سه‌شنبه 21 سپتامبر 10 | 15:08

باترز و بتمن همکلاسی‌های جدید دانش آموزان

اسم همکلاسی من اسپایدرمن است. صبح‌ها در حالیکه روی کیفم نشسته، روی دوشم می‌اندازم و با هم به مدرسه می‌رویم. بعد با یک حرکت آکروباتیک می پرد روی جلد دفترم و سپس با یک پرش روی جامدادی ام می‌نشیند و …


اسم همکلاسی من اسپایدرمن است. صبحها در حالیکه روی کیفم نشسته، روی دوشم می اندازم و با هم به مدرسه می رویم. بعد با یک حرکت آکروباتیک می پرد روی جلد دفترم و سپس با یک پرش روی جامدادی ام می نشیند، شبها هم در رایانه با هم بازی می کنیم…

اسم همکلاسی امسال من هم باترز است. همان عروسک دو رگه آمریکایی که موهایش را بافته و لباسهایش کوتاه و چسبانند. همان دختری که عکس تمام قدش روی کیف و دفترم هست و روی جامدادی و تراش رو میزیم حک شده است. ما همه جا با هم هستیم، خانه هم که می آیم بغلش می کنم و با هم خاله بازی می کنیم.

دخترک در حالی که اشک در چشمانش حلقه بسته، دائم مانتو مادرش را می کشد که برایم از این کیفها بخر و با انگشتش به کیفی که عکس عروسک بارتز دارد و روی دیوار آویزان است اشاره می کند.

مادر هم تسلیم این گریه ها می شود و به فروشنده می گوید کیف را بیاورد پایین از نزدیک ببیند. او هم در توضیح می گوید که این کیف رنگهای متنوعی دارد و قیمتش هم مناسب است. حالا دخترک کیف را انداخته روی دوشش و دور فروشگاه قدم می زند. برق توی چشمهایش را طراح خوش فکر کیف به قیمت 17 هزار تومان خریده است. هزینه ای اندک بابت همراهی در طول 9 ماه سال تحصیلی که برای تولید کنندگان سود سرشاری دارد.

این روزها بازار لوازم التحریر سکه است. این را می شود به راحتی از فروشگاههای شلوغ لوازم التحریر در هر نقطه ای از شهر فهمید. بچه هایی که با پدران و مادرانشان در حال خرید دفتر، کیف، مداد و خودکار و جامدادی و ….بین فروشگاههای مختلف در رفت و آمدند.

والت دیزنی، کمپانی برای تمام فصول کودکان
امسال دیگر خبری از جومونگ و سوسانو نیست، جایشان را به پت من وسیندرلا، تیزپا، باترز، بن، آلوین و… داده اند. باربی، شرک، میکی موس، تام و جری هم که پای ثابت طرحهای روی لوازم التحریرهستند. گویی کمپانی والت دیزنی برایش تسخیر ساعتهای طولانی و گرم تابستان دانش آموزان با پخش کارتونها و انیمیشنهای جذاب و هیجان انگیز کافی نیست و حالا قصد دارد در طول سال تحصیلی همراه دانش آموزان در تمام ساعتهای درسی شان باشد.

جالب اینکه کمپانی والت دیزنی خودش هیچ گونه هزینه ای برای تبلیغ محصولات و فیلمهایش در ایران نمی کند بلکه تولید کنندگان لوازم التحریر داخلی بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای از این کمپانی به راحتی و با بهترین کار گرافیکی و طراحی این کارتونها را برای بیش از 13 میلیون دانش آموز و خانواده شان تبلیغ می کنند.

مسئولان کمپانی والت دیزنی می توانند از این همه بذل و بخشش تولید کنندگان داخلی برای تبلیغ محصولاتشان و مدیران فرهنگی کشور که هیچ نظارتی بر روی این تولیدات ندارند تشکر کنند و آن را یک شانس تمام عیار برای خود بدانند.

آب خوردن با طعم موش آشپز
” لیوان آبخوری مدرسه موجود است ” این جمله بر سر در یکی از مغازها نصب شده است و زیر آن چند مدل لیوان پلاستیکی رنگی با طرح کارتونهای مختلف و جذاب قرار گرفته اند.

فروشنده لیوانها که پسر جوانی هم هست می گوید: این ابتکار جدیدی است که امسال برخی از تولید کنندگان لوازم التحریر داشته اند، البته تعداد این لیوانها در بازار خیلی زیاد نیست اما فروش خوبی دارد و پیشمانیم که چرا سفارش بیشتری به تولید کننده ندادم چون به هرحال خیلی از مادرها برای اینکه تمام وسایل بچه هایشان ست و شکل هم باشد، این لیوانها را خریداری می کنند.

پسربچه ای لیوان موش آشپز را انتخاب کرده، می خواهد یکی دیگر هم برای پسرخاله اش که نیست، بخرد. موش آشپز در حالی که دهانش از تعجب باز مانده، روی لیوان آبی رنگ خشکش زده است و معلوم نیست کجا را می بیند.

دانش آموزان در کورس لوازم التحریر
“دفتر 40 برگ 700 تومان، 60 برگ 900 تومان، 100 برگ 1100 تومان، 200 برگ هم داریم که 2200 تومان است.” آقای فروشنده تاکید می کند که قیمت دفترهای سیمی هم 300 تومان گرانتر از معمولی است.

خانمی از آقای فروشنده کم حوصله که با عجله اینها را می گوید و مشتریها را راه می اندازد، دلیل این گرانی را می پرسد که او هم می گوید:”کاغذ این دفترها ایرانی نیست و از آلمان آمده و اگر قصد خرید ندارید مغازه روبرویی ارزان تر هم دارد!”.

آقایی 43 هزار تومان می گذارد روی میز و حدود 20 دفتر طرح دار برای دو پسرش که کنار دستش پلاستیک دفترها را زیر رو می کنند، می خرد. از همین حالا سر دفترهایشان با هم دعوا می کنند.

وقتی که می پرسم “چقدر هزینه بابت خرید لوازم التحریر بچه هایتان کرده اید؟” می گوید: فعلا با کیف و کفششان چیزی حدود 110 هزار تومان، جدا از روپوش مدرسه و سرویس ایاب و ذهاب و هزینه های فوق العاده ای که در طول سال تحصیلی باید بدهیم. قدیمها که این طور نبود. اول سال چند تا دفتر از تعاونیهای مصرف برای ما می خریدند و جلدشان می کردیم و تا آخر سال داشتیمشان. اما حالا بچه ها می خواهند چیزی از همسن و سالهای خودشان کم نداشته باشند و باید بهترین وسایل را برایشان خرید. دوره و زمانه جدید است دیگر!

تاثیر فرهنگی بر روی دانش آموزان
ابوالقاسم جامه بزرگ مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره می گوید: اینکه کودکان و نوجوانان روحیه زیباشناسی دارند و طالب زیبایی و جذابیت هستند و نمی توانیم آنها را سرکوب کنیم. دانشمندان معتقدند که 70 درصد از ضمیر انسان در مثبت اندیشی، خلاقیت، تفکر انتقادی و منطقی، بینش علمی، صداقت و….در سن 8 تا 13 سالگی شکل می گیرد. به همین دلیل والدین، معلم و دولت باید دقت ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشند و برای این دوره برنامه خاصی دنبال کنند چرا که در غیر این صورت کودکان از بیرون تاثیر می گیرند.

مدیر کل سابق دفتر آموزش و پرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه دولتها در ایران از استراتژی مشخصی در تولید و توزیع لوازم التحریر پیروی نمی کنند، تولید و توزیع آنها باید هدفمند و قانونمند شود و آموزش و پرورش نیز نظارت خود را بر این عرصه آغاز کند.

لوازم التحریر کارکرد رسانه دارد
همچنین اردشیر انتظاری رئیس سابق مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه درباره اشاعه این محصولات در بین دانش آموزان گفت: به نظر من وسایل التحریر به مثابه یک رسانه است که حاوی پیامهایی هستند که در آن مستترند و باید در مورد آن حساس بود.

انتظاری افزود: لوازم التحریر باید از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار باشد و نباید نگاه سلبی داشت. ما دائم نمی توانیم به کودک بگوییم که این غذا بد است، آن دیگری میکروب دارد و … به هرحال او نیاز به غذا دارد و باید آن را تامین کرد به همین دلیل مسئولان فرهنگی باید هنرمندان را وارد این جریان کنند و از آنها طرحها و ایده های جدید و نو و مناسب سن کودکان بخواهند.

گزارشهای بی نتیجه و مسئولان در حال مطالعه
سال گذشته نیز گزارشی درباره بازار لوازم التحریر به عنوان اصلی ترین و ابتدایی ترین محصولات فرهنگی در دسترس دانش آموزان با عنوان “یکه تازی جومونگ و سوسانو در عرصه بی الگویی کودکان ایرانی” منتشر کرد که با استقبال بالای سایر رسانه ها و اظهار نظر برخی از مسئولان فرهنگی روبرو شد اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان اولین مسئول در این باره گفت: به محض اینکه این گزارش مطرح شد آن را جزو موارد در دست بررسی قرار دادیم و شخصاً به کمیسیون تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی ماموریت دادم که تمام این گزارشها و موضوعات مرتبط را که به نظر ما یک نوع ناهنجاری فرهنگی است بررسی کنند.

مخبر دزفولی با بیان اینکه کمیسیون تعلیم و تربیت باید طی زمان معینی راهکار مناسبی را برای معرفی راهکارها و توانمندیها در حوزه فرهنگسازی لوازم التحریر ارائه دهند اظهار کرد: قطعاً نتایج مطالعات خود را در این زمینه ارائه خواهیم داد.

اما آنچه که در بازار لوازم التحریر سال جاری عیان است نشان می دهد که گویا متولیان فرهنگی همچنان در حال مطالعه هستند و این مطالعات هنوز نتیجه ای نداده است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.