چهارشنبه 11 سپتامبر 13 | 14:44

«روش‌ تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه»

آسابرگر این کتاب را منبع ارزشمندی برای دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه‌های نقد رسانه‌ای، پژوهش‌های ارتباطی و تحلیل فرهنگی می‌داند.


کتاب «روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» نوشته دکتر سعیدرضا عاملی با رویکرد بومی برای استفاده جامعه علمی ایران و سایر کشور‌های فارسی‌زبان تالیف شده است. این کتاب با همکاری اعضای مرکز پژوهشی‌ سیاست‌های مجازی دانشگاه تهران و مقدمه پروفسور «آرتور آسابرگر» از سوی انتشارات دانشگاه تهران روانه بازار نشر شده است.

در مقدمه کتاب «روش تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» که به قلم پروفسور آرتور آسابرگر، استاد ممتاز بخش راديو و تلويزيوني و هنرهاي ارتباطات الكترونيك دانشگاه ايالتي سانفرانسيسكو نوشته شده، آمده است: «انتشار این کتاب در حوزه رسانه‌ها و مطالعات فرهنگی گام مهمی در تکامل مطالعات و فرهنگی و پژوهش‌ بر روی رسانه‌های جمعی در ایران است. اکنون مهم‌ترین پژوهش‌های ارتباطی در همه جای جهان در حوزه‌های مختلف در اختیار دانشجویان و پژوهشگران و سایر مناطق پارسی زبان قرار گرفته است.»

روش‌ تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه

آسابرگر این کتاب را منبع ارزشمندی برای دانشجویان و پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه‌های نقد رسانه‌ای، پژوهش‌های ارتباطی و تحلیل فرهنگی می‌داند و معتقد است ما از پنجاه و اندی سال پیش به این سو به اهمیت نقشی که رسانه‌ها در زندگی، جامعه و فرهنگ ما ایفا می‌کند، پی برده‌ایم و دسترسی به این پژوهش‌ها برای پژوهشگرانی که دوست دارند در این حوزه کار کنند اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

فصل‌های این کتاب حوزه‌های بسیار متنوعی مانند روش‌شناسی قومی، روش‌های پیمایشی، تحلیل ژانر، تحلیل محتوا، روایت‌شناسی، گروه‌های کانونی، نظریه‌ دریافت، نظریه داده بنیاد، تحلیل گفت‌وشنود، تحلیل گفتمان، مطالعات فرهنگی، پدیدارشناسی و نظریه شبکه‌های اجتماعی را دربرمی‌گیرند.

تاریخ شفاهی، تحلیل خوشه‌ای، ارزیابی وب، هرمنوتیک، تحلیل انتقادی رسانه، تحقیق آرشیوی، تحلیل مخاطب، وب سنجی از دیگر حوزه‌های این کتاب محسوب می‌شوند.

هر مدخل در این کتاب چند بخش دارد که نگاه تاریخی به موضوع، شرح روش‌شناسی موضوع، مطالعه موضوع در میدان و بخش منبع‌شناسی برای کسانی که دوست دارند در آن حوزه مطالعه عمیق‌تری داشته باشند، را در برمی‌گیرد. همچنین در این کتاب با افکار بسیاری از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان تحلیل فرهنگی و مطالعات رسانه‌ای آشنا می‌شویم.

در بخش پایانی کتاب «روش تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه» واژه‌نامه، نمایه اشخاص، نمایه واژگان و کتاب‌نامه منابع آمده است که حکایت از گستردگی و حجم بالای تلاش‌های انجام شده در کتاب دارد.

انتشار این کتاب نقطه عطفی در پژوهش ارتباطی و مطالعات فرهنگی ایران است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه این حوزه‌ها و حتی دیگر حوزه‌های تخصصی برای دانشجویان و پژوهشگران کشور ایفا کند.

كتاب «روش‌هاي تحقيق در مطالعات فرهنگي و رسانه» تالیف دکتر سعیدرضا عاملی در 411 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 18 هزار تومان شهریورماه سال 1392 از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسيد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: