سه‌شنبه 18 آگوست 15 | 17:07

فرهنگ جعفری، فرهنگ خواب و خرافه نیست

مرتضی جوادی آملی گفت: جامعه نباید عقل روایت و فرهنگ عوامی را به خود راه دهد، بلکه باید با تعقل و عقلانیت با خرافه گرایی، وهم گرایی، داستانسرایی و خواب دیدنها مبارزه کرد.


مرتضی جوادی آملی  حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی واعظ جوادی در سخنرانی خود در مسجد امام صادق(ع) تهران با بیان اینکه مجالسی که به نام امامان بزرگوار ما منعقد است با مجالس دیگر قابل مقایسه نیست، بیان داشت: هر چند جسم مبارک ائمه، در بین سایر اجسام است و در بین مردم زندگی میکند، نفس پاک و زکیه امام هم در بین انفس و جانهای جامعه است، افعال آنها هم چنین است؛ آنها هم دارند نماز می خوانند، دارند روزه می گیرند، با مردم رفت و آمد می کنند، اما با دیگران قابل مقایسه نیستند، اینها آسمانی هستند که زمینی شدند، ما می رویم که بهشتی شویم آنها بهشت را ساختند و آمدند تا ما را بهشتی کنند، آن کسی که قسیم «جنّت و نار» است مالک «جنّت و نار» است او از آسمان واز طرف خدا می آید؛ علم او قدرت او احاطهٴ او نیز چنین است. این یارتها و صلواتها و درودهایی که برای امام بزرگوار ما هست نشانگر شخصیت آنهاست.

دکتر مرتضی جوادی آملی با بیان اینکه باید فرهنگ عمومی جامعه، براساس فرهنگ تخصصی و عالمانه شکل بگیرد، بیان داشت: در خصوص امامت یک شناخت تخصصی بین فرزانگان و عالمان دین داریم و یک شناخت عوامی داریم نه حتی عمومی! اگر جامعه به هوای اندیشمندان و متفکرانشان باشند فرهنگ عمومی براساس فرهنگ تخصصی شکل می گیرد که بسیار گوارا و عیز و محترم است؛ آن حوزه تخصصی به فضای عمومی می آید و همه بهره مند می شوند.

وی افزود: ولی گاهی اوقات فرهنگ عوامی بجای فرهنگ عمومی می نشیند و فرهنگ عوامی همین خرافه گریها و همین خواب دیدنها و همین قصه پردازیها و مانند اینهاست! اینها خوره فرهنگ عمومی است! جامعه رشید ما و بالغ و عادل ما با این فرهنگ عوامی باید مقابله کند تا فرهنگ عمومی او براساس فرهنگ تخصصی و عالمانه شکل بگیرد.

وی سپس به تبیین دیدگاه هایی که بین عالمان و اندیشمندان اسلامی در حوزه امامت وجود دارد پرداخت و اظهار داشت: عالمان و فرزانگان دین در حوزه امامت دو مقام و دو مرحله از بحث را ارائه می کنند؛ مقام اول و مرحله اولی از بحث مقام امامت عامه است، امامت عامه یعنی آن مقام، جایگاه و مرتبتی که اولاً موهبت الهی است، نه اکتسابی و وراثتی، کسی نمی تواند با تلاش و کوشش و درس خواندن و با مجاهدهای علمی و عملی به این جایگاه راه پیدا بکند.

جوادی ادامه داد: ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾ در این مقام امامان بزرگوار همه شریکند و امامان ما علمشان، اخلاقشان، منششان و روششان همه و همه الهی است؛ در این مقام کسی قابل قیاس با ائمه علیهم السلام نیست، این حوزه ها و دانشگاه ها که قابل مقایسه با امام صادق(ع) نیست. ما حرفهای زمینی می زنیم، ما حرف های دنیایی می زنیم اما در حوزه امام صادق(ع) جز سخن خدا و توحید الهی نیست.

وی تصریح کرد: در این مقام، ما باید تلاش کنیم تا هر چه بهتر حق مقام امام را بشناسیم، نه اینکه در فرهنگ عوامی زندگی کنیم و تا می گوییم امامت و ولایت، یک پارچه سیاه نصب کنیم و فکر کنیم امامت و ولایت یعنی همین!

دکتر مرتضی جوادی آملی در ادامه سخنان خود به تبیین جایگاه امامت خاصه پرداخته و بیان داشت: امامت خاصه یعنی هر امامی در دوران زندگی و حیاتش در شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی عصر و روزگار خودش چگونه عمل کرده، چگونه کار کرده و چه اتفاقی را در دوران حیات خودش رقم زده است.

وی افزود: علی ابن ابیطالب(ع) که می فرماید من حریص ترین انسانها به وحدت بودم! حق مسلم علی ابن ابیطالب در جریان فدک و در جریان خلافت برده شد، اما موضع و نظر والای علی ابن ابیطالب ۲۵ سال، برای وحدت جامعه اسلامی، اتحاد و انسجام جامعه اسلامی چنین است! تفرقه چقدر بد است، که علی ابن ابی طالب خلافت را فدای وحدت می کند و بر وحدت جامعه اسلامی اصرار می ورزد! هر کدام از این بزرگواران و امامان خاص ما در عصر و روزگار خودشان درخشیدند و ما باید امامت خاصه را هم تعلیم ببینیم تا فرهنگ عوامی نتواند جامعه را تحت الشعاع خودش قرار دهد و جایگزین فرهنگ عمومی متأثر از فرهنگ تخصصی شود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم عقلانیت در جامعه و جلوگیری از خرافه گرایی در دین، ابراز داشت: جامعه نباید عقل روایت و فرهنگ عوامی را به خود راه دهد، بلکه باید با تعقل و عقلانیت با خرافه گرایی، وهم گرایی، داستانسرایی و خواب دیدنها مبارزه کرد و فرهنگ اصیل جعفری را حاکم کرد. ما در فرهنگ جعفری خواب دیدن و خرافه و داستان امثال این حرفها را ندیدیم! هر چند این حرفها گاهی اوقات در ذهن مردم تسخیر میشود، اما عاقلان و فرزانگان بین عقل و جهل باید تشخیص دهند، باید احیای مکتب امام صادق(ع) در فرای دیگر و در سطحی دیگر را آغاز کنیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: