پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
چهارشنبه ۰۱ مهر ۹۴ | ۱۷:۵۰
حجت‌الاسلام زائری در اجتماع عاشورائیان اصفهان:

قدرت نرم یعنی شهرت عزاداری امام حسین در جهان

این فعال فرهنگی به روایت امام جواد علیه السلام اشاره داشته و متذکر شد: « مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ» هرکس گوش به گوینده‌ای دهد به راستی که او را پرستیده، یعنی زمانی که دارید دل و جان می‌دهید به یک رسانه در حال بندگی آن هستید. برای مثال رسانه می‌خواهد فلان ماده‌ی غذایی مصرف شود، پس می‌شویم آنچه که او می‌خواهد. بنابراین رابطه سبک زندگی و مصرف با آن باورها و ترجیحات رابطه‌ی متقابل دارد.


فصل جدید سلسله مباحث هیئت هفتگی عاشوراییان با موضوع «سبک زندگی شما چگونه است؟» و سخنرانی حجت‌الاسلام زائری ۲۹ شهریورماه همزمان با ایام شهادت امام محمد باقر علیه السلام برگزار گردید. ایشان دراولین جلسه ی حضورشان به تعریف واحدی از سبک زندگی پرداخت و اذعان داشت: عوامل مختلفی از باورها و نگرش‌های محیطی و اقتصادی دست به دست هم می‌دهند و سبک زندگی ما را می‌سازند.

دلتان را به منبع اصیل حیات متصل کنید

حجت‌الاسلام زائری در ابتدای سخنرانی خود به شهادت امام باقر علیه السلام اشاره کرد و گفت: از عوامل زنده شدن دل انسان، شرکت در مجالسی است که یک امر الهی را زنده می‌کند. از بارزترین جلوه‌های سبک زندگی دینی همین مجالس است و دعای «اللهم احینی محیا محمد و ال محمد» یعنی خدایا زندگی مرا آن‌گونه که پیامبر زندگی کرده‌اند قرار بده و مرگم را مرگ آنها قرار بده؛ در واقع اشاره به این دارد که مردم انتخاب‌های متعددی دارند، هرکس یک جور در دنیا زندگی کردن را انتخاب کرده است و انتخاب ما بین گزینه‌های موجود در دنیا این است که می‌خواهیم همانند پیغمبر و اهل بیت او زندگی کنیم. بنابراین یکی از مظاهر، نشانه‌ها و عرصه‌های سبک زندگی دینی همین مجالس است و زنده بودن دل انسان به این است که خود را به منبع اصیل حیات وصل کند. اگر دل انسان به یک منبع اصیل وصل شد، آن گاه دل نمی‌میرد. بنابراین کسی که در این مجالس بنشیند روزی که دل‌ها مرده است، دل او نخواهد مرد چه در دنیا، چه درآخرت و روز قیامت همچنان وصل به حیات است.

سبک زندگی یعنی انتخاب های ما

سپس در بخش بعدی سخنان خود گفت: زمانی که می‌گوییم سبک زندگی یعنی آهنگ موبایل، یعنی نوع خوراک و اینکه رهبر بزرگوار می‌گویند نفوذ فرهنگی دشمن، برای این است که در این ۳۵ سال مثلاً با خود گفته‌ایم که مهدکودک اهمیتی ندارد. هرکسی خواست آن را اداره کند و ما می‌رویم انجمن اسلامی در دانشگاه می‌زنیم. در حالی که اتفاق داشت در مهد کودک ها رخ می‌داد. سبک زندگی یعنی آن چه که ما داریم درآن زندگی می‌کنیم و در واقع آن چیزی که همین الان وجود دارد.

هنگامی که در مورد سبک زندگی صحبت می‌شود، ابتدا باید فهممان با یکدیگر مشترک شود، به این دلیل که هرکس از سبک زندگی تعریفی دارد، از جمله این که بعضی منظورشان اخلاق، مهارت‌های زندگی، مصرف و … است.

حجت الاسلام زائری

بنده ی رسانه ها شده ایم

آن چیزی که در دهه‌های اخیر درعلوم اجتماعی به سبک زندگی مطرح شده است، کاملاً جنس مادی دارد یعنی بحث‌های اخلاقی و معنوی نیست، همچنین ناظر به مصرف مادی از جمله مصرف خوراک، مصرف فرهنگی، پوشش، ماشین و… است. در واقع تعریفی که برای سبک زندگی ارائه داده‌اند عبارتند از انتخاب‌ها و ترجیحات گروهی از مردم در مصرفشان، یعنی اگر خانمی به لباس‌فروشی رفت، چه نوع لباسی را ترجیح می‌دهد بخرد. این که چه عواملی باعث می‌شود این‌گونه انتخاب کنیم در این جلسات مورد بحث نیست. البته دارای اهمیت است به این صورت که عامل تصمیم‌گیری و ترجیح انتخاب های ماست و نسبت مستقیم داریم. در واقع اگر بخواهیم آن را تصور کنیم، نسبتشان دقیقا نسبت ایمان است با عمل. در روایات است که عمل ایمان را تقویت می‌کند و ایمان عمل را. در حوزه‌ی سبک زندگی هم به همین صورت است که یک سری عوامل سبب ترجیح و انتخاب ما می‌شود و خود هم متوجه نیستیم و به صورت ناخودآگاه دست به آن انتخاب می‌زنیم. سبک زندگی بر باورهای ما اثر می‌گذارد، به طور طبیعی عاملی که جلوی چشم است و هر روز دیده شود، ناخودآگاه بر ذهن تأثیرگذار است. با توجه به این از یک طرف سبک زندگی بر اعتقادات، باور و روحیه ما اثرگذار است و از طرف دیگر سبب می‌شود مصرفمان هم تغییرکند.

این فعال فرهنگی به روایت امام جواد علیه السلام اشاره داشته و متذکر شد: « مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ» هرکس گوش به گوینده‌ای دهد به راستی که او را پرستیده، یعنی زمانی که دارید دل و جان می‌دهید به یک رسانه در حال بندگی آن هستید. برای مثال رسانه می‌خواهد فلان ماده‌ی غذایی مصرف شود، پس می‌شویم آنچه که او می‌خواهد. بنابراین رابطه سبک زندگی و مصرف با آن باورها و ترجیحات رابطه‌ی متقابل دارد.

حجت الاسلام زائری

سبک زندگی فرمایشی نیست

سخنران بهشت در پایان اذعان داشت: عوامل مختلفی از باورها و نگرش‌های محیطی و اقتصادی دست به دست هم می‌دهند و سبک زندگی ما را می‌سازند. زمانی که از سبک زندگی صحبت می شود در واقع از خروجی آن سخن می‌گوییم. رهبر هم فرموده‌اند: «سبک زندگی فرمایشی نیست». امروز به دلیل گسترش رسانه‌ها اگر توجه شود، خواهید دید که مردم دارند شبیه هم می‌شوند، در واقع به دلیل گستردگی ارتباطات روز به روز فاصله‌ها کمتر می‌شود. حتی به جایی می‌رسد که واحد پول یا حتی زبان یکی شود. در اینجاست طرفی که قدرتش بیشتر است، ناخودآگاه آرام آرام به تعبیر رهبر انقلاب نفوذ می‌کند بدون این که بفهمیم. اتفاقاً جنگ نرم اینجا خود را نشان می‌دهد. قبل از جنگ ۳۳ روزه لبنان گزارشی در یکی از روزنامه ها چاپ شد اما به دلیل این که چند روز بعد از شروع جنگ بود خیلی دیده نشد، خلاصه‌ی این گزارش این بود که زمانی که در خیابان‌های زاویه بیروت در حال قدم گذاشتن هستیم، احساس می‌شود که در خیابان‌های قم قدم گذاشته‌ایم. قدرت نرم جمهوری اسلامی یعنی همین. قدرت نرم جمهوری اسلامی یعنی این که در اسلام آباد لاهور در پاکستان فردی لباس خود را به گونه‌ای بپوشد که شبیه شهید چمران شود با این که یکبار هم ایشان را ندیده باشد. قدرت نرم یعنی شهرتی که عزاداری امام حسین علیه السلام در جهان داشته است که از توکیو ژاپن تا قطب شمال مراسم سینه‌زنی و روضه برای امام در محرم برگزار می‌شود. بنابراین سبک زندگی یعنی آرام آرام بدون این که بفهمیم به چیزی گرایش پیدا کنیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: