نخستین نشست تخصصی سینمای مستند با موضوع بررسی سینمای سیاسی و با حضور حسن عباسی استاد استراتژیک، ناصر هاشم زاده فیلمنامه نویس و محمود گبرلو به عنوان کارشناس مجری، عصر دیروز در سینما فلسطین برگزار شد.
در ابتدای جلسه محمود گبرلو گفت: سینمای مستند در حال حاضر جایگاه ویژه ای در سینمای ایران پیدا کرده است به شرطی که تاکتیک های متناسب با وضعیت ایران را پیدا کند به همین دلیل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به این تصمیم رسید تا اولین جلسه از نشست های تخصصی را با تشریح مفاهیم حقیقت برگزار کند.
وی افزود: حضور این اساتید در کنار سینمای مستند و بیان نظرات، تئوری ها و اندیشه هایشان می تواند راه روشنی را پیش روی این سینما قرار دهد.
سيد ناصر هاشمزاده در اين نشست با تأكيد بر اينكه ما در سينماي مستند ميتوانيم به حقيقت دست پيدا كنيم، گفت: نبايد فقط بهدنبال فرم و تكنيك باشيم به نظر من نياز نيست كه يك فيلمساز مستند حتماً فيلسوف، عارف و يا عالم باشد تا بتواند اين مفاهيم را در آثارش بيان كند.
وی ادامه داد: بلكه هنرمند كسي است كه مباني هنر را ميشناسد و با اتصالي كه به رحمانيت خداوند دارد، با تلاش، به حقيقت دست پيدا ميكند.
این فیلمنامه نویس با بيان اينكه مسئله هنرمند حقیقت است، خاطرنشان کرد: هنرمند نميتواند حرفي غير از حقيقت بزند. يعني با دوربينش يك زباله را نشان دهد و بگويد اينجا باغچه گل است بنابراين مستندساز بايد به حقيقت نظر داشته باشد.
هاشمزاده یک اثر خوب را نتیجه تعامل فرم و محتوا دانست و گفت: اگر سينماي مستند بخواهد به بعضي از ناهنجاريها بپردازد، ممكن است به آن ايراد بگيرند و از آن به عنوان سياهنمايي ياد كنند. اما فيلمساز مستند بايد طوري به موضوع بپردازد كه نگاه رحماني در آن وجود داشته باشد. يعني اگر سياهيها را هم نشان ميدهد براي اصلاح جامعه باشد.
حسن عباسي در این نشست با بیان اینکه فيلمساز مستند بايد براي ساخت آثار سينمايي سياسي جستوجوگر باشد و با نگاهی باز به مسائل نگاه كند تا بتواند تحليل خوبي به تماشاگر ارائه کند؛ گفت: مایکل مور از موفقترين فيلمسازان سينماي سياسي جهان به شمار می رود که در بيان حقيقت نسبتاً موفق عمل كرده است.
وی ادامه داد: همچنين سال گذشته فيلمي به نام جستوجوگر در جشنواره بينالمللي فيلم فجر از سينماي امريكا به اكران درآمد كه در آن به سرنوشت استاداني ميپرداخت كه به خاطر رد كردن نظريه داروين از دانشگاههاي امريكا اخراج شده بودند. از اين فيلم نيز ميتوان به عنوان يك فيلم موفق سياسي ياد كرد.
عباسی عقبه تئوریک را در سینما ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: در نتیجه کم کاری اساتید و تئورسین ها، سینمای مستند ایران فاقد دکترین است که این ضعف در اقتصاد، سیاست و دیگر رشته ها نیز مشاهده می شود.
این استاد استراتژی با اشاره به اینکه هر انگاره هنری بن مایه وحی دارد، گفت: این وحی یا الهی است که ریشه در فطرت دارد و باعث رشد می شود یا شیطانی است و ریشه در غریزه دارد که باعث اغوای فرد می شود.
وی افزود: در هر مستندی سه نوع اطلاعات منتقل می شود یا از جزء به کل، مثل مستندهای راز بقا و یا از کل به جزء ، مثل آثار مایکل مور و یا پایه ای است مثل فیلم جستجوگر و یا هرسه را می توان در یک فیلم مشاهده کرد.
عباسي با بيان اينكه امروز سينماي مستند از شأن، جايگاه و تأثير بالايي در مناسبات جهاني برخوردار است، گفت: بسياري از استادان و محققان ما ميبايست به جاي نوشتن پژوهشهاي 800 صفحهاي به ساخت فيلمهاي 30 دقيقهاي مستند بپردازند و حرف خود را از طريق اين رسانه كه قابل فهمتر و تأثيرگذارتر است، بزنند.
وی ادامه داد: همچنين بايد متوليان دولتي در بخشهاي اقتصادي و اجرايي توجيه شوند كه وقتي يك پروژه چند ميليون دلاري را اجرا ميكنند، در كنارش يك فيلم مستند 50 دقيقهاي نيز در مورد همان پروژه بسازند و به جاي گزارش كارهاي مكتوب، گزارش كاري با ساختن فيلم مستند ارائه كنند.
این کارشناس استراتژیک، زبان تصویر را پر نفوذ دانست و تاكيد كرد: زبان ارتباط با دیگران از متن به گفتار تغییر کرده است اگر امروز افلاطون زنده بود به جای نوشتن کتاب «جمهوری» افکارش را از طریق تصویر بیان می کرد همچنین فارابی نیز به جای نگارش کتاب «مدینه فاضله» فيلم مستند ميساخت.
Sorry. No data so far.