چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
یکشنبه ۰۶ اسفند ۹۱ | ۲۱:۱۶

سر به مهر، بي ادعا

سیدرسول فتوحی

سر به مهر فيلمي است كه همان موضوع هميشگي يعني نماز را اين بار به زبان ديگر و از زاويه جديدي مطرح ميكند و اصلا شعار نمي‌دهد، فيلمي كه با پرداختن به دغدغه هاي جوان امروزي براي نزديك شدن و قرار با خداي خود در جامعه مدرن بسيار مورد توجه قرار گرفته است.


فیلم سر به مهر

تریبون مستضعفین-سیدرسول فتوحی

مقدم دوست را به فيلمنامه هايش مي‌شناسند و اصلا فيلمنامه نويس است، فيلمنامه‌هاي خوبي مثل وضعيت سفيد و بي پولي، كه نشان داد در نوشتن واقعا خلاق است و حتي پيش پا افتاده‌ترين چيزها را به گونه‌اي متفاوت بيان مي‌كند، اما با وجود شناخت نسبتا خوبي كه از مقدم دوست داشتم چون فيلم درباره نماز و مهر بود فكر مي‌كردم قرار است يك مجموعه منظم از كليشه‌ها ببينيم و فقط شعار. اما سر به مهر ثابت كرد كه بدون نشان دادن مهر و تسبيح و گلدسته مسجد و قرآن و روحاني و … هم ميتوان فيلم ديني ساخت و به مضامين ديني پرداخت.

سر به مهر فيلمي است كه همان موضوع هميشگي يعني نماز را اين بار به زبان ديگر و از زاويه جديدي مطرح ميكند و اصلا شعار نمي‌دهد، فيلمي كه با پرداختن به دغدغه هاي جوان امروزي براي نزديك شدن و قرار با خداي خود در جامعه مدرن بسيار مورد توجه قرار گرفته است. داستان فيلم مربوط به دختري شهرستاني ساكن تهران است كه دچار رودربايستي، ترديد و كمبود اعتماد به نفس است و حساس و زود رنج در روابط اجتماعي‌اش و بالاخره در معرض مشكلاتش تصميم مي‌گيرد با خدا معامله كند و نماز بخواند، با اين حال که داستان منحصر به فردي نيست و به موضوعي مبتلابه جامعه امروز و بخصوص جوانان مي پردازد، موضوعي كه شايد اكثر ما با آن دست به گريبانيم با بياني ساده و عام.

فيلم از لحاظ فيلمنامه قوي است و از همان نماي ابتدايي همراه با تيتراژ روايت فيلم از صفحه وبلاگ شروع مي‌شود، صفحه‌اي كه قرار است تا پايان  بار روايت فيلمنامه را به دوش بكشد و اين خود شيوه جديدي از روايت و بيان فيلم است كه در نوع خود بي نظير است، هر چند با توجه به روايت مونولوگ ليلا حاتمي همراه با نوشتن در صفحه وبلاگ، مخاطب در ادامه اين نوع روايت را مي پذيرد و نيازي به نمايش صفحه وبلاگ در ادامه و در لابلاي پلان ها نيست بخصوص اينكه كنتراست نور صفحه با نماهاي فيلم بسيار زياد است و اين موضوع چشم مخاطب را در سالن تاریک سینما آزار مي‌دهد، مطلب ديگر اينكه فيلم نتوانسته به استيصال رسيدن ليلا حاتمي و تصميم وي براي شروع نماز خواندن را به خوبي براي مخاطب توجيه كند و اين قسمت خوب پرداخت نشده است اما فيلم از ريتم ملايم و خوبي برخوردار است كه تا پايان آن را حفظ مي‌كند بعلاوه موسيقي مناسب، بازي خوب و ملموس ليلا حاتمي و نيز بازي ديالوگ «در جريان بودن» در دهان شخصيت‌ها و استفاده از مفهوم آن در تاثيرگذاري و جذب مخاطب فيلم بسيار مهم بوده و توانسته است مخاطب را به خوبي درگير و تا انتها همراه كند، نماي پاياني فيلم هم آنقدر اثر گذار است كه وقتي بعداز نود دقيقه صباي خجالتي تصميم نهايي‌اش را براي ارسال پيامك “من رفتم نماز بخوانم” به حامد مي‌گيرد تمام سالن با سوت و كف وي را همراهي و تشويق مي‌كنند انگار تمام مخاطبان از ابتدا با وي همراه و منتظر چنين لحظه‌اي بوده‌اند.

به هر حال فيلم سر به مهر فيلم خوب و جذابي است و بايد به سازنده آن هادي مقدم دوست متواضع و دوست داشتني تبريك گفت مخصوصا اين كه اولين ساخته وي در مقام كارگرداني باشد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: