پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
دوشنبه ۲۳ دی ۹۲ | ۱۷:۳۲
گفت‌وگو با نویسنده کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت»:

نان و مقام عده‌ای در تفرقه شیعه و سنی است

از نظر تاریخی همه اعم از شیعه و سنی متفقند که خلیفه دوم در ماه ذی‌الحجه از دنیا رفته است نه نهم ربیع. فقط یک روایت در کتب شیعه وجود دارد که هم از نظر سند ضعیف است و هم از نظر دلالت روایت ضعیف و موهنی است. این روایت مستمسک عده‌ای شده تا اعمالی را به اسم مراسم نهم ربیع انجام دهند. اعمالی که بسیار ناهنجار است و با مبانی دینی و توصیه‌های ائمه ما سازگاری ندارد؛ اهل بیت(ع) از این اعمال و رفتار نهی کرده‌اند.


حجت‌الاسلام مهدی مسائلیفحش می‌دهند و توهین می‌کنند؛ توصیه علما و بزرگان را زیرپا گذاشته و مصالح مسلمین را نادیده می گیرد؛ چهره‌ای زشت، وقیح، بی‌ادب و بی‌منطق از تشیع به نمایش گذاشته و سیمای استدلالی و عقلانی شیعه که علمای بزرگ برای ترسیم آن خون دل خوردند را مخدوش می کنند.

به هشدارهای رهبر انقلاب وقعی نمی‌نهند و تره برای نصایح دلسوزانه مراجع خرد نمی‌کنند و همه و همه به اسم شادی دل اهل‌بیت!!

بنابر این گزارش، مجله الکترونیکی «اخوت» درباره خرافات نهم ربیع با حجت‌الاسلام مهدی مسائلی، پژوهشگر و صاحب کتاب‌های «نهم ربیع، جهالت‌ها و خسارت‌ها» و نیز «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت» به گفت‌وگو نشسته که در زیر می‌توانید ببینید.

* آیا مراسمات نهم ربیع مبنای دینی و روایی دارد؟

از نظر تاریخی همه اعم از شیعه و سنی متفقند که خلیفه دوم در ماه ذی‌الحجه از دنیا رفته است نه نهم ربیع. فقط یک روایت در کتب شیعه وجود دارد که هم از نظر سند ضعیف است و هم از نظر دلالت روایت ضعیف و موهنی است. این روایت مستمسک عده‌ای شده تا اعمالی را به اسم مراسم نهم ربیع انجام دهند. اعمالی که بسیار ناهنجار است و با مبانی دینی و توصیه‌های ائمه ما سازگاری ندارد؛ اهل بیت(ع) از این اعمال و رفتار نهی کرده‌اند.

* چرا با وجود هشدار و نهی علمای ما از برگزاری این مراسم، عده‌ای از عوام به برگزاری این مراسم اصرار دارند؟ آیا حمایت برخی روحانیون را دارند؟

متاسفانه در گذشته عده‌ای ناآگاه که ارتباطی هم با علما نداشتند از روی تعصب کور مذهبی ، اقدام به برگزاری این مراسمات می‌کردند و اگر نگاهی تاریخی به مراسمات نهم ربیع داشته باشیم می‌بینیم که همواره این مراسم توسط عوامِ جاهل برگزار می‌شده است.

اما متاسفانه چند سالی است که دست‌هایی پنهان که نان و مقام‌شان منوط به این مسئله است، بین شیعه و سنی تفرقه می‌اندازند و به تعصبات کور مذهبی دامن می‌زنند که متاسفانه یک جریانی در تشیع به‌وجود آمده که این مسائل تفرقه‌آمیز را ترویج می‌کند.

* به نظر شما نیاز نیست که واکنش‌های صریح‌تری علیه این خرافات اتخاذ شود؟

بله؛ الان برخورد با این جریانات ضروری‌تر است؛ قبلا عوامی که چندان اطلاعات دینی نداشتند این اعمال را انجام می‌دادند اما الآن متاسفانه جریانی بوجود آمده که بوسیله عالمان مغرض یا فریب خورده تقویت و حمایت می‌شود.

اینها انواع و اقسام رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی در اختیار دارند و به شدت روی تفرقه انداختن میان مسلمین کار می‌کنند.

اگر این اعمال توسط عوام انجام می‌شد، علما می‌توانستند با اعلام برائت از آنها خطر آنان را دور کنند و وحدت اسلامی را حفظ کنند، اما اکنون این مسائل توسط کسانی که لباس روحانیت را پوشیده‌اند و اسم خود را عالم شیعی گذاشته‌اند ترویج می‌شود و این موضوع برخورد با آنها را سخت‌تر می کند.

اگر علمای ما موضع‌گیری و برخورد صریحی با این جریانات نداشته باشند، ممکن است که دشمنان این اعمال را به نام معتقدات شیعه در جهان معرفی کنند و این به حیثیت شیعه ضربه شدیدی وارد خواهد کرد؛ همچنین دشمنان با استفاده از این موضوع، جهت گیری امت اسلام را به سمت خصومت و تفرقه و دشمنی سوق خواهند داد.

علما باید میان مردم روشنگری کنند و این نکته باید تبیین شود که اعمالی که در این روز(9 ربیع) انجام می‌شود هیچ مبنای دینی و شرعی ندارد و در تضاد با سیره ائمه است.

سیره اهل‌بیت مدارا و احترام به مقدسات اهل سنت بوده است و اگر کسی ذره‌ای با روایات اهل بیت آشنا باشد، می‌داند که این بزرگواران هرگز رضایت به اینکه در چنین روزی چنین اعمالی از سوی شیعیان سر بزند، ندارند.

لازم است که ما درباره هر موضوعی به سیره قطعی اهل‌بیت مراجعه کنیم و نباید بعضی از روایات سست و ضعیف و موهوم را مستمسک قرار بدهیم بلکه باید به قرآن رجوع کرده و اخلاق اهل‌بیت را مدنظر قرار دهیم.

ما نمی‌توانیم سیره اخلاقی قطعی اهل بیت را کنار گذاشته و به یک روایت ضعیف و سست استناد کنیم و همه می‌دانند که این استنادات نمی‌تواند فردای قیامت ما را تبرئه کند چون دلیل محکمی بر آنها وجود ندارد.

آن چیزی که از سیره اهل بیت قطعی است، این است که ما وظیفه داریم با اهل‌سنت مدارا کنیم و به مقدسات آنها احترام گذاشته و توهین نکنیم؛ ضمن اینکه ما برای عقاید خودمان استدلال کرده و از آنها دفاع می‌کنیم و استدلال و دفاع منطقی از عقاید خود هیچ تنافی با عدم توهین به مقدسات اهل سنت ندارد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: