یکشنبه 15 آگوست 10 | 15:21

آشفته بازار تبلیغات در تهران

آشفتگی تبلیغات و گوناگونی تابلوهایی که پیش چشم تهرانی ها قرار می گیرد ، ذهن و روح شهروندان را از این همه نابسامانی آزرده کرده است .


نصب تابلوهای تبلیغاتی در شهر که از زمان رونق یافتن تبلیغات با سلیقه های مختلف مدیران شهر صورت گرفته، امروز هیاهویی از تابلوها و شیوه های تبلیغاتی را در شهر به راه انداخته که دردسرساز شده است.

انواع و اقسام تبلیغات بیلبوردی، بنری، تخته ای، تراکتی و غیره، تهران را به شهر تبلیغات تبدیل و ناآرامی های بصری زیادی را در پایتخت ایجاد کرده است.

گوناگونی و تنوع شیوه های تبلیغی در تهران گرچه از لحاظ اقتصادی سودآوری بسیاری را در پی دارد اما آرامش روانی و دیداری شهروندان را کاملابرهم زده است.

از درآمد شرکت های تبلیغاتی و هنری از محل تبلیغات تهران هم که بگذریم، گوناگونی تبلیغات، عواید زیادی را برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی دارد اما در مقابل، زیان های روحی و روانی زیادی را بر شهروندان تحمیل می کند.
شاید در هیچ کلانشهری در ایران و جهان همچون تهران گوناگونی شیوه های تبلیغات با بیش از 18 نوع شیوه تبلیغی رایج وجود نداشته باشد که در نوع خود قابل تامل است.

یکی از انواع تبلیغات، بیلبوردها و تابلوهای تبلیغی بزرگ نصب شده در خیابان های اصلی، ورودی های شهر و شبکه بزرگراهی است که اغلب در انحصار کالاهای صوتی و تصویری وارداتی و برخی تولیدات انبوه داخلی است.

فیلم های سینمایی هم گرچه رونق چندانی در فروش ندارد، اما باز هم جای خود را در تابلوهای تبلیغاتی شهر حفظ کرده به نوعی که براساس گزارش سازمان زیباسازی حدود 15 درصد از تبلیغات تهران را شامل می شود.

اکنون در تهران حدود 15 هزار مترمربع تابلوی تبلیغی بزرگ وجود دارد که هرچند وقت یکبار، شب ها توسط ماموران شهرداری، تبلیغ نصب شده بر روی آن تغییر می کند.

تابلوهای فلزی چهارگوش و مدور نیز بخشی دیگر از شیوه های تبلیغی در تهران است که عمدتا در پیاده روهای شهر قرار دارد و با وجود تبلیغ ثابت بر روی آن، گاه تراکت های کاغذی تبلیغ بر روی آنها نصب می شود.

بنرهای پایه ای، شیوه ای نوپا در تبلیغات پایتخت است که از سوی شهرداری با نصب پایه ای فلزی در کناره های خیابان و نصب تبلیغات پارچه ای و فلکسی ، سهمی در تبلیغات روزانه شهر دارد.

نصب تابلوهای دو در 12 متر بر روی پل های عابر پیاده که اغلب به تبلیغ فیلم های سینمایی و کالاهای تولید داخل می پردازد، نیز شیوه ای دیگر از انواع تبلیغ در تهران است.

تبلیغات فرهنگی با موضوع تبریک و تسلیت مناسبت ها فصل جدیدی از تبلیغات در تهران است که در کنار تبلیغات با موضوعات حقوق و فرهنگ شهروندی سعی در ارتقای فرهنگ شهروندان دارد.

از سویی برای ساماندهی تبلیغات دیواری پایتخت، تابلوهای شیشه ای که به تبلیغات بخش خصوصی اختصاص دارد و تبلیغات رایگان گذشته را منوط به پرداخت وجه کرده، در شهررونق یافته است.

یکی دیگر از شیوه های تبلیغ در تهران، نصب برچسب و تراکت و آگهی کاغذی بر روی تابلوهای سبز رنگ چوبی است که البته رالی تبلیغات را در این نوع تبلیغ ایجاد کرده و مدام شاهد نصب تبلیغ روی تبلیغ برای اندکی درآمد هستیم.
آویزان کردن تبلیغات پارچه ای و فلکسی روی تیرهای برق و درختان نیز از شیوه های جدید تبلیغی در تهران است که البته بیشتر به تبلیغات دستگاهها در مورد فعالیت شان اختصاص دارد.

در کنار این همه شیوه های تبلیغی، دیوارنویسی و نصب برچسب و غیره نیز وجود دارد که تهران را به شهر تبلیغات و آن هم به طور آشفته و بی سامان تبدیل کرده است.

اگر تمام شیوه های گفته شده تبلیغ به درستی و اصولی انجام شود، می توان زیان های آن را تحمل کرد اما مشکل اینجاست که این شیوه های تبلیغی غیراصولی، پراکنده و در بسیاری اماکن در کنار هم قرار گرفته اند.

این همه شیوه تبلیغی بی شمار مغازه ها، شرکت ها، نهادها و غیره، طبیعی است نوعی سردرگمی در شناسایی تبلیغ دلخواه ازسوی شهروندان ایجاد شده است و در دراز مدت آثار بد روحی و روانی خود را به جا بگذارد.

بنابر آمار سازمان زیباسازی شهر تهران، اکنون بیش از 25 هزار مترمربع از فضای شهری در اختیار تبلیغات قراردارد و این آمار به جز تابلوهایی است که بر سر در مغازه ها و شرکت ها وجود دارد.

مدیران شهری از اجرای طرح هایی برای ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و رتبه بندی شرکت های تبلیغاتی خبر می دهند اما هنوز وضع تابلوهای تبلیغاتی تهران نابسامان است و این آشفته بازار تبلیغات بر مشکلات روحی پایتخت نشینان می افزاید.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: