چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۳ | ۲۰:۴۵

چرا رسانه ملی از عراق غفلت می‌کند؟

به‌نظر می‌رسد که جدای رقابت‌های جدی حاکم در عرصه‌های رسانه‌ای به‌منظور پوشش سریع‌تر و جامع‌تر اخبار تحولات جهانی، دلیل را باید در همین ارزش‌های خبری جست‌جو کرد. این‌که دبیران خبر رسانه ملی، برمدار کدام ارزش خبری حرکت می‌کنند و کدام ارزش تعیین‌کننده اولویت‌ها در بخش‌های خبری این رسانه است..


تریبون مستضعفین-سیدپویان حسین‌پور (دانشجوی دکتری مدیریت رسانه)

کسانی که با مباحث خبرنویسی آشنا هستند، مطلعند که یکی از مباحث اصلی و جدی در حوزه خبرنویسی، مسئله ارزش‌های خبری است..

ارزش‌های خبری یعنی معیارهای که از آن‌ها برای انتخاب رویدادها و اولویت‌بندی خبری آن‌ها استفاده می‌شود. البته آراء و نظریات مختلفی هم در خصوص کم و کیف این ارزش‌های خبری وجود دارد، اما آن‌چه شاید بین بسیاری از خبرنگاران در سرتاسر جهان رایج است، دیدگاه مشهوری است به اسم ارزش‌های خبری هفت‌گانه که عبارتند از:
1- دربرگیری
2- شهرت
3- بزرگی و فراوانی
4- مجاورت (جغرافیایی یا معنوی)
5- استثناء و شگفتی
6- برخورد، اختلاف و درگیری
7- تازگی

این ارزش‌های هفت‌گانه خبری که تقریباً شاکله نگارش اخبار را در رسانه‌های مختلف و با رویکردهای مختلف تشکیل می‌دهند، به‌حدی تعیین‌کننده هستند که توجه به موضوعات مختلف در رسانه‌ها، رده‌بندی و اولویت‌گذاری کنند..

مثلاً همین‌که رسانه ملی، در یک ماهه اخیر جنگ غزه، اخبار عراق را به اخبار با اولویت‌های دسته‌چندم بدل کرده و آن‌چنان که باید و شاید بدان نمی‌پردازد، نه به‌این‌معناست که عراق امن و امان است و اتفاق قابل انتشاری در کار نیست. اتفاقاً اخبار عراق، چه بسا از قبل نگران‌کننده‌تر هم شده است. تلفات مردمی یا جنایات داعشی‌ها، اگر بیشتر نشده باشد، کمتر هم نشده. التهابات سیاسی، به‌مراحل خطرناکی رسیده. اما با این همه، چرا رسانه ملی صرفاً فعالیت خبری خود را بر مسئله غزه متمرکز کرده؟!

به‌نظر می‌رسد که جدای رقابت‌های جدی حاکم در عرصه‌های رسانه‌ای به‌منظور پوشش سریع‌تر و جامع‌تر اخبار تحولات جهانی، دلیل را باید در همین ارزش‌های خبری جست‌جو کرد. این‌که دبیران خبر رسانه ملی، برمدار کدام ارزش خبری حرکت می‌کنند و کدام ارزش تعیین‌کننده اولویت‌ها در بخش‌های خبری این رسانه است..

با یک نگاه کلی، به‌نظر می‌رسد که گویا ارزش خبری شهرت، در بین دبیران خبر صدا و سیما، از اولویت بیشتری نسبت به سایر ارزش‌های خبری برخوردار است و در نتیجه می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که از دیدگاه مدیران خبری رسانه ملی، جنگ غزه شاید از نظر اهمیت، هم‌طراز جنگ عراق به‌شمارآید اما از نظر شهرت، قطعاً از قضایای عراق مشهورتر است و طبیعتاً هرآن‌چه از ارزش خبری شهرت برخوردار باشد، پرداخت به آن نیز از اولویت بیشتر و بالاتری برخوردار است..

البته انتخاب این ارزش خبری به‌عنوان رویکرد اصلی حاکم بر جریان‌سازی خبری رسانه ملی، به‌همان‌میزان که قابل وصف به‌عنوان اتخاذ رویکردی حرفه‌ایست، قابل نقد هم هست و بعضی از صاحب‌نظران علوم رسانه‌ای و خبری که آشنایی هم با مباحث فقهی و اخلاقی حوزه رسانه دارند، کلیات این ارزش‌های خبری و خصوصاً ارزش‌های خبری مثل شهرت، برخورد و فراوانی را تا حدودی برگرفته از مبانی اندیشه سکولار می‌دانند که در جای خود، قابل بحث و بررسی است و یا عده‌ای نیز قائل به این نکته‌اند که توجه صرف به ارزش خبری شهرت، مخاطبان خبر را از اهم و مهم کردن اتفاقات و رویدادها و تحلیل صحیح شرایط منع کرده و یا سبب تمرکز صرف بر موضوعی و غفلت از سایر موضوعات می‌شود..

باید در نظر داشته باشیم که غفلت از موضوعاتی که دارای درجات بالای اهمیت هستند، درصورت وقوع اتفاقات ناخوشایند پیش‌بینی‌نشده، از سویی هم موجب سلب اعتماد مخاطبان به رسانه خواهد شد و هم از سویی موجب بروز شوک روانی و اجتماعی جدی به جامعه مخاطب خواهد شد..

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: