چهارشنبه 27 فوریه 13 | 21:15
عین اللهی ،معاون آموزشی وزارت بهداشت:

در توزیع عدالت آموزشی موفق نبوده‌ایم

عین‌اللهی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا فقط امکانات آموزشی را به پایتخت نمی‌دهند چرا فقط باید امکانات، نیرو و تجهیزات را به شهرهای بزرگی بیاوریم آیا با این کار خدمتی به مردم می‌شود.


بهرام عین‌اللهی صبح امروز در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سالن وزارت بهداشت تصریح کرد: سیستم ارزش‌گذاری اعضای هیئت علمی بر اساس شایستگی آنها نبوده و بین درآمد دانشگاهی و درآمد بخش خصوصی این افراد تناسب منطقی وجود ندارد .

نامبرده با اشاره به اینکه مشکلات آموزشی زیاد است گفت: تصورات غیرمنطقی مانع رسیدن به اهداف می‌شود و این در حالی است که جایگاه اصلی نخبگان مشخص نیست، بودجه‌های آموزشی کم شده است، انگیزه اعضای هیئت علمی کاهش یافته و مشکلات دانشگاه‌ها بسیار شده است.

وی با اشاره به آمار اظهار داشت: هم اکنون 54 رشته تخصصی پزشکی، 24 رشته فوق تخصصی، 329 رشته محل وجود دارد و 115 هزار متخصص، 41 هزار پزشک عمومی، 4 هزار نفر دکترا، 11 هزار نفر دستیار، 300 نفر فلوشیپ و 810 نفر فوق تخصص وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با طرح این سوال که آیا عدالت آموزشی در کشور انجام گرفته گفت: باید بدانیم ما برای چه انقلاب کردیم ما انقلاب نکردیم که جاهایی که داریم بزرگتر شود بلکه برای توزیع عدالت قیام کرده‌ایم در حالی که در حال حاضر در توزیع عدالت آموزشی موفق نبوده‌ایم.

عین‌اللهی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا فقط امکانات آموزشی را به پایتخت نمی‌دهند چرا فقط باید امکانات، نیرو و تجهیزات را به شهرهای بزرگی بیاوریم آیا با این کار خدمتی به مردم می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با انتقاد از اینکه رتبه‌بندی را فقط در ظرفیت‌های رشته‌ای انجام داده‌ایم گفت: شاخص‌های رتبه‌بندی باید بر اساس کیفیت باشد اینکه بگوییم استاد دانشگاه و تجهیزات فلان شهر بیشتر است پس رتبه اول را دارد نادرست است باید بگوییم تا چه میزان کار کرده‌اند.

وی مشکل اصلی بیمارستان‌های آموزشی را بحث مدیریتی دانست و گفت: مشکل اعتبارات و عدم شفافیت فعالیت بین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، نبود سیستم تشویق و تنبیه از مشکلات این بیمارستان‌هاست و به دلیل دستمزد پایین دستیاران علاقه‌مندی آنها بسیار کم شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: تکلیف بیمارستان‌ها از نظر بالادستی آنها مشخص نیست اینکه چه حوزه‌ای باید برنامه بدهد نامشخص است. همچنین حضور ناکافی اعضای هیئت علمی نیز در این بیمارستان‌ها از چالش‌های جدی است.

نامبرده خاطر نشان ساخت: مانند سیستم مدیریت مالی باید سیستم آموزشی از زمان تشکیل پرونده تا درمان بیماران در سیستم الکترونیکی ثبت شود.

عین اللهی گفت: متأسفانه بین وظایف آموزشی درمانی اعضای هیئت علمی تعادلی وجود ندارد و پژوهش‌ها در راستای پاسخگویی به نیازها جامع نیست.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: