پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
سه شنبه ۰۲ تیر ۸۸ | ۱۲:۵۷

نگاه سیستمی به انتخابات و روش‌های تقلب

در اين نوشته با آشنايي حداقلي به سيستم برگزاري انتخابات توضيح داده مي‌شود كه تقلب گسترده در انتخابات به اين آساني‌ها نيست. شايد بتوان تخلف‌هاي جزئي را كه بتواند آراء را حداكثر تا چند ده هزار جابجا كند سازماندهي كرد اما تقلب‌هاي سازماندهي شده‌اي كه بتواند چندين ميليون راي مردم را تغيير دهد امكان پذير نيست.


بعد از انتخابات ریاست جمهوری متاسفانه طرف بازنده به جای پذیرش آراء مردم و تن دادن به انتخاب آن‌ها جو گسترده روانی مبنی بر تقلب در انتخابات را در كشور ایجاد كرد. در این نوشته با آشنایی حداقلی به سیستم برگزاری انتخابات توضیح داده می‌شود كه تقلب گسترده در انتخابات به این آسانی‌ها نیست. شاید بتوان تخلف‌های جزئی را كه بتواند آراء را حداكثر تا چند ده هزار جابجا كند سازماندهی كرد اما تقلب‌های سازماندهی شده‌ای كه بتواند چندین میلیون رای مردم را تغییر دهد امكان پذیر نیست. بماند كه اولا طرف بازنده هم تا كنون ادعای محكم و استناد دقیقی برای اثبات مدعای خود ذكر نكرده است و ثانیا انتظار این است كه مسئولان شورای نگهبان و وزارت كشور با حضور در رسانه ملی امثال این مراحل را برای مردم توضیح دهند تا مشخص شود علل دیگری در پشت صحنه برای این ادعا موجود است. گرچه نویسنده معتقد است دود فضای ایجاد شده نهایتا به چشم اصلاح‌طلبان خواهد رفت.

با واشكافی انواع روش‌های تقلب و نگاه سیستمی به فرآیند انتخابات می‌توان سه دسته كلی برای تقلب‌های ممكن در نظر گرفت :

* رای درون صندوق‌ها رای واقعی مردم نباشد : در این صورت یا تعرفه‌هایی اضافه‌تر بر رای مردم به صندوق‌ها اضافه شده است و یا با شناسنامه‌های مجعول رای داده شده است، یا رای عده‌ای خریده شده است، یا آراء ریخته به صندوق‌ها دستكاری و مخدوش شده است و …

* آراء درج شده در صورت جلسه صندوق‌ها با آراء واقعی صندوق‌ها متفاوت است. این امر مستلزم تبانی اعضای صندوق در موقع درج صورت جلسه و یا جعل صورت جلسه توسط فرمانداری‌ها،‌ استانداری‌ها، و یا دست‌اندركاران ستاد انتخابات كشور است.

* تجمیع آراء اشتباه صورت گرفته است. به عبارت دیگر اگر تعرفه‌ها را جمع بزنیم نتیجه دیگری حاصل خواهد شد.

اگر بخواهیم به طور مختصر نشان دهیم كه تقلب سازماندهی شده به این آسانی نیست باید به نكات زیر توجه نماییم.

* حدود 45 هزار صندوق رای وجود داشته است یعنی متوسط رای هر صندوق 900 رای است. بدیهی است كه در هر صندوق حداكثر به اندازه 30 درصد آراء می‌توان تخلف و تقلب كرد. یعنی برای تقلب از نوع اول باید به ازای هر یك میلیون رای سه هزار و پانصد صندوق را برای تقلب مدیریت كرد.

* در هر صندوق معمولا حداقل 6 نفر مسئول هستند. سه نفر ناظر شورای نگهبان و سه نفر دست‌اندركاران وزارت كشور. حتی اگر بتوان برای با هماهنگ كردن یك نفر در هر صندوق اقدام به تقلب سازماندهی شده كرد، آیا دوستان مدعی تصور می‌كنند كه هماهنگ كردن 3500 نفر مسلمان ایرانی برای تقلب سازماندهی شده كار آسانی است؟ بماند كه در سر صندوق با حضور 6 تا ده نفر دست‌اندركار تقریبا متصور نیست كه حتی بتوان در 1000 صندوق تقلب كرد. چرا كه این كار باید یا با هماهنگی 6هزار نفر صورت گیرد و یا از چشم آن‌ها پنهان بماند. این اتفاق محال عقلی نیست اما بسیار دشوار است. بماند كه محاسبات فوق برای یك میلیون رای است. در حال حاضر 13 میلیون تفاوت آراء وجود دارد.

* اگر فرض را بر این بگذاریم كه آراء صندوق‌ها با آراء درج شده بر روی صورت جلسه متفاوت است ،باز هم با ابهامات مشابهی مواجه می‌شویم. اگر این امر از ابتدا توسط دست‌اندركاران صندوق صورت گرفته باشد كه همان محاسبات قبلی دشواری آن را نشان می‌دهد. اگر بعدا عده‌ای آن‌ها را خدشه دار كرده باشند كه باز هم با یك بازشماری تصادفی صندوق‌ها می‌توان به درستی یا عدم درستی فرم‌های صورت جلسه پی‌برد. علاوه بر این هر فرم صورت جلسه چندین امضا از مجریان و ناظران دارد و بنابراین تغییر و جعل آن مستلزم جعل هزاران امضا است چرا كه طبق محاسبات قبل باید هزاران فرم صورت جلسه را تغییر داد تا یك میلیون رای جابجا شود. حتی اگر همه اینها هم امكان پذیر باشد یعنی در بدترین حالت هم آراء مخدوش شده باشد و هم فرم‌های صورت جلسه، مجریان و ناظران همچنان زنده‌اند و حداقل می‌توان صدها نفر را پیدا كرد كه اطلاع دهند آمار فعلی با آمار حقیقی متفاوت است.

* در همه موارد قبل باید در نظر داشت كه پایان شمارش آراء چهل هزار ناظر آقای موسوی در صندوق‌ها حضور داشتند و حتما تقلب در این مراحل نمی‌تواند در هزاران صندوق از چشم آن‌ها پنهان بماند. حتی اگر برخی از ناظران را هم اخراج كرده باشند فاصله آراء بسیار زیاد است.

* در مرحله تجمیع آراء طبق گفته مسئولان دو روش دستی و رایانه‌ای همزمان استفاده شده است.

* در روش رایانه‌ای نتیجه هر صندوق پس از شمارش در فرمانداری به سیستم متمركز كامپیوتری وارد شده و همزمان در سایت وزارت كشور و شورای نگهبان مشاهده شده است. بنا بر گفته دكتر كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در تمامی مدت شمارش آراء نمایندگان كاندیداها در ستاد مركزی نظارت شورای نگهبان حضور داشتند و از نزدیك روند شمارش آراء را پیگیری می‌كردند. با این توضیحات اساسا میان اتمام شمارش تا ثبت نتایج فرصتی چندان برای دست‌كاری صندوق‌ها نبوده است. ممكن است این شبهه پدید آید كه نرم‌افزار شمارش تجمیع دارد كه در آن صورت می‌توان به شمارش دستی آراء رجوع كرد.

* در روش تجمیع دستی آراء، پس از جمع‌بندی تمامی صندوق‌ها در فرمانداری،‌نتایج به استانداری منتقل شده و پس از تجمیع آراء همه شهرهای استان، نتایج استان به وزارت كشور منتقل می‌شود. طبیعی است كه این روش از روش رایانه‌ای كندتر است و ممكن است در طول زمان اعلام،آراء كاندیداها تفاوت‌هایی با هم داشته باشد.

* با توجه به اینكه فرم‌های صورت جلسه صندوق‌ها موجود است هر گونه ادعا مبنی بر خطا و تقلب در تجمیع می‌تواند با درخواست تجمیع مجدد و حتی شمارش مجدد آراء طرح شود. طرح ادعای تقلب بیشتر یك جنگ روانی است.

* البته نویسنده امكان تخلف در تعدادی از صندوق‌ها و شهرها را دور از انتظار نمی‌داند، اما تخلف سازماندهی شده و تخلفاتی كه بتواند ده‌ها میلیون رای را جابجا كند، بسیار بعید است.

* كاش مدعیان دموكراسی خود به راحتی تن به رای حقیقی مردم می‌دادند و این شائبه را تقویت نمی‌كردند كه در روی دیگر ادعای تقلب اهداف دیگری را پیگیری می‌نمایند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: