پنج‌شنبه 27 نوامبر 14 | 07:00
به‌دنبال تغییر در سرویس‌های شبانه یکی از ISP ها؛

شرکت اینترنتی که هدیه خود را پس گرفت!

یکی از موارد مهمی که مشترکان اینترنتی به آن دقت می‌کنند و شاید ملاکی اصلی برای اشتراک آنان تلقی می‌شود، نوع ارائه سرویس شبانه اینترنت است که با توجه به عرف موجود در این صنف، به عنوان هدیه در بازه‌های زمانی مختلف به‌صورت رایگان از سوی شرکت طرف قرارداد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.


IMG09443837

یکی از موارد مهمی که مشترکان اینترنتی به آن دقت می‌کنند و شاید ملاکی اصلی برای اشتراک آنان تلقی می‌شود، نوع ارائه سرویس شبانه اینترنت است که با توجه به عرف موجود در این صنف، به عنوان هدیه در بازه‌های زمانی مختلف به‌صورت رایگان از سوی شرکت طرف قرارداد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

امروزه قطعا کسی پیدا نمی‌شود که بتواند نقش و تاثیر گذاری دنیای اینترنت را در بخش‌های از زندگی نادیده بگیرد؛ چرا که این شاهراه اطلاعاتی نقش بسیار تعین کننده‌ای در  رشد و تکنولوژی ایفا می‌کند.

اینترنت در قالب سرویس‌های گوناگونی از طرف شرکت‌های پخش کننده یا همان ISP ها به دست مصرف کننده می‌رسد. سرویس‌های نظیر اینترنت همراه، وایمکس، ارتباطات رادیویی مستقیم و نهایتا ADSL به عنوان پرمصرف‌ترین آنها، که با نام‌ها و خدمات متنوع توانسته‌اند نیازهای مشتریان را پاسخگو باشند و خلا عدم دسترسی به اینترنت را در سطح کشور به نوعی پوشش دهند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر مشتریان توانسته‌اند با دریافت خدمات از ISP ها تا حدودی  مشکل دسترسی خود به اینترنت را مرتفع کنند، اما در این بین همواره بحث کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان در ازای قراردادهای بسته شده و هزینه‌های از پیش گرفته شده، دغدغه اصلی کاربران اینترنت بوده است. از سرعت اینترنت و اختلال‌های بیش از حد گرفته تا عدم پایبندی برخی شرکت‌های ISP به تعهدات مندرج در قراردادشان نظیر اشتراک قانونی 1 به 8، همه و همه باعث شده است تا به نحوی کاربران اینترنت در ایران از سرویس دریافتی راضی نباشند.

هرچند در این زمینه نیز شاهد ارتقاء خدمات و پایبندی به تعهدات بوده‌ایم و بسیاری از شرکت‌های به‌نام در بحث کیفیت توانسته‌اند گوی سبقت را از رقبای خویش بربایند و علاوه بر تامین رضایت کاربران، دامنه مشتریان خود را گسترش دهند.

با وجود شرکت‌های مختلفی که در زمینه ارائه سرویس ADSL فعالیت می‌کنند و سرویس‌ها و طرح‌های متنوعی به کاربران خود ارائه می‌دهند، نیاز است هنگام خرید یک سرویس اینترنت  ADSL، به‌دقت شرایط عرف حاکم بر آن سرویس، تعهدات شرکت و رضایت مشتریان آن شرکت را ارزیابی کرده و با دیدی باز نسبت به خرید اقدام کنیم.

یکی از موارد مهمی که خریداران اینترنت به آن دقت می‌کنند و شاید ملاکی اصلی برای اشتراک باشد، نوع ارائه سرویس شبانه اینترنت است که با توجه به عرف موجود در این صنف، به عنوان هدیه با بازه‌های زمانی مختلف به‌صورت رایگان از سوی شرکت طرف قرارداد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

از آنجایی که در سرویس‌های حجمی که قالب سرویس ارائه شده برای کاربران خانگی است، حجم مصرفی همواره دغدغه‌ای برای گشت و گذار راحت در اینترنت و دریافت فایل‌های دلخواهشان است، سرویس شبانه با هدف رضایت کاربران و به‌صورت نامحدود ارائه می‌شود.

در همین راستا در اقدامی جالب و قابل تامل شرکت پارس آنلاین که یکی از شرکت‌های خوشنام در زمینه ارائه اینترنت است، اقدام به پولی کردن سرویس شبانه خود کرده است. این حرکت که با نام تغیر در هدیه (؟) شبانه  و تحت عنوان  در راستای افزایش رضایتمندی کاربران عزیز ذکر شده است از تاریخ 10 آذر اجرایی خواهد شد و بر طبق آن ترافیک مصرفی شما دیگر رایگان نخواهد بود و یک سوم حجم مصرفی، از اعتبار شما کسر خواهد شد.

این اقدام از چند جهت جالب و قابل تامل است. اول اینکه شرکت پارس آنلاین یکی از شرکت‌های پیشرو و خوشنام در زمینه ارائه اینترنت پرسرعت است. لذا با توجه به کیفیت خدمات و اخیرا کسب مقام دوم در رتبه‌بندی برترین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، انتظار می‌رود در این زمینه نیز شاهد گسترش خدمات و انعطاف پذیری بیشتری در سرویس شبانه باشیم و لغو رایگان بودن سرویس شبانه دور از انتظار به نظر می‌رسید.

دوم اینکه حداقل در فرهنگ ما ایرانی‌ها رسم بر این است که هدیه داده شده به کسی را پس نگیریم و دخل و تصرفی نداشته باشیم؛ چرا که ارتقا آن جای تقدیر دارد و پس گرفتن آن جای مذمت. پس دخل و تصرف در آن چیزی که شرکت پارس آنلاین از آن به عنوان هدیه شبانه یاد کرده است، جای تعجب دارد.

سوم، در هیچ جای دنیا افزایش رضایتمندی کاربران عزیز با کاهش کیفیت خدمات ارائه شده، مخصوصا اگر تحت عنوان هدیه داده شده باشد، همراه نیست و اگر این شرکت واقعا به‌دنبال کسب رضایتمندی مشتریان خودش است، باید چنانچه در ارائه این سرویس بنا به سواستفاده برخی کاربران در دانلود بی‌رویه، دچار اختلال شده است، کیفیت و کمیت خدمات خود را بالا ببرد و نهایتا همانند سایر شرکت‌های مشابهمحدودیت‌هایی را برای آن‌دسته از کاربران ذکر شده لحاظ کند نه آن که کلا در جهت عکس عمل کرده و به‌شیوه سنتی ترافیک شبانه را باز پس گیرد.

چهارم، شرکت‌های ISP نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزارهای پیشرفته‌ای در جهت کنترل و رصد فعالیت‌های کاربران خود دارند و از این جهت همانطور که در بالا ذکر شد، اگر این بازپس گیری هدیه به علت اختلال حاصله در سو استفاده برخی کاربران است، منطقی آن بود که محدودیت در همان بازه صورت پذیرد و کل کاربران را شامل نشود.

پنجم، اکثر کاربران در هنگام انتخاب شرکت پارس آنلاین به عنوان ارائه دهنده خدمات اینترنت گزینه سرویس رایگان شبانه را یکی از ملاک‌های اصلی خود در این تصمیم می‌دانند و شایسته نیست پس از عقد قرارداد و پرداخت هزینه به‌صورت یک‌طرفه کیفیت خدمات مشترکان را کم کرده و یا کاهش دهد. هرچند که از لحاظ قانونی این موضوع جزو تعهدات ملزوم شرکت نیست اما عرفا شایسته است که جواب اعتماد کاربران را به بهترین وجه بدهیم و شائبه سوء استفاده از حسن انتخابشان را دامن نزنیم.

به‌دنبال دریافت درخواست تعدادی از مشترکان این شرکت و در راستای مطالبه حق مخاطبان و کاربران اقدام به انتشار این مطلب کرده است و جهت روشن شدن موضوع و حل شدن مشکل آماده دریافت پاسخ از سوی ISP مورد نظر است.

اعتراضی مشابه این موضوع از سوی مشترکان شاتل و داتک نیز اعلام شده است که حتما پیگیری خواهد شد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: