چهارشنبه 15 ژانویه 14 | 11:47

بیکاری، ‌دلیل اصلی رونق قاچاق در مرزها

یکی از عوامل بروز قاچاق در کشور قیمت تمام شده است. به عنوان مثال، واردات یک گوشی تلفن همراه به صورت رسمی حدود 8 هزار تومان، برنج 5800 تومان، پوشاک 8 هزار تومان، لوازم یدکی خودرو 6 هزار تومان، لوازم خانگی 6 هزار تومان و لاستیک 8 هزار تومان می‌شود.


مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران در همایش رؤسای پلیس قاچاق کالا و ارز حضور یافت و به بررسی دلایل قاچاق پرداخت. به گزارش خورشید، رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا 20 دی‌ماه در حالی 34 میلیارد دلار کالا وارد کشور شد که در همین مدت صادرات کالاهای غیرنفتی به 30 میلیارد دلار رسید. وی در ادامه گفت: یکی از عوامل بروز قاچاق در کشور قیمت تمام شده است. به عنوان مثال، واردات یک گوشی تلفن همراه به صورت رسمی حدود 8 هزار تومان، برنج 5800 تومان، پوشاک 8 هزار تومان، لوازم یدکی خودرو 6 هزار تومان، لوازم خانگی 6 هزار تومان و لاستیک 8 هزار تومان می‌شود.

این به آن معناست که کسی که ثبت سفارش می‌کند باید پول استاندارد، حمل‌ونقل و بنادر را بپردازد اما قاچاقچی با دلار 3 هزار تومان اگر کالایی را وارد کند و 100 درصد ریسک را هم در نظر بگیرد، چیزی را از دست نمی‌دهد و این موجب زحمت برای پلیس و دیگر دستگاه‌های مسئول می‌شود. وی با بیان اینکه مرزنشینان به دلیل بیکاری به قاچاق روی می‌آورند، گفت: عده‌ای از آنها حتی نمی‌خواهند کوله‌بر باشند اما به دلیل اینکه در آن مناطق شغلی به جز کوله‌بری نیست، مجبورند به قاچاق کالا رو بیاورند. رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه روزانه سه بخشنامه به گمرکات کشور ارسال می‌شود، افزود: باید برای تسهیل مقررات فکری کنیم و تعامل با دیگر دستگاه‌ها را جدی‌تر بگیریم. باید به کسی که قانونی کار می‌کند کمک کرد و فضا را برایش باز کنیم.

البته در همین رابطه باید هزینه تخلف را بالا ببریم تا انگیزه انجام کارهای قانونی افزایش یابد. به گفته وی، تا 20 دی‌ماه صادرات غیرنفتی کشور به 30 میلیارد دلار و واردات به 34 میلیارد دلار رسیده، ضمن اینکه گمرک برای اینکه افراد رغبت کنند کار را قانونی انجام دهند، تسهیلاتی را در نظر گرفته است.
کرباسیان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در گمرک برای تسهیل ثبت سفارش و ترخیص کالا، اظهار کرد: هم‌اکنون سیستم هوشمند ترانزیت در حال انجام است و دوربین‌های پلاک‌خوان در گمرکات کشور نصب شده است. رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: از این پس شرکت‌های حمل‌ونقل باید مانیفست بار را اعلام کنند و سیستم پیامکی به منظور ارائه اطلاعات بار، راننده و خودرو راه اندازی شده است و پلیس می‌تواند تنها با ارسال یک پیامک، استعلام‌های لازم را از گمرک انجام دهد، ضمن اینکه اظهار از راه دور برای ثبت سفارش انجام شده است تا دیگر معطلی‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه گمرک استنادات را روی سایت قرار داده است، افزود: اگر پلیس به کالایی ظن قاچاق داشت، می‌تواند با مراجعه به سایت گمرک، ارزش کالا را دریافت کند که این امر موجب می‌شود رسیدگی به پرونده زمان کمتری را بگیرد. کرباسیان بر ضرورت استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری در گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: یک کانتینر40 فوتی را به صورت دستی یا چشمی نمی‌توان کنترل کرد و باید از دستگاه‌های پیشرفته مانند ایکس‌ری استفاده کنیم. تاکنون 40 کامیون بار قاچاق توسط دستگاه‌های ایکس‌ری شناسایی و کشف شده است. وی در پایان از نصب دستگاه «جی‌پی‌اس» روی خودروهای ترانزیت خبر داد و گفت: علاوه بر نصب این دستگاه، پلمب الکترونیک در دستور کار قرار دارد تا مشکلی در این رابطه پیش نیاید.

رئیس گمرک کشور در بخش دیگری از سخنان به بحث واردات خودرو، این واردات را تابع واردات گروه 10 عنوان کرد و ضمن تأکید بر منطقی‌بودن نرخ تعرفه وارداتی خودرو خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مجوز استاندارد برای خودروهای وارداتی هیچگونه خودروی غیرایمنی وارد کشور نمی‌شود و تعرفه‌گذاری واردات برای هر کشوری به منزله حمایت از سیاست‌های تولیدی آنهاست. کرباسیان همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو وجود دارد یا خیر، گفت: پیرامون این مسئله اختلاف‌نظرهایی وجود دارند اما تا چند روز آینده نرخ تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد.

وی در واکنش به سیاست گمرک نسبت به تردد خودروهای گذر موقت و مناطق آزاد خاطرنشان کرد: ما به دنبال به حداقل‌رساندن عبور موقت در کشور هستیم و این مسئله با توجه به ساماندهی نرخ تعرفه خودرو خود به خود حل خواهد شد. کرباسیان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره پرونده فساد در گمرک و مقایسه آن با پرونده 3 هزار میلیاردی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اخیرا پرونده‌ای در مراجع قضائی باز شده که تعدادی از کارکنان و حق‌العمل‌بگیران گمرک در 7 سال از طریق جعل فیش‌های بانکی اقدامات خلاف قانون را انجام می‌دادند. وی در پایان در واکنش به وجود برخی از اسکله‌های غیرقانونی و نظارت گمرک رسیدگی به این موارد را در حوزه وظایف گمرک ندانست.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: