چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
یکشنبه ۱۷ مرداد ۸۹ | ۰۹:۴۲

رونمایی از جنجالی‌ترین فیلم دوران صفار هرندی در خانه‌ها

پس از مکس و سنتوری «نقاب» هم به شبکه نمایش خانگی آمد


داستان دنباله‌دار رفع توقیف از آثار سینمایی کم‌کم از فضای اکران عمومی سینماها رخت بربست و چند صباحی است که سایه بر سر محصولات شبکه نمایش خانگی انداخته است. پس از رونمایی از فیلم‌های جنجالی سال‌های نه چندان دور سینمای ایران هم چون مکس و سنتوری در شبکه نمایش خانگی یکی دیگر از این جنجالی‌ها بی‌سروصدا به سوپرمارکت‌ها و مراکز توزیع محصولات ویدئو-رسانه راه یافت. «نقاب» که چه در مرحله ساخت و چه در مرحله اکران یکی از جنجالی‌ترین تولیدات سینمای ایران به حساب آمده و حتی بارها مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد را ناگزیر از انتشار بیانه کرده بود، این روزها با کمترین حاشیه روانه شبکه نمایش خانگی شده‌است. این ساخته کاظم راست‌گفتار که بیش از کارگردانی، فیلمنامه‌اش (به قلم پیمان قاسم‌خانی) از نگاه منتقدان مورد توجه و تحسین قرارگرفته بود، به دلیل طرح موضوعی متفاوت و نزدیکی بیش از حد به خطوط قرمز از همان نخستین روزهای اکران حاشیه‌هایی در پی داشت.

داستان یک عذرخواهی رسمی
«نقاب» همچون «سنتوری» به دلیل حاشیه‌های اکران، از جنجالی‌ترین تولیدات سینمای ایران در سال 86 بود، فیلمی که هرچند برخلاف فیلم مهرجویی توانست رنگ پرده را به خود ببیند اما بلافاصله با اعتراضاتی همراه شد. در واکنش به این اعتراضات هم بود که وزارت ارشاد در اقدامی نادر بیانه‌ای منتشر و به دلیل اکران این فیلم از «ملت شریف و آزاده ایران» عذرخواهی کرد. در این بیانیه تصریح شده بود: «تهیه‌کننده فیلم متخلف است و با کسانی که در صدور این مجوز نقش داشته‌اند به طور جدی و قاطع برخورد خواهد شد.» چند ساعت بعد از انتشار این بیانیه اما مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وقت اعلام کرد مبنای اطلاعیه عذرخواهی وزارت ارشاد از اکران فیلم «نقاب» نسخه اولیه و اصلاح نشده این فیلم بوده است، ‌نه آنچه درحال اکران است. این اظهارت «اربابی» معطوف به این نکته بود که فیلم روی پرده نسبت به نسخه‌ای که در کنار پیادورها به فروش می‌رفت یک سکانس کمتر داشت و همین پایان‌بندی و تا حدودی نتیجه‌گیری فیلم در این دو نسخه را متفاوت کرده بود.

این فیلم کلاً فیلم خوبی نیست
اما سه روز بعد از توضیحات اربابی، وزیر ارشاد وقت صراحتاً اعلام کرد: «بعد از ساختن نقاب بعضی‌ها وساطت کردند که با حذف چندین صحنه می‌توان این فیلم را اکران کرد و شورای اکران نیز مواردی را که باید حذف می‌شد، اعلام کرد ولی متاسفانه نسخه‌ای که از این فیلم در جامعه پخش شد بدون حذف موارد مورد نظر شورای اکران بود، گرچه اصلا نسخه‌ مجوز گرفته فیلم نیز، فیلم خوبی نیست.» در همان روز معاونت سینمایی در پی‌انتشار گسترده سی‌دی‌های نسخه غیرمجاز فیلم طی بیانیه‌ای از اتوبوس‌های مسافربری، برخی پرواز‌های هوایی، مجتمع‌ها، هتل‌ها و دیگر اماکن عمومی خواست تا از نمایش این فیلم و فیلم‌های غیرمجاز دیگر خودداری کنند.

موضع آن روز معاون امروز
اما جالب‌ترین نکته درباره «نقاب» در قیاس با دیگر فیلم‌های جنجالی دوره وزارت صفارهرندی، موضع آن روز شمقدری در کسوت مشاور رئیس جمهور نسبت به جریانات این فیلم بود. شمقدری که در تمام دوران وزارت صفارهرندی یکی از جدی‌ترین منتقدان سیاست‌های سینمایی بود و صراحتاً به اشکالات بوجود آمده در مسیر اکران فیلمی چون «سنتوری» انتقاد می‌کرد، در همین یک مورد یعنی «عذرخواهی از اکران نقاب» پرچم حمایت بلند کرد و صراحتاً گفت: «فکر می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد عذرخواهی از اکران فیلم نقاب کار درستی انجام داد و این موضوع مهمی بود.» معاونت امروز سینمایی، آن روز اما از جریانی هم سخن به‌میان آورده و گفته بود: «جریان قدرتمند موجود در سینمای ایران که خودش را مهم‌ می‌داند، روابط عمومی وزارت ارشاد را وادار به بازپس‌گیری عذرخواهی از اکران نقاب کرد.» نکته اینکه آیا آن جریان قدرتمند، امروز هم در معاونت سینمایی نفوذ دارد که نسخه‌ای از فیلم نقاب، آن هم کامل و بدون سانسور سکانس پایانی، با مجوز معاونت سینمایی تحت مدیریت جواد شمقدری وارد شبکه نمایش خانگی شده‌است؟ عوامل نقاب همان هستند که از ابتدا بودند و نامی جز «سینماگر» نمی‌توان بر ایشان گذاشت. «ملت شریف و آزاده ایران» هم که تاکنون از نسخه ویدئویی فیلم استقبال کرده‌اند. اما «سیاست‌های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» را چگونه می‌توان در این جغرافیا ترسیم کرد؟ صحبت از «سلیقه» تکرار مکررات است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: