یکشنبه 17 نوامبر 13 | 15:30
بازخوانی وعده وزیر راه

آزادراه افسانه‌ای تهران‌-شمال چه شد؟

در حالی قرار بود ظرف سه هفته پس از بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه تهران-شمال تصویر روشنی از این پروژه ارائه شود که ۲ ماه از سررسید این وعده می‌گذرد، ضمن آن‌که آزادراه افسانه‌ای به دلیل تاخیر آخوندی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.


عباس آخوندی 8 شهریور یعنی حدود دو هفته پس از تکیه زدن بر صندلی وزارت طبقه 15 ساختمان دادمان از آزادراه تهران-شمال بازدید کرد.

وی پس از این بازدید 5 ساعته از این پروژه با اشاره به این‌که بدون حل مسائل مالی و حقوقی سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی یک اقدام لحظه ای خواهد بود، گفت: در نحستین گام تصویر روشن و دقیقی از پروژه تا سه هفته آینده ارائه خواهد شد و این مسئله را با رئیس جمهوری مطرح می کنم تا تصمیم‌گیری در رابطه با مسائل مالی و فنی اتخاذ شده و پس از آن درباره مسائل فنی آزادراه تهران-شمال اقدامات لازم انجام خواهد شد.

در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی، عیسی کلانتری به‌عنوان یکی از همراهان وی به شدت از عملکرد بنیاد مستضعفان انتقاد کرد و گفت: وزارت راه باید به قوم و خویشی با بنیاد در آزادراه تهران-شمال خاتمه دهد وگرنه این پروژه 50 سال دیگر نیز ساخته نمی‌شود.

این اظهارات وزیر اسبق کشاورزی با واکنش صادقیان، نماینده تام‌الاختیار بنیاد در آزادراه تهران-شمال روبرو شد و وی با تاکید بر این‌که اصلا بحث قوم و خویشی در میان نیست، گفت: حاضریم اگر وزارت راه مهریه 800 میلیارد تومانی را بدهد از این پروژه خارج شویم.

وی با تاکید بر اینکه از وزارت راه نفقه هم نمی‌خواهیم گفت: تاکنون بیش از 800 میلیارد تومان از منابع مالی بنیاد صرف آزادراه تهران-شمال شده است. اگر وزارت راه تمایلی به ادامه مشارکت ندارد این مبلغ را به ما پرداخت کند.

با وجود گذشت 60 روز از این ماجرا علاوه بر این‌که تصویر روشن مورد نظر آخوندی هنوز ارائه نشده، به‌دلیل تصمیم هیات دولت دهم در اردیبهشت ماه در خصوص واگذاری قطعات 2 و 3 آزادراه هم این پروژه در بلاتکلیفی محض به‌سر می‌برد.

هر چند ساخت این قطعات به دلیل ناتوانی بنیاد مستضعفان به خاتم‌الانبیا واگذار شده و این قرارگاه بلافاصله در این پروژه تجهیز کارگاه کرد، اما با توجه به این‌که عمر دولت دهم به امضای قرارداد نرسید آزادراه تهران-شمال در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

به‌نظر می‌رسد وزیر راه و شهرسازی باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این پروژه اقدام کند تا آرزوی دیرینه ساخت آزادراه افسانه‌ای تهران-شمال محقق شود. با توجه به عملکرد نه‌چندان امیدوارکننده بنیاد در این پروژه، شاید بهترین راهکار برای ساخت آن استفاده از کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توانمند این بخش است. به این ترتیب وزارت راه و شهرسازی باید دست در جیب کرده و مهریه 800 میلیارد تومانی بنیاد را پرداخت کند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: