شنبه 16 نوامبر 13 | 10:15
لزوم تقدم رويكرد اجتماعي بر رويكرد سياسي

نكاتي درباره «زندگی اهل سنت در ايران»

عليرضا كميلي

مي‌دانيم كه اهل سنت ايران همواره جرياني معقول، محب اهل بيت عليهم السلام و به دور از افراط و تفريط بوده‌اند و در كنار شيعيان زندگي خوبي را داشته‌اند. در انقلاب و جنگ تحميلي شهدايي را تقديم كشور نموده‌ و مهمتر از همه بر دينداري و دين‌مداري در زندگي خويشتن تاكيد دارند.


تریبون مستضعفین -عليرضا كميلي
اصل اولي كه در قبال موضوع «اهل سنت ايران» بايد بدان اذعان كرد پذيرش اين «واقعيت موجود» و تبعات مترتب بر آن است كه از جمله آنها ايجاد فضايي سالم و بدون تحريك و توهين براي اين برادران در عرصه‌هاي عمومي و خصوصا رسانه‌اي است. چيزي كه برخي جريانات تندرو بدان اذعان نمي‌كنند.
نماز شیعه و سنی
ديگر دوره آن زمان كه اقليت اهل سنت در شهرهاي مرزي زندگي كنند گذشته است و اين اقليت كشور براي رشد علمي و عملي به شهرهاي بزرگ مهاجرت نموده و همراه با ساير مردم در حال فعاليت براي رشد و توسعه كشور هستند. بعلاوه امروز رسانه‌ها، فاصله‌ها را كوتاه نموده و اتفاقات را براحتي منتقل مي‌كنند. خصوصا كه دشمناني مترصدند تا چنانچه ديده‌ايم از سخنراني يك روحاني ناآگاه يا مغرض در يك جلسه خصوصي موجي از تنفر و تعصب بيافرينند و آن را به همه شيعيان تعميم دهند.
در آن سوي سكه مي‌دانيم كه اهل سنت ايران همواره جرياني معقول، محب اهل بيت عليهم السلام و به دور از افراط و تفريط بوده‌اند و در كنار شيعيان زندگي خوبي را داشته‌اند. در انقلاب و جنگ تحميلي شهدايي را تقديم كشور نموده‌ و مهمتر از همه بر دينداري و دين‌مداري در زندگي خويشتن تاكيد دارند.
حال مي‌بينيم، عده‌اي كه شايد برخي اهداف سياسي را دنبال مي‌كنند تاكيد دارند كه بايد اهل سنت وزير يا استاندار داشته باشند تا حقوق‌شان تامين گردد، حال آنكه مطلعان به واقع مي‌دانند كه مهمتر از اين مساله ايجاد فضايي مناسب در سطح زندگي اجتماعي است كه در آن هيچ گونه «تبعيض» و «تحريك» نباشد.
اگر اين شرايط مهيا شود عقلاي اهل سنت نيز اذعان دارند كه انتخاب شايستگان – از هر مذهب و قومي كه باشند- بيشتر براي مردم مفيد است. چه بسيار مسوولان سني مذهبي كه شايستگي نداشته‌اند و چه بسيار شيعياني كه اينگونه بوده‌اند. لذا گرچه انتخاب مسوولان بومي هر منطقه نوعاً مفيد و مناسب است ولي مهمتر از بعد سياسي، اصلاح بعد اجتماعي زندگي اهل سنت در ايران است.
–  وقتي هيچ شبكه‌اي را بنحوي طراحي نكرده‌ايم كه يكي سني با خانواده‌اش به راحتي پاي آن بنشيند چطور انتظار داريم كه به شبكه‌هاي تندي مثل كلمه و نور و امثالهم نياورند و معتدل باقي بمانند؟ متاسفانه شاهديم كه حتي شبكه يك نيز دست به توليد برنامه‌هايي با رنگ و بوي منتقدانه نسبت به عقايد اهل سنت مي‌‌زند. آيا واقعا اين به صلاح كشور است كه اهل سنت را با وجود نياز طبيعي‌شان به رسانه و برنامه‌هاي متنوع به خارج از كشور سوق دهيم؟
– وقتي حرم‌هاي زيارتي ما نيز بعضا دچار افراط مي‌شوند چطور انتظار داريم اهل سنت پايبند به زيارت و توسل باقي بمانند و گرفتار وهابيت يا جريانات تندرو نشوند؟ چرا برخي منبري‌هاي غيرتوجيه بايد در اين مراكز سخنراني كنند حال آنكه مي‌دانيم بخش زيادي از اهل سنت شرق و غرب كشور به زيارت اين اماكن خصوصا زيارت امام علي بن موسي‌الرضا عليه السلام مقيد هستند؟ نگارنده شاهد بوده كه همزمان با حضور برخي اهل سنت در حرم حضرت معصومه سلام الله عليها، الفاظي ناپسند درباره مقدسات ايشان بيان شده است.
– وقتي ناآگاهان و برخي مداحان، به عقايد اهل سنت توهين مي‌كنند يا عمداً سعي مي‌كنند اهل سنت را وهابي نشان دهند و در جامعه شيعي از ايشان هراس مي‌افكنند چطور انتظار داريم كه يك «زندگي عادي» و بدون دغدغه و هراس شكل بگيرد و «ديگري پنداري مذهبي» نگاهها را به سوي افراطيون نكشاند؟
– وقتي اعتماد به برادران اهل سنت خصوصا در مسائل امنيتي يك فرآيند سخت تصور مي‌شود و امثال شهيد شوشتري نيز در اين راه كشته مي‌شوند، چطور انتظار داريم كه با سرباز و نظارت و كنترل بتوانيم يك امنيت پايدار ايجاد كنيم؟ آيا اگر ديوارهاي بي‌اعتمادي را كوتاه مي‌كرديم اينك خود اهل سنت ايران محافظان مساجد و حسينيه‌ها در مقابل افراطيون نبودند و رسواگر شعارهاي ادعايي ايشان نمي‌شدند؟
مثال و نكته در اين باب بسيار است كه به همين موارد بسنده مي‌كنيم. بنظر مي‌رسد كه بايد تمهيداتي در سطح كلان براي بازگرداندن نگرش صحيح و مناسب به اهل سنت در ايران ايجاد گردد تا جايي كه هيچ سني ايراني حس نكند غريبه يا متفاوت است ان شا‌ء الله. اين گام اصلي و نياز حقيقي اهل سنت ماست و قطعاً بر گامهاي سياسي اولويت دارد.
  1. حسین
    17 نوامبر 2013

    باید اهل سنت بخوانند و نظر بدهند…

    • آرمانخواه
      22 نوامبر 2013

      اين مطلب در بسياري از سايت هاي شان منعكس شده است…

    • ناشناس
      15 دسامبر 2013

      کو لینک شون رو بذار..

  2. سجادی
    17 نوامبر 2013

    می دانید که برای مهاجرت به شهرهای بزرگ فتوای مفتیان وهابی را دارند؟
    من نمی گویم باید سیاسی برخورد کرد, اما دشمنی وهابیت را نباید نادیده گرفت. رشد اهل سنت مرهون پول و تبلیغ وهابیت است و نه غیر آن. بنابراین منطقی تر باید فکر کرد.

    • حامد
      24 نوامبر 2013

      دوست عزیز!
      این پول وهابیت نیست که عده قلیلی از اهل سنت را به افراطی گری کشانده. اعمال توهین آمیز و تحریک کننده بعضی شیعیان است که آنها را به سمت افراطی شدن کشانده.
      در واقع شیعیان افراطی که به مقدسات اهل سنت توهین میکنند ، بستر و زمینه را برای گسترش وهابیت و افراطی گری مهیا میکند.وگرنه وهابیت فی نفسه نه تنها هیچ جذابیتی ندارد که منزجر کننده نیز هست.

  3. ناشناس
    17 نوامبر 2013

    نه خیر عزیزم، برای مهاجرت فتوای وهابیون را نداریم، سوءظن شما را داریم. وقتی شما تمام امکانات را از مناطق اهل سنت دریغ می کنید آنان هم دنبال شغل و تحصیل و امکانات به جاهایی می روند که شما نمی خواهید. بهتر است بدانید که هیچکدام از فارغ التحصیلان مناطق محروم نه تمایلی برای بازگشت به مناطق خود دارند و نه فرصتی شغلی در آنجا. بنابراین مهاجرت ناگزیر است. متن قابل تاملی است، به قول خودتان باید منطقی تر فکر کرد.

    • حسن فیروزشاهیان
      18 نوامبر 2013

      دوست عزیز! اگر شما نقل مشهور ( علیکم بالمشهد) را نشنیده اید ، حق دارید دغدغه های دوستان آگاه را “توهم توطئه ” بدانید

  4. علی
    17 نوامبر 2013

    ربط بین رشد اهل سنت با پول وهابیت چیست؟
    سنی های ایران چه ربطی به وهابیت دارند؟
    تازه داشته باشند هم چرا شمای حکومت اسلامی طوری برخورد نکردی که اینها همانطور که بودند باقی بمانند!
    دو تا سنی از نزدیک ببینید بعد درباره شان قضاوت کنید.

  5. تاج الدینی
    17 نوامبر 2013

    آجرک الله
    به نظر بنده ، مسائل مربوط به اهلسنت ایران تا حد زیادی هم متاثر از ابعاد قومیتی/هویتی بوده تا بعد مذهبی که در “شکواییه” شما اشاره ای به آن نشده .
    کردها،بلوچ ها،ترکمن ها …

    • سعید
      18 نوامبر 2013

      احسنت. مجادلات قومیتی و اوضاع اقتصادی و اجتماعی مناطق مرزی، که به مراتب شدیدتر از اختلافات مذهبی است، شکاف مذهبی را تقویت می کند.

  6. جلیل
    17 نوامبر 2013

    امنیت الان کشور را باید قدر دانست و نباید شعار داد وقت عمل به احترام گذاشتن عقاید همدیگه اونم تو کشوری که اهل سنتش 10تا20میلیون جمعیته به عمل نیاز داره برادر گرامی ایجاد تنش دردی رو دوا نمیکنه. پول وهابیت تو ایران با توجه به مشارکت قابل توجه علمای اهل سنت به همکاری با نظام جمهوری اسلامی ایران تقریبا گرفتنش محاله بنابراین باید اندکی توجه در خور نیاز این جمعیت ایرانی نیز لحاظ شود تا همگی ببینند که عدالت در کشور اسلامی فقط حرف نیست

    • یاور
      23 دسامبر 2013

      این آمار 10 تا 20 ملیونی را از کجا در آوردی که اینقدر هم به هم نزدیکند!!
      ما تا شنیده ایم آمار های رسمی(که مختلف هم هستند) حدود12 درصد جمعیت ایران اهل سنت هستند.

  7. حسن فیروزشاهیان
    18 نوامبر 2013

    بعضی دوستان چون نقل مشهور (علیکم بالمشهد) را نشیده اند، دغدغه را ها از جنس “توهم توطئه” میدانند

  8. علی
    18 نوامبر 2013

    ما با کج سلیقگی مسابل قومی را به مذهبی بدل کردیم که اشتباه استراتژیک ما بوده و هست!

  9. محمّد
    18 نوامبر 2013

    امیدوارم، این مقاله‌ها، شروع یک جنبش برایِ برادرانِ اهل سنت شود.

  10. حسین
    18 نوامبر 2013

    وقتی امثال این حرفهای علیکم بالمشهد را می شنوم ولو اینکه واقعیت باشد یک سوال برایم شکل میگیرد و ان اینکه :
    بر فرض که هزاران نفر بیایند مشهد؛ وقتی می گوییم مشهد درست تصور کنید کجا را می گوییم؟ مشهد الرضا، حوزه های علمیه متعدد، شهر مذهبی و … راستی آنها باید بیشتر از این مطلب بترسند که مبادا جوانها و خانواده هایشان در این فضا به شیعه گرایش پیدا کنند یا ما؟
    در سیستان و بلوچستان هم ترس از سنی شدن شیعه ها در روستاها باشد و در مشهد هم !!!!؟؟؟ راستی این نشان دهنده روحیه انفعالی ما نیست؟
    اگر کلا بحث شیعه شدن یا سنی شدن عامه مردم هم نیست پس ترس از چیست؟!!!
    به خودمان بیاییم …

    • حسن فیروزشاهیان
      18 نوامبر 2013

      برادر عزیز! کارشناسان مسائل راهبردی و مجموعه هایی که دیدبانی سیاسی امنیتی جامعه را بررسی میکنند ، خطر این مسئله را به خوبی درک میکنند . قصد من بزرگنمایی این مسئله یا اتخاذ رویکرد انفعالی نیست . سخن از لزوم تغییر جنس نگاه به این موضوع “به قول دکتر رضایی” :از (سیاسی دفاعی امنیتی) به (فرهنگی اجتماعی و حتی اقتصادی) است.

  11. ناشناس
    18 نوامبر 2013

    با اختلاف افکنی دربین مسلمانان نقش دشمنان را بادست خود برای تفرقه بازی نکنیم هر چه به طبل اختلافات بکوبیم دشمن را خوشحال وخود را نابود میکتیم

  12. عباس
    19 نوامبر 2013

    متاسفانه هرفشاری که در داخل به اهل سنت روا داشته می شود چند برابرآن نصیب شیعیا ن در کشورهای عربی می شود .

  13. فرزندكردستان
    19 نوامبر 2013

    1-خود همين نوشته سايت هم مقداري مغرضانه است2-بنده يك سني ايراني هستم وما اهل سنت دردوران جنگ 8ساله اين همه شهيد وجانبازداده ايم اما متاسفانه مسئولين مغرض هيچ وقت به ما اهل سنت به عنوان يك برادر اعتماد نكردند واين تندرويها بنيان اختلافات وبوجود امدن مشكلاتي ازقبيل افراطيگری گروهک های بوجودامده ازاين تبعيضها شد وبعدا هم بهانه اي بود براي ظلم بيشتر به اهل سنت

    • آرمانخواه
      19 نوامبر 2013

      مقداري مغرضانه يعني چي؟

    • فرزندكردستان
      25 نوامبر 2013

      مقداري مغرضانه يعني مارك وهابيت چسباندن به اهل سنت واقعي كه شبكه هایي همچون کلمه ونور بیانگر اعتقادات واقعي ما اهل سنت هستندوبجاي اينكه طبق اصل 23قانون اساسي كه هركس درانتخاب عقيده ازاد است مااهل سنت بتوانيم درايران بدون هيچ مشکلی دراظهارعقيده ازادباشيم وحتي ازرسانه ملي هم دراستانهايي كه جمعيت اهل سنت بيشتر است طبق اصل 12قانون اساسي استفاده كنيم بايد برادران ما هجرت كنند به ديارغربت وشبكه ماهواره اي تاسيس كنندوحتي اطلاعات درمناطق سني نشين محدوديت نفرات ايجاد ميكندبراي پذیرش طلبه درمدارس علوم ديني كه باكمكهاي مردمي هم می چرخند

    • فردین
      16 آوریل 2014

      آقای فرزند کردستان. شما یا سنی هستی و نمیدونی عقاید اهل سنت چیه که شبکه کلمه رو میچسبونی به سنی ها. چون علمای خودتون با اونا دشمنن. یا خودت وهابی هستی و میگی اهل سنتم. خیلی از بزرگای وهابیت به وهابی بودنشون اقرار نمیکنن و میگن ما سنی هستیم؟ حالا کدومشی؟

  14. جواد
    19 نوامبر 2013

    از اینکه این بحث مطرح شده ،تشکرمی کنم .من هم همانند نویسنده این مقاله اعتقاد دارم که ما شیعیان در ایران با اهل سنت برخورد درستی نداشته ایم ومتاسفانه افکار عمومی را نوحه خوانان ،مداحان ، روضه خوانان ومنبری های کم مایه شکل می دهند. در حالی که ما با غیر مسلمانان با تساهل بر خورد می کنیم ، ولی برادران دینی خودمان را از اهل سنت با توهین هائی که نسبت به مقدسات وشخصیت های محترمشان روا می داریم از خود رنجانده ایم و این کار را به نام دفاع از اهل بیت انجام می دهیم در حالی که اهل بیت ع هیچگاه این رفتار ها را نداشتند . نمونه اش رفتار امام علی ع با خلفای زمان خود بود .الان ما کاسه داغتر از آش شده وبا تحریف هائی هم که در تاریخ انجام می دهیم شرائط را بدتر می کنیم.باید در این رویکرد تجدید نظر جدی شود وبه این برادران اعتماد نمود ومسوولیت های اداری واجرائی به آنان داد واعتماد آنان را جلب نمود. خواهید دید که آنها نیز متقابلا بر خورد هایشان دوستانه تر خواهد شد.

  15. آرمانخواه
    4 دسامبر 2013

    جناب فرزند كردستان
    واقعا نور و كلمه عقايد اهل سنت را مي گويد؟ يعني زيارت و توسل جزو زندگي مردم شافعي مذهب كرد نبوده؟ يعني پيرعمر و خواهر امام رضا محل زيارت مردم نبوده است؟
    احتمالا مقداري كم اطلاع هستيد…

  16. حسن فیروزشاهیان
    5 دسامبر 2013

    احسنت به جناب آرمانخواه

  17. ابو مصعب
    13 دسامبر 2013

    و متاسفانه یاس و ناامیدی در مورد عملکرد حکومت همه اهل سنت رو فراگرفته و عموما ما ناچارا خنده بر لب داریم !!! در اخره مه دوستان و هموطنان عزیزم قدر دانی میکنم که مطلب رو خوندند و ان اشلله به امید ایرانی اباد و ازاد با احترام به همه هموطنان زیر سایه عدالت و ازادی و اسلام

  18. ابو مصعب
    13 دسامبر 2013

    واقعا برای خودتون باید تاسف بخورید شماها حتی تحمل نظر مارو ندارید و نظر من رو در سایتتون نزاشتید !!! حداقل یک برگه اچار من برای شما متن نوشتم و به حساب به شما اهمیت دادم بهتون !!! اصلا مهم نیست انتظار دیگه ای ازتون نمیره

  19. سید راشد فخرالدینی
    15 دسامبر 2013

    با تشکر از نگارنده مطلب که نیتشان هویداست. وسع نظر شما جای تقدیر دارد. سوال: اگر هر تفکری،(اهل سنت، یا ادیان دیگر و یا بی دینان و…) به عقاید شما(حب اهل بیت، توسل و…) در قالب تعریف شما از آن مورد پایبند نباشند، باید حذف شوند؟ (شما برای توجیه توجه به اهل سنت، حب آنان به اهل بیت را مثال آوردید…)

  20. سید راشد فخرالدینی
    15 دسامبر 2013

    از مشکلات موجود این است که تند روی برای تشیع اشکالی ندارد و لی با تند روی اهل سنت باید مقابله کرد!
    (از نظر ما هر نوع تند روی مذموم است…)
    و کاش به همین ختم میشد. متاسفانه مشکل اینجاست که: اهل سنتی که نظرش با تشیع یکی نباشد و او را قبول نداشته باشد، تند رو و وهابی است!!!
    چاره این قضیه؛ پذیرش اهل سنت و هر تفکری را با علم به اینکه عقاید متفاوتی داریم. البته این مورد باید دوطرفه باشد…

  21. نادر
    15 دسامبر 2013

    من یک اهل سنت برادر شهید و خودم هم با 15 سال حتی داوطلبان به جبهه رفته ام اما بعداز 15 سال کارمندی در سازمان تبلیغات اسلامی وقتی در برابر چند دزد ایستادم و با سند ومدرک معتبر دزدی آنها را ثابت کردم به جای اینکه دزد ها که یک روحانی نمای شیعه بودند از کار بیکار شوند ، من با توطئه ی آنها با برچسب وهابیت از طرف همان دزدان بیت المال از کار بازخرید شدم و کسانی که به من می گفتند ممکن است فردا این حکومت سقوط کند چرا مثل ما تا می توانی برای خانواده ات مال و امکانات جمع نمی کنی ؟ تنها به خاطر اینکه اسماً شیعه بودند ، پست های بهتر گرفتند و حتی زمانی که خود رئیس سازمان تبلیغات ، بازرسی سازمان را مأمور بررسی شکایت من کرد ، سازمان بازرسی برای شخص آقای خاموشی نوشت که حق با من است و در خواست بازگشت به کار من را به رئیس سازمان کرده بود امّا به قول همان بازرسی ها چون پارتی کلفت نداشتم هیچکس حقم را به من باز نگرداند و الان 7 سال است که به تمام مقامات نامه نوشته ام امّا دریغ از یک نگاه منصفانه ، آن وقت انتظار دارند که من سنی شعارها را باور کنم . هر چند هنوز هم حساب نظام را از اشخاص قدرت در دست جدا کرده و با تمام وجودم به ایران عزیز عشق می ورزم . ای کاش یک نفر از قدرتمندان مملکت حرف مرا می شنیدند قبل از آن که بپرسند سنی هستی یا شیعه . من ایرانی ام و بخاطر ایران عزیز برادرم را در جبهه داده ام اما …

    • فردین
      16 آوریل 2014

      برادر عزیز آقای نادر شما چرا این مسیله رو به شیعیان نسبت میدید؟ شما و خیلی از سنی ها هر موضوع کوچیکی رو به شیعه نسبت میدید؟ فکر میکنید این ظلم ها از طرف ادارات دولتی به منی که شیعه هستم نمیشه؟ برای شیعه ها پارتی بازی وجود نداره؟؟؟ اگه وجود نداشت که واااقعا خوش به حالمون بود

  22. حسين
    21 دسامبر 2013

    تندروي در هر جا باشد بد است. چه در شيعه چه در سني. ما الان شيعيان افراطي داريم كه مدام مشغول فحاشي اند. اينها در حقيقت نيروي دشمن اند تا مسلمانها از هم دور بشوند و باز بر انها حكومت بشود و اموال شان به غارت برود…

  23. گیل کردستان
    26 مارس 2014

    دوست دارم

    • ناشناس
      3 ژانویه 2015

      سلام

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: