یکشنبه 15 آگوست 10 | 17:30

همه‌ى اين مقدمات براى فهم معارف قرآنى است

قرآن ظاهرى دارد، باطنى دارد، اسرارى دارد، اعماقى دارد؛ مثل دریایى است که ظاهر دریا هم هست، وجود دارد، آب است، دریاست، اما فقط همین ظاهر نیست. اما از همین ظاهر هم ما می‌توانیم استفاده کنیم؛ به شرط چه؟ به شرط دقت، تأمل.


دریافت فایل صوتی:
کيفيت پایین 16K و حجم 3.88 مگابايت
کيفيت متوسط 64K و حجم 7.71 مگابايت
کيفيت بالا 128K و حجم 15.21 مگابايت

[متن کامل بیانات]

گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب در ضیافت انس با قرآن در اولین روز ماه رمضان:

اين خب خيلى نعمت بزرگى است كه خداوند ايمان را و آنچه كه نشانه‌ى ايمان هست، براى مردم ما محبوب قرار بدهد و آن را زينت بدهد در دل‌هاى ما. اگر بخواهيم از قرآن به معناى حقيقى كلمه بهره ببريم، بايد با معارف قرآن و مفاهيم قرآن آشنا بشويم. اين تلاوت هم و اين حفظ قرآن هم و اين انس با قرآن هم به ما در اين جهت كمك مي‌كند. اگر درس گرفتن از قرآن نمي‌بود، اين همه به ما توصيه نمي‌كردند كه قرآن را تلاوت كنيم.

بايد توجه داشته باشيم هدف اين نيست كه اين امواج صوتى در فضا به وجود بيايد و پراكنده بشود؛ اين كه هدف نيست. يا هدف اين نيست كه همچنانى كه يك شعرى را ممكن است با آهنگ خوشى كسى بخواند و ما لذت ببريم، قرآن را هم حالا با آهنگ خوشى بخوانند كه ما از صداى خوش آن لذت ببريم؛ اين‌ها كه هدف نيست. همه‌ى اين مقدمات – تلاوت و آنچه كه تلاوت را ترويج مي‌كند در جامعه كه همين صداى خوش و لحن خوش است و اين‌ها جزو اين مؤلفه‌هايى است كه تلاوت را رواج مي‌دهد در جامعه و دل‌ها را به سمت آن مشتاق مي‌كند – براى فهم معارف قرآنى است.

وقتى ما مي‌گوئيم معارف قرآنى، معنايش اين نيست كه يك هفت‌توىِ رازآلودِ رمزگونه‌اى است كه دست هيچ كس به او نمي‌رسد. بله، معارف عاليه‌اى وجود دارد كه دست امثال ماها به آن ممكن است نرسد، اما معارف بسيارى هم هست كه همين ما – ما مردم معمولى و عادى – به شرط اينكه توجه كنيم به اين كلام و به اين بيان، آن را خواهيم فهميد و از آن استفاده خواهيم كرد. در همين آيات كريمه‌ى قرآن فراوان هست؛ اين‌ها درس‌هاى زندگى ماست.

قرآن ظاهرى دارد، باطنى دارد، اسرارى دارد، اعماقى دارد؛ مثل دريايى است كه ظاهر دريا هم هست، وجود دارد، آب است، درياست، اما فقط همين ظاهر نيست، اعماقى دارد، در آن اعماق هم حقايقى است، چيزهايى است؛ مسلّم اين هست. اما از همين ظاهر هم ما ميتوانيم استفاده كنيم؛ به شرط چه؟ به شرط دقت، تأمل.

اينى كه ما مكرر عرض كرديم – چند سال است كه اين را عرض ميكنيم و خوشبختانه به نتيجه هم رسيده و انسان اثرش را مى‌بيند – باز عرض ميكنيم: شما اين آيه‌اى را كه تلاوت ميكنيد، بدرستى معنايش را درك كنيد. همين معنايى كه يك عربى‌دان ميتواند بفهمد، همين معناى ظاهرى را درست درك كنيد. اين كه درك شد، آن وقت در تلاوت، فرصت و قدرت تدبر به انسان دست ميدهد. يعنى انسان ميتواند آن وقت تدبر كند.

متأسفانه اكثر مردم ما از الفاظ آيات كريمه‌ى قرآن، مستقيم كمتر استفاده مي‌كنند؛ يعنى اكثر عربى نميدانند. خب يكى از محروميتهاى ماست. لذا در قوانين كشور فراگيرى زبان عربى كه زبان قرآن است، يكى از چيزهاى لازم فرض شده كه اين، به خاطر همين است. اگر ما واقعاً بخواهيم معانى قرآن را بفهميم، مردم معمولى كه عربى هم نخواندند، مي‌توانند مراجعه‌ى به تفاسير و به ترجمه‌ها بكنند.

… قرآن را با توجه به معنا بخوانيد؛ جورى بخوانيد كه با طرف مقابل، با مخاطبى كه دارد ميشنود، كأنه داريد با زبان قرآن حرف ميزنيد. اين اگر شد، آن وقت شما از خواندنتان بهره برديد، مردم هم از شنيدن قرآن و شنيدن تلاوت شما بهره‌مند شدند…

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.