دوشنبه 21 ژانویه 13 | 21:49

سه‌چرخه‌هایی که هنوز زباله حمل می‌کنند

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران با بیان اینکه امکانات موجود صنعتی در کشور محدود است و به همین خاطر باید خودروهای جایگزین از خارج تامین شود، افزود: برای واردات هم مشکلات دیگری وجود دارد که مهم‌ترین آن، افزایش نرخ ارز است. به طوری که واردات خودرو برای تکمیل ناوگان پسماند به صرفه نیست.


با وجود خودداری پلیس راهنمایی و رانندگی از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های سه‌چرخ، پیمانکاران مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنان از این وسیله نقلیه‌ آلاینده و غیراستاندارد، برای جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی از آن استفاده می‌کنند.

برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، موتورسیکلت نوعی وسیله نقلیه است که باید تنها برای حمل انسان با دو یا سه‌چرخ با اتاقک پهلو استفاده شود.

این در حالیست که موتورسیکلت‌های سه‌چرخی که برای جمع‌آوری زباله از سطح شهر توسط شهرداری بکار گرفته می‌شود، فاقد ویژگی‌های یاد شده است و به همین خاطر، مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد دریافت نکرده است. در نتیجه پلیس آنها را شماره‌گذاری نمی‌کند.

از سوی دیگر، از آنجا که مالکان موتورسیکلت‌های سه‌چرخ اغلب از طبقه ضعیف جامعه هستند، پلیس در برخورد با آنها با مشکل مواجه است. ضمن اینکه اگر موتورسه‌چرخ‌ها از ناوگان پسماند شهرداری خارج شود، شاید از آلودگی ناشی از آنها کاسته شود، اما شهر به دلیل تلنبار شدن زباله در معابر باریک و محله‌های فرسوده، جور دیگری آلوده می‌شود.

امکانات صنعتی داخلی محدود است، واردات خودروی خارجی هم به‌صرفه نیست

مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران با بیان اینکه چند خودرو کاندیدای جایگزینی با موتور سه چرخ در ناوگان مدیریت پسماند است، اظهار کرد: پیمانکاران در حال حاضر برای جمع‌آوری زباله‌های معابر باریک، چاره‌ای به جز استفاده از این وسیله نقلیه ندارند.

وی با بیان اینکه امکانات موجود صنعتی در کشور محدود است و به همین خاطر باید خودروهای جایگزین از خارج تامین شود، افزود: برای واردات هم مشکلات دیگری وجود دارد که مهم‌ترین آن، افزایش نرخ ارز است. به طوری که واردات خودرو برای تکمیل ناوگان پسماند به صرفه نیست.

جایگزین موتور سه‌چرخ هنوز نهایی نشده

عبداللهی با بیان اینکه هنوز انتخاب نهایی برای جایگزینی موتور سه‌چرخ‌ها صورت نگرفته است، گفت: این تصمیم باید با در نظر گرفتن منافع کلی شهرداری و وضعیت فعلی کشور انجام شود.

معاون شهردار تهران با اذعان به آلایندگی این خودروها، اظهار کرد: پیمانکاران را وادار به کاهش تعداد این خودروها کردیم و تا حد امکان وانت‌بارهایی که تولید داخل هم هستند، جایگزین شده است.

تردد موتور سه‌چرخ در سطح شهر غیرقانونی است و به گفته رییس پلیس راهنمایی رانندگی تهران بزرگ، این موتورسیکلت ها برابر قانون صرفا در مزارع و کارگاه ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال پلیس با درک شرایط موجود و امکانات شهرداری، در توافق نانوشته‌ای مانع تردد موتور سه‌چرخ‌های ناوگان مدیریت پسماند نمی‌شود.

اگرچه معاون شهردار تهران ادعا می‌کند که این وسیله نقلیه تنها برای جمع‌آوری پسماند معابر باریک و کم‌عرض استفاده می‌شود، اما مشاهده آنها در خیابان‌های عریض پایتخت هم امر بعیدی نیست.

نوجوانان کم‌سالی که گواهینامه ندارند، موتور سه چرخ بدون پلاک می‌رانند، تک تک مخازن خیابان‌های اصلی را می‌کاوند و کارتن و مقوا جدا می‌کنند را اغلب شهروندان هر روز در جای جای پایتخت دیده‌اند.

اما در شرایطی که آسمان تهران خاکستری است و تهرانی‌ها هر روز با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حالا که امکان حذف موتور سه‌چرخ‌ها از ناوگان زباله‌ها هنوز میسر نیست، انتظار نظارت دقیق شهرداری بر تردد این وسایل نقلیه غیرمجاز و محدود کردن آن به معابر باریک، انتظار بی‌راهی نیست.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: