تریبون مستضعفین
در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، نام شهروندخبرنگارها بسیار در عرصه رسانهها شنیده شد، شهروندانی که با استفاده از ابزار و امکاناتی که در اختیار عموم است نظیر دوربینهای تلفن همراه اقدام به ثبت وقایع نموده و آنها را در فضای مجازی نظیر وبلاگها و شبکههای اجتماعی منتشر مینمودند. این خبرنگاران آنچه را دیده بودند بدون تشویش از جرح و تعدیل سردبیر و خط قرمز مدیرمسئول و خودسانسوری برای رعایت خط قرمزهای رسانه اقدام به انتشار برداشت خود از وقایع در وبلاگها و شبکههای اجتماعی مینمودند.
حوادث عاشورای سال ۸۸ هم نه از تریبونهای رسمی بلکه از کانالهای غیر رسمی و فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای به سرعت در فضای جامعه منتشر شد تا بلافاصله شهرستانیها را به خیابان بکشاند و نسبت به حرمت شکنیهای روز عاشورا در تهران و تحمل رفتار خلاف هنجار تحریکشدگان دست بیگانهگان و سوت و کف و هلهله و تخریب و آتش زدن اموال عمومی و شعارهای ساختار شکنانه و… اعتراض کنند بهطوریکه هفتم و هشتم دی ماه رسانههای گروهی به پخش تصاویر راهپیماییهای پرشکوه مردمی پرداختند که هشت ماه تهرانیها را تحمل کرده بودند و در لبیک به ندای رهبرشان در نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد، خار در چشم و استخوان در گلو شاهد ساختارشکنیها و رفتار اقلیتی تهرانی در خیابانهای پایتخت به بهانه اعتراض به نتایج انتخابات بودند که با شانتاژ و پروپاگاندای غولهای رسانهای دنیا به موضوع اول کشور تبدیل شده بود.
با انتشار خبرهای اولیه از وقایع روز عاشورا واکنشها آغاز شد و با بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موج اعتراضات ایران را فراگرفت و در حالیکه تهرانی در بهت اتفاقات رخ داده بودند برنامه شام غریبان هیئات عزاداری در اقصا نقاط کشور تحت شعاع وقایع تهران قرار گرفت و با روشن شدن باطن حرکت سبزها و افتادن تشت رسواییشان از بام که اعتراض به نتایج انتخابات تنها بهانه بوده است و بنیان حرکتشان بر دشمنی با نظام جمهوری اسلامی است به گونهای که دشمنی را در روز عاشورا با سوت و کف و هلهله و حمله به هیئاتها و نمازگزاران ظهر عاشورا به نمایش گذاشتند.
این موج راهپیماییهای خودجوش مردمی در دوشنبه و سه شنبه در شهرستانها منجر شد تا آن روز چهارشنبه به یادماندنی بار دیگر شور عاشورایی تمام ایران را فرا گیرد.
در این روز که وبلاگنویسان و شهروندان جامعه مجازی در کنار سایر هموطنان خود در آن اجتماع عظیم شرکت کرده بودند به انعکاس مشاهدات و دریافتهای خود در محیط مجازی پرداختند اما نکتهای که در خصوص حماسه نه دی در فضای شبکههای مجازی و وبلاگستان فارسی روی داد نمایش حاشیههای اجتماع برزگ عاشورائیان بود که برعکس سایر برنامههای رسمی این حاشیه در واقع اصل و متن اصلی بود و آن چه در رسانهها بویژه صدا و سیما نشان داده شد در واقع حاشیهها بود و نه متن برنامه. چرا که متن برنامه را باید در دست نوشتهها و پلاکاردهای مردم دانست و شعارهایی که سرداده می شد که هیچ کدام در رسانههای رسمی بازخوردی نداشت. و از همین رو قسمت عمده مطالب وبلاگها که در خصوص این رفراندوم با شکوه نوشته بودند به نمایش عکسهایی که با موبایل و دوربین های شخصی از دست نوشتهها و بنرها و پلاکاردهای گوناگونی بود که مطالبهشان علاوه بر برخورد با عوامل میدانی حوادث روز عاشورا برخورد قاطع با سران فتنه و صحنه گردانان جریان بود. و از جریانات سیاسی که میخواستند که با مصالحه و مذاکره و حکمیت به فیصله جریانات پس از انتخابات بپردازند صریحا گفتند آن چه خواستهی مردم است محاکمه و مجازات سران فتنه است و جز ایستادگی در برابر زیادهخواهی و فزون طلبی فتنهگران را بر نمیتابند.
هرچند بسیاری از عکسهای منتشر شده در شبکه اینترنت به واسطه آنکه با دوربین موبایل تصویر برداری شده بود از کیفیت فنی و هنری بالایی برخوردار نبودند که خبرگزاریها و سایتها بتوانند از آنها بهره ببرند لیکن اینقدر مهم بود که دست به دست در وبلاگها و شبکههای اجتماعی بچرخد و این ضعف را در میان معتقدین به نظام نشان دهد که رسانههای رسمی در خیلی از موارد به واسطه خط قرمزهایی که دارند نمیتوانند در بسیاری از زمینهها ورود داشته باشند و در خیلی از موارد نیز ضعف و شیطنت خبرنگاران آنهاست که آن چه در سطح شهر و حرکت مردم مشاهده کردهاند را صادقانه به مخاطبین خود منتقل نمیکنند. و آنچه در روز نهم دی در خیابانهای مرکزی پایتخت و در آن روز و دو روز قبلش در سایر نقاط کشور متجلی گشته بود را نتوانستند یا نخواستند که نمایان کنند. ازین رو وبلاگنویسان وکاربران فضای مجازی سعی برآن کردند که با نوشتن جزئیات انچه دیدهاند و انتشار عکسها و فیلمها در سطح شبکههای اجتماعی و وبلاگستان فارسی نسبت به آن حماسه بزرگ واکنشی درخور داشته باشند.
فضای مجازی در روزهای پس از انتخاب ماههای پر التهابی را گذراند و نتوانست آیینهای برای جامعه باشد هرچند در خصوص کاربران فضای مجازی و رفتارشناسی آنها حرفهای بسیاری وجود دارد لیکن باید گفت اکثریتی که طرفداران فتنه در برخی سایتهای فیلتر شده نظیر فیسبوک داشتند و مطالبی که در آنها به اشتراک گذاشته و نقل میکردند و انعکاس آنها در سایتهای خبری و تلویزیونهای ماهوارهای در پروسه جنگ روانی اینگونه القا شده بود که تمام فضای مجازی در سیطره فتنهگران است در حالیکه هر چند آمار دقیقی از تعداد کاربران فعال در فضای مجازی وجود ندارد و فضای برخی سایتهای اجتماعی نظیر فیسبوک و بالاترین و توئیتر را به هیچ عنوان نمیتوان به عنوان مشت نمونه خروار کاربران فضای مجازی دانست و در حالیکه این سایتها به لجن پراکنی و تخریب نظام میپرداختند در سایتهای و شبکههای اجتماعی دیگر اکثریت کاربران به دفاع از نظام و آرا مردم در انتخابات ۸۸ میپرداختند و دور از انصاف است که مثلن هزاران کاربر فیسبوک را دید و هزاران وبلاگ نویس محیط پارسی بلاگ و بلاگفا را ندید و مطالب آن ها را محتوای فارسی تولید شده در فضای مجازی ندانست.
عدم انعکاس درست و حقیقی حماسه عاشورائیان در چهاردهم محرم سال گذشته توسط رسانهها بیانگر آن بود که آنها چند گام از مردم و اجتماع عقبتر بوده و پشت حصار خط قرمزهای خود متوقف ماندهاند و همانطور که درسریالسازی و فیلمسازی ترجیح میدهند از موضوعات سخت بگریزند و یک زندگی ساده تهرانی را در یک لوکشین تهرانی پر از دعواهای خاله زنکی به تصویر بکشد و وارد اجتماع نشده و دردها و مشکلات مردم را به تصویر نکشند در انعکاس خبری این حضور گسترده به بیان کلیشهای و صرف تجلیل از حماسه بزرگ جلوتر نروند هرچند نمیتوان منکر آن شد که پس از این رخداد عظیم بود که بارقههای امید شکستن برخی خط قرمزهای مسخره رسانهای ایجاد شد وبرنامه دیروز امروز فردا بر آنتن تلویزیون ارسال گردید.
Sorry. No data so far.