یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴ | ۱۱:۰۴
استاد حسن رحیم پور ازغدی:

صنعت و تکنولوژی جزئی از علم دینی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سرمایه داری حاکم بر غرب همانند تفکر نمرود و قارون است که براین اساس اعتقاد داشتند که باید تا جایی که امکان دارد طبیعت و عالم را غارت کرد و برای آنها حقوق دیگران معنایی نداشت و این در حالی است که اسلام با این منطق مخالف است.


حسن رحيم پور ازغدي حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز 24مرداد در جمع دانشجویان دوره خط امام در مسجد امام رضا (ع) دانشگاه فردوسی مشهد به مقایسه بین علوم مختلف و نگاه اسلام به پیشرفت و تکنولوژی و بایسته های جامعه دینی پرداخت.

وی افزود: اعتقاد دارند صنعت و تکنولوژی از اساس محصول جامعه مدرن و پیشرفته است و جامعه دینی حتی الامکان باید غیر صنعتی باشد و در صورتی که توان صنعتی پیدا کند دیگر جامعه دینی نیست و سکولار خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که گروهی دیگر معتقدند که علم خداشناسی منافی مناسبات اجتماعی و علوم تجربی است و اهمیت ندارند و حقوق و اخلاق هم جزو علوم به شمار نمی روند، اظهار داشت: امام صادق (ع) در جواب این دو دسته می فرمایند خداوند این حق و امکان را به بشر داده است که راه رشد معنوی، عقلانی، اخلاقی و تکاملی به سوی خداوند را پیدا کرده و در این مسیر حرکت کند و از طرفی صلاح دین به اینست که راه و مسیر رشد همیشه باز باشد و به رشد معنوی، اخلاقی و عقلانی و تکامل به سوی خداوند به اصطلاح علم دین می گویند.

صنعت و تکنولوژی جزئی از علم دین
رحیم پور ازغدی با بیان این که باید عدالت مادی و معنوی در همه امور رعایت شود، گفت: صنعت و تکنولوژی جزئی از علم دین است و شناخت ابعاد ماده، شناخت خداوند و دلایلی که بر خلق اشیا وجود دارد نیز نوعی حس تجربی به شمار می آید.

وی در ادامه درک تجربه و حس را نیازمند عقل دانست و تصریح کرد: بدون عقل نمی توان دین داشت و تجربه و حس احتیاج به عقل دارد، البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تنها به کمک حس نمی شود خداوند را شناخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از کسانی که نه ماده شناس هستند و نه توانایی درک خداشناسی را دارند، متذکر شد: امام صادق (ع) در جای دیگر می فرمایند علم قدرت، حکمت و مغفرت تنها از طریق خداشناسی میسر می شود و در صورتی که این شناخت در باطن ما شکل نگیرد در شناخت علم خداوند موفق نخواهیم بود.

رحیم پور ازغدی افسردگی و ابتلا به انواع صفات ناشایست انسانی را دلیلی بر دور بودن انسان از معنویت دانست و بیان داشت: جوامعی که اخلاقی تر زندگی می کنند از آثار دنیوی مانند خشونت، افسردگی، دعوا و دروغگویی به دور هستند و درک بسیار خوبی نسبت به خداوند به دست می آورند.

وی اصلاح رابطه خود با خدا را مقدمه درک علم خداوندی دانست و اظهار داشت: دانشجویی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که با دائم ذکر بودن رابطه خود با خدا را اصلاح کرده و دیگر این که در حفظ حقوق دیگران و رعایت عدالت و رساندن امانت های امروز به آیندگان جانب انصاف را رعایت کنند.

عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی به دو دیدگاه متفاوت درباره نگاه به خداوند اشاره کرد و افزود: یک دیدگاه معتقد است طبیعت مادر ما می باشد و انسان حق تصرف در زمین را ندارد و تفکری دیگر بر این اعتقاد است که بشر باید به لذات جسمانی و خوش گذرانی های دنیایی و پیشرفت بپردازد که این نیز نوعی تفکر سکولار است که اسلام هر دوی اینها را رد می کند.

رحیم پور ازغدی اسلام را دارای منطق و رحمانیت دانست و گفت: اسلام معتقد است در زندگی بیماری و فقر نباید وجود داشته باشد و انسان براساس تعادل از علوم پایدار جهت رفاه خود استفاده کند و اگر در جامعه ای علم توسعه و پیشرفت در کنار علم عام با چاشنی روحیه اخلاقی و اجتماعی قرار گیرد محصولشعلم دینی خواهد بود که تنها به شرط رعایت نگاه توحیدی در آن موفقیت را به دست خواهد آورد.

وی ادامه داد: دیدگاه دیگر براین موضوع تکیه دارد که پیشرفت و سینما سکولار است که این دیدگاه هم نادرست است چرا که در این هنگام و با اعتقاد به این فرضیه، کفار بر ما مسلط می شوند و براساس استفاده از همین ابزار تکنولوژی سوار بر ملت ها خواهند شد.

سرمایه داری حاکم بر غرب همانند تفکر نمرود و قارون است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سرمایه داری حاکم بر غرب همانند تفکر نمرود و قارون است که براین اساس اعتقاد داشتند که باید تا جایی که امکان دارد طبیعت و عالم را غارت کرد و برای آنها حقوق دیگران معنایی نداشت و این درحالی است که اسلام با این منطق هم مخالف است.

وی با بیان این که اسلام بر تمدن سازی الهی و توحیدی تاکید دارد، بیان داشت: در حال حاضر دعوا بین فرهنگ و تمدن است چرا که تمدن بایستی تابع معارف الهی باشد و فرهنگ اگر تمدن سازی کند نباید نتیجه اش تنهایی خانواده ها و تغییر ارزش ها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبانی حکومت اسلامی در اندیشه امام (ره) پرداخت و اظهار کرد: درباره دانشگاه دو تفکر وجود دارد که یکی کاملا درست و دیگری بر پایه اشتباه استوار است چرا که یک تفکر معتقد است دانشگاه محل مدیحه سرایی و تملق بوده و دیگری بر این اعتقاد است که دانشگاه محل آموختن و تربیت است.

رحیم پورازغدی با بیان این که دانشگاهی که معنویت ندارد خطرناک است، بیان داشت: این انسانیت است که باید از دل دانشگاه خارج شود و اگر اجازه دهید عناصر کاذب و مکاتب انحرافی در دانشگاه نفوذ کنند از همان قدم اول کار را دچار خطا کرده اید پس مراقب باشید خطر ارتجاع به سراغ دانشگاه های ما نیاید.

دانشگاهی که معنویت ندارد خطرناک است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همان گونه که پزشک دزد و خائن نسبت به بیمار داریم به همان اندازه نیز افراد فاسد در محیط دانشگاهی وجود دارند که البته این نکته نیز قابل توجه است که به همین میزان نیز افراد صالح، متدین و معتقد در این دو حوزه فعالیت می کنند.

وی دانشگاه های ایران در جهان را بی نظیر دانست و گفت: ایران دارای شایسته ترین دانشگاهیان در جهان است؛ زیرا نمی توان در هیچ کجای جهان دانشگاهی پیدا کرد که تا به این حد فضای کار جهادی در آن دیده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به دوران شاهنشاهی و حکومت فاسد دوران قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: کل حکومت شاهنشاهی از دل دانشگاه بیرون آمد و بسیاری از مقامات حکومت شاه جزو دانشگاهیان بودند که تلاش داشتند مملکت را به ارزانی به بیگانگان بفروشند.

وی دادامه با تاکید بر این مطلب که دانشگاه و حوزه های علمیه مسؤول تربیت جامعه هستند، بیان داشت: هر فضیلتی که در جامعه دینی وجود دارد مدیون حوزه و دانشگاه است چرا که این مراکز انسان ساز هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به بررسی وقایع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دوران قبل و بعد از انقلاب با توجه به تربیت اشتباهی دانشگاهیان در مسیر اهداف استعماری در دوران طاغوت پرداخت و گفت: در آن زمان دانشگاهیان به گونه تربیت می شدند که همیشه وابسته به غربیان باشند و سعی دشمنان این بود که اقتصاد و فرهنگ را هر روز وابسته تر کنند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: