پنج شنبه ۰۷ مرداد ۸۹ | ۱۷:۴۴

سهم عمده‌ای از تولید یک اثر سینمایی فاخر، بر عهده نویسنده آن است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر بحث اقتباس آثار سینمایی از آثار ادبی گفت: تهیه‌کنندگان و کارگردانان باید سهم بسیار بالاتری از سهم کنونی به نویسندگان آثار ادبی بدهند.


حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ایران در خصوص فعالیت‌های ادبی حوزه هنری در عرصه دفاع مقدس گفت: به نظر من، در چند سال اخیر، حجم فعالیت‌های حوزه هنری در عرصه ادبیات دفاع مقدس بیشتر نمایان شده است. در حوزه ادبیات انقلاب هم کارهایی در دستور کار و یا در حال انجام است ولیکن به خاطر تاخر زمانی از قبل از انقلاب و متفاوت شدن نسل، فعالیت‌ها سخت شده است.

وی در مورد سبک روایت و تالیف در ادبیات دفاع مقدس بیان داشت: این سبک که اخیراً از آن تحت عنوان روایت و تالیف، نام می‌برند، هنر نویسندگان به کمک صداقت راویان و نقل آنها آمده است به طوری که این نوع کارها خیلی بهتر از گذشته نمایان شده است. یعنی می‌توانم بگویم که چه بسیار رزمندگانی وجود دارند که معلوم نیست اهل قلم باشند ولی نقل سینه‌ای بسیاری دارند که آنها را روایت کنند.

خاموشی با اشاره به اینکه چند اثر اخیر چون «دا»، «بابانظر» و «شنام» را از این دست آثار دانست و افزود: این کار باید خیلی راه طی کند و آثاری متکثر به بازار نشر تحویل خواهد داد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر بحث اقتباس آثار سینمایی از ادبیات دفاع مقدس گفت: بنده مصر به بحث اقتباس هستم و معتقدم که تهیه کنندگان و کارگردانان باید سهم بسیار بالاتری- چه معنوی و چه مادی- از سهم کنونی به نویسندگان آثار ادبی بدهند. معتقدم که در این بین، سهم عمده‌ای از تولید یک اثر سینمایی فاخر، بر عهده نویسنده آن است، البته من قصد تعریف درصدی از این سهم ندارم، اما این نگاه فعلی باید تغییر کند.

وی ضمن بیان اینکه در آثار سینمایی خارجی، نام نویسنده و اثر اقتباسی به صورتی برجسته درج می‌شود و باید این اتفاق برای ما هم بیفتد، اظهار داشت: ما نیز در آثار خودمان، بسیار مجدانه پی‌گیر این قضیه هستیم تا انشاالله در پردازش جدید تولیدات سینمایی و سایر آثار فرهنگی، این کتاب‌ها بتوانند حاکمیت خودشان را بر اذهان کسانی که پردازش هنری داشته باشند، حفظ کنند.

خاموشی در پایان در خصوص تاثیر تبلیغات بر فروش آثار ادبی دفاع مقدسی گفت: در این مورد، هم تبلیغ موثر است و هم اقبال مخاطب. ما نمی‌توانیم بگوییم که غنی از تبلیغ هستیم که این طور نیست چراکه قطعاً اظهارنظر گروه‌های مرجع، نویسندگان و اهل قلم در این مورد موثر است. من فکر می‌کنم که تبلیغ باید به موازات بازار نشر و ارائه صحیح تجاری در این حوزه، پیش برود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: