چهارشنبه 10 نوامبر 10 | 11:17

حضور روحانيت در بطن جامعه اهداف ديني را دست‌يافتني مي‌كند

حجت‌الاسلام عبدالكريم بهجت‌پور با اشاره به تبليغات سوء دشمن درباره روحانيت گفت: عدم پرداختن روحانيت به مباحث غير ضروري و حضور در ميدان تبليغ و در ميان مردم، مانع موفقيت دشمنان اسلام مي‌شود.


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار طلاب و علماي حوزه علميه قم، حضور روحانيت در صحنه را موجب تحريك دشمني‌ها برشمردند و افزودند: «بايد توجه كرد كه اين دشمني‌ها در جمع‌بندي كلي، و در صورتي كه ما زنده و آگاه باشيم فرصت ‌آفرين است، چرا كه انگيزه تحرك نظري و غيرت پاسخگويي به شبهات را تقويت مي‌كند و به شهادت نمونه‌هاي فراوان تاريخي، موجب ترويج و تعميق معارف اسلامي مي‌شود».
به منظور بررسي ابعاد مختلف بيانات رهبري گفت‌وگويي با حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالكريم بهجت‌پور، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي صورت گرفته است كه در پي مي‌آيد:

رهبر انقلاب اسلامي در تشريح تاكتيك‌هاي جبهه استكبار به ترويج «اسلام منهاي روحانيت» اشاره كردند. به نظر شما حوزه علميه قم در خنثي‌سازي اين سياست دشمن چه اقداماتي را مي تواند صورت دهد؟

ـ تأكيد مقام معظم رهبري در رابطه با تلاش دشمن در زمينه اسلام منهاي روحانيت را مي‌توان از جنبه‌هاي مختلفي بررسي كرد؛ از آنجايي كه مسلمانان اسلام را متناسب با فطرت و مطابق با آفرينش‌ خود يافته‌اند، بنابراين آنچه را كه اسلام مطرح مي‌سازد؛ دقيقاً با درون‌مايه‌هاي خود مطابق مي‌بينند و با تمام وجود آن را مي‌پذيرند.
دشمن براي اينكه اسلام، مانعي براي مقاصد پليدش در استثمار دنيا و جهان مانع نباشد، با ارائه تصوير منفي از اسلام در جهت تأمين خواسته‌ش گام برمي‌دارد.

بنابراين اسلام‌شناسان واقعي با ايستادگي در مقابل جريان منفي استكبار و نيز تحريف‌هايي كه از گزاره‌هاي ديني مي‌شود، مانع تحقق خواسته آنها مي‌شوند.
بنابراين در تداوم استمرار اديان، نحله‌ها و مذاهب انحرافي هميشه از آنجايي آغاز مي‌شود كه يك جريان فكري با مايه‌هاي اصلي كنار زده شده و يك جريان بدوي جايگزين آن مي‌شود و بينش ديني را بي‌نگهبان و بي‌پاسدار و عرفي نشان مي‌دهد. يعني به دنبال عرفي‌سازي دين هستند، و بنابراين ديدگاه هر كس مي‌تواند از دين، دريافتي شخصي داشته باشد و احتياجي به مفسر و مبين ندارد.

بنابراين مقام معظم رهبري كه در جايگاه يك رصدگر تحولات جهاني و ديني نشسته‌اند؛ به خوبي تلاش دشمن را در ايجاد اين فاصله مي‌بينند و با درك اينكه دشمن امروز در صدر برنامه‌ و اراده‌اش پس از ناكامي در حذف اسلام با نشانه قرار دادن روحانيت كه وظيفه پاسداري، معرفي و گسترش دين را دارد درصدد ايجاد اين فاصله است، اين هشدار را دادند.

آيا به نظر نمي رسد روحانيت در خنثي‌سازي اين ترفند دشمن كم‌كاري كرده است و به جاي حضور در بطن زندگي اجتماعي مردم به سمت كارهاي پژوهشي و تحقيقي روي آورده و مساجد را به عنوان پايگاه اصلي فعاليت خود در نظر نمي‌گيرد؟

ـ مسايل مختلفي دست به دست هم مي‌دهد تا تلاش دشمن در اسلام منهاي روحانيت به نتيجه برسد كه يكي از اين موارد نيز مي‌تواند همين باشد، ولي نبايد اين مطلب را اين‌گونه تحليل كرد.
تربيت روحانيت توانا و داراي ظرفيت بالا، بينش‌هاي دقيق و عميق، فهم بسيار عالي، داراي قدرت فكري، نوآوري و صلاحيت‌هاي معنوي كار بسيار سختي است، بنابران جامعه روحانيت نمي‌تواند جامعه گسترده‌اي از نظر عملي باشد، از طرف ديگر ميدان‌هايي كه به روي روحانيت باز شده، ميدان‌هاي بسيار وسيعي است.
روحانيت بسته به اينكه در فضاي گروهي، فعاليت‌هاي بين‌المللي، فعاليت‌‌هاي آموزشي، تبليغي درگير مي‌شود و ماموريت‌هايي كه براي حفظ و تداوم، گسترش دين و تدين مردم برعهده دارند، داراي حوزه‌هاي فعاليت بسيار گسترده‌اي است.

راهكار شما در اين موضوع چيست؟

ـ در اين برهه از زمان بايد تدبيري انديشه شود كه روحانيت را از يك سلسله مباحث غير ضروري و حاشيه‌اي مصون بدارند تا حضور روحانيون در ميدان تبليغ و بطن جامعه و مردم پر رنگ‌تر شود.
اما بايد در نظر داشت كه در طول دو ـ سه دهه اخير، بخش زيادي از زندگي روحانيت معطوف به پاسخگويي شبهاتي است كه از سوي جريان جريان روشنفكري، مطرح شده است؛ اين در حالي است كه اين جريان ارتجاعي به دنبال كپي از مطالعات انتقادي غرب در رابطه با دين است، بنابراين روحانيت در مجلات، نشريات درگير پاسخ به شبهاتي كه شبهات مردم و عموم نبوده، شده است.

ولي وقتي شبهه‌هايي نو به نو مطرح مي‌شود و روي ذهنيت نخبگان و بخش فرهيخته كشور دست مي‌گذارد، همين امر باعث مي‌شود روحانيت وظيفه و رسالت خودش را در دعوت ديني انجام ندهد؛ يعني آن‌قدر مشغول پاسخ به شبهات مي‌شود تا از كار اصلي كه دعوت به دين و گسترش دين است، بازمانند.

دشمن سعي دارد با اين ترفندها، تبليغ براي ميدان‌هاي جديد و فتح قله‌هاي جديد از تمدن اسلامي و انديشه اسلامي را از روحانيت بگيرد و با طرح دعواهاي شيعه و سني، ابهامات گروه‌هاي وهابي كه بنا ندارند انديشه ديني و توجيهات ديني را گوش دهند، قصد دارد كه روحانيت را از ميدان‌هاي بسيار مهم غافل كند و از اين غفلت گام به سوي طرح اسلام منهاي روحانيت بردارد.
به هر حال روحانيت به عنوان بخش اصلي تحول اين سه دهه اخير يعني شكل‌گيري يك انقلاب، حفظ و بالندگي اين انقلاب بوده است.

آيا بهتر نيست حوزه علميه قم كه نقش يك مرجع ديني را برعهده دارد و يكي از معتبر‌ترين حوزه علميه جهان است؛ با ايجاد شاخه‌هاي گوناگون در قسمت‌هاي مختلف به فعاليت بپردازد تا وظيفه خودش را به نحو احسن انجام دهد؟

ـ اين اتفاق در حوزه علميه قم رخ داده است، اما اينكه آيا اين تدبير‌ها تا كنون كافي بوده است يا توانستيم يك انسجام كافي به مجموعه تلاش‌هاي روحانيت بدهيم، بايد بررسي شود. بنابراين متصديان امر در اين زمينه با اتخاذ تدابير لازم، بر روي ميدان‌هاي خطر، فرصت‌ها و تهديد‌ها مطالعه كنند و انرژي و توان روحانيت را بر اساس مجموعه قابليت‌ها، ضعف‌ها، توانايي‌ها سازماندهي كنند.

با روي كارآمدن دولت‌هاي مختلف، نظرات و افكار آنها نيز در جامعه تسري مي‌يابد. به طور مثال در 8 سال دوره اصلاحات ترويج افكار و عقايد مخالف اسلام مانند بحث جدايي دين از سياست، انتشار شبهات عليه دين، زير سؤال بردن مسلمات اسلام نظير ولايت فقيه، مسموم كردن فضاي جامعه توسط روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و نفوذ عرفان‌هاي كاذب در جامعه و پيش رفتن به سمت سكولاريزه شدن از جمله اقداماتي بود كه در آن دوران شاهد بوديم، حوزه‌هاي علميه در خنثي سازي اين اقدامات چقدر پيش‌قدم بودند و چه پيشگيري انجام داده‌اند؟

ـ در عين حالي كه اصل مطلب درست است، بحث عرفان‌هاي كاذب، حكومت منهاي دين، سكولاريزه شدن نظام در ذهن و دل مردم مطرح شد و واقعاً در آن دوران با يك تهديد مواجه شديم، ولي دولت اصلاحات مشروعيتش را از رهبري و رأي مردم داشت و دولتي نبود كه خودش نماد سكولاريسم يا انحراف باشد، بلكه دولتي بود كه اشتباهات فاحشي به نام آزادي مرتكب شد و به نام «اعطاي فرصت» توجه نكرد چه مسيري را مي‌رود كه نتيجه‌اش فاصله گرفتن مردم از ارزش‌هاي اصيل ديني بود، بنابراين با اولويت قراردادن برخي امور كه جز مسايل اصلي مردم نبود،راه را براي دشمن هموار كرد.

روحانيت هم در طول اين 8 سال خيلي تلاش كرد تا به پاسخگويي اين تهديد‌ها بپردازد و دستگاه‌هاي اصلي تصميم‌گيري روحانيت در همان شرايط به مردم توصيه لازم رادر زمان انتخابات كردند كه مردم به چه سمتي بروند.
اگر به همان دوران برگرديد، مي‌بينيد روحانيت در مسئله معرفي كانديد‌هايي كه مي‌توانستند با حفظ ارزش براي اصلاح امور و تامين نيازها به مردم تلاش كنند، كمال سعي خودشان را انجام دادند؛ حتي براي اينكه اين شرايط براي مردم در آن دوران پيش نيايد، روحانيت تذكرات لازم را داد.

در همين راستا روحانيت ابزارش، ابزار بسيار گسترده‌اي است و از طريق سخنراني و تربيون مي‌تواند در جامعه تاثيرگذار باشد، در حوزه‌هايي مانند: آموزش و پرورش، آموزش عالي، سياست، بهداشت و ورزش روحانيت با يك ميدان وسيع و بسيار پيچيده‌ براي حفظ دين و تدين مردم مواجه است، در اين ميدان عظيم توانش به قدر كافي نيست و بايد دستگاه‌هاي ديگر به كمك حوزه بشتابند.
روحانيت بايد 8 سال دولت اصلاحات را مورد تحليل و موشكافي قرار دهند و به بررسي ابزار‌ها و عملكرد‌هايي كه نگذاشت جريان سلامت اعتقادي مسير خود را طي كند، بپردازند و بر اساس آن به تواناسازي خود براي شرايط مشابه تدبير كند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.