پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۳ | ۱۱:۳۸
هفته‌نامه صوتی شماره ۳۶ منتشر شد

«تفکر مادّی»، منشاء همه تردید‌ها +صوت

سی‌و ششمین هفته‌نامه صوتی در بردارنده سخنان استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با عنوان «تفکر مادّی»، منشاء همه تردید‌ها منتشر گردید. مبحث «تاچند ماه دیگر، «عقاید واقعی» افراد در جناح بندی‌های جدید، شفاف خواهد شد.» یکی از سرفصل‌های مطروحه در این شماره است


به گزارش تریبون مستضعفین سی‌و ششمین هفته‌نامه صوتی در بردارنده سخنان استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با عنوان «تفکر مادّی»، منشاء همه تردید‌ها منتشر گردید.


دریافت

در این گفتار به مضامینی از این دست پرداخته شده است:

۱) انقلابیون، چگونه تردید می‌کنند؟ و نسبت آن با «ماتریالیزم»؟
۲) چرا فلسفهٔ «پراکسیس» ماکسیست‌ها و «پراگماتیزم» آمریکایی، دو قلو‌های ایدئولوژیک بودند؟
۳) چرا مارکسیست‌ها، «اندیشه» و «انگیزه» را خارج از هویت انسان دانستند؟
۴) غیر عینی دانستن «شعارهای ارزشی» و شعاری خواندن «اصول عقیدتی»، محصول تفکر مادّی است
۵) زیر بنا دانستن «توسعه» و پیشرفت «اقتصادی و ابزاری و تکنیکی»، از سوئی، تئوریزه کردن «بردگی» و از سوی دیگر، نتیجه عَرَضی و «فنومن» دانستن «اخلاق» و «روح عدالتخواهی» و «نومن» واقعی خواندن ابعاد مادّی بشر است.
۶) «حقیقت» و «فایده»، کدام طفیلی و کدام حقیقی است؟
۷) «انسان آزاد و عقلانی»، نه توضیح مارکسیستی دارد و نه توجیه لیبرالی.
۸) «معرفت استقرایی محض»، منشاء «عمل زدگی» و به حاشیه راندنِ «حق خواهی» و «روح جهادی» است.
۹) نفی «بدیهیات» و «منطق استدلالی»، به «تجربه زدگی» افراطی و «سود محوری» در اقتصاد، سیاست، حقوق بشر و سیاست خارجی می‌انجامد.
۱۰) پراگماتیست‌ها و عمل زدگان، هرگز نمی‌توانند «اخلاقی» بیندیشند و عمل کنند، حتی اگر از «ادبیات اخلاقی»، استفاده کنند.
۱۱) نسبت سازی نادرست میان «ارزش نظری» و «ارزش عملی» یک گزاره اجتماعی، مبنای اصلی «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» در سیاست داخلی و خارجی است.
۱۲) از «اخلاق سیاسی» می‌گویند اما با کدام مبانی؟
۱۳) برخی سخنان «شبه اخلاقی» در عرصه سیاسی، از نوع اخلاق هندی و مسیحی وگاه اخلاق نیچه‌ای و ماکیاولیستی است
۱۴) آنانکه «باطل» را اصیل و قوی می‌پندارند، در گفتن «حقّ»، تردید می‌کنند.
۱۵) کرامت توحیدی انسان، «تکبّر» نیست اما «اخلاق صلابت و غیرت مقاومت» را تئوریزه می‌کند.
۱۶) مقاومت بر سر «عدالتخواهی» بدون زیربنای «توحیدی»، شکننده و آسیب پذیر است.
۱۷) مرز بندی اخلاق و غیر اخلاق در سیاست، ازتنقیح «معرفت‌شناسی» و «انسان‌شناسی» آغاز می‌شود.
۱۸) دو پهلو گویی، زیگزاگ رفتن و دو چهرگی در ادبیات سیاسی، نتیجه شکاف شخصیتی و «شیزو فرنی» اعتقادی است.
۱۹) تاچند ماه دیگر، «عقاید واقعی» افراد در جناح بندی‌های جدید، شفاف خواهد شد.
۲۰) «حق گرایی» و مقاومت بر سر ارزشهای انقلابی، مظهرتقوای سیاسی و عین «عقلانیت» است

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: