تریبون مستضعفین- 1-آذر نماد در صحنه بودن و اعتراض و حضور جنبش دانشجویی مقابل استکبار و نهاد جهانی ظلم و بیعدالتی آن هم در اوج خفقان است . اتفاقی که 16 آذر 1332 نماد بیداری مردم و دانشجویان و به عنوان پیش روان بدنه ی مردم بود .
2-بزرگداشت این روز، روی کرد تشریفاتی، تزیینی و بیلان کاری به سبک روزهای پژوهش و کتاب، نیکوکاری، پدر، مادر، دفتر، جوان … به صورت اقدامی برای حل عذاب وجدان در آن حوزه ی مشخص گردیده است .
3-واقعیت دیگر این است که 16 آذر یک واقعهی واکنشی و بعد از از دست دادن صحنه ی اصلی است، قیامی واکنشی در غیر زمان خود که گرچه کشته هم داده و این کشتهها شهید هستند، اما از جنس قیام عاشورا نیست، از جنس قیام توابین است .
4-مدل برخورد ما با 16 آذر از سنخ اصل این واقعه است، یک سال تمام را رها می کنیم و در غیر وقت خود برای حل کردن وجدان درد حاصل از عدم عمل به تکلیف، اقدامی واکنشی می کنیم، که غالبا هم برای واکنش مقابل حضور نیروهای فریب خورده، عمال استکبار و .. است . و اساسا نگاه غالب به جنبش دانشجویی نیروی واکنش سریع برای معضلات و بحران های این چنینی است .
5-اما نگاه امام حاکی از مدل دیگری است، کما این که خود او هم با به دریا ریختن ملاحظات موجود، معادلات را برهم زد . امام در 2 آذر 67 در تبیین تشکل آرمانی خویش، مبارزه با تحجر، پول پرستی و اشرافیت، باز شناسی و ارائه ی جهارچوبهای اصیل اسلام ناب، تفکر برای تشکیل حکومت بزرگ اسلامی، میعادگاه پابرهنگان و مستضعفین بودن، کانون مقابله با شرق و غرب زدگی وانحراف دانستند و اشاره کردند اگر بر كشورى نواى دلنشين این تفکر (تفكر بسيجى) طنين انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد و الّا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند. و براساس این تفکر و چارچوب فکری دشمنان جبههی حق از اشراف و مستکبرین تا تحجر و دین راحت طلب و اسلام آمریکایی و خط سازش، آنچنان آماج حملات جبههی حق قرار میگیرند که به انفعال کشیده شوند. و گرنه باید منفعلانه منتظر حادثه ها ماند.
6-اگر بازگشت به این آرمانها، بازشناسی صحیح چارچوب های اسلام ناب و منظومهی دقیق آن و مرزهای اسلام ناب و اسلام آمریکایی صورت بگیرد، بازگشت به مردم و جامعه و مستضعفین و پابرهنه ها و تریبون آن ها شدن تحقق بیابد. و تفکر جهانی داشتن و به صورت سامان مند به دنبال تحقق حکومت بزرگ اسلامی باشند و ایستادگی در مقابل هر گونه شرق و غرب زدگی (و لو پنهان و در قالب حمله به غرب با مدل غرب) تحقق بیابد و همه ی این ها به تعبیر مقام عظمای ولایت با تکاپوی امیدوارانه و مومنانه برای این آرمان ها همراه شود، آن گاه جوان دانشجوی مسلمان در کانون بیداری و الهام بخشی قرار خواهد گرفت و مدام در حال یورش و تهاجم به دشمن خواهد بود. و نزدیک تر از همه به ولایت، نه تنها منویات او را تحقق خواهد ساخت که نظیر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و انجمنهای اسلامی چند سال اول انقلاب، معادلات جهانی را بر هم خواهد زد، که به تفسیر حضرت روح ا… «به فکر نگه داشتن وضع موجود نباشید، بلکه به فکر رهایی از بردگی و یورش به دشمنان باشید، که عزت و حیات در سایه مبارزه است،…هميشه با بصيرت و با چشمانى باز به دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد كه اگر آرام گذاريد، لحظهاى آرامتان نمىگذارند .»
7-اگر همه ی این ها محقق بشود به جای شرایط امروز تشکل ها و حرکتهای معدود و محدود و نمایشی دانشجویی، جنبش دانشجویی خواهیم داشت و دیگر به بزرگداشت دوپینگی، تشریفاتی و نمایشی برای دانشجو و جنبش دانشجویی و سخن گفتن و قلم فرسایی از ضرورت و اهمیت آن، نیاز نخواهیم داشت. و به جای قیام به سبک توابین، در صحنه های کربلایی حاضر خواهیم بود. که به تعبیر مقام عظمای ولایت هر کاری اگر در زمان خویش انجام نگیرد دیگر اثر خود را نخواهد داشت.
هوالحیّ
سلام
اگر جنبش عدالتخواهی حرکتی مانند جمعیت امام علی (ع) را در کنار سایر فعالیت های خود انجام دهد قدم بزرگی در عمل به تکلیف برداشته است. دانشجویان بسیاری هستند که بخواهند بخشی از درآمد ماهانه خود را به مستمندان اختصاص دهند. من هرگز جذب جمعیت امام علی(ع) نشدم چرا که همیشه به نظرم چیز مهمی کم داشت و آن هم دغدغه نسبت به مسائل سیاسی و پرونده های فساد اقتصادی بود. من به جمعیت امام علی مشکوکم و ترجیح می دهم چنین فعالیتی در دل جنبش عدالتخواهی شکل بگیرد. مطمئن باشید دانشجویان استقبال می کنند.
متشکرم