شنبه 18 اکتبر 14 | 09:50
استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد

تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در اختلالات روانی

استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان تأثیر بازی‌های رایانه‌ای در بازتوانی مبتلایان به سکته‌های مغزی و اختلالات روانی گفت: دانشگاه تهران در حال تحقیق بر بازی‌های رایانه‌ای و تأثیر آنها در درمان اعتیاد و چاقی است.


13900803100839_PhotoA

استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان تأثیر بازی‌های رایانه‌ای در بازتوانی مبتلایان به سکته‌های مغزی و اختلالات روانی گفت: دانشگاه تهران در حال تحقیق بر بازی‌های رایانه‌ای و تأثیر آنها در درمان اعتیاد و چاقی است.

علی یونسی با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای در بازتوانی بیماری‌های عصبی- شناختی اظهار داشت: همزمان با ورود بازی‌های رایانه‌ای به خانه‌ها که از حدود 1980 میلادی آغاز شد موضوع استفاده از بازی‌های رایانه‌ای برای درمان اختلالات مغزی مطرح شد که این موضوع در چند سال اخیر همزمان با پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای و تحقیقات جدید بوده است.

وی افزود: این بازی‌ها از ویژگی قابل تغییر بودن مغز استفاده می‌کنند زیرا وقتی فرد در معرض محرک‌های محیطی مختلف قرار می‌گیرد برای پردازش بهتر آنها تلاش می‌کند.

*تاثیر بازی‌های رایانه‌ای در بازتوانی مبتلایان به سکته‌های مغزی و اختلالات روانی

یونسی گفت: این بازی‌ها و نحوه تأثیر آنها بر بازتوانی بیماری‌های عصبی- شناختی در مراحل تحقیقاتی خود است و سؤالات بی‌پاسخی در این زمینه وجود دارد اما شواهد نشان می‌دهد که این بازی‌ها می‌توانند در درمان اختلالات توجه‌، و بیماری‌هایی که به سیستم اعصاب مرکزی آسیب وارد می‌کنند مانند سکته‌های مغزی، پارکینسون، آلزایمر، اختلالات روانی مانند وسواس و سوء مصرف مواد موثر باشند.

استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تحقیقات انجام شده موجب شد تا برخی شرکت‌ها بسته‌های بازتوانی عصبی- شناختی را ارائه کنند این بسته‌ها اکنون در آمریکا نسبت به سایر کشورها بیشتر است و یکی از این شرکت‌ها حدود 50 میلیون نفر عضو دارد.

*بهترین روش‌های بازتوانی عصبی-شناختی چگونه‌ است

وی در پاسخ به این سوال که بهترین روش‌های بازتوانی عصبی-شناختی چگونه است و در چه دوره‌هایی باید انجام شود گفت: بهتر است این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که بیشترین جذابیت و اثر را داشته باشند. اکنون چند تحقیق در ایران در حال انجام است که به واسطه آن در صددیم تا به این سوالات پاسخ دهیم.

وی افزود: بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند مبتنی بر پاسخ کاربر باشند این کاربران مقابل صفحه‌ نمایشگر رایانه می‌نشینند و می‌توانند با استفاده از تبلت یا تلفن‌های هوشمند جدید بازی‌ها را انجام دهند. همچنین بازی‌های رایانه‌ای جدید با استفاده از دوربین به شناسایی حرکات کاربر می‌پردازند.

* انجام بازتوانی حرکتی و شناختی به طور همزمان

استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این بازی‌ها به بیمار امکان می دهد تا بازتوانی را در منزل ارائه دهند تصریح کرد: علاوه بر امکان بازتوانی شناختی، این بازی‌ها قادرند در بازتوانی حرکت بیمار نیز موثر باشند. همچنین نحوه استفاده از پروسه بازی‌آوری در این بازی‌ها به گونه‌ای است که جذابیت بیشتری برای کاربران ایجاد می‌کند.

یونسی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ تهران در این زمینه فعال است و در حال تحقیق بر بازی‌های رایانه‌ای و تأثیر آنها در درمان اعتیاد و چاقی است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: