تریبون مستضعفین- بی شک می توان حاتمی کیا را یکی از تاثیرگذارترین و مورد توجه ترین فیلمسازهای ایران به خصوص از نگاه نسل دوم و سوم انقلاب دانست. تصویرسازی پررنگ ، هسته ی قدرتمند داستانی و خلق صحنه های واقعی عناصری هستند که نقش بسیار مهمی در جذب مخاطبان وی بازی می کنند.
“آژانس شیشه ای” ، “روبان قرمز”،”بوی پیراهن یوسف” و “از کرخه تا راین” به خوبی دغدغه هایی که این فیلمساز را به عرصه ی سینما آورده اند نمایان می کنند.
“به رنگ ارغوان” نه تنها به لحاظ قدرت فیلمسازی چیزی از دیگر کارهای حاتمی کیا کم ندارد بلکه به وضوح پختگی و روند تکاملی وی در حرفه ی کارگردانی را نشان می دهد. اما چیزی که این فیلم از آن رنج می برد دردی است که در “دعوت” حاتمی کیا را نیز رنجور کرده است : یک نتیجه گیری نامفهوم. حاتمی کیا در مصاحبه ای رادیویی بعد از اکران “دعوت” گفت که تمام سعی خود را کرده تا قضاوت وی در فیلم نمایان نباشد، سیاستی که در “به رنگ ارغوان” نیز از دیده پنهان نیست. در همین راستا فیلم به سبکی ساخته شده که هرکس پس از دیدن فیلم برداشت مطلوب خود را از فیلم می کند. برداشت هایی که بعضا کاملا مخالف جهتند. و وقتی بشود از فیلم هر برداشتی کرد یعنی در واقع از فیلم هیچ برداشتی نمی توان کرد.
این سبک از نتیجه گیری شاید در سینمایی که هدفی جز خلق یک اثر هنری ندارند – اگر چنین سینمایی واقعا وجود داشته باشد – مطلوب باشد ولی در یک سینمای هدف گرا جایگاهی ندارد از آنجا که در این سینما فیلمساز برای رساندن پیامی فیلم می سازد و اگر در عین حال نخواهد موضع گیری شفافی در فیلم داشته باشد اساس هدف وی در ساخت فیلم زیر سوال است.
در کنار این اشکال عمده، نکاتی قابل بحثی نیز در فیلم جلب توجه می کنند. اقدام “شهاب 8” به حذف خود هیچ سنخیتی با صحنه های نماز خواندن وی ندارد چه آنکه اقدام بدون دستور وی به ورود به خانه ی ارغوان و قصد کشتن وی نیز قبح کمتری ندارد و یا چادر پوشیدن ارغوان در صحنه ای که “شهاب 8” در حال ترک “بلوط” است انسان را دچار کج فهمی می کند. علاوه بر همه اینها حضور “فلق 3” در سکانس آخر فیلم بزرگترین علامت سوال جلوی نیت کارگردان از ساخت فیلم است.
البته تلاش حاتمی کیا برای ارائه ی تصویری منصفانه و غیر متعصب ستودنی است و نقشی که تصویرسازی فوق العاده وی در شکستن دیوار بین جامعه و “مردان ناشناخته” دارد قابل نادیده انگاردن نیست. درگیر شدن احساسی “شهاب8” نیز اگرچه ممکن است برای کسی در موقعیت او ضعف عملکردی به شمار آید همانطور که خود وی نیز در گزارشی که ارسال نمی کند خود را شایسته ی ادامه ی ماموریت نمی داند اما در عین حال بیانگر همان عنصر یکتای آفرینش است، عشق. وهیچ تصویری از این زیباتر دل را نمی نوازد.
ولی باید به این کارگردان محبوب سینمای بعد از انقلاب خالصانه هشدار داد که در تلاش برای برچسب “دولتی” نخوردن و روشنفکری- عاملی که می توان آن را منشا تزلزل وی در پیام رسانی شفاف دانست – زیاده روی نکند. فراموش نکردیم “مخملباف” را!
یکشنبه 21 مارس 10 | 22:46
رنگارنگی به رنگ ارغوان
اقدام “شهاب 8” به حذف خود هیچ سنخیتی با صحنه های نماز خواندن وی ندارد چه آنکه اقدام بدون دستور وی به ورود به خانه ی ارغوان و قصد کشتن وی نیز قبح کمتری ندارد و یا چادر پوشیدن ارغوان در صحنه ای که “شهاب 8” در حال ترک “بلوط” است انسان را دچار کج فهمی می کند. علاوه بر همه اینها حضور “فلق 3” در سکانس آخر فیلم بزرگترین علامت سوال جلوی نیت کارگردان از ساخت فیلم است…
اخرین اخبار
- افزایش محدودیتهای متا بر انتشار اطلاعات پیش از انتخابات آمریکا
- معرفی ۵ بازی آنلاین موبایل در سال ۲۰۱۹
- معرفی ۵ بازی برتر در زمینهی دعوای دسته جمعی برای موبایل
- تنوع هتل و هتل آپارتمان برای رزرو در مشهد مقدس
- باورهای غلط درباره دندانپزشکی زیبایی
- یک هدیه تبلیغاتی از جنس آرامش و لذت !!
- ترفندهای کاربردی برای تعمیر یخچال و فریزر
- چرا خرید نهال به صورت آنلاین شامل تخفیف می شود ؟
- ۱۰ توصیه برای بهینه سازی مطالب سایت مانند یک سئوکار حرفهای
- زیباکنار به سمت ویلاهای پیش ساخته میرود
- تو رو خدا لختتر نشو!
- جعبه پیتزا و درآمد خوب فعالان این حوزه
- در مورد لکسوس NX چه میدانید؟
- سویق خوب از کجا بخریم؟
- بررسی چند بانک برتر تست ریاضی تجربی
- معرفی انواع لایت باکس تبلیغاتی
- چرا باید شارژ آپارتمان پرداخت کنیم؟
- ۸ مزیت خرید هاست حرفه ای برای کسب و کار شما
- اهمیت استفاده از تریلی تراکتور
- مجتمع فنی تهران نمایندگی انقلاب
پربازدیدترین
Sorry. No data so far.
Sorry. No data so far.