دوشنبه 26 آگوست 13 | 13:20
محمد سرشار در مراسم رونمایی از دفترهای مشق «شکرستان»

اقتصاد فرهنگ؛‌ فرمول راهبردی هنر انقلاب اسلامی

نه گفتن به ابرقدرت غرب، آرمان دور از تصوری بود که با پیروزی انقلاب اتفاق افتاد و اینک این افتخار را دارم که بگویم، هنر انقلاب اسلامی، یک فرمول راهبردی را کشف کرده است،‌ اقتصاد فرهنگ!‌


محمد سرشار در مراسم رونمایی از دفترهای مشق «شکرستان»مراسم رونمایی از دفترهای مشق «شکرستان» پیش از ظهر امروز دوشنبه 4 شهریور با حضور محسن مومنی شریف‌، مرتضی احمدی،‌ محمدرضا سرشار و محمد سرشار رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم که متفاوت تر از هر مراسم دیگری بود که در این تالار حوزه هنری برگزار شده است،‌ محمد سرشار رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان به روی سن آمد و پشت نیمکت چوبی و تخته سیاهی که به عنوان دکور مراسم انتخاب شده بود،‌ نشست.

سرشار در ابتدا به جشن 6 ماهگی حوزه هنری کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: حوزه هنری کودک و نوجوان امروز همسن «اسکندر» (یکی از شخصیت‌های شکرستان) شده است.

وی ادامه داد: تمدن غرب، چندین سده است که تجربه فرآیند مدرنیزاسیون و ملحقاتی نظیر سکولارسازی را، با کوشش بسیار، پیش می‌برد و ما مسلمانان، وقتی از بی‌هوشی درآمدیم که دیر شده بود. تمدن غرب هیچگاه برای حمله به دیگران، صبر نکرده است. اروپاییان از روزی که توانستند کشتی بسازند، دریاها را درنوردیدند و نزدیکترین خشکی‌ها را اشغال کردند و مستعمره‌ها را بر پا کردند.

سرشار گفت: این خوی سلطه‌گری، غرب را رها نکرده است. آن روز که فناوری و ابزار، به بشر غربی اجازه داد جسم خود را به دوردست‌ها منتقل کند، دوران استعمار آغاز شد، امروز نیز که فناوری و ابزار به بشر غربی اجازه داده، صدا و تصویر خود را به دوردست‌ها منتقل کند، دوران استعمار فرانو آغاز شده است. دوباره همان تمدن، دوباره همان جنگ‌طلبی و دوباره همان استعمار. تمدن غرب، ایستاده بر بلندای چند سده تجربه، آموخته که چگونه شیوه زندگی خود را به خورد دیگران بدهد و چگونه هزینه‌های این خوراندن را نیز، به سودآوری بدل کند.

وی ادامه داد:‌ نه گفتن به چنین ابرقدرتی، آرمان دور از تصوری بود که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اتفاق افتاد و اینک، در چهارم شهریور 1392، این افتخار را دارم که بگویم، هنر انقلاب اسلامی، یک فرمول راهبردی را کشف کرده است: اقتصاد فرهنگ!

سرشار گفت:‌ به تجربه حوزه هنری کودک و نوجوان در تولید دفترهای مشق شکرستان نگاهی بیندازید، یک بازی چهار سر برد! بردهایی برای آفریننده، تولیدکننده، فرهنگ بومی و مردم ما! محبوبیت فوق‌العاده مجموعه پویانمایی «شکرستان»، فرصتی را در اختیار حوزه هنری قرار داد تا با تجربه تولید محصولات جانبی این اثر هنری، به اقتصاد فرهنگ بیشتر بپردازد. حوزه هنری‌ای که همین فرمول راهبردی اقتصاد فرهنگ را در عرصه کتاب کشف کرده بود!مطالعات بازار، فهرستی از اولویت‌های تولید را در برابر مدیران حوزه هنری قرار داد که نتیجه آن، ورود عروسک‌ها و لوازم تزیینی شکرستان به بازار داد. این تجربه، به عنوان یک دانش سازمانی گران‌بها، در اختیار حوزه هنری کودک و نوجوان تازه تاسیس قرار گرفت تا راه را، به تمرکز و توان بیشتر بپیماید. و امروز، جشن خرمن همین تجربه اقتصاد فرهنگ است. کاشت و داشتی که به برداشت انجامیده است.

رئیس حوزه کودک و نوجوان ادامه داد:‌ موفقیت و پیشگامی دفترهای مشق شکرستان، محصول هم‌افزایی تجربه دو گروه از متخصصان است: آفرینشگران هنری و خبرگان تولید. حوزه هنری کودک و نوجوان و شرکت آزاده. این تجربه، پنجره جدیدی را دربرابر مدیران فرهنگی باز می‌کند: چشم‌انداز تولید محصولات فرهنگی با سرمایه بخش خصوصی. هم‌افزایی تخصص نهادهای حاکمیتی در ذائقه‌سازی و تبلیغات در کنار تبحر بخش خصوصی در تولید، توزیع و فروش.

سرشار به چند نکته برای برای تداوم این تجربه اشاره کرد و این نکات را چنین برشمرد:‌ بدون ذائقه‌سازی بر مبنای مصرف فرهنگی، نمی‌توان به سراغ تولید محصولات فرهنگی رفت. سرمایه‌گذاری در تولید محصولات فرهنگی، باید دارای امنیت اقتصادی باشد. رسانه‌های همگانی، باید برای تبلیغ محصولات فرهنگی، فرصت‌های ویژه‌ای را ایجاد کنند. بازار تولید محصولات فرهنگی، نباید دچار شوک شود! حرکت‌های هیجانی، ممنوعیت‌های بدون پشتوانه ایجابی و ورود افراد و سازمانهایی که به بازگشت سرمایه خود فکر نمی‌کنند، برهم‌زننده نظم طبیعی بازار است. هم‌چنین حفظ کیفیت در تولید محصولات فرهنگی بومی، شرط اساسی بقا در عرصه رقابت با فرهنگ‌های غیربومی است. عدم رعایت کیفیت مناسب توسط یک تولیدکننده، تلاش دیگر تولیدکنندگان و اعتماد مردم به محصولات بومی را کاهش می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌ این شما و این دفترهای شکرستان. حس خوب در دست گرفتن این دفترها را از دست ندهید!

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: