چهارشنبه 20 آگوست 14 | 08:30
جدیدترین کتاب استاد رحیم‌پور ازغدی درباره علوم اجتماعی منتشر شد

انتشار «علوم‌اجتماعی و رودربایستی باعقلانیت»

بررسی و تحلیل مفاهیمی بنیادین چون حق، منفعت، حقوق بشر، آزادی، مشروعیت، نظام مطلوب، انسان مطلوب و… در نظام معرفتی متفکران غربی و علوم انسانی بر آمده از آن موضوع اصلی کتاب است که نویسنده سعی کرده است با نگاهی پرسشگرایانه و انتقادی، تأملاتی بنیادین در این باره داشته باشد و آن‌ها را به چالش بکشاند و مخاطبان به ویژه اساتید و دانشجویان را به تفکر در این خصوص دعوت نماید.


به گزارش تریبون مستضعفین کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» نوشته استاد حسن رحیم‌پور ازغدی، نظریه‌پرداز و متفکر انقلاب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا برای نخستین بار منتشر شد.

علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت

مبحث اصلی این نوشتار بررسی و تحلیل مفاهیمی بنیادین چون حق، منفعت، حقوق بشر، آزادی، مشروعیت، نظام مطلوب، انسان مطلوب و… در نظام معرفتی متفکران غربی و علوم انسانی بر آمده از آن است که سعی کرده است با نگاهی پرسشگرایانه و انتقادی، تأملاتی بنیادین در این باره داشته باشد و آن‌ها را به چالش بکشاند و مخاطبان به ویژه اساتید و دانشجویان را به تفکر در این خصوص دعوت نماید.

تعریف «قدرت و مشروعیت»، مسبوق به تعریف «حقّ»، تبیین «حقوق»، بدون تبیین «آدم و عالَم»، محال است، تفکیک «باید» از «هست»، قطع ریشه «حقوق بشر»، تزلزل بنیادهای علوم انسانی، پس از «هیوم» و «کانت»، دموکراسی چرتکه‌ای؛ «منافع» به‌جای «برهان»، تعلیق «حکمت نظری»، منشأ تخریب «حکمت عملی»، ربط غایی «انسان و خدا»، تنها توجیه «حقوق فطری بشر»، حقِّ «قدرت» یا قدرتِ «حقّ»؟ مسئله این است، «حقوق بشر»، اختراع بشر نیست، «سکولاریسم»؛ جعل اضطراریِ «حدود و حقوق»!، قرارداد انسانی یا پروتکل غریزی؟!، محل نزاع: «تدوین مفهومی و حُکمی» حقوق یا «تقسیم موضوعی»؟!، مادران تئوریک «مشروطیت و جمهوریت غربی»؛ خود، «سلطنتی»‌اند، دمکراسی با رأی‌هاي «مدیریت‌شده»!، پروتکل‌های لائیک و اختیارات دیکتاتورمآب، بن‌بست در «داوری»!، «حقوق ذاتی بشر»، نه قابل «جعل» است نه قابل «سلب»، «حقّ ذاتی»، قابل‌واگذاری نیست، «فلسفه مادّی»، نامادریِ «حقوق بشر»، تأثیر ابن‌سینا و غزالی بر عقل‌گرایی و رمانتیسیزم اروپا، سَبک مدیریت، عمل‌زدگی و ارزش‌های فروپاشیده، «علوم انسانی غرب» و پیش‌فرض‌های سکولار و ایدئولوژیک آن، آزادی «صوری» مردم، آزادی «واقعی» سرمایه‌دار، انقلاب‌های قلّابی و «جنگ قدرت» مُدرن، «مدرنیته» و نوسازی «نظام بردگی»، «مسیحیت»، حلقه انتقال از «حقوق اسلامی» به «حقوق سکولار»، «بنیادگرا» باشیم و از «بنیاد»ها بپرسیم، از «آزادی» تا «هرج و مرج ارزشی»، گدایان بدون ژاندارم، «آزادی محض»، همان «نابرابری» است، «رقابت غیر متعهد» یا «آزادی انحصار»؟!، «سرمایه»: سازمان‌دهی «رسانه»، «حزب» و «پارلمان»، نه «قانون»، نه «اکثریت»؛ این است «لیبرال دموکراسی»، «انسانِ» اومانیست‌ها؛ «مردِ سفیدِ سرمایه‌دارِ اروپایی»، ثروت بیشتر، قدرت متراكم‌تر، عدالت کمتر، اخلاق رقیق‌تر، انسان‌شناسی «واقع‌بینانه»، نه «خوش‌بینانه» و «نه بدبینانه»، نسبت «اومانیسم» و «حقوق فطري» با نژادپرستی و غارت جهان، تفکیک «باید» از «هست»؛ زوال ارزش‌ها، «ضرورت عِلّی»، چَسبِ «باید» و «هست»، «توصیف» صُغروی و «توصیه» کبروی، الزام‌آوری «باید» و «نباید» از کجاست؟، حقوقِ «بادآورده» را به باد می‌بَرَد، پراگماتیسم حقوقی و اخلاقی از سر «بیچارگی تئوریک»، «حق حيات» هم دليل مي‌طلبد، پيش‌فرض‌هاي «اثبات نشده»: گفتند و رفتند، تفكيك «مشروعيت سياسي» از «مشروعيت ديني»؟، قطع رابطه «حقّ» و «تكليف» و نفي «غايت و حكمت»، بشر، مستقل از «حقّ خدا»، حقّي ندارد و… از جمله مباحثی هستند که در این کتاب تحلیلی انتقادی بیان می‌شوند.

استاد رحیم‌پور در بخشی از این کتاب می‌نویسند: «چرا از بنیادهای فلسفی علوم اجتماعي غرب، نمي‌پرسیم؟ چرا نمی‌پرسیم که با چه استدلالي از حقوق بشر مي‌گويند؟ با كدام استدلال فلسفی، كدام اپیستمولوژی و كدام انسان‌شناسی؟ با كدام حقّ منطقی؟ و كدام حقّ اخلاقی؟! هر كه در علوم سیاسی، تئوری می‌دهد، يا مكتبی در جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، حقوق بشر، خانواده و تعليم و تربيت و… ارائه می‌دهد، ابتداء این پرسش، پاسخ دهد كه «انسان» چه حقوقی دارد؟ و به چه دلیل؟ حتی براي «حقّ حیات» نيز توضیح مي‌طلبيم که چرا حقّ حیات؟»

وی می‌افزاید: «نمی‌توان تاریخ علوم سیاسی و فلسفه سیاست بلكه كل علوم انساني در غرب را بدون ارتباط آن با ایدئولوژی‌های سكولار كه در قرن 19 با شعار «آزادی، برابری و پیشرفت» بر سر كار آمده‌اند، بررسي كرد. سراسرِ قرن 20 میلادی محصول جنگ قدرت ميان این ایدئولوژی‌ها بوده است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر بیان می‌کند: «برای توجیه استثمار و نژادپرستی، «جامعه‌شناسی» نوشتند. در حوزه علوم اجتماعی، دستِ‌كم سه جریان نژادپرستانه، به طرزي علني و وقيح تئوری پردازی شدند تا با استدلال‌های شبه‌علمی اثبات كنند كه نژادپرستی و استثمار جهان به دست اروپا، توجیه علمی دارد و واقعاً نژادهای انسانی برابر نیستند.»

استاد رحیم‌پور در این کتاب معتقد است: «جز با ربط دادن «حقوق بشر» به «حق‌الله»، نمي‌توان «حقوق بشر» را تئوريزه كرد. سنگ بنای كج در علوم انساني غرب يا غرب‌زده، «تعريف سكولار» از انسان و جهان و رويكرد صرفاً مادّي به معرفت (تجربه و علم و فلسفه)، قداست‌زدايي و سكولاريزه كردن «حقوق» و «اخلاق» و «فرد و جامعه» و «حقّ تكليف» و حتي «معنويت» است.»

چاپ اول کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» در 72 صفحه رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 2500 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه‌شده است. پیش‌ازاین، دفتر نشر معارف با همکاری نشر طرح فردا، از این نویسنده و نظریه‏پرداز دو کتاب «عقلانیت: بحثی در مبانی جامعه‌شناسی توسعه» و «گفتگوی انتقادی در علوم اجتماعی» را منتشر کرده است.

***

براي تهيه کتاب‌های استاد رحیم‌پور ازغدی می‏توان از طریق سايت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، دفتر مرکزي نشر معارف قم (02537740004) پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شيراز (تلفن 07112344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05112220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه (تلفن 08317238411)، پاتوق کتاب ساری (0113253020)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03412231466)، پاتوق کتاب تبریز (تلفن 04115576000)، پاتوق کتاب قزوین (02833362806)، پاتوق کتاب ارومیه (04432354522)، پاتوق کتاب کرج (02634435290)، پاتوق کتاب اراک (08633675592)، پاتوق کتاب شهرکرد (03812243222) و پاتوق کتاب رشت (تلفن 01313220697) و ديگر مراکز توزيع محصولات فرهنگي اقدام کرد.

 

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: