چهارشنبه 09 اکتبر 13 | 12:01

بیانیه جمعیت رویش در خصوص تحولات اخیر در فضای مجازی

مثلثی که یک ضلعش رسانه‌ها، یک ضلعش نهادهای آموزشی و ضلع دیگرش نهادهای مدنی هستند، می‌تواند ساختار مطلوبی ایجاد کند. در مورد این نهاد مسئول در تصمیم گیری برای فضای مجازی به طور مشخص نمی‌دانیم به کدامیک از این سه ضلع نزدیک است. شاید بتواند در عمل تجربه این سه بخش را بگیرد و بر اساس آن برای فضای مجازی برنامه‌هایی ارائه دهد.


logo12-300x87توصیه ها ی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از دولت منتخب مردم که بتازگی بار سنگین مسئولیت را بردوش گرفته و سفارشات ایشان به جامعه نخبگان و دانشجویان کشور مبنی بر کمک به پیشبرد اهداف و سیاست های صحیح این دولت که در نهایت به تقویت نظام و پیشرفت کشور می انجامد لزوم همکاری همه جانبه همه طیف های فعال و دغدغه مند فضای مجازی با مسئولین مربوطه و همچنین نقد دلسوزانه و مشفقانه از ایشان را ایجاد می کند.

از این رو جمعیت رویش به عنوان تشکلی مردم نهاد، مستقل ، فعال و مرتبط با هشت هزار کاربر فضای مجازی ایرانی و غیر ایرانی ، با توجه به دل نگرانی ها و دغدغه هایی که در حوزه های مرتبط با فضای مجازی و نیز رسانه های دیجیتال دارد، بر خود لازم می داند که با بررسی عملکرد تا بحال مدیران پیشین حوزه های حاکمیتی و دولتی مواردی را به سمع و نظر عزیزانی که بتازگی عهده دار این مسئولیت مهم شده اند برساند.

۱- پیرامون شورای عالی فضای مجازی؛

دستور هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ، حضرت آیت الله خامنه ای – مدّ ظله العالی – مبنی بر تشکیل این شورا و فرمان قاطعانه حضرتشان در تأسیس سازمان ملی فضای مجازی کشور ، قشر عظیمی از فعالان مرتبط با این حوزه را پس از سالها سرگردانی امیدوار کرده است که تا این امر بهنگام معظم له و همچنین تأکیدات ایشان به مسئولین ذی ربط در موضوع فضای مجازی بتواند به روند پیشرفت و رشد این حوزه سرعت بیشتری ببخشد .

به نظر می رسد با توجه به روند فراگیر شدن و اجرای طرح های رسانه ای و سایبری در کشور که با مدیریت مجموعه ها و سازمان های مختلف لشکری و کشوری در حال پیاده سازی است لزوم توجه به برخی از محورهایی که در ذیل به آن اشاره می شود ضروری است . سیاست‌ها و ساختارهای فضای مجازی زمانی می‌توانند موفق باشند که در بستری سه‌وجهی جلو روند. یکی از این بسترها نهادهای آموزشی هستند که ملاحظه‌ای را در دستور کار قرار می‌دهند. نهادهای آموزشی می‌توانند درک بهتری از زمانه داشته باشند.

دومین وجه، نهادهای رسانه‌ای هستند. این‌ها به دلیل نوع نگاهی که به اطراف دارند، به نیابت از افکار عمومی و مردم نقشی کلیدی در پیشبرد ایده‌ها و نظرات ایفا می‌کنند. وجه سوم نهادهای مدنی هستند. فرقی نمی‌کند این نهادها متعلق به جامعه رسانه‌ای کشور باشند یا صنف آژانس و تاکسیرانی. وقتی ایده تازه‌ای بیاید و قرار باشد این ایده پیش برده شود، وجود این سه نهاد الزامی است.

خلاصه می‌کنیم؛ مثلثی که یک ضلعش رسانه‌ها، یک ضلعش نهادهای آموزشی و ضلع دیگرش نهادهای مدنی هستند، می‌تواند ساختار مطلوبی ایجاد کند. در مورد این نهاد مسئول در تصمیم گیری برای فضای مجازی به طور مشخص نمی‌دانیم به کدامیک از این سه ضلع نزدیک است. شاید بتواند در عمل تجربه این سه بخش را بگیرد و بر اساس آن برای فضای مجازی برنامه‌هایی ارائه دهد.

اما آنچه که هم اکنون در اولویت است لزوم سرعت دهی به روند قطعیت در انتصاب دبیر متعهد و متخصص و مسلط به فضای مجازی ای است که با رویکردی فراجناحی از تشتت و اختلافهای حاشیه ای در داخل شورا که به موجب آن روند رسیدن به اهداف مهم این مجموعه کلان به تأخیر می افتد، جلوگیری کند.

۲- پیرامون فیلترینگ و شرایط حاکم بر فضای اینترنت کشور؛

پرداختن به مسائل مهمی حول محور سبک زندگی ایرانی اسلامی ، بحث و تحلیل و فهم و تشخیص جوانان ایرانی و غیر ایرانی پیرامون موضوع بیداری اسلامی و مطالعه در خصوص عمق راهبردی نظام در مسائل منطقه و جلوگیری از تهدیدهای استکبار جهانی در این خصوص ، همچنین جلوگیری از تلاش دشمن در ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی همگی از دغدغه های مهمی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات اخیرشان به جوانان و نخبگان علمی کشور بارها آن را گوشزد کرده اند.

در کنار این مهم و در حوزه ارتباطات انسانی در سطح بین الملل تغییرات نظام بین‌الملل و پررنگ شدن نقش بازیگران غیردولتی و افکار عمومی سبب شده تا اشکال جدیدی از دیپلماسی در کنار دیپلماسی سنتی مورد استفاده قرار گیرد. دیپلماسی عمومی یکی از متداول‌ترین اشکال دیپلماسی است که در سال‌های اخیر بیش از گذشته توسط بعضی کشورها به‌خوبی به کار گرفته می‌شود. تلاش جهت شناخت نوع نگرش مخاطبان، شناسایی گروه‌های مرجع برای تاثیرگذاری بیشتر پیام، بهره‌مندی از فناوری‌های مناسب برای دسترسی بهتر مخاطبان به پیام از نکات کلیدی برای موفقیت دیپلماسی عمومی است. دیپلماسی عمومی نیازمند کاربرد ابزارهای مناسبی نیز هست که بتواند منابع قدرت نرم یک کشور را برای نفوذ بر مخاطبان خارجی به‌کار گیرد.

دیپلماسی عمومی بر مبنای این منابع عمل می‌کند و ابزارهایی را به کار می‌گیرد. از میان ابزارهای گوناگون دو ابزار رسانه و آموزش بر دیگر ابزار برتری دارند. رسانه‌ها با قدرت نفوذ فوق‌العاده خود در جوامع گوناگون قادرند تصویر مثبت یا منفی از یک کشور را در جهان خلق کنند. در دیپلماسی عمومی چگونگی تعامل دستگاه‌های دولتی و رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت اهداف دیپلماسی عمومی قلمداد می‌شود. عملکرد دیپلماسی عمومی به‌گونه‌ای است که دولت‌ها نیازمند ایجاد شبکه ارتباطات حرفه‌ای و گسترده هستند. گام مهم دیگر این است که اطلاعات حرفه‌ای و قابل قبولی از طریق شبکه ارتباطی به زبان‌های گوناگون در اختیار مخاطبان قرار گیرد که تا حد زیادی اعتبار این‌گونه شبکه‌ها را بالا ببرد. در حال حاضر اینترنت

این امکان را فراهم آورده که بتوان آخرین اطلاعات را به‌راحتی در اختیار مخاطبان قرار داد.

تمامی اقدامات و ابزار به‌کار رفته برای پیشبرد دیپلماسی عمومی در صورتی قادر به اثرگذاری هستند که بتوانند به مهم‌ترین شرط یک دیپلماسی عمومی موفق دست یابند و این شرط به‌دست آوردن اعتماد افکار عمومی است. کسب اعتماد عمومی زمان بر است و نیاز به شفافیت، اعتبار، هماهنگی و استمرار و پایداری دارد و درعین‌حال حفظ آن مشکل است و ممکن است اقدامی نسنجیده یک‌شبه تلاش‌های چند ساله برای کسب اعتماد را تباه کند. دیپلماسی عمومی نمی‌تواند به خودی خود اعتماد عمومی را در بین مخاطبان خارجی به‌دست آورد؛ بلکه لازم است تا نوعی هماهنگی میان سیاست‌های کلی یک کشور با دیپلماسی عمومی آن وجود داشته باشد.

اما متاسفانه در طی سالیان اخیر شاهد آن بوده ایم که دیدگاهی با رویکردی بازدارنده و برخوردگرایانه در بدنه نهادهای تصمیم گیر در حوزه اینترنت و شبکه های اجتماعی غیر ایرانی، بخش مهمی از فعالیت های این حوزه را با پروژه های نا تمامی چون VPN ملی به رکود رسانده است . از سوی دیگر این تعلل و کوتاهی باعث سودجویی فرصت طلبان و تهدید امنیت کاربران در فضای مجازی توسط VPNهای غیر معتبر شده است.

جمعیت رویش ضمن استقبال از طرحهای بلند مدتی چون شبکه ملی اطلاعات اما چاره جویی و تدبیر برای رفع معضل طرحهای فوتی و فوری مورد اشاره که در راستای عمل به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی ارزیابی می شود را از مسئولان ذی ربط فضای مجازی تا حصول نتیجه مطلوب مطالبه می کند. مسلما مسئولان دولت یازدهم منتخب مردم ، در موضوع اینترنت می تواند با عالمانه و پخته برخورد کردن و مشورت گیری و پرهیز از شتاب‌زدگی و سلیقه‌ای عمل کردن این مهم را به سرانجام مطلوب آن برسانند. انشاء الله.

۳- سخنی با منتقدان ؛

بدون هیچ توضیح اضافه ای خودمان و منتقدان عملکرد دولت جدید را به مطالعه بخشی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب که در تاریخ ۱۳۹۲/۰۵/۰۶ در دیدار با دانشجویان ایراد کرده اند ، سفارش می کنیم آنجا که می فرمایند :

” در مورد موضع در برابر دولت کنونى سؤال شد. من عقیده‌ام این است که از همه‌ى دولتها و از جمله دولتى که منتخب است و ان‌شاءالله تا یکى دو هفته‌ى دیگر رسماً تشکیل و مشغول کار خواهد شد، باید حمایت کرد، باید کمک کرد، باید همکارى کرد. دوستان گفتند که اگر اینجور باشد، ما حمایت میکنیم؛ اگر اینجور باشد، انتقاد میکنیم. البته من با انتقاد مخالفتى ندارم، منتها توجه شود که اولاً انتقاد با عیبجوئى فرق میکند؛ ثانیاً باید فرصتى براى کار به‌وجود بیاید. در مورد این دولتى هم که امروز سر کار است، بگذارید یک مقدارى وقت بگذرد و فرصتى و فضائى در اختیار این دولت قرار بگیرد، تحرکى پیدا کند، بعد اگر چنانچه انتقاد داشتید، انتقاد را شروع کنید؛ عجله نکنید در شروع انتقاد. در مورد این دولت و همه‌ى دولتها، ما همین نظر را داریم. ما معتقدیم دولتها مسئولیتهاى سنگینى دارند، کارشان واقعاً سخت است؛ اداره‌ى کشور در بخش قوه‌ى مجریه، حقیقتاً کار دشوارى است؛ باید همه کمک کنند. هیچ کس هم از ضعف خالى نیست.”

در انتها جمعیت رویش ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت مجدد برای مدیران ذی ربط دولت در فضای مجازی و رسانه های دیجیتال آمادگی خود را برای پیگیری مطالبات و همکاری و تعامل با آن مسئولان محترم تا حصول نتیجه و پیشرفت در امور اعلام می دارد.

همچنین ابراز امیدواری می دارد دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی با اتخاذ تدابیر صحیح کارشناسی و غیر سیاسی بتواند ضمن پرهیز از ورود به مسائل جزئی و اجرایی ، این نهاد را به جایگاه اصلی خود بعنوان یک مرجع بالادستی و سیاست گذار کلان باز گرداند.

و من الله توفیق

جمعیت فعالان فضای مجازی رویش
۱۳۹۲/۰۷/۱۶

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: