چهارشنبه 17 فوریه 10 | 14:41

استقامت در برابر فتنه انسان‌های بصیر پدید می‌آورد

هیچ جامعه ای همچون جامعه دینی پیچیده نیست. غلبه تمدن های مارکسیستی و ماتریالیستی بر برخی جوامع و ابزار های تولیدی جوامع ماتریالیستی موجب شده که این جوامع را پیچیده بدانیم و همین تصور باعث می شود ما جوامعی چون آمریکا را جامعه ای پیچیده تر از جامعه خود بدانیم و متعاقباً جامعه ای چون جامعه زمان پیامبر را ساده بدانیم، در صورتی که این نگاه تنها به خاطر آن است که نگاهمان به جامعه نگاه قرآنی نیست!


حجت الاسلام دکتر سوزنچی

حجت الاسلام دکتر سوزنچی

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کانون اندیشه جوان دکتر حسین سوزنچی در نشست “عبرتهای عاشورا” در سالن دانشگاه تربیت معلم کرج که با حضور دانشجویان این دانشگاه برگزار شد در رابطه با عاشورا و موارد قابل تأمل برای عبرت گیری از فرهنگ عاشورای حسینی اظهار نظر کرد.

حجت الاسلام سوزنچی در این همایش گفت: کوفه در زمان امام حسین (ع) شهری استراتیژیک و نظامی بوده و از این شهر 20 هزار نامه به امام ارسال شده تا ایشان به آنجا برود و اگر هر نامه را از سوی 6 یا 7 نفر به امام (ع) داده شده باشد نتیجه خواهیم گرفت که در این شهر 70 تا 100 هزار نفر خواهان امام (ع) بودند ولی تاریخ بر این گواهی می دهد که بخشی از سپاه تقریبا 30 هزار نفری عمر سعد را همین کوفیانی تشکیل می دهند که برای امام نامه نوشتند و خواهان حضور امام در این شهر بودند حال سئوال این است که چرا ؟اینگونه رفتار کردند .

وی افزود: این رفتار کوفیان باید امروز ما را به فکر فرو ببرد، چون مگر نه اینکه ما هم امروز خواهان حضور امام عصر (عج) هستیم و خواندن دعای ندبه مگر نمی تواند همان نوشتن یا خواندن نامه هایی باشد که در آن تقاضای حضور امام را دارد، نکند مبادا ما هم پای کار نباشیم!؟.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ هیچ افشاگریی چون افشاگری عاشورا دیده نشده ادامه داد: در عاشورا نه شخصیت یزید افشا شد و نه شخصیتهایی چون شمر و عمر سعد و این گونه تحلیل ها برای ما راهگشا نخواهد بود، امام حسین (ع) نه تنها یزید را رسوا کرد بلکه در کنار آن عده ای از اشخاص را رسوا کرد که توجه به آن برق را از سر انسان می پراند! به عنوان مثال باید بدانیم که “عبید الله ابن زیاد” فرزند “زیادی” بود که به اصطلاح یکی از یاران امام زمان خود بود، عمر سعد فرزند سعد ابن ابی وقاصی بود که فاتح فتوحات اسلام بود و شخصیتی فوق العاده مهم داشت چون در زمان عثمان خانه نشین شد و پس از آن در زمان خلافت امیر المومنین (ع) به سمت ایشان می آید نه ابوسفیان، و در جنگ جمل به طلحه و زبیر می گوید جنگ شما جنگ با مسلمانان است و من دستم را به خون مسلمان آلوده نمی کنم و ظاهراً پسرش هم تا پیش از واقعه کربلا این گونه عمل می کند، ولی در نهایت فرمانده قاتلان امام حسین(ع) می شود .
سوزنچی خاطر نشان کرد: شمر که بود؟ یکی از فرماندهان لشگر حضرت علی (ع) که بنا بر نقلی حتی در این جنگ مجروح هم می شود ولی در نهایت به خون امام حسین (ع) این گونه تشنه می شود، اگر به خواهیم مثالی ملموس تر بزنیم باید به شبث ربعی توجه کنیم شبثی که در صفین و نهروان فرمانده لشگر امام بود و علیه معاویه می جنگید وی ظاهراً با امام حسن (ع) نیز بوده و در زمان امام حسین(ع) جزو هفت نفر از سران کوفه بوده که برای امام نامه نوشته بودند و امام در روز عاشورا نامه شبث را می آورد و می فرماید: مگر شما نبودید که چنین در خواستی را داشتید ولی این در حالی بود که شبث در زمان عاشورا در لشگر عمر سعد بود و اگر یک ماه زودتر از عاشورا می مرد احتمال داشت تا کافر نمیرد و عاقبت به خیر بماند.

اینها وقایع ساده ای نیست، مسئله ساده این واقعه بزرگ این است که بگوئیم که این افراد خریده شدند. ولی پیچیده این است که چگونه توده مردم قانع می شوند و بر این باور اعتقاد می یابند که باید امام را شهید کنند، پس باید این سئوال را بپرسیم که چه در ذهن مردم گذاشته شد که امام را کشتند همان کسانی که اینقدر مصرانه از ولی خدا دفاع می کردند چگونه ایشان را به شهادت می رسانند.
وی یادآور شد : باید به یاد داشته باشیم که شواهدی این را تائید می کند که عمر در عاشورا گفته است که ای لشگر خدا (برای کشتن امام حسین) سوار شوید و به سمت بهشت بروید و از هم پیشی بگیرید و عجیب آن است که حضرت اتمام حجت می کند ولی این افراد تحلیل را نمی پذیرند و نمی فهمند !! و سئوال اینجا است که مگر می شود نفهمند !!.
دکتر سوزنچی گفت: هیچ جامعه ای همچون جامعه دینی پیچیده نیست غلبه تمدن های مارکسیستی و ماتریالیستی بر برخی جوامع و ابزار های تولیدی جوامع  ماتریالیستی موجب شده که این جوامع را پیچیده بدانیم و همین تصور باعث می شود ما جوامعی چون آمریکا را جامعه ای پیچیده تر از جامعه خود بدانیم و متعاقباً جامعه ای چون جامعه زمان پیامبر را ساده بدانیم، در صورتی که این نگاه تنها به خاطر آن است که نگاهمان به جامعه نگاه قرآنی نیست!.
وی افزود: قرآن کتاب زندگی است، باید ما این سئوال برایمان باشد که چرا در قرآن این همه سرگذشت اقوام آورده شده باید برویم و قرآن را بخوانیم و در سرگذشت اقوامی چون عاد و ثمود و بخصوص بنی اسرائیل دقت کنیم .

قرآن می گوید عده هایی از مردم بدین گونه که” آمنو و کفرو “ثم “آمنو و کفرو”… “آمنو و کفرو” می باشند یعنی ایمان می آورند و کافر می شوند و باز ایمان می آورند و کافر می شوند و باز ایمان می آورند و کافر می شوند، که این یعنی سرگذشت یک جامعه دینی .. و در اینجا لازم به یادآوری است که کدام جامعه بیشتر از دیگر جامعه ها منافق داشته است ؟ .
وی بیان کرد: در حکومت پیامبر (ص) و حکومت امیرالمومنین (ع) این گونه بود و ما باید بدانیم که چه می شود که حضرت علی علیه السلام مظلوم می شود و تبلیغات علیه ایشان حتی در خود کوفه هم اثر می کند. به گونه ای که در خطبه 71 نهج البلاغه آمده است که امام در نکوهش جمعی از مردم عراق به خاطر ترک نبرد در آستانه پیروزی فرموده است:”خدا شما را بکشد، به چه کسی دروغ بسته ام؟ آیا به خدا دروغ بسته ام که خود نخستین مؤمن به او هستم، یا بر پیامبرش که نخستین مصدقش بودم . به خدا سوگند آنچه گفته ام واقعیتی است که شما از آن پنهان بودید، و اهل درک آن نبودید ..”.
یا در جنگ جمل چه بود؟ که 40 هزار آدم جمع شدند در مقابل امام، آیا همه آنها را خریده بودند؟ نه واقعیت این بود که فقط صد نفر از آن افراد خریده شده بودند و آن صد نفر باقی افراد را قانع کردند تا با علی (ع) بجنگند چرا که حکومت وی حکومت ظالمی است!.
وی یادآور شد: آیا می دانید که” ابوموسی اشعری” که یکی از تروریستهای جان پیامبر (ص)بود. که در زمان امامت امام ششم (ع) شیعیان این حقیقت روشن شد.
با اصرار “مالک اشتر” که بصیرت داشت والی کوفه می شود؟ چرا مالک با آن همه بصیرت نمی تواند ابوموسی اشعری را بخواند؟. حضرت علی (ع) به ابوموسی پیش از جنگ جمل نامه می دهد و عایشه هم به او نامه دیگری می دهد، ابوموسی بر بالای منبر می رود و می گوید مردم، علی (ع) به من گفته به جنگ علیه عایشه و طلحه و زبیر بیا و عایشه هم به من می گوید به جنگ شبه دار نرو و برادر کشی نکن ! و این استدلال ابوموسی بود برای یاری نکردن به امام.

این اوضاع به گونه پیش می رود که در روز عاشورا حضرت علی اکبر در رجز خود خطاب به سپاه عمرسعد می گوید: قسم به بیت الله که ما اولی هستیم به نبی از شبث و شمر…! این رجز در امروز بدین معنا است که شخص انقلابی بگوید من به امام خمینی (ره) از صدام نزدیک ترم، حال سئوال بار دیگر این است که چه می شود که امام اینگونه مظلوم می شود؟
عاشورا یعنی اینکه ما همه یک ظرفیت امتحان داریم و در حال امتحان شدن هستیم و خداوند برای آنکه معلوم شود چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ گو است ما را مدام امتحان می کند چون ما بدنبال جامعه دینی هستیم، این همان اتفاقی بود که برای بنی اسرائیل هم رخ می داد چون تنها قومی بودند که می خواستند آدم بشوند. پیامبر را همراهی کردند و از این رو خداوند به آنها گفت که شما را برتری می دهم. و خدا برای جامعه دینی عرصه امتحان را فراهم می کند بنی اسرائیل هم مانند مسلمانان میثاق را قبول کردند و عهد بستند و بعد عهد را شکستند و رسولان خدا را که با خواسته های آنها همراهی نداشتند را تکذیب کردند و از این رو دچار فتنه شدند.
سوزنچی گفت: البته خداوند در خصوص فتنه می فرماید: آن کسانی که در فتنه و امتحانات استقامت کنند به آنها آب گوارا می نوشاند و در این امتحان ها و استقامت ها انسانهای بصیر ایجاد می شوند.فتنه همواره هست و ما باید مواظب باشیم که کور و کر نباشیم و زمانی فتنه و امتحانات پایان می یابد که امام عصر (عج) ظهور کند .

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: