیجه : مسجد خلوت.هیئت دنبال کار خودش.
    هرکس از نظر مرجع خودش تبعیت کنه
    خواهش میکنم اصرار نکنید به لخت شدن

    • حسین تنها
      6 نوامبر 2014

      جناب علی آقا کسی اصرار نداره که حتما باید لخت شی اگه نشی باید از هیات بری بیرون این کار اختیاریه هر کس خواست لخت میشه هر کس نخواست نمیشه مگه هر کاری که ما میکنیم باید روایت و آیه در موردش باشه عزیزم حکم اولیه این کار اینه که جایزه و بلا اشکال حکم ثانویه ش هم اینه که اگه بدور از چشم نامحرم باشه و باعث وهن نشه باز هم اشکال نداره که اکثر مراجع میگن اشکال نداره . اونی که شما میگی باعث بدعت میشه اول باید بری مطالعه کنی ببینی بدعت چیه و بعد بیای اینجا نظر بدی سینه زنی چه لخت چه با لباس جزء شعار حسینیه عزیزم . برو نظر مراحع رو بخون بعد حرف بزن

  15. محمود م
    12 نوامبر 2013

    با سلام و احترام
    1. بهتر بود از تمامی مراجع استفتاء می نمودید. چون اگر اینچنین می کردید اینگونه برهنه شدن در عزای حسینی را زیر سوال نمی بردید.
    2. پیشنهاد می کنم با اهل فن اینگونه مسائل را مطرح کنید تا فلسفه هروله، برهنه شدن و امثالهم را بهتر برای شما روشن کند.

  16. ادم
    14 نوامبر 2013

    نظر قران را هم بيان كنيد

    • ناشناس
      4 سپتامبر 2014

      قرآن فرموده که از مراجع تقلیدی بپرس که مورد تایید سلف صالح قرار گرفته اند فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون

  17. ابوالفضل
    19 نوامبر 2013

    اگه رهبر میگه که لخت شدن اشتباهه پس چرا مداح هایی که به بیت معظم له دعوت میشن همگی تو جلسات هفتگی یا هر جا که میخونن موقع سینه زنی همه لخت میشن مثل حاج محمود کریمی ،سیب سرخی میرداماد وحدادیان

  18. مهدی
    23 دسامبر 2013

    سلام نمیدونم چیکار کنم

  19. اکبر رضایی
    6 آگوست 2014

    سلام به همه
    یه سوال میپرسم که همتون غیرتی بشین. و از من متنفر شین> اما دربارش فکر کنین:
    اگه در حال عزاداری باشین و تنتون لخت باشه, بعد زنا بخوان نگاه کنن که مرداشون چجوری سینه میزنن, “””کی حاضره بیخیال باشه”””, درحالی که مادرش ناخواسته داره به چند تا مرد غریبه و البته پسر خودش نگاه میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وقتی زنا پرده رو میزنن کنار تا مردارو ببینن, خداییش چند نفرتون بی خیال به سینه زنی ادامه میدین و غیرتی نمیشین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بگذریم. . .
    اگه امام حسین یه شب بیاد توو هیأتتون و همتون ببینینش, چطور روتون میشه با تن برهنه جلوی “”””””سالار شهیدان””””” زانو بزنید؟؟؟
    شبتون خوش…………….

    • حسین تنها
      6 نوامبر 2014

      جناب آقای اکبر رضایی یعنی میخوای بگی اینایی که لخت عزاداری می کنن غیرت ندارن؟؟؟ آخه این چ حرفیه می زنی خانمها خیلی اشتباه می کنن بخوان بیاد مجلس مردونه بله اگه اربابم بیاد تو مجلس سینه هامونو میشکونیم به عشقش خودمونو غرق خون می کنیم براش تا بتونیم هم دردی کنیم با گوشه ای از زخمهایی که به اون بدن مطهر وارد شد .

  20. ناشناس
    3 سپتامبر 2014

    با تشکر از سعه صدر شما که نظرات را منتشر می کنید :
    هر یک از عزاداری هایی که در ملل مختلف مرسوم شده حتی عجیب ترین و غیرعادی ترین آنها نشآت گرفته از حکمت هایی است که بعضی از آنها را می توان با کمی تامل پی ببریم مثلا ما همین برهنه شدن در عزاداری را در تجسم آن حالت بی کفن بودن اربابمان انجام می دهیم و به آن افتخار می کنیم
    وختم کلام اینکه میزان در شرعیات سلیقه افراد نیست بلکه مراجع بزرگوار شیعه هستند که بر اساس نصوص رسیده از معصومین تنها برداشت آنها از دین تایید شده است و آنها بوده اند که بیش از هزار سال با خون و جانشان حفظ کرده اند و به ما رسانده اند و این قیاس ها کار پیروان مکتب خلفا و تاثیر گرفتگان از آنهاست

  21. سینا
    15 سپتامبر 2014

    آنچه در روايات فراوان مورد سفارش و تأكيد است عزاداري و محزون و گريان بودن در مصيبت شهادت و مظلوميت و فقدان اولياي الهي به ويژه سالار شهيدان، امام حسين(ع) است. شكل عزاداري و چگونگي آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه اي مختلف است و در روايات بر شكل خاصي از آن تأكيد نشده است. لخت شدن در مراسم عزاداري كه در بعضي جاها معمول است تابع همين عرف و عادت است و داراي فضيلت و ارزش خاصي نمي باشد و هيچ گونه تأكيدي بر آن نشده بلكه در جاهايي كه اين مراسم در معرض ديد و تماشاي خانم ها مي باشد، ترك اين كار و با لباس عزاداري كردن بدون شك بهتر و مناسب تر است. بلكه اگر كمك به گناه باشد جايز نيست.
    وهن، يعني چيزي كه باعث سستي و ضعف بنيان هاي فكري، عقيدتي، اخلاقي و احكام دين مقدس اسلام و مذهب حقه شيعه باشد و آن را از نظر عقلي بي پايه و اساس و غير معقول معرفي كند.
    نظر مراجع:
    حضرت امام و آيت الله فاضل: اگر لخت شدن باعث مفسده نباشد، اشكال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند.امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165.
    آيت الله مكارم: احتياط واجب آن است كه مردان از اين كار خوددارى كنند.مكارم، استفتاءات، ج 2، س 765.
    آيت الله تبريزى: اشكال ندارد.تبريزى، استفتاءات، س 2004 و tabrizi.org، لخت شدن عزاداران.

    آيت الله صافى: اگر در معرض ديد زنان نامحرم نباشد، اشكال ندارد.صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1597.
    آيت الله بهجت: بنابراحتياط واجب بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند.بهجت، توضيح‏المسائل، م 1937.

  22. علی
    27 اکتبر 2014

    آن قسمتی از مراسم عزا که مستقیما با احکام شرع در تضاد است مثل برهنه شدن در مقابل نا محرم را قبول دارم و نباید انجام شود ولی وقتی حرف از شان و شئونات میشه باید بگم
    اینکه آقازاده های بعض مراجع با پول وجوهات تجارت کنند هم در شان اسلام نیست.
    اینکه بعض مراجع جامعه را رها کردند و همه در قم جمع شدند و دور خود یک دیوار کشیدند در شان اسلام نیست
    اینکه دیگر از حوزه های علمیه امثال خمینی ها گلپایگانیها بهجت ها و …در نمی آید در شان اسلام نیست
    اینکه هر ساله تعداد زیادی توضیح المسائل چاپ میشه ولی مردم هر روز دینشان کمرنگتر میشه در شان اسلام نیست
    اینکه بعض مراجع جامعه را رها کردن و مشغول افزودن بر تالیفات و کتابهایشان هستند در شان اسلام نیست
    اینکه بعض مراجع فقط انتقاد می کنند ولی حاضر نیستند یک ربع در میدان تجریش بیایند ببینند وضع جامعه چیست در شان اسلام نیست
    و…….

  23. ناشناس
    10 نوامبر 2014

    آقای نویسنده از کجات میگی که مخلصانه نمی دانم؟؟؟؟؟؟

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: