جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
یکشنبه ۱۲ مهر ۹۴ | ۱۴:۰۸

تقلب در بازار طلای سرخ ایرانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زعفران یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک و کشاورزی در ایران است که از نظر صادرات غیر نفتی برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.


متاسفانه از سال‌های گذشته تا کنون برخی سودجویان با رنگ کردن ساقه‌های زعفران اقدام به صادرات غیر قانونی و عرضه محصول در بازارهای داخلی می‌کنند در حالیکه نبود نظارت‌های کافی موجب تاخت وتاز دلالان در نوسانات قیمت و تقلب در این محصول شده، به گونه‌ای که قیمت طلای سرخ ایرانی همانند الا کلنگ بالا و پایین می‌رود؛ گاهی گران و گاهی ارزان؟!

در این میان آنچه که سرخی زعفران را کم رنگ می‌کند دستان دلالانی است که ریشه را جای زغفران ناب می‌فروشند و می‌شود همان مثلی که کلاغ را رنگ می‌کنند و جای قناری عرضه می‌کنند.

علی حسینی عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران گفت: متاسفانه از سال‌های گذشته تا کنون پدیده شوم عرضه زعفران تقلبی برای این گیاه ارزشمند اتفاق می افتد به گونه‌ای که سودجویان با رنگ کردن ساقه‌های زعفران اقدام به صادرات غیر قانونی و عرضه محصول در بازارهای داخلی می‌کنند در حالیکه مصرف کنندگان همواره باید زعفران را از فروشگاه و منابع معتبر خریداری کنند و صرفاً به دنبال ارزان خریدن محصول نباشند.

مسولان هم که یک سر دارند و هزار سودا گاهی اوقات فراموش می‌کنند که بازار را نظارت کنند؛ مشکل در این خصوص زمانی بیشتر می‌شود که کشورمان پرچم دار تولید زعفران است و این سوء استفاده‌ها در سالیان دراز آتش به جان بازار صادراتی می‌اندازد.

حسینی در این خصوص با اشاره به صادرات زعفران گفت: بنابر قانون و مقررات و استانداردهای اجباری صادرات محصول زعفران بدون هیچ نا خالصی صورت می‌گیرد و در حالیکه زعفران تقلبی تنها از طریق مبادی غیر رسمی صادر شده، به گونه‌ای که سودجویان با عرضه زعفران به نرخ غیر واقعی بازار را متلاطم می‌کنند و چنانچه در صد زعفران تقلب در بازار معلوم نیست اما معتقدیم که تقلب هرچند کم نباید در کشور صورت گیرد.

کارشناسان می گویند که شناسنامه دار کردن زعفران می‌تواند آبی بر آتش تقلب در بازار زعفران باشدو در این بین وزارت جهاد می‌تواند با در اختیار گذاشتن بودجه لازم به نهاده‌ها، کمک شایانی در اجرای طرح شناسنامه دار کردن محصول داشته چراکه اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از سواستفاده دلالان، اطمینان خاطری هم به مصرف کنندگان از عرضه محصول سالم می‌دهد.

نباید فراموش کنیم که افزایش کیفیت تولید زعفران ایرانی منجر به افزایش رقابت در بازارهای بین المللی خواهد شد که متاسفانه در سال‌های اخیر و ابتدای سال جاری به دلیل تلاطم شدید حاکم بر بازار تولید ونوسانات قیمت و وجود واسطه‌ها شاهد کاهش صادرات این محصول به ویژه در ماه‌های خرداد و تیر بوده‌ایم و البته نباید فراموش کرد که عامل مهم دیگر در بحث صادرات این محصول ثبات قیمت‌ها است.

مشکلات زعفران کشورمان به همین جا محدود نمی‌شود ضعف بازاریابی و برند سازی محصول دامن گیر این بخش نیز شده، به گونه‌ای که زعفران ایران به صورت خام به این کشورهای هدف صادر شده و سپس با بسته بندی‌های لوکس و تحت عنوان اقسام برندها به بازارهای جهانی عرضه می‌شود که علت این امر نیز در عدم حمایت دولت و ارائه تسهیلات به صادر کنندگان است.

محسن احتشام با اشاره به برند سازی محصول گفت: با توجه به مشکلات زیادی که در زمینه بازاریابی و برنامه ریزی محصول زعفران وجود دارد و دولت و بانک کشاورزی تاکنون هیچ تسهیلاتی را در این زمینه برای صادر کنندگان کالای سرخ در نظر نگرفته، اما می‌توانیم با برنامه ریزی صحیح و اعطای تسهیلات بیشتر به این بخش شاهد توسعه صادرات این محصول ناب به دنیا باشیم.

شکی نیست که قصه پر غصه تقلب در طلای سرخ ایرانی مربوط به سالهای گذشته است و همواره این امر نیاز مند مدیریت دقیق مسئولان امر و واگذاری و اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها به صادر کنندگان است تا بتوانند با برندسازی و اجرای طرح شناسنامه دار کردن محصول در همه استان‌ها این قصه را به سرانجام برسید زیرا کشور ما پرچم دار تولید زعفران در دنیا است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: