پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۲ | ۱۹:۰۰

سرنوشت عریضه‌های انداخته شده در چاه مسجد جمکران

البته طی استفتائاتی که از مراجع عظام و بزرگان و علما صورت گرفته است آنها هم برای چاه عریضه موضوعیتی قائل نیستند اما اصل عریضه نویسی را قبول دارند اما اینکه در جمکران بنا باشد اتفاق خاصی بیفتد را رد می کنند.


معاون فرهنگی مسجد جمکران درباره برخی سوء استفاده هایی که در مورد چاه عریضه مسجد جمکران صورت می گیرد، گفت: بحث عریضه نویسی یک حرکت نمادین و مستند به رفتارهای اصیل دینی است اما اگر بدانیم این مسئله اسباب سوء استفاده برخی و بروز و ظهور روشهای انحرافی و غلط می شود قطعا با اصل مسئله (عریضه نوسی در چاه جمکران)-که چیز خاصی را به وجود نمی آورد- برخورد خواهیم کرد.

اخیرا برخی به نیت وهن شیعه تصاویری جعلی به صورت فتوشاپ در فضای اینترنت درباره چاه عریضه مسجد جمکران قرار داده اند که موجب سؤالاتی در این باب شده است که حجت الاسلام مرتضی وافی معاون فرهنگی مسجد جمکران با جعلی خواندن این تصاویر، به برخی سؤالات پیرامون چاه جمکران پاسخ گفته است که در ذیل می آید:

این رسم عریضه نویسی و نامه نگاری به امام زمان(عج) از چه تاریخی در مسجد جمکران باب شده است؟

از زمانی که این مسجد بنا شده است و از زمانی که گذشتگان به ما نقل کرده اند؛ بحث عریضه نویسی هم وجود داشته است و سابقه عریضه نویسی در مسجد جمکران به گذشته برمی گردد و گذشتگانی که در مسجد از خادمان و دست اندرکاران بودند همیشه این مسئله را تأیید کردند که این اتفاق می افتاده است. اما درباره اصل عریضه نویسی به عنوان یکی از راههای توسل و ارتباط با حضرت ولی عصر(عج) در اسناد دینی ما و در متون علما و بزرگان ما و در منابع شیعی این مسئله وجود دارد و کتابی نیز درباره آداب عریضه نویسی و متون اصیلی که به مکاتبه با حضرت ولی عصر(عج) اشاره دارد، توسط انتشارات مسجد مقدس جمکران چاپ شده است.

 آیا این عریضه نویسی و مکاتبه با حضرت ولی عصر(عج) منافاتی با توسل به ساحت حضرت حق و نگرش توحیدی ما دارد یا خیر؟

ما معتقدیم که توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که یکی از آنها همین عریضه نویسی و مکاتبه است به عنوان یکی از راههای توسل، به اذن خدای متعال است و اینها طریق الی الله و سبیل الی الله و باب الله هستند و لذا اصل نگرش توحیدی در جای خودش در اینگونه توسلات محفوظ است. ما در دعای توسل هم می گوییم «یا وجیها عندالله» چون تو آبرو نزد خدا داری «اشفع لنا عندالله» تو واسطه شد نزد خدا. و این نیست که ما این بزرگان را در عرض خدای متعال ، خدای نکرده قرار دهیم.

آیا این نگرانی وجود ندارد که برای این چاه یک قداست و ویژگی خاصی تعریف شود؟

برای رفع این نگرانی ما تابلویی را در محدوده چاه نصب کرده ایم و در این تابلو نوشته شده است که این چاه هیچ موضوعیت و قداست خاصی ندارد. یعنی این عریضه نویسی در هر نهر و هر آب جاری می تواند اتفاق بیفتد برای کسی که می خواهد این راه توسل را با حضرت ولی عصر داشته باشد. خود ما هم مواظبیم که زیاده روی در تکمیل فضا و بنای این چاه عریضه و تبلیغ بی مورد و تشویق و ترغیب زائران به این عریضه نویسی از سوی مسجد و متولیان مسجد اتفاق نیفتد که تا کنون هم اتفاق نیفتاده است.

با توجه به اینکه امام زمان(عج) از درون ما آگاه است چه نیازی به این مکاتبه است و اصلا ممکن است اسرار مردم که در این چاه ریخته می شود دست کسی بیفتد؟

در این مورد ما در پی تبدیل روش و راه هستیم اما در عین حال مواظبیم این نوشته ها بین زائر و خدا و اولیاء الهی محفوظ بماند برای همین هر از گاهی این نامه ها خارج شده و خمیر می شود و دست کسی نمی افتد و صرفا این حرکت نمادین مردم از این جنس ارتباط باقی می ماند و حتی برخی می گفتند چرا به این نامه ها رسیدگی نمی شود که در پاسخ گفتیم که ما کمیته امداد یا بنیاد مسکن و یا اداره و نهاد خاصی که نیستیم و این نامه ها نوشته ای بین خود زائر و خدای متعال است و لذا ما برخلاف برخی بقاع که گاهی نامه ها را به نیت کمک باز می کنند ما اصلا و ابدا این کار را نمی کنیم و مطالبشان دست هیچ کس نمی افتد.

البته برخی اظهار نگرانی می کنند که مراجعه مردم به این چاه و بزرگ شدن آن، اصل توسل و عبادت در مسجد را تحت الشعاع قرار دهد و یا برخی این مسئله را شبیه گذاشتن نامه داخل دیوار ندبه توسط یهودیان عنوان می کنند و بیم آن را دارند که این شباهت بعدها مسئله ساز نشود؟ و یا این اتفاق باعث نشود بخشی از خرافات و بدعتها و انحرافات به عنوان حواشی در کنار این اصل اصیل دینی یعنی توسل و عبادت اتفاق بیفتد؛ که ما این دلنگرانی را درست می دانیم و وظیفه ما متولیان مسجد و صاحب نظران حوزه مباحث دینی این است که در این باره به روشنگری بپردازیم و مواظبت کنیم که حواشی آن دامنگیر اصل مطلب نشود چون نمی شود به این بهانه که اصلی ممکن است حواشی داشته باشد و پیرایه هایی را در پی داشته باشد، اصل آن مسئله را پاک کنیم. البته اگر ما ببینیم در یک موقعیتی این اتفاقات حاشیه ای دامنگیر مسجد و فضای مسجد می شود؛ قطعا نسبت به آن بازنگری می کنیم و معتقدیم هیچ اتفاق خاصی در مسجد با بستن چاه عریضه و این حرکت نمادین مردم نمی افتد و به آن حرکت اصیل توسل مردم به ساحت حضرت ولی عصر (عج)و نگرش توحیدی که مردم در مسجد دارند هیچ لطمه ای وارد نخواهد شد، اما فعلا چنین اتفاقی نیفتاده است و لازم نیست با این اعتقاد و حرکت سنتی و با اصالت مردم مقابله و حرکت سلبی و دفعی صورت گیرد.

علما و بزرگان و مراجع دینی چه نظری در باره عریضه نویسی دارند؟

البته طی استفتائاتی که از مراجع عظام و بزرگان و علما صورت گرفته است آنها هم برای چاه عریضه موضوعیتی قائل نیستند اما اصل عریضه نویسی را قبول دارند اما اینکه در جمکران بنا باشد اتفاق خاصی بیفتد را رد می کنند. بحث عریضه نویسی یک حرکت نمادین و مستند به رفتارهای اصیل دینی است و ما باید مواظبت کنیم که حواشی آن اتفاقاتی نیفتد که تاکنون چنین چیزی نبوده است و اگر بدانیم این مسئله اسباب سوء استفاده برخی و بروز و ظهور روشهای انحرافی و غلط ترویج می شود قطعا با اصل مسئله (عریضه نوسی در چاه جمکران)-که چیز خاصی را به وجود نمی آورد- برخورد خواهیم کرد.

  1. معترض
    ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

    چرا از باقیماندن چاه در وضع موجود حمایت میکنید ؟مگر بستن چاه گناه دارد که آن را نمی بندید

    • ناشناس
      ۳۱ مرداد ۱۳۹۳

      آری. بستن مکانی که مورد استفاده مردم است که من شرعی هم ندارد گناه است.

  2. عماد
    ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

    واسه اینکه شده منبع درامد بعضی ها !!!

    • محمد
      ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

      تو اگه حرف مفت نزنی اموراتت نمیگذره؟
      یه کاغذ پاره که همش از غم و غصه ها توش نوشته شده،چه سودی برای کسی داره…
      عادتتون شده تهمت زدن….

    • رضا ش7
      ۲۳ شهریور ۱۳۹۲

      سلام برادر عزير كمي آرامتر و با رعايت ادب بهتره
      حضرت صادق (ع) با دهريون هم با ملايمت بحث ميفرمودند
      باتشكر

  3. ناشناس
    ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

    شما با نبستنش مشکل داری؟!!
    مگه این وهابی ها رو هر چی انگشت بذارن باید درشو تخته کرد.
    لعنت خدا به وهابیت و هابی ها

  4. محمد
    ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

    بابا یه جا واسه درد و دل ما فقرا با خدا پیدا شد اونم درشو ببندین!خیال همرو راحت کنین!
    چه سودی چه منفعتی…
    یه تیکه کاغذپاره که روش شکایاتم از دنیا نوشته شده،چه نفعی برای کسی داره؟
    حرف مفت میزنین چرا؟

    • سونا
      ۱ شهریور ۱۳۹۲

      سود دره ….سودش اینه که یه عده مثل شما تو جهل می مونند ….
      و مملکت میشه اینی که هست

    • من
      ۲ شهریور ۱۳۹۲

      اونوقت میگن وهابیا گیر میدن، بابا یه سری از شیعه ها از او وهابیا بدترن که…

    • سیاوش
      ۳ شهریور ۱۳۹۲

      اگر قرار بود با چاه مشکلمون حل بشه تا حالا شده بود؟ واقعا برای کسایی که این خرافات رو باور میکنن متعاسفم!!!!!!!!!!!

    • ناشناس
      ۸ شهریور ۱۳۹۲

      من هم برای بی سوادی مثل تو متاسفم که نوشته ای:متعاسفم!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ASA
      ۲۲ شهریور ۱۳۹۲

      دوستان
      تا حالا
      چند تا تون رفتین و در مورد اون چاه و علت ها شو تحقیق کردین
      البته از اهلش!!!
      میشه وقتی در مورد موضوعی اطلاعات نداریم سکوت کنیم
      بله
      ممکنه

    • محمد
      ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

      100%

  5. life
    ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

    همین جوری درد دل کن مگه حتوا باید بنویسی

  6. رضا
    ۱ شهریور ۱۳۹۲

    من موندم یعنی اگر پیغمبر زنده بود و می دید که امتش بجای نماز خوندن و قران خوندن و در خلوتشون(0مسجد، خونه و یا هر جای دیگه ای) هلک و هلک می رن جمکران که نامه بندازن توی چاه و منتظر براورده شدنش بمونن چه حالی پیدا می کرد؟ احتمالاً حال حضرت موسی در مواجه با گاو سامری.

  7. معتمد
    ۱ شهریور ۱۳۹۲

    نمیدونم درسته یا غلط اما من دوبار که به بن بست رسیده بودم و از دست مردم و نزدیکانم به امان در اومده بودم نامه نوشتم انداختم تو چاه صبح فردا نرسیده به اصفهان جوابمو گرفته بودم در ضمن خرافات و دعا و جادو را هم قبول ندارم تحصیلاتمم کارشناسی هست مومنیم هم متوسطه اینا را گفتم که نگین فقط افراد اٌمل و جاهل به این چیزا اعتقاد دارن

    • رضا
      ۲ شهریور ۱۳۹۲

      قول میدم با این حماقتت دیپلمت رو هم به زور گرفتی

    • محمد
      ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

      90%

    • حسین
      ۸ دی ۱۳۹۳

      شعور خوبه.هرکس عقاید خودشو داره

  8. سونا
    ۱ شهریور ۱۳۹۲

    اصلاح می کنم :فقط و فقط افراد جاهل که دین رو نفهمیدند….این کار رو می کنند
    جهل با داشتن مدرک کارشناسی و دکترا و …از بین نمیره

    • محمد
      ۲۷ مرداد ۱۳۹۳

      100 %

  9. ali
    ۲ شهریور ۱۳۹۲

    امام صادق(ع): «الناس کلهم بهائم الا قلیل من المؤمنین والمؤمن قریب.»
    به جای اینکه بروند معارف امام زمان را بشناسند، دل به چه چیزهایی خوش کرده اند.

    • من
      ۲ شهریور ۱۳۹۲

      علی آقا شما که اینهمه از معارف امام زمان ( عج) برخورداری یه کمم به ما ها بگو بفهمیم.
      شما از تولیت آستان مقدس جمکران بیشتر در مورد امام زمان اطلاع داری؟؟؟؟؟
      خب نیاز باشه اونا میبندنش

    • ali
      ۳ شهریور ۱۳۹۲

      من فقط همین یک جمله را می گویم که در روایات اسلامی آمده است که هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه».
      حالا بروید از بزرگان دین بپرسید که آیا امام زمانشان را شناخته اند یا نه؟
      امیدوارم که خداوند لیاقت شناخت آن بزرگوار را به ما عنایت فرماید.

    • سعید
      ۶ شهریور ۱۳۹۲

      ما خدای بزرگ را ول کردیم و به چاه متصل شدیم

  10. یا مهدی
    ۲ شهریور ۱۳۹۲

    اعتقاد بر اساس شناخت حضرت مهمه، مدتی گرفتاربی برام پیش اومده بود که حل نمیشد، متوسل شدم به امام زمان شروع کردم به تحقیق در مورد ایشان و به این نتیجه رسیدم در هر زمان مردم در حل مشکلات به امام زمانشون مراجعه میکردند، هنوز دو دل بودم اما دل دادم به امام زمانم5 هفته نذر رفتن به جمکران کردم، جواب گرفتم، ٱقا برای هر کس که بهشون توسل کنه دعا میکنه و ای کاش ما به جای بحث در این موارد برای ظهورشون دعا میکردیم، این چاه تنها یه نماده که به یاد داشته باشیم امام زمانمان حضور داره از درد دل همه با خبره اما خودشون از همه غریبترند ، دعا کنیم خدا جهل را از ما بگیره، سعی کنبیم امام زمانمان را بسناسیم تا در جهل نمیریم. آمین

  11. محمد
    ۳ شهریور ۱۳۹۲

    الاعمل بالنیات نیت مهمترین اصل این عمل هست وبس مابرای وصل کردن امدیم نی برای فصل کردن امدیم لعنت خدابرسلفی ها ووهابیت

    • ali
      ۳ شهریور ۱۳۹۲

      خداییش این قضیه چه ربطی به سلفی ها و وهابیت داره؟ شما هم دیگه شورشو درآوردین، هرچیزی رو به اونها ربط میدین. ما شیعه ها بین خودمان این همه اختلاف داریم و همیدگر رو محکوم می کنیم، اونوقت شما این اختلافات رو به سلفیها و وهابیت ربط میدید.
      خدا اونها رو لعنت کنه اما مشکل از خود ماست. تا مفهوم واقعی تشیع را نفهمیم، در همین جهالت میمانیم.

  12. زائر
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲

    سلام ببخشید چقدر این آقای مسئول بد جواب دادن. یا شاید مصاحبه تقطیع شده س.
    عریضه نوسی جزو توصیه های اهل بیت علیهم السلام هست.
    همون طور ک اهل بیت ع از درد دل ما و ارادت ما نسبت ب خودشون اطلاع دارن اما برای عرض ادب و عرض حال ب زیارت حرم هاشون مشرف میشیم.

    بله این چاه ب خودی خود محل خاصی نبوده اما وقتی محلی تبدیل ب یک مکان برای صدا زدن حضرات معصومین میشه خودش نورانی میشه.
    مثل تکیه ها و هیئات. ک ب خودی خود یک مکان عادی بودند اما بعد از ذکر مصیبت اهل بیت افرادی ک چشم برزخی داشتن قادر ب تشخیص این مکان ها از بین سایر اماکن ب دلیل نورانیت خاصش می شدند.

    مثل ماجرای خونه ای ک دیوارهاش بازسازی شده بود و علامه طباطبایی فقط ب خاطر نورانیت سالها روضه خوانی متوجه شدند فلان قسمت دیوار بازسازی نشده.

    چاه مقدس جمکرانم ب خاطر این باید باقی بمونه ک طبق آداب عریضه نویسی ک در مفاتیح معتبر مام هست لازمه عریضه رو در آب چاه یا آب جاری بندازید یا ب دست باد بسپرید.

    در دین و مذهب اصول دین کاملا عقلانیه و باید با عقل بپذریری تا ازت پذیرفته شه نه تقلید. اما در جزای دینمون باید طبق احادیث و روایات حرکت کرد نه هرچیزی ب مذاق ما سازگار نبود کنار گذاشته شه.
    خود مراجع نگهبان و مراقب دین هستن و هرچیزی ک از زوائد و اضافه شده ها ب دین ما باشن رو جلوگیری می کنن.

    لطفا نسبت ب روایات و توصیه های اهل بیت علیهم السلام با احترام صحبت کنید و هرجا براتون قابل پذیرش نیست سکوت کنید. و لطفا تریبون مستضعفین هم یادش باشه توصیه اهل بیت رو ب نقد و بررسی سپرده . پیام های حاوی بی احترامی رو تایید نفرمایید.

  13. ناشناس
    ۷ خرداد ۱۳۹۳

    نوشتن نامه در واقع درد ودل کردن با ی دوست خوب ک میتونه بش متوسل بشه هست. فقط همین . درواقع احساسات درون خود را با نوشتن تخلیه کردن و سبک شدن. که مطمین باشید قلبا با هر زبانی ب ایمه ازجمله امام زمان متوسل بشین تا خدا کمکتون کنه حتما صورت میگیره ولی نباید این نمادها ب گونه ای بزرگ مطرح بشه که تمامیت مردم این مساله را به سخره بگیرند چرا که امام زمان میاد نامه هاتونو از تو چاه میخونه که این خرافات و ساده لوحی مردم هر زمان زیاد میشود

  14. ارمین
    ۳ تیر ۱۳۹۳

    هر کی به دل و دین و خودش باشه.هرجور راحته.چرا بزنیم تو سر همدیگه‌

  15. شيرخان
    ۲۸ اسفند ۱۳۹۳

    وليد ميگفت تا شما ابله ها هستيد ما جلو على ايستاده ايم ،،،،، واقعا اگر !!!!!!!!!!! گر نباشند ابلهها دنيا گلستان ميشود ،،،،،،واقعا از اين همه احمق توى مملكت !!!!!! ك

  16. مظاهر هاشم زاده
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

    به نام خدا
    سلام
    به حضور برادران و خواهران عزیزم مراقب اخلاق و رفتار و گفتار خود باشید هر حرفی که به ذهن می رسد که نباید گفت و عمل کرد در مورد نوشتن عریضه ما قبل از ایکه به مسجد مقدس جمکران برویم و در خواستی از اقایمان بکنیم او باخبر است از حرف دل ما ولی ایا نوشتن عریضه چیزی از مقام ما کم می کند .
    کسانی که در مورد مسجد و چاه عریضه صحبت می کنند باید اول بدانند که چرا برکت کم شده است
    1- اب وضو به چاههای فاضلاب می رود
    2-باقیمانده غذا و خرده های نان در سفره و ظروف غذا به فاضلاب می رود
    3-حمام با دستشوئی یکی شده
    4- کتابهای مقدس کهنه چرا مثل قبل در پارچه پیچیده نشده و در جای پاکی دفن نمی شود
    5- چرا مهرهای مقدس و پرچمها ی کهنه که دارای اسم ائمه است جمخ نمی شود
    شما بیایید این موارد را درست کنید .
    وای بر ما بروز حساب وای بر ما .

    غریبی از مسجد جمکران

    هاشم

  17. رضا هاشم زاده و معصومه نوبخت تبریزی
    ۷ مرداد ۱۳۹۷

    سلام شما عزیزان که در مقابل مدیر کل ها خبر دار دامای ستید و نامه ملتمسانه منویسید فکر می کنید نوشتن عریضه کلاستان را پائین می آورد.
    ضمنا بنابه مکتب شامانیم اگر چیزی را نمی تونی باور کگنی می تونی بگی من ندیدم نه اینکه اصل مسئله را انکار کنی.با باورهای دینی مردم بازی نکنید. کارشناسی حقوق اسلامی از تبریز
    ا

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: