شنبه 27 ژوئن 09 | 15:47

مطالبات بايد از مجاري قانوني پیگیری شود

آيت‌الله جوادي آملي از اساتيد برجسته حوزه علميه قم در سخنان مهمي با محكوم كردن آشوب‌ها و اغتشاشگري‌هاي اخير گفت: اگر تخلفي شده و مدركي هست، بايد ارائه شود، اما بايد از مجاري قانوني عمل شود. در اين زمينه نشست‌هاي نمايندگان كانديداها با شوراي نگهبان نيز انجام شده است و راه درست هم همين است.


javadiamoli

آیت الله جوادی آملی

متن سخنان مهم‌آیت‌الله جوادی آملی در ادامه می‌آید:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بنده هم متقابلاً مقدم شما خواهران گرامی و برادران ارجمند را گرامی می‌دارم و گزارش جامعی كه ارائه فرمودید در اطلاع‌رسانی سهم بسزایی داشت. امیدواریم خدای سبحان، دل‌های همه ما را هم به معرفت صاحب و عمل صالح هدایت كند. من چند نكته‌ای را در این محفل به عرضتان برسانم، تا در حدودی روشن بشود كه وظیفه ما چیست.

اختلاف، سه قسم است. یك اختلاف قبل از علم است كه نظریه‌پردازها، انظار علمی و آرای علمی خودشان را طرح می‌كنند تا آن كه حق است روشن بشود. این اختلاف محمود و ممدوحی است. مثل اختلاف دو كفه ترازو در برابر شاهین، برای حفظ عدالت. اگر در یك كفه‌ای وزن بگذارند، در كفه دیگر موزون بگذارند، یعنی یك طرف سنگ بگذارند، یك طرف نان،‌اینها هماهنگ نباشند، همیشه این دو كفه با هم اختلاف دارند و این اختلاف مقدسی هم هست.

برای این‌كه اگر وزن سنگین‌تر باشد، می‌گوید من به همراه تو نمی‌آیم و اگر موزون سنگین‌تر باشد، به وزن می‌گوید من همراه تو نمی‌آیم. اگر هماهنگ بودیم، همسان و همتا بودیم، بالا می‌رویم با هم، پائین می‌آییم با هم. این اختلاف دو كفه ترازو یك اختلاف مقدسی است برای برقراری عدل. مثل اختلاف یك نظریه‌پرداز با ناقد آن نظریه كه هر دو درصدد رسیدن به یك نظریه علمی هستند. این قسم اول اختلاف.قسم دوم اختلاف در اثر اطلاع‌رسانی‌های ناصواب هست، یا برداشت‌های ناصواب هست، یا مقدمات و مؤخرات و نتایج ناصواب هست كه با گفت‌و‌گو و گفتمان و نزدیك شدن و جلسه تشكیل دادن و تفاهم، كاملاً قابل حل است، اما قسم سوم، اختلاف به عنوان عذاب الهی است. آن دیگر با تفاهم حل نمی‌شود.ذات اقدس اله، در سوره مباركه مائده، دو بار دو تا مطلب را بیان كرد و در سوره مباركه انعام، یك مطلب جامعی را. در سوره مباركه مائده، فرمود یهودی‌ها در اثر بدرفتاری، من بینشان عذاب اختلاف را ایجاد كردم «و القینا بینهم العداوه و البغضاء الی یوم القیامه» این یكی و مسیحی‌هایی كه طرفدار مسیحیت ناب عیسوی نبودند، من بین اینها عذاب اختلاف ایجاد كردم «فاغرینا بینهم العداوه و البغضاء الی یوم القیامه» درباره یك عده «اغرینا» است،‌درباره عده دیگر «القینا» است. هر دو در سوره مباركه مائده است.

فرمود این ملتی كه حق را نپذیرفت، من اینها را به جان هم انداختم. در سوره مباركه انعام، به‌عنوان یك اصل جامع بیان كرد كه اختصاص به یهودی و مسیحی و زرتشتی و اینها ندارند. فرمود «هوالقاهر فوق عباده» «هوالقادر علی ان یبعث علیكم عذاب من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعا و یذیق بعضكم فوق بعض» او قادر است در اثر بدرفتاری شما، عذابی از بالا به‌عنوان صاعقه، از پائین به‌عنوان زمین‌لرزه یا عذاب اختلاف بین شما القا كند كه به جان هم بیفتید.«او یلبسكم شیعا و یذیق بعضكم بأس بعض» بنابراین ما سه تا اختلاف داریم، یك اختلاف محمود و ممدوح و مقدس كه اختلاف نظریه‌پردازها و ناقدان آن نظریه هستند. یك كسی كتابی نوشته یا كارگردانی كرده. یك عده‌ای این نظریه را ارائه كرده، یك عده نقد دارند. این كار خوبی است تا روشن بشود.

یك سلسله اختلافات هم اختلافات سیاسی، اجتماعی است كه با گله شروع می‌شود، با قهر ختم می‌شود، این با تفاهم و گفت‌و‌گو كاملاً حل است. یك سلسله اختلاف‌ها هم در اثر بدرفتاری و عذاب الهی است. آن اختلاف‌های علمی را از مجرای علمی باید حل كرد. آن اختلاف‌های اجتماعی را از راه عاطفه باید حل كرد. این اختلاف تقدیر را با ناله و ضجه و اصلاح بین خود و خدا كه كجا ما بدراهه رفتیم،‌بیراهه رفتیم،‌راه كسی را بستیم،‌راه خودمان را نرفتیم، یا بیراهه رفتیم، یا راه كسی را بستیم، خودمان را اصلاح كنیم.

این اصل اول كه سه مطلب را به همراه داشت. مطلب دوم، اصل دوم آن است كه این فرمایشات شما كه مربوط به رنج دیدن دانشجویان در خوابگاه است، ما شنیدیم و كاملاً منتقل كردیم، كاملاً منتقل كردیم و آنها هم متوجه شدند، ولی ما باید بدانیم كه وقتی كسی حرفی دارد، بیگانه در كار او دخالت نكند، این فقط در بهشت است. در بهشت آدم یكسان و خالص است.اما اینجا همان‌هایی كه بیگانه بودند، هیچ مسلمانی، هیچ نه طرفدار این آقا، نه طرفدار آن آقا، هرگز حاضر نیست كه خانه كسی را آسیب برساند، كسی را بسوزاند، مال كسی را بسوزاند، ماشین كسی را بسوزاند. این حتماً بیگانه است. ما بخواهیم یك جایی داشته باشیم، حرفی داشته باشیم كه اینها نباشند، این كار بسیار خوب است، ولی اینها خواه و ناخواه خودشان را در این جمع داخل می‌كنند.

یك وقت است كه انقلاب است، نظیر رهبری امام، اینها را شست‌و‌شو می‌كند. آن روزها ممكن بود چهار تا جوان حزب‌اللهی سینما را آسیب برسانند، اما مال مردم را، ماشین مردم را هرگز سعی نمی‌كردند كه…، سعی می‌كردند كه هرگز آسیب نرسانند. آن‌كه «لا تبغ ولا تضر» بود به همه آسیب می‌رساند، آن دیگر خط امام نبود، اما انقلاب امام همه را شست‌و‌شو كرد و مشخص شد كه آنها كی هستند، ملت كی هستند.خواه و ناخواه ما این دشواری و مشكلی را در جامعه احساس می‌كنیم، این هم یك مطلب. نامه‌ای هم كه این آقایان برای مسئول دستگاه قضایی نوشتند كه امروز من در بعضی از روزنامه‌ها خواندم، آنها هم اقدام می‌كنند. این عزیزانی كه فعلاً در منزل‌هایشان نیستند، ان‌شاء‌الله زودتر به منزل‌هایشان برگردند. برای این‌كه اینها نامه نوشتند برای مسئول دستگاه قضایی، آنها هم ان‌شاء‌الله اقدام می‌كنند.

و همین‌طوری كه امروز باز من در بعضی از روزنامه‌ها دیدم كه جناب آقای موسوی و همراهانشان از اغتشاشگرها تبری كردند، این‌هم كه شده. مقام معظم رهبری هم سه چهار تا كار كردند، با واسطه‌ یا بی‌واسطه. آن دیداری كه با اعضای محترم ستادهای این چهار نامزد داشتند، این یك دیدار دوستانه و تفاهمی بود، مهربانانه بود. فرمایشات آن آقایان را گوش دادند، خودشان هم فرمایشات فرمودند، ولی این می‌تواند آن اختلاف دوم را حل كند.

اگر خدایی ناكرده ما گرفتار اختلاف سوم باشیم، این با دیدار رهبری حل نمی‌شود. این فقط سجده می‌خواهد و ناله می‌خواهد و دستگاه خدا می‌خواهد و توبه و انابه می‌خواهد و این بزرگوار كار خودش را كرده. یعنی ایشان(رهبر معظم انقلاب)، كاملاً فرمایشات آن آقایان را شنید، اعضای ستاد محترم آقای موسوی، آن آقایان بزرگواران دیگر، این چهار نامزد محترم، فرمایشات آنها را شنید، بعد سخنرانی كردند. دیگر از این دوستانه‌تر،‌ مهربانه‌تر، چون شخص اول مملكت می‌بینید تمام فرمایشات آقایان را شنید. این دیگر برادری معنایش همین است دیگر. دستور اكید هم به شورای نگهبان داده كه شورای نگهبان حرف‌های آنها را گوش بدهد، ولی یك پرانتزی ما اینجا باید باز بكنیم و آن این است كه نه ما علم غیب داریم، نه خیلی‌ها. با گلایه و شواهد، اگر خود شما هم به جای شورای نگهبان بودید، چی‌كار می‌كردید؟ شما می‌فرمایید كه مثلاً فلان آقایی در فلان صندوق اختلاف شده، بسیار خب شده، مدركی دارید؟ نه! آن كسی كه علم غیب دارد، این را عزیزان من، خواهران من،‌مادران من، خوب گوش بدهید.

آنی كه علم غیب دارد، برابر علم غیب عمل نمی‌كند، آن پیغمبر است. دنیا دار آزادی است. هر كسی اگر دنیا برابر با علم غیب عمل می‌شد، كسی به كمال نمی‌رسید، كمال در این است كه این شخص بتواند بیراهه برود و نرود. در دو آیه قرآن،‌به صراحه خدا به پیغمبر فرمود، مردم هر كاری كه می‌كنند، هم من می‌دانم هم تو را آگاه می‌كنم. «قل اعملوا فسیری الله عملكم و رسوله» ما معتقد هستیم پیغمبر، امام، همه اعمال ما را می‌بیند،‌برای این‌كه در قیامت باید شهادت بدهید دیگر.اما حضرت آمده صریحاً اعلام كرده، این كلمه «انما» مفید حصر است. فرمود مردم! زن‌ها! خواهرها! برادرها! بدانید من فقط برابر قانون عمل می‌كنم. من می‌دانم كه كی خلاف كرده برابر علم غیب، اما علم غیب منشأ فقه و حقوق نیست. «انما اقضی بینكم» این انما، مفید حصر است دیگر؟ «بالأیوان والبینات» یعنی هر كی شاهد آورد، من حكم می‌كنم، هر كی قسم خورد، من حكم می‌كنم.

اما بنا بر این نیست كه من به علم غیب باور كنم، لكن مردم، خواهرها، برادرها، بدانید این را به صراحه فرمود؛ فرمود اگر كسی شاهد دروغ آورد، یا قسم دروغ ایراد كرد، آمد در محكمه، من حكم كردم كه این مال، مال اوست. مبادا بگوید من رفتم محكمه پیغمبر، از دست خود پیغمبر گرفتم «ان قطعه من النار» یك آتشی در خانه می‌برد. این را هم بدانید.

ما یك اخلاق داریم كه مكمل قانون است. یك اخلاق داریم، متمم قانون است. یك اخلاق داریم، ضامن اجرای قانون است. یك اخلاق داریم، پشتوانه قانون است. هر نقصی كه در قانون باشد اخلاق، ترمیم می‌كند. خب، بنابراین آن كه علم غیب دارد، برابر علم غیب عمل نمی‌كند. ایشان هم دستور دادند به شورای نگهبان، امروز هم سخنگوی شورای نگهبان چند بار گفت، امروز هم گفت كه از خود نامزدهای محترم دعوت كردیم، تشریف بیاورند در جلسه رسمی شورای نگهبان، نه آنهایی كه مأمور انتخابات هستند، چون شورای نگهبان یك چند نفری را از اعضای خودش، برای انتخابات و رعایت انتخابات، انتخاب می‌كند.

همه این آقایان كه مسئولیتی ندارند، یك چند نفری انتخاب می‌شوند برای كار، اما الآن در جلسه رسمی، این نامزدهای محترم را دعوت كردند كه تشریف بیاورند، فرمایشاتشان را بگویند. كجای مملكت مثلاً از این شفاف‌تر؟ ممكن است خلاف بشود، اما وقتی كه ندانند كجا تقلب شده، نه شورای نگهبان دستش باز است، نه اینها هیچ مدرك قابل قبولی دارند.هر جایی كه مدرك هست، هر جایی كه قانون هست، ارائه كنند.

مطلب بعدی كه خواهش من این است. ما همان‌طوری كه خودمان، چه در نماز جمعه، چه در غیر نماز جمعه، حرف‌هایمان را می‌گوییم، اما می‌گوییم برابر آنچه كه مال نظام است، مال قانون است، خواهش ما هم همین است كه همین‌جور عمل بشود وگرنه بیگانه به دنبال همین صحنه راه می‌افتد. پس آن جلسه‌ای كه همه این آقایان نامزدها جمع شدند، فرمودند اغتشاش‌ها را ما محكوم می‌كنیم، این كار بسیار خوبی است.الآن ما در كمربند گلوله هستیم. كمربند گلوله یعنی كمربند مرگ. این شرق ما افغانستان است كه آن طالبان بدتر از القاعده، القاعده بدتر از طالبان، گلوله‌هایش به طرف ایران است. غرب ما كه پشت سر هم وقتی حرم امام را بمب‌گذاری می‌كنند، اینها به خود ما رحم می‌كنند؟ همین عسكریین را؟ اینها هم گلوله‌هایشان به طرف ماست. اینها زیر گوش ما هستند، هم سربازان انگلیسی هستند، هم سربازان امریكایی. شیوخ بی‌عقل خلیج‌فارس هم كه حیاط خلوت امریكا قرار دادند. شما نگاه بكنید در كویت، در ابوظبی، در بحرین، در منامه، در مسقط، همه جا اینها پایگاه نظامی دارند، دستشان هم روی این ماشه است. خب اینها با كی دارند می‌جنگند؟ هیچ كسی در منطقه غیر از ایران هست، در برابر امریكا و كشور دیگر اینها؟ برای یك وجب كویت، اینها پایگاه نظامی درست كردند آمدند.

من چند سال قبل كه در مكه آن حادثه پیش آمده بود، یك برادر افغانی، اینها آن وقتی كه سیاستمدار درمی‌آیند، آدم‌های باهوشی هم هستند، منتها متأسفانه در اثر فلاكت‌های سیاسی الان به این روز درآمدند. یك روز مستحضر هستید، همین افاغنه آمدند ایران را گرفتند دیگر.

اینها آن صورت‌هایشان را می‌بینید، اینها نژاد همان مغول و تاتار و اینها هستند. آن بزرگوار كه بعد هم آمد در ایران تشكر كرد از ما این گفته كه من باید افغانستان را معرفی بكنم، برای این‌كه افغانستان نه نفت دارد، نه گاز دارد، نه امامزاده دارد، نه عتبات دارد، نه مكه كعبه دارد، هیچی ندارد. شما افغانستان را نمی‌شناسید. یك مدعی درباره افغانستان بحث كرد، بعد گفت كویت چه كاره است؟ كویت را یك جك سیاسی زدند. این ماشین وقتی كه چرخش آسیب‌ می‌بیند، یك جكی می‌زنند كه بیاید بالا، گفت كویت قابل ذكر نبود، این را جك سیاسی زدند، بالا آوردند كه در برابر ایران بایستد و علیه ایران مثلاً پایگاه درست كنند آنجا. خب این شیوخ بی‌عقل خلیج‌فارس، قدم به قدم اینجا پایگاه دارند. یك دوست داشتیم به حسب ظاهر، آن هم تركیه بود. تركیه پایگاه اینجرلیك خودش را كه آماده است برای پرواز، در اختیار این دو دشمن خون‌آشام ما قرار داد؛ یعنی امریكا و اسرائیل. این با او پیمان نظامی بسته. اگر تركیه با آنها پیمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسته بود، ما مشكل نداشتیم. اما پیمان نظامی بسته به بهانه ناتو. در همین پایگاه اینجرلیك تركیه، این هواپیمای شكاری می‌تواند پرواز كند و ما هستیم محصور به گلوله. در چنین فضایی، بهترین راه برای ما آرامش است. چهارده میلیون چهارده میلیون است، كم نیست. خب اگر یك وقتی آنها یك رأی بیشتری دادند، به رأی ما عمل كردند، یعنی به رأی ما چهارده میلیونی عمل كردند، چرا؟ برای این‌كه ما كه چهارده میلیون هستیم مثلاً به این آقا رأی دادیم، ما دو تا رأی دادیم، یك رأی به قانون اساسی دادیم، یك رأی به نماینده. آن رأی كه ما به قانون اساسی دادیم رأی همه است، صد در صد است. این را همه ما گفتیم. هر نامزدی كه رأی بیشتری آورد، او نماینده ماست. این رأی ماست دیگر. یك رأی فرعی هم دادیم، مثلاً ما كه می‌خواهیم این خانه را بسازیم، همه جمع شدیم كه این خانه چند تا اتاق داشته باشد. همه ما رأی دادیم كه این خانه مثلاً یك اتاق مطالعه داشته باشد، یك اتاق بزرگ باشد، یك اتاق پذیرایی باشد، شش تا اتاق باشد. همه ما رأی دادیم كه این جا باید شش تا اتاق داشته باشد. بعد وقتی كه در جزییات اختلاف كردیم، بعضی‌ها می‌گویند آن اتاق مثلاً بزرگتر باشد، آن اتاق كشیده‌تر باشد، بگوییم هر چی كه اكثریت گفتند برابر آن عمل می‌كنیم، خب، اگر اكثریت گفتند كه آن اتاق باید مثلاً شش در چهار باشد یا فلان باشد. ما چون قبلاً رأی دادیم كه هرچی اكثریت گفت معتبر است، آن رأی ماست، آن رأی اصلی ماست، برابر این. اگر ما طبق رأی خودمان عمل بكنیم، اگر خدایی ناكرده تخلفی شد، مدركی داشتیم ارائه می‌كنیم. الان چند تا كار شده، یكی نشست خود نامزدهای محترم با شورای محترم نگهبان. یكی هم حتی مقام رهبری فرمودند اگر چنانچه احتیاجی دارند به بازشماری بعضی از صندوق‌ها، آن را هم بازشماری بكنند. اگر بخواهند به خیابان بكشند، آن دیگر كنترلش از دست شما خواهرها و برادرها، خارج خواهد شد. بعد آن همه حادثه پیش می‌آید. نه معلوم است كی زد، نه معلوم است كه چرا زدند، نه معلوم است كه كه را زدند. بنابراین اگر چنانچه ان‌شاءالله رحمان، ما در آن اصل اول كه اختلافات سه‌گانه است را بررسی كنیم و این جوانب را هم در نظر بگیریم و همه این آقایان هم كه این شورش را محكوم كردند، امروز هم كه در روزنامه‌ها نوشتند كه جناب آقای موسوی و آقایان دیگر شورش و اغتشاش را محكوم كردند، همه آنها محكوم كردند، مسئولین هم كردند، یك كاری نكنیم كه این حضور مردم، یا این نظام، خدایی نكرده آسیب ببیند.

این دشمن اصلاً آماده است، یك قدمی است كه خدایی نكرده یك آشوبی بشود، او استفاده بكند. من ضمن تقدیر از شما خواهران بزرگوار، جز دعوت به آرامش و نظم و سفارش، رعایت قانون و رعایت عرض كنم كه شكایت‌های رسیده و بررسی آنها، عرضی ندارم، امیدوارم خداوند همه شما را در سایه ولیش از خیر و سعادت و صلاح و فلاح دنیا و آخرت برخوردار بفرماید. از این‌كه وسیله پذیرایی هم نداشتیم عذرخواهی می‌كنیم، من شرمنده‌ام.

والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: