چهارشنبه 20 نوامبر 13 | 16:19
گزارشی خطاب به برخی مسئولین

تبريك سالگرد تاسيس «روزآنلاین» به وهابيون!

روزآنلاینکه در فرانسه تاسیس شده و از کابینه هلند ارتزاق می‌کند و از اسرائیلی‌ها خط می‌گیرد و با وهابیون حشر و نشر دارد یک سایت خبری مستقل و متشکل از گروهی خبرنگار و سیاسیون با خط فکری برانداز و همسو با سردمدارن رژیم صهیونیستی است که برخی نمایندگان مجلس و مسئولین دوست دارند با آن مصاحبه کنند!


در شناسنامه روز آنلاین آمده است: ‹‹روزنامه الکترونیکی «روز»، هر روز صبح به وقت ایران، بر روی اینترنت قرار می‌گیرد. نخستین شماره روز، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۴ منتشر شد››.

این روزنامه الکترونیکی، محصول مشترک جمعی از روزنامه نگاران فراری اصلاح طلب و برخی افراد سیاسی معاند با نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران است. و ناشر روز، گروه رسانه‌ای «ایران گویا» است که در ۱ بهمن ۱۳۸۴ در کشور فرانسه به ثبت رسیده است.

تا پیش از اینکه فرانسوی‌ها در مذاکرات اخیر چهره اصلی خود را بنمایانند احساس می‌کردیم که روزآنلاینی‌ها و گردانندگان آن تنها مواجب بگیر پارلمان هلند هستند ولی با به آغوش نتانیاهو رفتن اولاند و فابیوس و مخالفتهای شدید فرانسوی‌ها با امضای تفاهمنامه بین ایران و گروه ۱+۵، پرده‌ها کنار رفت و مشخص شد که روزآنلاینی‌ها نه تنها تحت الحمایه پارلمان هلند هستند بلکه اصل و ریشه شکل گیری آن‌ها به فرانسه و رژیم صهیونیستی برمی گردد.

در واقع مثلث هلند، فرانسه و اسرائیل با کمک فعالین سیاسی ضد انقلاب و اپوزسیون فعال در داخل و خارج کشور نسبت به تشکیل یک گروه رسانه‌ای مخالف با نظام دست زده‌اند که نزدیک به هشت سال است برای سرنگونی انقلاب اسلامی و تشدید حملات بین المللی به ایران تلاش می‌کنند.

در واقع تا قبل از رو شدن دست فرانسوی‌ها، ما فکر می‌کردیم چنانچه بودجه روزآنلاین از سوی پارلمان هلند قطع شود، اسدی و دیگر همکاران اپوزسیون او باید به فکر جیره خواری و به راه اندازی منبع درآمدی تازه برای فراری‌های داخلی باشند. لیکن حالا معلوم شد که پشت روزآنلاینی‌ها به جاهای مهم‌تر از پارلمان هلند گرم است و از این جمله باید به وزارت خارجه و شخص رئیس جمهور فرانسه و نتانیاهو اشاره کنیم.

هوشنگ اسدی که بنیان گذار روز آن لاین محسوب می‌شود. در ۲۳ دی ماه ۱۳۲۹ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۵۸ و همراه با عده‌ای از اخراج شدگان از کیهان، مجله آفتاب را تاسیس کرد اما پس از مدتی این مجله تعطیل و به روزنامه مردم رفت. وی در سال ۱۳۶۱ اولین بار بدلیل فعالیت‌های سیاسی ضد نظام دستگیر و پس از آزادی با نام مستعار بهار ایرانی از سال ۱۳۷۰ تا ۸۰ سردبیر «مجله گزارش فیلم» شد. اما این مجله نیز بدلیل انتشار ویژه نامه بازجویی سعید امامی تعطیل شد و اسدی در سال ۸۲ به همراه همسرش نوشابه امیری به پاریس مهاجرت کرد.

او در سال‌های مهاجرت، عضو موسس و شورای سردبیری روزآنلاین، روزنامه سبز و انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایرانی بوده‌است. او با رسانه‌های گوناگون فارسی‌زبان، از جمله گویا، گذار، خلیج فارس، صبح امروز و میهن، به عنوان روزنامه‌نویس، نویسنده و فعال اجتماعی همکاری دارد.

اسدی با گردهم آوردن روزنامه نگاران اصلاح طلب فراری مانند علی افشاری، تقی رحمانی، فرشته قاضی، فریبا داوودی مهاجر، مهرانگیز کار و… روز آنلاین را از ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ راه اندازی کرده و برای دشمنی با نظام جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

انتشار روزانه ده‌ها مقاله بر علیه افراد تاثیرگذار در جمهوری اسلامی، اخبار کذب و دروغ و… تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های روز آنلاین در حدود ۸ سال فعالیت این رسانه ضد انقلاب است.

نگاهی به پرونده فعالین روزآنلاین منجمله علی افشاری، فرشته قاضی و سایر اعضای هیئت تحریریه، علامت‌های سوال وهدف از تاسیس چنین سایتی را برطرف می‌نماید.

گزارش روزآنلاین در باره فعالیتهای ضد نظامی که تا کنون انجام داده است:

جلال یعقوبی_ روزآنلاین، در طول هشت سال گذشته، بیش از هجده هزار گزارش خبری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و بین‌المللی از ایران و جهان در «روز» منتشر شده است. بخش بزرگی از گزارش‌های منتشر شده در «روز» نوشته همکاران آن و بخشی نیز گزارش‌های مربوط به ایران در نشریات خارج از کشور را شامل می‌شود که بعد از ترجمه منتشر شده است.

بحران سازی اجتماعی

در این راستا یکی از اولین گزارشی‌هایی که از آرشیو ماه‌های اول فعالیت «روز» در دسترس است، با عنوان «آلودگی رامسر، خطر دارد یا نه؟» منتشر شده است. این گزارش پس از آن نوشته شد که رییس وقت سازمان محیط زیست خبر داده بود که میزان تششعات رادیو اکتیو در رامسر بسیار بیشتر از حد طبیعی است. گزارشگر تلاش کرده بود تا با کنار هم گذاردن اخبار رسمی منتشر شده، تصویری واقعی از خطر موجود در شهر رامسر را برای ساکنان آن را نشان دهد.

در اوایل سال ۱۳۸۶ و با گسترش طرح موسوم به مبارزه با بدحجابی و امنیت اخلاقی، «روز» گزارش‌های زیادی را به این موضوع اختصاص داد و نشان داد که محمود احمدی‌نژاد نیز برخلاف شایعات، از این طرح حمایت می‌کند. از جمله در گزارشی با عنوان «زنان بدحجاب: خفاش شب و گرگ درنده» ابعاد حمایت رئیس‌جمهور وقت و دیگر راستگرایان ایران شرح داده شده بود.

و در گزارشی دیگر با عنوان «دانشگاه شیراز به تشنج کشیده شد» گسترش طرح مبارزه با بدحجابی که به دانشگاه‌ها کشیده شده بود، بررسی شده است.

این شیوه در مواجهه با اخبار در تمامی هشت سال گذشته تداوم داشت. از آنجا که بررسی همه گزارش‌های مهم روز در طی این سال‌ها ممکن نیست این نوشته را با بررسی چند گزارش‌ در سال ۱۳۹۲ به پایان خواهیم برد.

بحران سازی در انتخابات

از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا کنون بیش از ۱۸۰۰ گزارش خبری در «روز» منتشر شده است. نگاه «روز» به انتخابات ایران از رویکردی کاملا متفاوت با نشریات داخل ایران برخوردار بود.

سعی گردانندگان روزآنلاین در بحران سازی در فضای سیاسی ایران، با نزدیک‌تر شدن روز انتخابات افزایش چشم‌گیری یافت و موجب واکنش‌های گسترده‌ای از سوی رسانه‌های داخل ایران شد. اشاره به چند نمونه از این واکنش‌ها برای توجه به اهمیت کار رسانه‌ای روزآنلاینکه مستقیما زیر نظر هلند، فرانسه و اسرائیل و احتمالا وهابیون عربستان اداره می‌شود، در ایران ضروری است.

به نوشته روزآنلاین، وبسایت «بولتن نیوز» و «مشرق‌نیوز»، ده‌ها گزارش از گفتگو‌ها و گزارش‌های منتشر شده در «روز» منتشر کرده‌اند. از جمله وبسایت بولتن نیوز درباره یکی از گزارش‌های روز با عنوان «چرا رفسنجانی قربانی شد؟»

که اتفاقا ترجمه‌ای از یک مقاله خارجی است، نوشت: «[روز آنلاین] بنظر می‌رسد‌‌ همان اندازه که از عدم احراز صلاحیت هاشمی ناراحت و مغموم است، از حضور جلیلی در عرصه انتخابات نیز ابراز نگرانی کرده است.»

این سایت در گزارشی دیگر با عنوان «روزآنلاین و کلمه به دنبال آماده کردن جامعه برای آشوب در صورت شکست نماینده اصلاح طلب‌ها» نوشت: «هاشمی رفسنجانی آنگونه که روز آنلاین می‌گوید از رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان دلگیر است و موضوع سن خود را تنها بهانه‌ای بیش نمی‌داند.»

در‌‌ همان ایام سایت مشرق‌نیوز، طی گزارشی با عنوان «تلاش ضد انقلاب برای خروج حسن روحانی از چارچوب‌ها» با اشاره به گزارش‌ها و یادداشت‌های منتشر شده در «روز» نوشته بود: «سناریو دیگری که از سوی برخی اصلاح طلبان پیگیری می‌شود انصراف عارف از عرصه انتخابات و اجماع جریان اصلاحات بر روی حسن روحانی است. در این سناریو حسن روحانی و عارف از حداکثر ظرفیت برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌‌کنند و بعد از پایان برنامه‌های تلویزیونی عارف، به نفع روحانی کناره‌گیری می‌کند… در این سناریو که این روز‌ها بیشتر در سایت‌های ضد انقلاب نیز قابل مشاهده است، بر خلاف دوره‌های دیگر از مخاطبان خود می‌خواهند تا در انتخابات شرکت کنند و فرصت را برای بهبود شرایط از دست ندهند.»

حتی‌گاه انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌های روزآنلاین در وبسایت‌های راستگرای ایران، موجب اختلاف نظر آنان هم شده است. سایت رجا نیوز که در ایام انتخابات به تریبون گروه پایداری تبدیل شده بود، گزارشی با عنوان «روزآنلاین: سبد رای قالیباف با خاتمی یکی است» منتشر کرد و در آن نوشت: «سایت‌های ضد انقلاب در سناریوی مشترک به دنبال محبوبیت سازی برای چهره‌های اصلاح طلب به ویژه سید محمد خاتمی در فضای مجازی هستند.»

بولتن نیوز یک ماه بعد از انتخابات نیز طی نوشته‌ای با عنوان «بعد از خرداد ۹۲ تکلیف کلمه و جرس و روزآنلاین چه می‌شود!» پیش‌بینی کرد که این سایت‌ها به زودی تعطیل می‌شوند. نویسنده نا‌شناس بولت‌نیوز اضافه کرده بود: «این سایت‌ها در پوشش اخبار زندانیان سیاسی به منفعت زندانی و خانواده‌اش توجه نمی‌کنند.»!

روز آنلاینی‌ها در آخر گزارش خود نوشابه دیگری باز می‌کنند و می‌نویسند: «به نظر می‌رسد که وبسایت» روز «با وجود فیلترینگ بلافاصله آن در ایران و افزایش فشار‌ها برای جلوگیری از هرگونه همکاری داخلی با آن، همچنان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های روزنامه‌نگاران مستقل ایران است که نه تنها می‌کوشد به تریبون جریانهای سیاسی و روشنفکری مستقل ایران تبدیل شود، بلکه با گزارشهای خبری گسترده خود از ایران، به یکی از تاثیرگذار‌ترین رسانه‌های مجازی نیز تبدیل شده است».

اما نقد بر آنچه روزآنلاینی‌ها به آن مباهات می‌کنند این است:

آیا سایتی که به قول خود روزآنلاینی‌ها در فرانسه تاسیس شده! و از کابینه هلند ارتزاق می‌کند و از اسرائیلی‌ها خط می‌گیرد و با وهابیون حشر و نشر دارد و ابراهیم نبوی‌ها و بهنود‌ها و از این قبیل در آن می‌نویسند می‌تواند یک سایت خبری مستقل و متشکل از گروهی خبرنگار اصلاح طلب مستقل و بدون خطوط فکری برانداز و همسو با سردمدارن رژیم صهیونیستی باشد.

آیا سایتی که از ابتدای تشکیل آن، فرانسوی‌ها و کابینه هلند و اسرائیلی‌ها و به طور کلی بیگانگان حامی آن بوده‌اند و هستند می‌تواند یک سایت خبری بدون سوء نیت باشد که در عناد مستقیم با نظام جمهوری اسلامی نیست.

آیا وظیفه سایتها تذکر دادن و اعلام هدف سایتهایی مانند روزانلاین در گرفتن مصاحبه از مسئولین است و وظیفه برخی مسئولین هم گوش ندادن و هر چه طولانی‌تر کردن مصاحبه‌های خود با اینگونه سایتهای اپوزسیون خارج نشین!.

آیا وقت آن نیست که افراد مسئول در نظام با این گونه سایت‌ها و کسانی که با آن همکاری می‌کنند برخورد کند.

  1. محمّد
    21 نوامبر 2013

    نمردیم و یه خبر خوب از بولتن‌نیوز شنیدیدم!

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: