یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷ | ۲۳:۵۲

امام خمینى و اندیشمندان جهان اسلام

رسالت بوذری

من پیش از انقلاب، امام خمینى، قدس‌‏سره، را مى‏‌شناختم. از روزى که به پاریس (نوفل لوشاتو) تبعید شدند، اخبار زندگى ایشان را بدقت دنبال مى‏‌کردم سخنرانی‌ها و کتاب‌هاى ایشان را بدقت مطالعه مى‏‌کردم. و وقتى مى‌‏دیدم که یک نفر بخاطر خدا خانه و زندگى را رها کرده است‏ بسیار در من تاثیر گذاشت. این نکته از زندگى امام براى من جالب بود که ایشان چقدر در راه و هدف خود پایدار و بااخلاص است و این همیشه براى من سرمشق بوده است.


اشاره: حرکتى که امام خمینى، قدس‌‏سره، براى احیاى هویت اسلامى مسلمانان آغاز کرد، فقط به کشور ایران محدود نشد و در فاصله زمانى کوتاهى مسلمانان جهان، از جنوب آسیا گرفته تا شمال آفریقا و از منطقه بالکان تا قفقاز را تحت تاثیر قرار داد.

وجود بى‏‌بدیل امام راحل تاثیرى شگرف بر اندیشمندان جهان اسلام گذاشت و باعث گردید که ایشان با تاملى دوباره درباره اسلام به آنچه سال‌ها از دست داده بودند، برگردند.

آنچه مى‌‏خوانید، گفتگوى کوتاهى است‏ با تنى چند از اندیشمندان مسلمان از کشورهاى مختلف که به مناسبت‏ سالگرد ارتحال امام امت، به جمهورى اسلامى ایران آمده بودند. از آنها پرسیدیم: «چه چیزى در وجود امام خمینى بود که شما را جذب کرد؟» آنها پاسخ ما را این‌چنین دادند:

سید حسن عباس فطرت ۶۵ ساله از روحانیون کشور هندوستان و مدیر مسؤول هفته‌‏نامه صداقت در کشور هندوستان و مدرس حوزه علمیه در آن کشور است. حسن عباس فطرت با وجود این که تحصیلات دینى را در قم و هند به پایان رسانده، اما لیسانس زبان انگلیسى هم دارد، با او در هتل آزادى به گفتگو نشستیم، او در پاسخ سؤال ما گفت:

من کتابى نوشتم تحت همین عنوان «امام خمینى، قدس‌‏سره‏». ببینید امام در عرصه عملى اسلام را بنیان کرد و من به عنوان شاگرد کوچکى از مکتب او همواره شارح اندیشه‏‌هاى او بوده‌‏ام.

چندین مقاله هم در این زمینه نوشته‌‏ام. افکار امام تاثیر زیادى در من و مردم هندوستان داشته است، نظرات ایشان در باب حکومت، در باب زنان، در باب سیاست همه و همه باعث ‏شده که ما بیشتر به او بپردازیم. بطور کلى خمینى چیزى دیگر و جداى از همه علماى دیگر بود.

دومین فردى که سراغ او رفتیم، سید محمدسلمان نقوى فرزند شهید دکتر سید محمدعلى نقوى از دانشجویان دانشگاه امامیه پاکستان است، پدر او از فعالین دانشگاه امامیه پاکستان و از بنیانگذازان سازمان دانشجویان امامیه پاکستان و از فعالین دانشگاه امامیه بوده که مظلومانه به شهادت رسیده است.

او نیز پاسخ ما را چنین داد:

این که امام در عمل و گفتار تفاوتى نداشته یعنى آنچه را که مى‌‏گفتند آن را عمل مى‏‌کردند همین باعث‏ شده که من بشدت متاثر از امام خمینى باشم و افکار امام را در پاکستان نشر بدهم.

فرد دیگرى که سراغ او رفتیم شیخ محمدحسن نجفى ذاکرى معروف به ذاکرى از علماى پاکستان بود که تحصیلات خود را در نجف به پایان رسانده و هم اکنون مشغول تبلیغ در کویته پاکستان است و همچنین امام جمعه شهرى از توابع کویته به نام «ماچ‏» مى‏باشد که شهرى است که وهابیان حضور جدى در آن شهر دارند و شیعیان بشدت در ضعف هستند.

شیخ محمدحسن ذاکرى در پاسخ پرسش ما گفت:

البته این سؤال شما بسیار سخت است و من باید مطالب مفصلى را بگویم اما به اجمال این که یکى از کارهاى مهم امام این بود که مسایل فقهى را به روز مطرح کرد، یعنى جزیى‏‌ترین مسایل دینى را با زبان مردم و به زبان روز مطرح کرد که همان بحث فقه پویا و سنتى است که بحث مفید است که که مجال آن در اینجا نیست.

سید طفیل حسین شیرازى از کشور پاکستان فرد دیگرى بود که به سؤال ما پاسخ داد. او تحصیلات خود را در انگلستان به پایان رسانده و سپس به پاکستان بازگشته است.

نامبرده سؤال ما را اینگونه پاسخ داد:

من پیش از انقلاب، امام خمینى، قدس‌‏سره، را مى‏شناختم. از روزى که به پاریس (نوفل لوشاتو) تبعید شدند، اخبار زندگى ایشان را بدقت دنبال مى‏‌کردم سخنرانی‌ها و کتاب‌هاى ایشان را بدقت مطالعه مى‏‌کردم. و وقتى مى‌‏دیدم که یک نفر بخاطر خدا خانه و زندگى را رها کرده است‏ بسیار در من تاثیر گذاشت. این نکته از زندگى امام براى من جالب بود که ایشان چقدر در راه و هدف خود پایدار و بااخلاص است و این همیشه براى من سرمشق بوده است.

فرد دیگرى که سراغ او رفتیم احمد یوسف از نویسندگان سوریه و از نویسندگان روزنامه الشراع لبنانى است که در سوریه منتشر مى‏‌شود.

او در پاسخ پرسش ما گفت:

انسان امروز با این تمدن جدید، و ابزار تکنولوژى که مواجه مى‏‌شود، در واقع چیزى به دست مى‌‏آورد و چیزى از دست مى‏‌دهد، چیزى که به دست مى‏‌آورد یک چیز مادى است. اما چیزى که از دست مى‏‌دهد یک چیز روحى است. و از این لحاظ شخصیت و روح انسان در عصر امروزى با ابزار مدرنیته جدید زیر فشار تمدن غربى جدید است. راه رهایى از این شرایط چیزى نیست جز بازگشت ‏به معنویت و این میسر نمى‌‏شود جز از راه بازگشت ‏به اسلام، که پناه بیاوریم به دامن گشاده این دین روحانى که ارزش‌هاى انسانى ما و کرامت ما حفظ شود. و این درست همان راهى است که امام خمینى به روى ما گشود.

الشیخ محمد ابوالخیر شکرى از روحانیون بزرگ و معروف سوریه و امام جمعه مسجد بزرگ امام شافعى دمشق و مدیر التحفیظ القرآن الکریم دمشق، فرد دیگرى بود که با او به گفتگو نشستیم.

از او پرسیدیم چه چیزى شما را مجذوب امام خمینى، قدس‏‌سره، کرد؟ او پاسخ داد:

ببینید یک نویسنده آمریکایى است‏ به نام مایکل هارد، که کتابى نوشته است‏به نام «الاوایل‏» یعنى «اولین‌ها در تاریخ‏»، در این کتاب بررسى کرده است چه کسانى در تاریخ بشریت اثر گذاشته‏‌اند چه خیر چه شر، مهم این است که چه کسانى اثر گذاشته‏‌اند. مایکل هارد شخص اول که انتخاب کرده شخصیت پیامبر اکرم، صلى‏‌الله‏‌علیه‌‏وآله، است چون این شخص توانست هم از لحاظ دنیوى به پیروزى کامل برسد و هم از لحاظ اخروى و معنوى دنیا را تحت تاثیر قرار دهد در واقع جمع بین دنیا و آخرت را خوب انجام داده است، من مى‏‌خواهم بگویم امام خمینى هم این گونه بود از طرفى یک فقیه، یک رهبر علمى، یک انسان فیلسوف، از طرفى زاهد و عابد و از طرفى یک رهبر سیاسى بود، که همه اینها از او وجودى ساخته بود که جمع اضداد بود که من روز به روز بیشتر با ابعاد وجودى این شخصیت آشنا مى‌‏شوم و از شخصیت و افکار ایشان استفاده مى‌‏کنم.

استاد حسن الباش مدرس علوم اسلامى کشور فلسطین است و اکنون در سوریه زندگى مى‌‏کند، استاد حسن الباش عضو اتحادیه نویسندگان و متفکران فلسطینى است. او ۲۳ کتاب در زمینه مباحث فرهنگى و اسلامى و مباحثى که در مواجهه با غرب و صهیونیست است، به رشته تحریر درآورده است. و مقالات او در مجلات سورى و عربى و ایرانى، از جمله در مجله قرآنى «بینات‏» که در قم منتشر مى‌‏شود، به چاپ مى‏‌رسد. او درباره امام خمینى گفت:

  • آنچه شخصیت امام خمینى را متمایز مى‌‏سازد، شخصیت فراگیر اوست و این که او فکر عرفانى و فلسفى و سیاسى را با هم جمع کرده بود، شخصیتى که در عین این که کتابى عرفانى به نام شرح دعاى سحر مى‌‏نویسند در عین حال رهبرى سیاسى یک اجتماع را بر عهده دارد، او جمع اضداد بود لذا چنین شخصیتى در عصر ما نادر است و او عالم مادى و روحانى را با هم جمع کرده بود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن: