سه شنبه ۲۳ تیر ۹۴ | ۱۶:۳۹

قاچاق کالا به دلیل فقدان استاندارد

کارشناسان و صاحب‌ نظران نشست تخصصی «نشست تخصصی کالاهای قاچاق ایرانی در افغانستان»، به ضرورت رتبه‌بندی شرکت‌ها از سوی سازمان توسعه و تجارت تاکید داشتند و عدم استانداردسازی را بستر ورود کالاهای قاچاق دانستند.


خبرگزاری فارس: قاچاق کالا به دلیل فقدان استاندارد/ لزوم رتبه‌بندی شرکت‌ها/ قاچاق هیدروکربن برای داعش/ وجود شرکت‌های بازار خراب‌کن در میزگرد اقتصادی با موضوع «فرصت‌ها و موانع توسعه اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان» که با حضور کارشناسان اقتصادی ایران و افغانستان برگزار شد، کارشناسان «قاچاق کالا» را به عنوان اصلی ترین چالش اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان دانستند و خواستار مقابله با آن شدند.

در بخشی از نشست کارشناسان با اشاره اینکه تجارت ایران و افغانستان به صورت سنتی است، بیان کردند که این تجارت از طریق روش های بانکی انجام نمی شود و مشکلات بخصوصی را دارد.

کارشناسان به برنامه‌های بلند مدت ایجاد خط ریلی در افغانستان اشاره داشتند و اینکه توسعه بندر چابهار برای تجارت بین کشور ایران، افغانستان مراحل نهایی خود را طی کرده است و در صورت امضای موافقت نامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان، این مسیر برای صادرات و ایجاد ترانزیت در دستور کار قرار می‌گیرد.

برگزاری کمیسیون مشترکی بین ایران و افغانستان از مباحثی بود که کارشناسان از برگزاری آن در مرداد ماه سال 94 خبر دادند و اینکه قرار است که در این کمیسیون اهداف و برنامه‌های اقتصادی به صورت عملیاتی بین دو کشور مطرح و مسئله صادرات سوخت، ترانزیت و موارد مهم دیگر در این کمیسیون مطرح شود.

همچنین مشکلات حقوقی و چالش‌‌های اقتصادی برای صادرات کالا به افغانستان موضوعی بود که کارشناسان توافق نظر داشتند که باید برنامه‌های مدونی در این رابطه تعیین شود و راهنمایی‌های بیشتری صورت گیرد.

وجود کالای تقلبی مشابه ایران در افغانستان یکی دیگر از مشکلات اقتصادی که کارشناسان به آن اشاره داشتند و با بیان اینکه تدابیری که در این زمینه اندیشیده و خواستار مقابله با آن به ویژه ثبت کالا ها برای جلوگیری از قاچاق شدند.

به منظور بررسی مهمترین چالش صادرات ایران به بازارهای افغانستان یعنی قاچاق کالا در کشور افغانستان، نشست تخصصی دیگری با حضور کارشناسان و فعالان تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان برگزار شد.

در این نشست «علیرضا مرادی» کارشناس اقتصادی ستاد افغانستان، «عباس دمرچلی» کارشناس مسائل تجاری، «سید علی جعفری» فعال تجاری و اقتصادی افغانستان حضور داشتند و با مطرح کردن موضع قاچاق کالا و موانع پیش روی تاجران ایران و افغانستان راهکارهای در این رابطه ارائه نمودند.

در این نشست پیامدهای قاچاق کالاهای ایرانی در افغانستان و نقش نهاد های دولتی و خصوصی جهت حمایت از تاجران مورد بررسی قرار گرفت.

***مشروح این نشست به شرح زیر است***

در ابتدای این نشست علیرضا مرادی کارشناس اقتصادی ستاد افغانستان وزارت خارجه، موضوع قاچاق کالاهای ایرانی در افغانستان را مسئله مهمی دانست و اظهار داشت: تاثیر مسائل سیاسی افغانستان در قاچاق کالا های ایرانی یکی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا به نتایجی در این زمینه دست یافت.

تعلیق فعالیت های اقتصادی با روی کار آمدن دولت وحدت و ملی

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با تشکیل دولت وحدت ملی تغییراتی را از بعد داخلی و خارجی در اقتصاد افغانستان شاهد بودیم،این مسئله بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشورهای خارجی را تحت‌الشعاع قرار داد و منجر به تعلیق برخی فعالیت های اقتصادی شد.

وی با اشاره به نقش وزارت امور خارجه در توسعه اقتصادی دو کشور، گفت: بحث امنیت و حمل و نقل در امور ترانزیت مهم‌ترین چالش در فعالیت های اقتصادی افغانستان است.

مرادی در ادامه افزود: میزان حملات ترویستی در افغانستان در سال های اخیر به میزان 60 درصد افزایش یافته است، همچنین در رابطه با بحث امنیتی و اقتصادی به ویژه بحث گمرکات گام‌های موثری برداشته شده است.

عدم برآورده شدن انتظارت تجار ایرانی و افغانستانی

کارشناس اقتصادی با انتقاد از عدم برآورده شدن خواسته‌های تجار افغانستانی، بیان کرد: این انتظارات حتی در رابطه با تجار ایرانی نیز برآورده‌نشده است.

وی با بیان این که مانیفست اشرف غنی ریاست جمهوری افغانستان توسعه همکاری بین دو کشور ایران و افغانستان است، عنوان کرد: بین دو کشور ایران و افغانستان امتیازات ویژه ای از جمله ویژگی‌های قومی و مذهبی مشترک وجود دارد.

مرادی با اشاره به مذاکره با مسئول گمرک افغانستان و توافق بر کنترل مرزهای سه استان ایران، تصریح کرد: در کشور افغانستان زیر ساخت توسعه اقتصادی وجود ندارد و تدابیری اندیشیده شد که کارشناسان افغانستان در گمرک ایران آموزش ببیند، همچنین با تجهیزات مرزی دو کشور نسبت به ورود کالای قاچاق مبارزه شود.

پروژه توسعه خطوط ریلی در افغانستان

این کارشناس اقتصادی، توسعه خطوط ریلی در افغانستان را از پروژهای مهم دانست و خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن خواف، هرات و سنگان فاز یک و دو آن با اتمام رسیده است و فاز سه آن هم در حال اتمام است، فاز چهار این پروژه نیز با تعهد شرکت ایتالیایی در حال انجام است که منجر به اتصال راه آهن قطار شمال به جنوب و تکمیل ترانزیت به آسیای میانه می شود و به این طریق تجارت در افغانستان رونق می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت بحث ورود قاچاق کالا در افغانستان و آسیب شناسی در این رابطه، بیان کرد: اقتصاد افغانستان بر پایه اقتصاد سنتی است و باید ریسک‌های این اقتصاد سنتی را پذیرفت و مشکلات آن را مدیریت کرد.

ضرورت رتبه بندی شرکت ها از سوی سازمان توسعه و تجارت

مرادی چالش دیگر در اقتصاد افغانستان را تقلب برند کالا دانست و خاطرنشان کرد: از سازمان توسعه و تجارت انتظار می رود که شرکت ها و سازمان ها را با هر توانایی رتبه بندی کند تا از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود.

این کارشناس اقتصادی، کیفیت کالاهای ایرانی در افغانستان را همتای کالاهای داخل کشور ایران ذکر کرد و گفت: دفاتر تجاری در افغانستان وجود ندارد و شبکه توزیع پخش کالا در افغانستان به صورت سنتی است.

ایجاد هولوگرام برای بالا بردن ضریب امنیت کالا

وی با اشاره به توزیع کابل‌های تقلبی ایران در کشور افغانستان، تصریح کرد: برای ضریب امنیت این کالاها باید دارای هولوگرام باشد، موضوعی که در دنیا هم رایج است.

مرادی در رابطه با مرزهای باز در کشور افغانستان، گفت: در منطقه «مرز دیورند» بین دو کشور پاکستان و افغانستان هیچ کنترلی نیست و برای همین قاچاق کالا صورت می گیرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر نقش و اهمیت فعالیت گسترده سازمان توسعه تجارت، خاطرنشان کرد: ارتباط تجار ایرانی با بخش خصوصی مغفول مانده است و باید به آن بهاء بیشتری داد.

تمرکز تجارت در شرق و جنوب افغانستان

وی با اشاره به تجارت عمده تاجران بین استان خراسان رضوی و ایالت هرات به دلیل نزدیکی مسافت، اظهار داشت: تمرکز تجارت در شرق و جنوب افغانستان است و علاقه مندی هم در این زمینه وجود دارد اما اهداف بلند مدت تبیین نشده است.

مرادی ایجاد هولدینگ را برای ثبت کالاها و مواد شوینده ضروری دانست و افزود: در بحث صادرات شوینده بهداشتی اگر هولدینگ ایجاد شود، کالاها به ثبت برسد و دفتری برای توزیع وجود داشته باشد از سوء استفاده تجار ایرانی و افغانستانی جلوگیری می‌شود.

ورود قاچاق کالا به دلیل عدم استاندارد سازی

کارشناس اقتصادی، با انتقاد از عدم اجرای این اقدامات، اظهار داشت: شکایت هم از جانب تجار ایرانی و هم تجار افغانستانی است و به دلیل عدم استاندارد سازی بستر ورود قاچاق کالا وجود دارد.

در ادامه این نشست عباس دمرچلی کارشناس مسائل تجاری با بیان اینکه بیشتر فعالیت‌های شرکت «مغان» بر روی پروژه‌ها است، بیان کرد: ظرفیت تولیدی این شرکت در عسلویه و به ویژه در پروژه‌های ملی است.

وی اظهار داشت: ما انتظار داریم که سیاست کلان کشور به گونه‌ای باشد تا با ایجاد ظرفیت توانمندسازی تولید و آشنایی با پروژه های گوناگون موانع پیش رو را برطرف سازیم.

مانع تراشی برخی کشورها برای توسعه زیر ساخت ها

کارشناس مسائل تجاری با بیان اینکه از سوی برخی کشورها موانع جهت اجرای زیر ساخت‌های را داریم، گفت: این کشورها رو در رو با ما هستند و تحریم های را علیه ما اعمال کردند.

دمرچلی گفت: برای جلوگیری از قاچاق کالا ثبت برند تنها کافی نیست و کالا های تقلبی مشابه‌ای توسط افراد سودجو تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

 عدم فرهنگ سازی استفاده کالای با کیفیت در بازار سنتی

وی با بیان اینکه فرهنگ کالای با کیفیت در باز سنتی وجود ندارد، اذعان داشت: در بازار سنتی بر روی کالای تقلبی حساسیت کمتر است و برای مردم فرهنگ سازی نشده‌است.

کارشناس مسائل تجاری با اشاره به نظام حقوق قضایی در دفاع از اصل بودن برند، افزود: باید در رابطه با استفاده از کالای اصل و جلوگیری از استفاده کالای بی کیفیت با قیمت ارزان تر فرهنگ سازی شود.

دمرچلی در رابطه با چالش بزرگ کالای قاچاق در عراق گفت: کابل‌های تقلبی که در بازار عراق بود کیفیت نازلی داشت، این کالاهای تقلبی 60 درصد آتش سوزی را افزایش می‌داد.

توانمندی ایران در عرصه صنعت کابل سازی

وی با بیان اینکه ایران در صنعت کابل و سیم سازی، تجربه و سواد لازم است، گفت: ما به توانمندی خود در ساخت این کالا افتخار می‌کنیم.

مرادی در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت رقابت تجاری و شناخت صحیح از آنها، گفت: در هر فعالیت تجاری تجار ایرانی باید رقبای خود را در منطقه به خوبی بشناسند و در این رابطه سرمایه گذاری کنند.

 برای مقابله با کالای بی کیفیت شرکت ها رتبه بندی شود

 وی با اشاره به موفقیت شرکت «ال‌جی» در شبه قاره گفت: این شرکت با تولید محصولات سرمایشی در منطقه اهداف خود را به درستی اجرا نمود، اقدامی که ما برای رقابت انجام ندادیم.

وی با بیان اینکه اگر ضعفی در معرفی کالاهای ایرانی وجود دارد، مسئول آن وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد و دارایی است، بیان داشت: زمانی که بخش توسعه تجارت افغانستان به دلیل مسائل حقوقی به تعلیق درآمد و هر دو طرف پروژه متضرر شدند.

مرادی با اشاره به اینکه در قبال عدم اجرای تعهدات حتی در حد یک شکواییه هم به نتیجه نرسیدیم، اظهار داشت: اقتصاد سنتی دولت وحدت ملی ضعف حقوقی دارد و دولت افغانستان مورد تایید پارلمان این کشور نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که با اجرای پروژه‌های بزرگ در صادرات انتقال صنعت برق گام بزرگی برداشته شده است، اظهار داشت: وزارت نیرو اطلاعات دقیق تری از آمار صادرات این این پروژه ها دارد.

برای مقابله با کالای بی کیفیت شرکت ها رتبه بندی شود

وی با اشاره به صادرات کالای بی‌کیفیت رتبه بندی شرکت های صادر کننده بار هر توانی را لازم دانست و تصریح کرد: این امر توجه جدی مسئولان گمرک، وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت را می طلبد.

مرادی اصلاح قوانین اقتصادی را ضروری دانست و بیان کرد: بخش توسعه روابط تجاری در رابطه با انتقال سوخت از شمال افغانستان و غرب نیاز به کمک مسئولان دارد.

<pبازنگری قوانین قرنطینه و عدم اجازه ورود کالای افغانستانی

این کارشناس اقتصادی در رابطه با موضع بازنگری قوانین قرنطینه و عدم اجازه ورود کالای افغانستانی، یادآور شد: در بحث خشکبار و موارد غذایی قانونی وجود ندارد و اجازه ورود این کالاها داده نمی شود، در صورتی که رقابت در این زمینه امری بدیهی است.

وی با اشاره به استاندارد سازی مرز ورودی سه استان ایران از سمت افغانستان، یادآور شد: در سال گذشته «پل میلک» مرز استان سیستان و بلوچستان با افغانستان و همچنین بهترین پایانه ترانزیت در «دوغارون» افتتاح شد.

افغانستان در رابطه با آب هریرود پاسخگو نیست

مرادی با اشاره به موضوع آب در اهداف سیاست خارجه با افغانستان، عنوان کرد: طرف افغانستانی حاضر به پاسخ گویی در رابطه با آب «هریرود» نیست و وقتی که در رابطه آب رودخانه «هیرمند» صحبت می‌شود، بحث سد دوستی بین ترکمنستان را مطرح می‌کنند و اینکه در این رابطه با آنها مشورت نشده است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با توسعه روابط اقتصادی ثبت برند کالای قاچاق را مهم دانست و خاطرنشان کرد: ضریب امنیت کالا در منطقه می‌تواند بیش از 40 – 50 درصد مشکلات را حل کند.

تولید کابل های غیر استاندارد در زیر پله‌ها

در ادامه نشست، دمرچلی با بیان اینکه راه شناختی برای کابل تقلبی از اصل بدون آزمایش وجود ندارد، بیان کرد: روی کابل‌ها روکش نهایی وجود دارد و قابل تشخیص نیست، این کابل های بی‌کیفیت بدون استاندارد در زیر پله‌ها ساخته می شود.

فرهنگ سازی توجه به برند کالا توسط مصرف کننده

 کارشناس مسائل تجاری با تاکید بر اینکه استفاده از کالای با کیفیت باید همانند قوانین راهنمایی و رانندگی و بستن کمربند ایمنی جا بیفتد، خاطرنشان شد: اجرای قوانین ضامن عدم تخلف است و ما ضرر هنگفتی را بابت تولید کالای تقلبی در افغانستان داده ایم.

تشخیص کابل اصل از تقلبی در آزمایشگاه افغانستان

وی با اشاره به آشنایی با «دکتر حیدر» یکی از مسئولان کشور افغانستان،گفت: به هنگام آشنایی با وی توانستم با اثبات کابل اصل از کابل تقلبی در دانشگاه تکنولوژی کیفیت کابل ترکیه را زیر سوال ببرم، چرا که مصرف کننده از میزان آلیاژ استفاده شده در کابل اطلاعی ندارد و میزان آلیاژ به کار رفته در کابل از طریق آزمایش تعیین می شود.

دمرچلی اظهار داشت: این آزمایش در حالی آنجا شد که دولت و سفارت خانه در جریان آن نبودند و به نوعی کار خودجوشی بدون حمایت دولت و سفارت خانه صورت گرفت.

کارشناس مسائل تجاری با انتقاد از منطق و اندیشه گروهی به نام «پول گرایان» گفت: منطق آنها تولید کالای ارزان و بی کیفیت به منظور برطرف ساختن نیاز مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه در پروژه های پل سازی شهری از میلگرد فلزی استفاده می‌شود که قابلیت خورندگی دارد، عنوان کرد: بعد از اینکه میلگرد خاصیت خورندگی پیدا کرد، بتن پوک می‌شود و استحکام خود را از دست می دهد.

استفاده از میلگرد استاندارد در پل ها جهت مقاوم سازی

دمرچلی با اشاره به بحث مقاومت سازی پل‌ها گفت: در دنیا از دهه 90 میلادی به بعد در بنای سازه ها از نوعی میلگرد کامپوزیتی استفاده می‌شود که یکه خوردگی ان به یک چهارم می‌رسد و این میلگرد مورد تأیید کارشناسان برای استفاده در سازه‌ها است.

کارشناس مسائل تجاری افزود:  بحث توسعه اقتصادی پیچیده است و برای اینکه علمی و نهادینه شود باید تلاش‌های فراوان در این رابطه صورت گیرد.

فرهنگ سازی توجه به برند کالا برای مصرف کننده

وی در رابطه با اینکه برند با مصرف کالا داری ارتباط مؤثر و تنگاتنگی است، گفت: کارکرد برند فرهنگ سازی برای استفاده از کالای با کیفیت است، به عنوان مثال برند «سونی» بر روی فرهنگ ما کار کرده است و بازار مناسبی را در بین مصرف کنندگان به دست آورده است.

این فعال تجاری دادن یارانه از سوی دولت به تاجران را مهم دانست و اظهار اشت: صادر کننده ترک به راحتی این یارانه را دریافت می‌کند، در صورتی که دولت آنرا به ما نمی‌دهد این کار همانند کلاف در هم پیچیده می‌شود.

سید علی جعفری فعال تجاری و اقتصادی افغانستانی در ادامه نشست در رابطه با بحث قاچاق کالا در افغانستان گفت: ریشه بحث قاچاق کالا در صادرات است، در شهر کابل کالای پاکستانی با قیمت پایین‌تر در رقابت با کیفیت کالای ایرانی و با سود و کیفیت پایین تر وارد بازار می شود.

 تولید کالای تقلبی چین و پاکستان به درخواست تجار افغانستانی

این فعال تجاری با اشاره به قاچاق کالا توسط شرکت های پاکستانی، بیان کرد: شرکت پاکستانی و چینی با تولید کالای تقلبی به درخواست تاجر افغانستانی اقدام به تولید می کنند و این برای شرکت ایرانی صرف نمی کند. وی در رابطه با دریافت رشوه از سوی برخی مسئولان افغانستانی و عدم آشنایی شرکت های ایرانی برای ثبت برند، گفت: این هزینه ها بابت دادن رشوه حتی برای افغانستانی ها شایع است و مسله عجیبی نیست.

جعفری با بیان اینکه برخی شرکت‌ها در مشهد برای تجار افغانستانی نقش واسطه را دارند، اظهار داشت: این شرکت‌ها برای این که سود بیشتری را داشته باشند کالای دیگری را جایگزین می‌کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش خرید پودر «دریا» در افغانستان، گفت: بعد از بررسی‌ها مشخص شد که میزان صادرات پودر دریا به کمتر از 10 در صد رسیده است و پودر مشابه دریا با مواد اکتیویته به قیمت مناسب‌تری توسط «پیله وران» در بازار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه شدت کالای قاچاق در شهرهای هرات، هلمند و مزار شریف بیشتر است، تصریح کرد: به دلیل نبودن نماینده در این شهرها کالای  تقلبی در این شهر‌ها وارد می شود.

مرادی در ادامه نشست با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی، گفت: ایشان در آغاز سال نو فرمودند که اگر بحث اقتصاد مقاومتی درحد 30 درصد هم اجرا شود بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

قاچاق هیدروکربن برای شرکت‌های داعشی

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قاچاق سوخت برای شرکت‌های داعشی گفت:  قاچاقچیان هیدروکربن را از «شازند» برای مصرف داخلی به آن سوی مرز می برند که توسط داعش خریداری می شود.

وی با اشاره به اهمیت استاندارد سازی صادرات و نقش گمرک، افزود: وزارت صنعت و معادن، گمرک و سازمان توسعه تجاری در رابطه با این استاندار سازی نقش دارند و کمیسیون اقتصادی باید روی آن کار کند.

مرادی در رابطه با مشکل ترانزیت کالا و احیای جاده ابریشم گفت: شاکله جاده ابریشم در دست ایران و افغانستان است و با ایجاد با زیر ساخت ها این مشکلات قابل حل است.

شرکت‌هایی که بازار خراب‌کن صادرات ایران هستند

جعفری در ادامه نشست با اشاره به شیوه‌های گوناگون صادرات در افغانستان، گفت: شرکت‌های که با رعایت اصولی از جمله ثبت شرکت و نمایندگی و برند فعالیت می‌کنند با مشکلی برخورد نمی‌کند و در صورت برخورد با مشکل، قابل کنترل است اما برخی شرکت‌ها که محصول آنها در ایران شناخته شده به دنبال افزایش نقدینگی هستند و به صورت مقطعی با ایجاد نرخ قیمت پایین در افغانستان بازاری را ایجاد می کنند و راه اصولی را طی نمی کنند و بعد از مدتی بازار خراب کن کشور ایران می شوند.

وی با اشاره به خدمات قوی شرکت‌های فنی مهندسی در افغانستان توسط شرکت‌های ترکی، آلمانی آمریکایی، گفت: ایران دارای جایگاه پایین و ضعف بازرگانی است و دلیل آن عدم استفاده از خدمات مشاوره  فنی مهندسی است.

این فعال اقتصادی افغانستان با بیان اینکه رقابت خدمات مهندسی افغانستان صنعت پیشرفته‌‌ای را می‌طلبد، خاطر نشان کرد: افغانستان صنعت پشرفته ای در بخش خدمات فنی مهندسی ندارد و  ایران می‌تواند بازار خوبی را در افغانستان ایجاد کند.

جعفری در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: علت قاچاق کالا در افغانستان خود شرکت‌ها هستند، به این دلیل که با دید بلند مدتی به بازارهای اقتصادی نگاه نمی‌کنند و تنها برای مدت کوتاهی قصد فروش کالاها را دارند.

ضرورت برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت

دمرچلی در ادامه نشست گفت: صادرات تنها منحصر به تولید کننده نیست و عوامل دیگری در این راستا تاثیرگذار هستند.

کارشناس مسائل تجاری با اشاره به کتابی از «نواز شریف» در رابطه با توسعه بازار پاکستان، عنوان کرد: اگر یک ماشین آلات مدرن آلمانی را به ایران و پاکستان بیاوریم برای رسیدن به موفقیت کافی نیست و برای موفقیت برنامه ریزی لازم است و در کشورهای جهان سوم هماهنگی برای انجام کارها لازم است.

وی با بیان اینکه پایه‌های تئوری برای رسیدن به موفقیت تاثیرگذار است، اظهار داشت: برنامه توسعه در رژیم طاغوتی در سال 27 تا سال 34 شمسی توسط یکی آمریکایی نوشته شد و در حالی که این برنامه ها 30-40 درصد برای رسیدن به موفقیت فاصله ایجاد کرد، تکنوکرات ها بعدها ما را مورد حمله قرار دادند.

نظام تبلیغاتی کشور ما ضعیف است

دمرچلی با تاکید بر این که نگاه‌ها باید به مساله اقتصادی هماهنگ باشد، ابراز کرد: باید در این رابطه کار شود و نظام تبلیغات اقتصادی صحیح صورت بگیرد.

این  کارشناس مسائل تجاری با انتقاد از جنایت‌های کشورهای غربی و مظلوم نمایی در برابر گناهانشان، گفت: غرب نظام تبلیغاتی قوی دارد، در سقوط هواپیمایی که یک بیمار افسرده منجر به سقوط هواپیما شد غرب این اقدام را تروریستی نمی‌داند در حالی که به هر وسیله‌ای سعی دارد دیگر اعمال مسلمانان را تروریستی جلوه دهد.

وی با بیان اینکه مسلمان عاطفی و مخالف اقدامات تروریستی هستند، بیان کرد: ما همانند دنیای غرب نظام تبلیغاتی نداریم و نظام تبلیغاتی ما ضعیف است.

استفاده کارشناسان در بخش صادرات کشورهای خارجی

دمرچلی با انتقاد از نبود کارشناس تجاری با تجربه برای صادرات در کشورهای خارجی، گفت: باید در ایجاد نقش اراده جمعی تلاش‌هایی صورت گیرد تا همگرایی برای برای پیشرفت  بوجود آید.

کارشناس مسائل تجاری با بیان اینکه ضعف‌های صادرات را نمی توانیم کتمان کنیم، بیان کرد: همه ما با هر توانی واجد ارزش هستیم و باید بستر کارشناسی و نیازسنجی انجام شود و امیدوار به برنامه های اجرایی بود.

مرادی در رابطه با اشاره به جمع بندی مطالب این نشست گفت: ما باید داری وحدت و روحیه باشیم و در این رابطه نباید نامید شویم و علی رغم اینکه شش ماه  است که واسطه تجاری در سفارت خانه ایران در افغانستان نداریم نباید نسبت به این مسائل نامید شد و از ادامه کارها بازماند.

مشکلات اقتصادی قابل حل است

این کارشناس اقتصادی استفاده از تمام توان دستگاه ها و استانداردسازی را مستلزم رقابت دانست و بیان کرد: با وجود مشکلات می توان گره های سخت را باز کرد و مشکلات را حل کرد.

جعفری در ادامه نشست گفت: وزارت بازرگانی مسئول وحدت رویه برای انجام صادرات شرکت ها هستند و در افغانستان توسعه تجاری و وحدت رویه نداریم.

تفاوت شرکت‌های صادراتی با شرکت بازرگانی

این فعال تجاری افغانستان با تاکید بر تشکیل شرکتهای صادراتی در افغانستان، اظهار داشت: فعالیت شرکت صادراتی با بازرگانی متفاوت است، شرکت صادرات کار تجارت انجام می‌دهد و شرکت تولیدی دانش تجارت را ندارد و دانش آن منحصر به تولید است و ضمانتی برای دادن خدمات بهتر را ندارد.

وی با بیان اینکه وقتی شرکت صادراتی شکل می‌گیرد خدمات بازرگانی بهتری را به نسبت شرکت تولیدی انجام می‌دهد، گفت: با تشکیل شرکت صادراتی کالای ایرانی پرزنت می‌شود و کار ثبت برند خدمات را بهتر انجام می‌دهند و واسطه ها از سر زاه شرکت‌های صادراتی برداشته می‌شود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: